PDA

View Full Version : Hoort het meteen te klikken met een gitaar?



Jax
22 juli 2005, 16:01
Nou, dit is mijn vraag. Kopen jullie alleen een gitaar als het meteen klikt? Met meteen klikken bedoel ik als elke bend gewoon meteen lekker aanvoelt, of als je weet dat de sound gewoon jou sound is of als de feel van de gitaar je meteen echt bevalt? Ik vraag dit namelijk omdat ik vandaag en eergisteren naar enkele muziekwinkels ben geweest en daar ERG veel gitaren heb uitgeprobeerd. Maar geen van alle had dat speciale dat mij aansprak. Nou vraag ik me af of ik niet zo kritisch moet zijn, of dat jullie idd ook wachten met kopen totdat een gitaar echt aanspreekt (en dan bedoel ik niet alleen in looks). Of moet je gewoon wennen aan de feel, sound en hals van een gitaar en komt de speciale band met je gitaar pas na lange tijd spelen?

Negative K3 fan
22 juli 2005, 16:16
als je weet waar je naar moet kijken of naar op zoek b ent heb je toch wel vaak gitaren die precies 'het' hebben, zo was ik laatst in enschede een hele lading strats en teles aan het spelen. En eentje had 'het' gewoon helemaal, zat alleen geen logo op de headstock en ook geen prijslkaarjte oid aan, maar die had het gewoon. Bleek een of ander handgebouwd ding te zijn, maarja, ook de blade strats hadden 'het' wel, terwijl alle fender USA's 'het' duidelijk niet hadden...

Orpheo
22 juli 2005, 16:58
het ligt eraan welke gitaar het is. welk model enzo. bij mij, bij les pauls, moet het direct klikken. met de mijne bv, geen spoortje twijfel, gelijk de binding, gelijk de " liefde".

met mn strats had ik dat veel veel veeeeeeel minder.

Javaca
22 juli 2005, 23:52
Sommige gitaren lijken bij aankoop super en blijken later toch niet helemaal 'het" te zijn. Dit kan ook andersom zijn.

M'n hohner verveelde me de laatste tijd wat. Heb het ding te koop gezet, maar nadat ik er een set .12 snaren op gezet heb dat maar snel terug gedraaid :P

Speeddemon
23 juli 2005, 00:20
hoe beter je wordt, hoe meer je met *bijna* elke gitaar wel overweg kan, heb ik 't idee. Maar tegelijkertijd weet je vaak ook op een afstand al het kaf van het koren te scheiden.

net zoals Orpheo is bij mij ook heel snel bij Gibsons, ze hebben HET of niet. Ik zou bijna denken dat de goeie Gibsons gewoon beter zijn (qua afwerking enzo) dan Strats, maar dat de slechte Gibsons ook echt veel slechter zijn. Alsof er meer zwart/wit is, terwijl 't gros van de Strats in het grijze gebied zit.

Er zijn overigens maar ZEER weinig Gibsons die 'het' hadden, naar mijn mening.
M'n Burny LP Custom heeft 'het' overigens wel! En hoe!

Tupelo
23 juli 2005, 00:30
als je weet waar je naar moet kijken of naar op zoek b ent heb je toch wel vaak gitaren die precies 'het' hebben, zo was ik laatst in enschede een hele lading strats en teles aan het spelen. En eentje had 'het' gewoon helemaal, zat alleen geen logo op de headstock en ook geen prijslkaarjte oid aan, maar die had het gewoon. Bleek een of ander handgebouwd ding te zijn, maarja, ook de blade strats hadden 'het' wel, terwijl alle fender USA's 'het' duidelijk niet hadden...

Mijn ervaring! In het 600 euro sigment sla ik Fender voortaan over en ga ik meteen door voor de Blade.

Mijn Burny LP Custom & mijn Gibson The Paul hadden het allebei niet, mijn Fender Strat Plus eveneens.

