PDA

View Full Version : Sustainblock stratocaster



Ash ketchum
23 juli 2005, 11:10
Ik heb een stratje waarvan ik de onversterkte sustain van wil verbeteren, nu keek ik bij v/d Haar dat hij sustainblokken verkocht en ik vroeg me een paar dingen af. Het is een cheapass stratje die al helemaal gemod is, er zitten al graphtech zadeltjes op en de elektronica is al vervangen voor amerikaanse, maar ik heb het gevoel dat er meer sustain uit kan komen.

A) Kan ik het sustainblock straffeloos vervangen of zit er verschil in de 3 schroeven op de trem om h'm te bevestigen?

B) Gaat de sustain er echt op voorruit?

Iemand misschien antwoorden of ideeen.

Ash ketchum
24 juli 2005, 16:44
Niemand?

vulvasonic
24 juli 2005, 20:00
Ik weet dat de constructie en het materiaal van invloed is op de sustain. Ik heb echter niet direct een antwoord op je vraag.

Wil je de tremolo gebruiken?
Stomme vraag misschien, maar als je niet van plan bent de tremolo te gebruiken dan zijn er makkelijker methoden om de sustain van je gitaar te bevorderen.

olaf reijnders
24 juli 2005, 20:17
Waar is de body van gemaakt?

Ash ketchum
24 juli 2005, 22:33
@ Vulvasonic;
De trem heb ik vast gezet met vier veren strak gedraaid, ikgebruik h'm toch niet, ik had liever een hardtail strat willen bouwen maar die body's kom je niet zo snel tegen.

@ olaf reijnders
Ik weet niet waarvan de body is gemaakt, waar worden squier body's tegenwoordig van gemaakt?

olaf reijnders
25 juli 2005, 00:09
Elzenhout (alder).

vulvasonic
25 juli 2005, 01:32
@ Vulvasonic;
De trem heb ik vast gezet met vier veren strak gedraaid, ikgebruik h'm toch niet, ik had liever een hardtail strat willen bouwen maar die body's kom je niet zo snel tegen.


Dat met die veren heb je goed gedaan, zo srak mogelijk het hout inschroeven en als het kan nog een 5de veer erbij zetten zodat je zeker weet dat de brugplaat altijd op de body rust. Dat bevordert de sustain al aanmerkelijk. Het volgende wat je nog kan doen is tussen het blok en de ruimte daarachter een stuk hout vastzetten. Ook dat zal een minimale positieve bijdrage aan de sustain kunnen geven.

Er zijn trouwens best veel hardtailstratbodies te vinden hoor, maar hou er dan rekening mee dat je daarmee zelden een echt stratgeluid krijgt. Ik heb zelf een hardtail strat en ik heb er zelfs meerdere gehad (en bespeeld), maar ze klinken altijd harder, directer en minder strat-achtig dan een strat met een tremolocavity.

Misschien moet je verder kijken dan de brug om de sustain van je gitaar te vergroten. Alle onderdelen maken deel uit van een groot geheel dat ervoor zorgt dat je gitaar klinkt zoals ie klinkt. Het is logisch dat alles goed moet passen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de frets. smallere frets hebben de neiging de snaren makkelijker te laten stilvallen. Het vlakken van de frets zou ook een goede optie kunnen zijn (met alle respect, maar het standaard fretwerk van de standaard Squier is niet altijd even geweldig). Het materiaal van de topkam speelt een rol (ik heb wel eens gelezen dat koper goed is voor de sustain). Dat zeggen ze ook van Graph Tech topkametjes, al heb ik daar mijn twijfels bij.
De radius van de toets bij de meeste Fendermodellen, zeker de RI's hebben de vervelende eigenschap dat, mits de gitaar niet optimaal is afgesteld, snaren sneller aanlopen bij het opdrukken ervan, wanneer je wil soleren.

