PDA

View Full Version : Multi FX



Mauser
22 juli 2005, 15:20
Mijn vriendin wilt graag een Multi Effecten Processor kopen, en ze vroeg me of ik kon helpen met uitzoeken. Ik vond dat ik het beste hier om tips kon vragen, aangezien ik niet met veel verschillende Multi effecten ervaring heb.

Ze zoekt een Multi FX voor onder de 250/300 euro, en er moeten in ieder geval een tuner en een metal distortion in zitten. En ik wil nu niks horen van "Je kan ook een beetje doorsparen en.." maar gewoon iets redelijk betaalbaars :)

Ik zat zelf te denken aan zo'n ding van Digitech (geen GNX, maar die kleinere series) maar daar staat niks over "stomp box modelling", en ik weet zelf niet of er een heftige distortion tussen de "amp modelling" zit.

Vampire
22 juli 2005, 15:26
Ehm, de Korg AX1500G voldoet hier geloof ik wel aan. En eventueel een tweedehands Boss ME-50 ofzo.

Ik hoor wel van iedereen (heb er zelf geen ervaring mee) dat er een seconde delay ofzo is bij het switchen van je presets, wat nogal irritant kan uitpakken, helemaal als je live speelt. Maar zoek eens wat info op over die dingen.

Er zijn er nog wel een aantal (Boss onder andere), maar daar moeten anderen me maar even bij helpen, ik kan niet op de naam komen...

FruscianteFan
22 juli 2005, 15:34
Als je de manual modus van de ME-50 gebruikt, heb je nergens last van. Tuner zit erop, goede metaldistortion ook (wel meer dan 1, op zich).

Mauser
22 juli 2005, 16:01
Als je de manual modus van de ME-50 gebruikt, heb je nergens last van. Tuner zit erop, goede metaldistortion ook (wel meer dan 1, op zich).

De ME-50 leek mij ook al goed :) Alleen op de site kon ik niks vinden over een tuner, maar ik kon me al niet voorstellen dat daar gaan tuner op zit :)

Pierz
23 juli 2005, 12:58
Als je toch voor 2ehands gaat kan je met dat budget beter een boss GT-3 kopen. Veel meer mogelijkheden (de ME-50 heeft dacht ik niet eens amp modeling) en geen schakelvertraging. Ik heb de mijne voor 199 gekocht.

Er zit uiteraard ook een tuner op :)

Wabbie
23 juli 2005, 15:23
de me-50 heeft alleen vertraging met schakelen als je tussen presets schakelt. En als je dazt niet doet dan heeft ie geen vertraging en doet ie eht prima. Tis zeker een fijne multi FX voor het geld( en jah er zit een tuner op)

Hendrik84
23 juli 2005, 20:16
Jeroenvanhulsteijn heeft zijn Vox TonelabSE in de verkoop voor 325 zag ik. Het schijnt een wel een mooie bak te zijn, zie andere topics op dit forum.

Mauser
23 juli 2005, 23:07
Maar het moet juist niet een uitgebreid geval zijn :-? Gewoon een dingetje ter grootte van de Zoom 606 ofzo :)

FruscianteFan
24 juli 2005, 00:12
Als je toch voor 2ehands gaat kan je met dat budget beter een boss GT-3 kopen. Veel meer mogelijkheden (de ME-50 heeft dacht ik niet eens amp modeling) en geen schakelvertraging. Ik heb de mijne voor 199 gekocht.

Er zit uiteraard ook een tuner op :)Eigenlijk kan ik er weinig over zeggen, want ik heb alleen maar ervaring met de ME-50. Maar met de Tone Modify sectie kun je heel wat bereiken (je kunt je strat niet als Les Paul laten klinken maar wel het geluid hoorbaar veranderen) en uiteindelijk kun je toch ook gewoon je amp instellen op treble, mid en bass (of alleen treble en bass in mijn geval).

En dan nog: biedt de GT-3 eigenlijk de mogelijkheid om zonder enige handleiding aan de slag te kunnen zonder compleet te verdwalen? Wat dat betreft is de ME-50 namelijk erg fijn, want voor alles is een aparte knop en bij die knop staat ook duidelijk aangegeven wat die doet.

MiKe
24 juli 2005, 00:27
Boss ME-50, zeker weten. Om de redenen die hierboven al genoemd zijn. Zitten 2 metalfuncties op en in manual mode gewoon heel fijn te besturen net als normale pedaaltjes :)

provenance
24 juli 2005, 00:30
Ik steun de ME-50, die is nieuw 279,-. Misschien wel uitgebreider dan 'kleinere' multi-effecten maar minstens even simpel of simpeler.
Het apparaat werkt namelijk als je hem aanzet als een aantal losse pedaaltjes op rij. Dus gewoon effect aan/uit met de voetpedalen en alle effecten zijn met draaiknoppen te bewerken.
De vertraging vindt alleen plaats als je hem in de 'memory mode' zet. Waarmee je dus een effecten/instellingen combi kunt opslaan en onder 1 van de drie pedalen kan zetten.
Dit is dus niet het sterke punt van het apparaat.