Ik ga voor de 1e indruk. Als die onmiddelijk pleasant is, is het meestal wel o.k., als je aan een gitaar moet wennen, er in moet groeien (net als relaties dus :) ) dat is het een 2e keus.

turboblues
23 juli 2005, 00:31
Nadat ik in Key Music een keertje een Custom Shop Les Paul in mijn handen heb gehad ben ik mijn eigen Standard veel meer gaan apprecieren. Die Custom Shop voelde echt gewoontjes aan. No kidding! Had het gewoon niet. Het prijskaartje had ie wel!!

Fumi SG
23 juli 2005, 00:32
zijn die Blades (nieuw) te krijgen voor €600,- eigenlijk?? Die dingen klinken wel helemaaaal geweldig!! :o

Orpheo
23 juli 2005, 09:11
Ik zou bijna denken dat de goeie Gibsons gewoon beter zijn (qua afwerking enzo) dan Strats, maar dat de slechte Gibsons ook echt veel slechter zijn. Alsof er meer zwart/wit is, terwijl 't gros van de Strats in het grijze gebied zit.

Er zijn overigens maar ZEER weinig Gibsons die 'het' hadden, naar mijn mening.
M'n Burny LP Custom heeft 'het' overigens wel! En hoe!

ik ben het hier helemaal mee eens! nou ja....op dat laatste dan; in mijn geval moet daar Gibson LP custom staan, maar goed...

Ash ketchum
23 juli 2005, 09:40
Het hoort wel te klikken idd, een gitaar moet wel "het" hebben alleen is de ene gitaar de andere niet en de ene gitarist de andere niet. Zo had een keer m'n tele uitgeleend aan een kameraad omdat ik er nooit meer mee speelde, die vond h'm weer helemaal tegek terwijl ik er helemaal niks mee had. Hij liet er trouwens wel een Gibson Les Paul in een hoekje van z'n kamer voor liggen om op mijn tele te spelen. Rare jongens die gitaristen. :roll:

Jeanken
23 juli 2005, 10:35
Dat is allemaal erg moeilijk, het hangt van zoveel factoren af ook. Alleen al de versterker waarover je hem teste kan een gitaar met de juiste feel relatief slecht doen klinken, een versterker waar je niet vertrouwd mee bent kan je moeilijker afstellen ed, soms komt het dus niet meteen maar heb je achteraf iets van, gelukkig dat ik hem toch genomen heb.
Het is wel ook vaak zo dat je in de roes van iets leuks gevonden te hebben meestal de fout maakt van niet zo kritisch meer te zijn en achteraf denk van, dit is het echt niet.
Persoonlijk let ik vooral op de feel van een gitaar en de akoestische klank, ben ik daar tevreden over heeft hij al ongelofelijk pluspunt, is er met de versterkte klank iets aan te vangen ben ik ook wel verkocht, dan zoek ik eerst wat en eventueel andere elementjes in later, daar is allemaal wat aan te doen.
Het is niet verkeerd erg kritisch te zijn, gitaar kost ongelofelijk veel geld, soms kan je 20 gitaren testen en geen enkele heeft nog maar iets dat je aanspreekt, en dan neem je ergens één gitaar vast en meteen is het raak, ik kan je alleen maar aanraden van te blijven testen, ook modellen die je niet echt aanspreken, nuja, niet echt superafwijkend maar bv van Strat naar Tele, niet onoverkomelijk verschil maar toch, zo heb ik ook al wat aardige ontdekkingen gedaan.

Mitch
23 juli 2005, 10:44
hoe beter je wordt, hoe meer je met *bijna* elke gitaar wel overweg kan, heb ik 't idee. Maar tegelijkertijd weet je vaak ook op een afstand al het kaf van het koren te scheiden.


Volledig mee eens. Toen ik nog minder ervaring had heb ik best eens gitaren gekocht die me wel leuk of moi leken, maar waar ik later weer van baalde. Doordat je na een paar jaar steeds beter weet waar je allemaal op moet letten ben je er gewoon veel sneller uit.
Daarnaast kan er zeker zoiets ongrijpbaars zijn als 'feel', klik, whatever.
Ik had het deze week toevallig bij een simpel oud barrel op een verkoopsite en ga binnenkort eens bij de eigenaar kijken of mijn instinct een beetje klopte :D Ik zal in dit topic verslag uitbrengen !