De elementen iets lager zetten wil ook nog wel es helpen. Je krijgt dan welliswaar een lagere output (maar daar heb je dan weer een volumeknop voor op je amp), maar je hebt ook minder last van stringpull, het verschijnsel dat de snaren door de aantrekkingskracht van de magneetjes eerder stil komen te vallen.

En dan zijn er nog allerlei 'hulpmiddeltjes' en 'trucjes' om de sustain te vergroten. Ik kan me een tijd herinneren dat het in de mode was om een metalen plaatje op de achterzijde van de kop te monteren, omdat dat bevorderlijk zou zijn voor de sustain. Ik heb dit nooit geprobeerd en de meningen daarover verschillen, maar ik ken mensen die erbij zweren. Ik heb voor de lol wel eens metalen plaatje tegen de achterkant van de kop van de gitaar laten drukken terwijl ik speelde en ik meende inderdaad een diepere langer aanhoudend toon te bemerken. Dus, wie weet?

Dit gezegd hebbende; de charme van Fenders in het algemeen en de strat in iets mindere mate, is juist het feit dat ze niet eindeloos doorklinken, maar een krachtige eerste aanslag laten horen, waarna het geluid langzaam wegsterft.

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt, anders heb ik me hier voor niets uit zitten sloven.
:lol:

Succes!

Tupelo
25 juli 2005, 01:35
Sustainer kopen :)

taylor
25 juli 2005, 11:24
bedoel je zo'n calaham tremelo blok?

weet niet of dat echt wat uitmaakt denk het eerlijk gezegt niet ,lijkt mij dat je zo'n goedkoop stratje wat teveel geld in pompt kun je beter een goeie strat kopen.


daarnaast moet ik zeggen dat veel lui iets hebben met sustain lijkt het wel zo van als je gitaar een noot 5 min doorklinkt beter kan het niet.
maar wat heb je daar aan? wie speelt 1 noot onzettend lang.
en dan nog stel dat als je zo'n blok koopt of andere dingen waar mee ze beweren je sustain te verlengen/verbeteren(1sec ofzo),wat heb je daar aan?na mijn idee helemaal niks.........het gaat om 1 complete picture niet 1 ding .

dan kun je idd beter een sustainer kopen

fred dons
25 juli 2005, 12:11
het hangt er helemaal af welk block je nu op je trem heb zitten, als er een goedkoop dun zinc block onderzit dan hoor je het verschil direkt (akoustisch) maar anders is het verschil te minimaal
het callaham is het meest vintage korrekte staalblok (juiste staal, diepte ball ends) maar er zijn meer leveranciers (gotoh, rockinger)
ik heb pas bij rockinger wat diego bruggen gekocht en die hebben een aluminium blok en dat klinkt wat mij betreft beter dan staal

(en ik heb sustainers en dat is toch wat anders dan een goede trem met het juist block :wink: )

nopster
25 juli 2005, 15:13
@ Vulvasonic;
De trem heb ik vast gezet met vier veren strak gedraaid, ikgebruik h'm toch niet, ik had liever een hardtail strat willen bouwen maar die body's kom je niet zo snel tegen.


Dat met die veren heb je goed gedaan, zo srak mogelijk het hout inschroeven en als het kan nog een 5de veer erbij zetten zodat je zeker weet dat de brugplaat altijd op de body rust. Dat bevordert de sustain al aanmerkelijk. Het volgende wat je nog kan doen is tussen het blok en de ruimte daarachter een stuk hout vastzetten. Ook dat zal een minimale positieve bijdrage aan de sustain kunnen geven.

Er zijn trouwens best veel hardtailstratbodies te vinden hoor, maar hou er dan rekening mee dat je daarmee zelden een echt stratgeluid krijgt. Ik heb zelf een hardtail strat en ik heb er zelfs meerdere gehad (en bespeeld), maar ze klinken altijd harder, directer en minder strat-achtig dan een strat met een tremolocavity.