De ME-50 heeft geen echte ampsimulator. Er zit wel een standaard speaker emulatie op de line-out uitgang. Die is niet aan of uit te zetten en niet instelbaar. Ook niet heel bijzonder maar in mijn ogen overtuigend genoeg voor oefenen met de koptelefoon of snel een ideetje op tape (hardeschijf ;)) zetten zonder al te veel irritaties van een 'direct geluid'.

FruscianteFan
24 juli 2005, 12:45
Boss ME-50, zeker weten. Om de redenen die hierboven al genoemd zijn. Zitten 2 metalfuncties op en in manual mode gewoon heel fijn te besturen net als normale pedaaltjes :)Zowel de Metal als de MT-2 gebruik ik vrij weinig. Af en toe wel (Metal voor 'oldskool' black metal en de MT-2 voor bijvoorbeeld Dimmu Borgir) maar eigenlijk heb ik hem altijd op Muff staan (met drive en bottom helemaal open en tone bijna helemaal) met eventueel nog de boost van de DS-1 ervoor. Die gebruik ik voor zowel Red Hot Chili Peppers als Silverchair als My Dying Bride.

Pierz
25 juli 2005, 11:39
Eigenlijk kan ik er weinig over zeggen, want ik heb alleen maar ervaring met de ME-50. Maar met de Tone Modify sectie kun je heel wat bereiken (je kunt je strat niet als Les Paul laten klinken maar wel het geluid hoorbaar veranderen) en uiteindelijk kun je toch ook gewoon je amp instellen op treble, mid en bass (of alleen treble en bass in mijn geval).

En dan nog: biedt de GT-3 eigenlijk de mogelijkheid om zonder enige handleiding aan de slag te kunnen zonder compleet te verdwalen? Wat dat betreft is de ME-50 namelijk erg fijn, want voor alles is een aparte knop en bij die knop staat ook duidelijk aangegeven wat die doet.

Die aparte knopjes op de ME-50 zijn inderdaad erg handig, dat mis ik wel op de GT-3. Maar dat verdwalen valt viel bij mij wel mee, ik heb hem gekocht zonder handleiding en heb die ook niet echt nodig gehad. En als je het wel moeilijk vindt kan je altijd nog de EZ edit optie gebruiken in het begin. Zowiezo kies je voor een multi-effect, dus dan zul je je toch een beetje moeten gaan verdiepen in de effecten.

Maar als je een makkelijkere interface belangrijker vindt dan geluid en schakelvertraging kan je denk ik beter voor de ME-50 gaan. Hij is niet heel uitgebreid en voor de beginner kan dat best handig zijn. Maar hij heeft dan bijvoorbeeld ook slechts 3 footswitches en om te switchen tussen banken zul je moeten bukken.

Voor een echt goed geluid en uitgebreide mogelijkheden zou ik de GT-3 kiezen. Maar probeer ze zelf eens uit en beslis dan (een GT-3 is misschien lastig te vinden in de winkel). Vergeet ook de Korg AX-1500G niet, ik heb hem niet getest, maar naar het schijnt zit daar een hele goede scheur in.

armageddon
25 juli 2005, 12:16
Afschuwelijke spam...maar ik heb een 2e hands GT6 in de aanbieding :-D Uitgebreider dan de ME-50 en beter dan de GT-3

Edit: Ik moet eens leren lezen...je wil niet zo'n uitgebreide. Tja dan heb je niks aan de GT6/GT3. Ga voor de ME50 :)

FruscianteFan
25 juli 2005, 13:54
@ Pierz: dat schakelen tussen banken is op te lossen met wat creativiteit. Ik heb over die 2 knopjes een blokje (9V batterij om precies te zijn) geplakt, dus die kan ik nu allebei met m'n voet bedienen (welliswaar voorzichtig).

Verder heb ik nog een blokje geplakt op het 'edit' knopje, zodat ik in één patch de drie schakelbare effecten kan bedienen, vind ik best handig.

MiKe
26 juli 2005, 15:21
Boss ME-50, zeker weten. Om de redenen die hierboven al genoemd zijn. Zitten 2 metalfuncties op en in manual mode gewoon heel fijn te besturen net als normale pedaaltjes :)Zowel de Metal als de MT-2 gebruik ik vrij weinig. Af en toe wel (Metal voor 'oldskool' black metal en de MT-2 voor bijvoorbeeld Dimmu Borgir) maar eigenlijk heb ik hem altijd op Muff staan (met drive en bottom helemaal open en tone bijna helemaal) met eventueel nog de boost van de DS-1 ervoor. Die gebruik ik voor zowel Red Hot Chili Peppers als Silverchair als My Dying Bride.