Mitch
23 juli 2005, 10:53
zijn die Blades (nieuw) te krijgen voor €600,- eigenlijk?? Die dingen klinken wel helemaaaal geweldig!! :o

Meeste zijn wat duurder, maar ik heb er één gespot:
http://www.maxguitar.nl/instore/electrics/bladetexasdlx.jpg

Vriendin van mij heeft een Blade Tele en hoewel -ie oerlelijk is (zwart, paars en gouden hardware) had ik het DIK naar mijn zin met dat ding !

Nrrrk
23 juli 2005, 13:16
Ja, het is wel belangrijk hoe de gitaar is als je m voor et eerst oppakt. Als je net begint weet je niet wat je moet verwachten, maar na 1, 2 jaar toch wel, dan heb je uiteraard ook vergelijkings materiaal.

Je kan wel dingen aanpassen, verlagen, snaren vervangen etc, waardoor hij nog beter aanvoelt, maar op et begin moet dat ding wel "fijn" zijn. Tenminste, vind ik :P

Ronald
23 juli 2005, 18:07
ik heb de gitaar die ik nu al anderhalf jaar heb als main gitaar gekocht zonder da ik hem zelfs maar aangeraakt had. klinkt heel stom natuurlijk maar da kwam omdat ik um besteld had en dus wel min of meer moest kopen.

ik was namelijk op zoek naar een goeie 7 snarige gitaar, maar degene die ik zocht was gediscontinued dus er bleef eigenlijk niet veel keuze meer over, maar 2 gitaren en 1 daarvan was een goedkoop prul dus toen ben ik voor de andere gegaan. een ibanez rg 1527 rg.

die heb ik dus gekozen omdat ik in feite gewoon geen andere keuze had. nu is die gitaar voor mij nou ook weer nie "het" maar er is nu inmiddels nogsteeds niks uit wat ik dan anders wel had gekocht. qua feel is de gitaar harstikke goed, qua looks en elementen alleen wat minder. ik wacht gewoon totdat er iets uitkomt waar ik echt helemaal mee tevreden zou zijn.

dus of het moet klikken meteen, dus nie als je naar iets specifieks op zoek bent, maar wanneer je een nogal vrije keuze hebt zou ik zeggen van wel. je moet een gitaar tenslotte nie als schoenen zien die je na een tijdje wel ingelopen bent. dus als de feel meteen al nie goed is dan zou ik toch wel twijfelen.

maar zo is het gewoon met alles wat je aan gear koopt. zo had ik ook twijfel toen ik mn boss me-50 kocht, maar ja de verkoper was er zo enthousiast over :-? ben ik dus een beetje ingestonken, want de me-50 is een echt flut ding.

dus sowieso op je eigen gevoel afgaan en niet naar verkopers luisteren :wink:

vester86
23 juli 2005, 18:13
en nieuwe gitaar moet je een goed gevoel geven, is dat er niet, dan wordt het ook niks.

Is het er een beetje, en kun je aanwijzen waarom het er niet helemaal is (geluid niet goed, oude snaren tijdens testen, etc) dan moet je er eerst vaker op spelen...

vulvasonic
23 juli 2005, 23:30
Ik heb in mijn hele leven (en ik ben al best een ouwe lul) slechts twee gitaren bespeeld waarbij ik vanaf het moment dat ik ze oppakte helemaal van ondersteboven was. De eerste was een Gibson SG firebrand (of een The SG, ik twijfel...) en de tweede was een oude 68er telecaster. Alles aan die gitaren klopte vanaf het eerste moment. Jammer dat ik er het geld niet voor had.... :-?

Inmiddels heb ik een leuke verzameling gitaren en die koop ik op basis van wat ik zoek in geluid. Zo van; ik heb er nu een paar met humbuckers, ik heb er een paar met Fender single coils......, nu nog iets met P90's ofzo. Ik kijk naar wat ik nodig denk te hebben en ga dan op onderzoek uit. En als ik dan eenmaal het geld bij elkaar heb koop ik gewoon de gitaar die het beste bij me past.