Misschien moet je verder kijken dan de brug om de sustain van je gitaar te vergroten. Alle onderdelen maken deel uit van een groot geheel dat ervoor zorgt dat je gitaar klinkt zoals ie klinkt. Het is logisch dat alles goed moet passen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de frets. smallere frets hebben de neiging de snaren makkelijker te laten stilvallen. Het vlakken van de frets zou ook een goede optie kunnen zijn (met alle respect, maar het standaard fretwerk van de standaard Squier is niet altijd even geweldig). Het materiaal van de topkam speelt een rol (ik heb wel eens gelezen dat koper goed is voor de sustain). Dat zeggen ze ook van Graph Tech topkametjes, al heb ik daar mijn twijfels bij.
De radius van de toets bij de meeste Fendermodellen, zeker de RI's hebben de vervelende eigenschap dat, mits de gitaar niet optimaal is afgesteld, snaren sneller aanlopen bij het opdrukken ervan, wanneer je wil soleren.

De elementen iets lager zetten wil ook nog wel es helpen. Je krijgt dan welliswaar een lagere output (maar daar heb je dan weer een volumeknop voor op je amp), maar je hebt ook minder last van stringpull, het verschijnsel dat de snaren door de aantrekkingskracht van de magneetjes eerder stil komen te vallen.

En dan zijn er nog allerlei 'hulpmiddeltjes' en 'trucjes' om de sustain te vergroten. Ik kan me een tijd herinneren dat het in de mode was om een metalen plaatje op de achterzijde van de kop te monteren, omdat dat bevorderlijk zou zijn voor de sustain. Ik heb dit nooit geprobeerd en de meningen daarover verschillen, maar ik ken mensen die erbij zweren. Ik heb voor de lol wel eens metalen plaatje tegen de achterkant van de kop van de gitaar laten drukken terwijl ik speelde en ik meende inderdaad een diepere langer aanhoudend toon te bemerken. Dus, wie weet?

Dit gezegd hebbende; de charme van Fenders in het algemeen en de strat in iets mindere mate, is juist het feit dat ze niet eindeloos doorklinken, maar een krachtige eerste aanslag laten horen, waarna het geluid langzaam wegsterft.

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt, anders heb ik me hier voor niets uit zitten sloven.
:lol:

Succes!

Aan deze uitleg heb ik alleszinds iets gehad. :wink:

Ash ketchum
25 juli 2005, 17:30
Jow vulvasonic, bedankt, hierheb ik tenminste wat aan, de rest die zegt dat ik een sustainer moet kopen moet leren lezen want ik wou het onversterkte geluid wat meer sustain geven.

taylor
26 juli 2005, 11:18
ik heb zelf wel eens zo'n callaham gekocht best een goed blok maar om nou te zeggen van ik kreeg een betere sound nee,meer sustain nou... niet echt.vergeleken met een goedkoop stratje tremelo zou het wel een verbetering zijn maar dan meer qua stabiliteit.als je gebruikt dan, als je hem vast zet dan heb je er sowiso weinig tot niks aan....

taylor
26 juli 2005, 11:29
oh ja die callaham heb ik is vervangen voor originele 70e jaren gietstaal fender blok...wat jij er op heb zitten weet ik dus niet maar zoals al iemand eerder zei als het echt heel goedkoop material is dan maakt het zeker wel wat uit,in de tremelo(geheel) zit wel de sustain in dat opzicht...

mayniac
26 juli 2005, 11:49
oh ja die callaham heb ik is vervangen voor originele 70e jaren gietstaal fender blok...

Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp deze zin niet helemaal... Heb je die Callaham weer vervangen ofzo?
Zoja, is ie dan te koop? :-D

taylor
27 juli 2005, 11:40
nee,ik heb die callaham is een keer vervangen ,voor het originele blok op een 75 strat.

ik gebruik hem op moment niet maar heb hem niet te koop,ik had hem is op een andere zelfbouw start gezet maar die callaham blok was daar te breed voor.(liepen de snaren van de hals).