Hehe, ik gebruik meestal de MT2 als extra boost, over het algemeen gebruik ik de amp-distortion via footswitch. Maar moge het duidelijk zijn voor de TS, de ME-50 heeft een behoorlijk aantal overdrives en distortions die makkelijk toegankelijk zijn met een draai aan de knop ;)

Renkes
3 augustus 2005, 11:54
Beetje late reactie misschien maar ik lees dit stuk terwijl ik net een paar dagen geleden een tweede hands Boss me-50 heb gekocht terwijl ik live speel met een digitech RP300A. Wat de geluiden van de Boss betreft. Gewoon geweldig. Er zit geen amp simulatie op dus je moet gewoon in je eigen versterker inpluggen. Via de koptelefoon heb ik overigens nog nooit zo'n goede distortion gehoord. Ik ging er wel vanuit dat ik in memory mode de effecten aan en uit kon trappen. Dat is niet zo. Manual mode zou voor mij betekenen dat ik op het podium steeds aan knoppies moet gaan zitten draaien om van chorus naar flanger te gaan (de effecten die ik het meest gebruik). Kortom; geweldige geluiden maar de nadelen zijn dus de vertraging bij het veranderen van de patch in de memory mode en het draaien aan knopjes in de manual mode. Ik wilde de Digitech vervangen door de ME-50 maar misschien houd ik de me-50 wel voor thuis.

De digitech RP300A zit wel een amp simulator op. Een groot voordeel van de digitech vind ik dat het volume pedaal (ik speel via de effectloop) weinig aan tone en drive verliest als je het volume terugneemt. Een nadeel van de digitech is dat je alleen up en down kan om patches te selecteren. Bypass is door 2 knoppen tegelijk aan te klikken en dat gaat nogal eens mis op het podium. Oplossing is om op de oneven patches een effect te zetten en de even patches leeg te laten. Voor de rest is het met naaldhakken aardig te bedienen. Met een paar stevige kisten aan druk je heel gauw een paar knoppen tegelijk in. Ik bedien het appartaat dan ook met de punt van mijn schoen. Ook moet de patchknoppen als tiptoetsen behandelen want als je de knop iets te lang vasthoudt schiet ie van patch 1 naar 10 in plaats van patch 1 naar 2.



Mijn vriendin wilt graag een Multi Effecten Processor kopen, en ze vroeg me of ik kon helpen met uitzoeken. Ik vond dat ik het beste hier om tips kon vragen, aangezien ik niet met veel verschillende Multi effecten ervaring heb.

Ze zoekt een Multi FX voor onder de 250/300 euro, en er moeten in ieder geval een tuner en een metal distortion in zitten. En ik wil nu niks horen van "Je kan ook een beetje doorsparen en.." maar gewoon iets redelijk betaalbaars :)

Ik zat zelf te denken aan zo'n ding van Digitech (geen GNX, maar die kleinere series) maar daar staat niks over "stomp box modelling", en ik weet zelf niet of er een heftige distortion tussen de "amp modelling" zit.

FruscianteFan
3 augustus 2005, 15:24
Dat in- en uitschakelen van effecten in memory modus heb ik opgelost door een blokje te plakken op de "edit" knop. Dus ik kan voorzichtig met mn voet dat knopje indrukken en dan kun je de effecten wel weer afzonderlijk in- en uitschakelen :)
Als je vervolgens weer [edit/exit] indrukt krijg je de oorspronkelijke instellingen weer terug.

Renkes
3 augustus 2005, 20:04
dat ga ik dan toch eens uitproberen met die edit knop. Ik laat even weten hoe het afloopt

Renkes
5 augustus 2005, 09:11
Ik heb het geprobeerd maar je kunt het effect dan maar één keer uitdoen en daarna niet meer aandoen. Daardoor moet je wel op de edit knop drukken en vervolgens weer. Had mooier geweest als je hem constant in edit mode had kunnen laten staan en dan net zoveel trappen als je wilt. Meestal hoeft dat ook niet dus dat hoeft geen probleem te zijn. Wel vind ik de ruimte wat klein om met blokjes op knopjes te gaan werken. Heel creatief opgelost moet ik zeggen maar het is allemaal wel wat behelpen voor mijn gevoel

Lock en Load
5 augustus 2005, 12:16
*SPAM*

Ik heb een Zoom GFX-8 te koop. Zit in jouw budget. In goede staat, geen defecten.

*SPAM*

Sorry voor de schaamteloze SPAM.