Kijk ik dan niet naar bespeelbaarheid?
NEE DUS. De vorm van de hals interesseert me geen reet. Ik zie een gitaar graag als een verlengstuk van je persoonlijkheid. En ik vind het prettig om meerdere verlengstukjes te hebben om meer kanten van mijn persoonlijkheid te versterken. Het is een feit dat je andere dingen speelt op een dikke zware gitaar met een honkbalknuppel van een hals en dikke snaren met een hoge actie, dan op een lichtgewicht gitaartje met een lage actie, ander mensuur, klankkamers in de body......
Er zijn zoveel verschillende smaken. En ik wil ze graag allemaal proberen

Als ik een gitaar test let ik feitelijk alleen op de afwerking van de gitaar en, tsja, ziet ie er cool uit. De bespeelbaarheid en de klank interesseert me dus niks. Klank moet je leren gebruiken.

vervolgens koop je zo'n plank en in 4 van de 5 gevallen gaat die gitaar je toch wel bevallen. Dan is jouw gitaar ineens de beste strat (noem maar een voorbeeld) van ALLEMAAL. Dat is natuurlijk gelul van een dronken aardbei, maar let er eens op; vrijwel niemand is ontevreden over zijn/haar eigen gitaar. Meestal durft men er zelfs aan toe te voegen dat het EEN WERELDGITAAR is.

Wabbie
24 juli 2005, 01:59
yups, ik moet in het begin ook heel erg wennen aan mijn jazzmaster(die was ook nog eens slecht afgesteld). Maar tegenwoordig zweer ik erbij.
Bij mijn strat en lp had ik wel opeens die "klik"zeg maar. Dat blijven allebij ook twee briljante dingen.
Dus ik denk dat het allebij kan, opeens klikken of langzaam groeien.

Stratman70
24 juli 2005, 10:38
Bij mij is het ook maar weinig voorgekomen dat het gelijk "klikte". De gitaren moeten toch vaak nog thuis (beter) afgesteld worden.
Een mooi voorbeeld is mijn Tokai Springy Sound die ik kocht op de gitaarbeurs. Er waren toch nog wat dingetjes (bijv. een fretje dat er dieper in moest worden geslagen en nog wat dingetjes. De gitaar speelde daar ter plekke niet zo heel fijn.
Thuis op mijn gemak zitten pielen aan dat ding en nu speelt ie echt heerlijk.

En zo heb ik ook wat gitaren via Ebay besteld...dan kun je hoouit van de beschrijving en natuurlijk de pics uitgaan.
Ik denk dat ik wel kan stellen dat het eerst moet klikken qua looks en features.... de rest komt later wel.

Fatal Fairytale
24 juli 2005, 14:22
ik heb tot nu toe met alle gitaren die ik heb (gehad) wel een klik gehad toen ik ze uitprobeerde, ze hadden allemaal net iets wat ik nodig had, op een na. Ik heb mn explorer verkocht, omdat ik hoe vaker en langer ik erop speelde, hoe meer het me begon te irriteren dat zo'n explorer alles heeft, behalve speelcomfort.

Bazzey
24 juli 2005, 21:03
Ik heb gisteren mn nieuwe gitaar opgehaald die ik besteld had,een Ibanez
SZ320MH WBR en dat was vanaf het moment dat ik em in mn handen kreeg in de winkel meteen liefde op het eerste gezicht. :D
Ik heb er gisteren dus echt uren achter elkaar op zitten spelen,en dat wil wel wat zeggen want in speel nu al zo'n 8 jaar op een UV7BK en zo'n 4 jaar op een JEM 7pbk en dat zijn gitaren die gewoon 3x zo duur zijn dan die SZ :o
Ik wilde er gewoon een gitaar bij met een vaste brug en een body van een andere houtsoort voor een ander geluid.....ik had dit ook niet verwacht :wink: Dat ding speeld superlekker en klinkt als een klok! :D

Jax
25 juli 2005, 07:22
Ik heb gisteren mn nieuwe gitaar opgehaald die ik besteld had,een Ibanez
SZ320MH WBR en dat was vanaf het moment dat ik em in mn handen kreeg in de winkel meteen liefde op het eerste gezicht. :D
Ik heb er gisteren dus echt uren achter elkaar op zitten spelen,en dat wil wel wat zeggen want in speel nu al zo'n 8 jaar op een UV7BK en zo'n 4 jaar op een JEM 7pbk en dat zijn gitaren die gewoon 3x zo duur zijn dan die SZ :o
Ik wilde er gewoon een gitaar bij met een vaste brug en een body van een andere houtsoort voor een ander geluid.....ik had dit ook niet verwacht :wink: Dat ding speeld superlekker en klinkt als een klok! :D

Ik denk idd dat het klikken, als het bestaat, niet zozeer met geld te maken heeft, maar puur de persoonlijke feel van een gitaar. Wat voor een iemand een verrote cheap-ass gitaar is, kan voor de andere een wereldgitaar zijn.

guvnor
25 juli 2005, 08:31
De laatste gitaar die ik gekocht heb daar klikte het inderdaad bij. Het is een Fernandes Revival Strat en die voelde gelijk goed. Akoestisch klonk ie al lekker en de hals voelde heerlijke aan. Het geluid over de versterker interesseerde me minder aangezien ik toch al plannetjes had qua elementen.

De gitaar die ik daarvoor kocht voelde heel anders aan. Daar ging het om een Aria Pro II FA70 jazzkast. Daar voelde ik dat het een goed gebouwde gitaar was al speelde en klonk hij op dat moment niet best. Er zaten verroeste snaren op van het verkeerde soort en dikte. De afstelling was ook bagger. Toch zag ik aan de afwerking van de gitaar en de gebruikte materialen dat het veel beter moest kunnen klinken. Dat bleek ook inderdaad het geval. Helemaal schoon gemaakt, goeie flatwound snaren en afgesteld zoals ik het wilde en nu is het een fantastische gitaar.

Dus het hoeft niet gelijk te klikken (als je daarmee bedoeld dat ie gelijk perfect moet aanvoelen en klinken). Soms heeft het wat tijd en werk nodig. Ikzelf definieer klikken als een soort aantrekkingskracht. Dat had die Aria ook op mij. Die gitaar gaf mij het gevoel dat het wel goed zou komen ondanks dat de gitaar op dat moment niet best was...

MazeMouse
25 juli 2005, 09:51
Simpel:
Voelt het niet goed. Einde verhaal.
Klinkt het niet goed. Einde verhaal.
Looks wil ik nog wel een beetje omheen kijken maar iets dat echt graflelijk is probeer ik niet eens.

guhlenn
25 juli 2005, 10:16
m;n gibson nighthawk werd pas na 2 jaar volledig op waarde geschat. het kan dus ook anders...

almarvk
25 juli 2005, 10:23
Bij m'n RG klikte het direct, met m'n SA ook wel, maar ik moest wennen aan het geluid ervan.

Ik heb nu een oude lespaul gekocht, maar mis nog wel een beetje de feeling, ik weet dus niet wat ik daar mee doe. Zit nog wel een klein beetje te gassen op een London City witte strat oid...

Tis bij mij zo van; wil ik die gitaar vaker zien? Goeie specs? En hoe speelt ie?

taylor
25 juli 2005, 10:37
opzich kan ik wel begrijpen dat je een gitaar wil waar je gelijk wat mee hebt ofzo maar aan de andere kant is het zo dat ik echt overal aan kan wennen maakt niet uit wat het is..... maar na zoveel jaar spel weet je natuurlijk wel wat je zoekt

ik weet niet is net zo van op die gitaar kan ik niks/weinig want die staat me niet aan idee wat ik heel erg raar vind........

almarvk
25 juli 2005, 10:39
Mee eens, het heeft natuurlijk te maken met de ervaring. Iemand die net speelt koopt een gitaar voor de looks (zoals een Stagg of Keiper oid) en iemand met ervaring koopt een gitaar veel meer vanwege de feeling en sound. De looks blijven natuurlijk ook belangrijk ;)

Luke-wannabe
27 juli 2005, 23:08
Ik heb net sinds vrijdag een jazzmaster omdat t meteen klikte met dat ding :razz: