PDA

View Full Version : ssl straks werkeloos?



harrie-beton
22 juli 2005, 15:17
http://82.73.162.167/website1/foto_site_bt/sae2005/images/sae_17-07-2005%20002.jpg
mooi he?

Dit is een mengtafel van 500.000 gulden, sll6000.
We hebben er mee opgenomen maar links staat een Apple Mac met pro tools en die deed bijna alle werk..
De tafel was alleen om terug te horen... Op de tafel zitten een heleboel knoppen uit het tape tijdperk maar dat stond allemaal uit.

Straks is deze tafel alleen nog om bier op te zetten.

Ondanks dat analoge banden beter klinken (jaja) zie ik toch deze techniek verdwijnen.

bert k
22 juli 2005, 15:47
Ja, het gaat veranderen. Maar wat ik het meeste zal missen aan die knoppendozen is dus al die knoppen! Heel veel afzonderlijke knoppen en faders is zo makkelijk! Fijner dan gekut met een muis in een menuutje.

Han S
22 juli 2005, 17:11
Als je nou op de prof forums kijkt, zie je dat veel mensen terug verlangen naar de tapemachine, maar het is op de eerste plaats enorm duur en op de tweede plaats kun je er alleen maar mee opnemen.

De klant zal dus echt moeten kunnen spelen want anders dan met de schaar valt er weinig te editen. En dat zijn we niet meer gewend, we hebben een generatie muzikanten die gewend is om alle goed gelukte stukjes te copiëren en aan elkaar te plakken.

Gisterenavond nog heb ik een jazz band gedaan op twee inch tape op hoge snelheid, dus 76 cm per seconde. Een tape van een kleine 200 euro is dan in 16 minuten vol. Voor deze CD van een klein uur heb ik zes tapes gebruikt.

De mix heb ik weggestuurd naar 32 bits 96khz, da's toch een veel hogere resolutie dan de CD, maar ook dat klinkt een stuk minder goed dan de tape.

Laatst had ik een luistersessie met een stuk of wat audiofielen, dat zijn mensen met luidsprekersnoeren welke soms meer dan 20.000 euro kosten voor 5 meter. Ik liet de mix van een bigband horen beurtelings van de CD en van een Studer tapemachine, 1/4 inch tape op 38cm/s.

Een wereld van verschil, een veel natuurlijker geluid en die pingeltjes van het ride cymbal zijn ook zoveel mooier.

De digitale revolutie schreidt met grote stappen voorwaarts, maar het klinkt nog steeds niet beter dan een tapemachine van 40 jaar geleden.

Een 24 sporen twee inch tapemachine is nog steeds nieuw te koop voor een enorm bedrag, een 24 sporen stand alone recorder als de Fostex D2424 koop je voor € 1500.

Ik blijf opnemen met twee inch tape en de grote analoge mengtafel, ze bekijken het maar met die digitale bende. :-D :cool:

bert k
22 juli 2005, 21:06
Tja, ik vraag me af hoe lang je het nog volhoudt. Je hebt zeker een punt wat de kwaliteit betreft, maar de analoge zooi draaien houden gaat steeds moeilijker worden. Tapes zijn duur, en worden steeds duurder. Hoe lang voor het doek valt? Recorders gaan vroeger of later allemaal wel eens stuk; op een dag zijn de onderdelen op. Wat dan? Ik vrees dat digitaal gaan onvermijdelijk is. Niet dat het het beste systeem is, maar omdat het straks het enige is.

hoofd
22 juli 2005, 21:39
als je er een biertafel van maakt, zet er dan wel een glasplaat oid op, moet er niet aan denken dat zoiets geweldigs kapot gaat door een omgestoten biertje! :o

Mocht ik ooit zover zijn dat ik een professionele opname ga maken (en het geld ervoor heb :lol: ), dan doe ik dat bij Han op tape, digitaal is niet mijn geluid. Ik wil zelf binnekort mijn eerste 4 sporen taperecorder aanschaffen (dacht aan een simpel Tascam ding). Ik heb een tijd gekut met digitale zooi, maar ik vind het niks, je hebt geen relaxed overzicht. De uiteindelijke resultaten wil ik dan vanzelfsprekend ook alleen maar op vinyl uitgebracht zien worden :D.

Ik zou zowiezo een keer je studio willen zien Han, zou dat mogelijk zijn?

Oh en Bert, (hifi)buizenversterkers zijn er toch ook nog steeds, inclusief de onderdelen? Vervanging en reparatie van die dingen zal alleen maar duurder worden, maar verdwijnen zal 't niet...gok ik.

Han S
22 juli 2005, 21:56
Bert, een analoge recorder en/of mengtafel op gang houden is een stuk eenvoudiger dan een digitale recorder als de genoemde D2424.

DAT tapes en CDR's zijn over een jaar of tien/twintig niet meer te spelen, omdat ze het niet meer doen, of omdat er geen apparaat meer werkt waarmee je ze moet afspelen.

De tapes van Beatles, Frank Sinatra en neom de rest zelf maar, kun je over 50 jaar gewoon overzetten op de dan superieure systemen.

De machine om ze mee af te spelen is electronisch en mechanisch een simpel ding, alleen de koppen zijn wat moeilijk te maken, maar daar brult het van. Ze worden nog steeds nieuw gemaakt en er is vooraad zat.

@Hoofd, je kan altijd komen kijken, wel ff bellen vtv graag.

Bruce
23 juli 2005, 13:19
Dus jullie (Besides That) zijn in A'dam een cd aan het opnemen?
Vertel eens wat meer :P

harrie-beton
23 juli 2005, 18:20
tja, we hebben heel goedkoop een dag in die studio gezeten omdat die jongens in opleiding zijn tot HBO geluidstechniek (ze hadden ons gevraagd).

We hebben 4 nummers compleet opgenomen. Tja, of het een nieuwe CD wordt, dat weet ik niet, misschien als promotie.
Het hangt er vanaf hoe het gaat klinken.

Als je eenmaal bij een prof hebt opgenomen (han s) zijn jonge jongens in opleiding erg wennen..

Dus CD of geen CD, eerst maar eens kritisch naar de ruwe mix luisteren..
Wordt vervolgd.

Wat wil je nog meer weten

Bruce
24 juli 2005, 01:50
Wat wil je nog meer weten

Hoe dat een beetje in z'n werk gaat
(opnemen in een studio enzo)

Wij zijn het in de toekomst ook van plan,
en het lijkt me geweldig om te doen.

skanky
24 juli 2005, 11:44
Ik denk niet dat SSL verdwijnt. de preamps en de dynamics van de tafels zijn nog steeds geweldig dus die blijven wel. Maar de tafels zelf gaan wel veranderen, kijk maar naar de nieuwste SSL AWS 900 wat ook een DAW controller is. De tijd van de immens grote tafels is iig voorbij.

Bates15
25 juli 2005, 21:53
Ik denk niet dat SSL verdwijnt. de preamps en de dynamics van de tafels zijn nog steeds geweldig dus die blijven wel. Maar de tafels zelf gaan wel veranderen, kijk maar naar de nieuwste SSL AWS 900 wat ook een DAW controller is. De tijd van de immens grote tafels is iig voorbij.

+1

harrie-beton
25 juli 2005, 23:42
Hoe dat een beetje in z'n werk gaat
(opnemen in een studio enzo)

tja, Bruce beetje buiten off topic..


Grofweg zijn er 2 benaderingen om op te nemen in een studio:
[1] live opname, de hele band speelt in 1 keer alles tegelijk. Vaak in 1 ruimte met de zanger apart in een plexiglas hokje; Dat heet in een studio een Zang-Booth. Soms doen ze lawaai makende gitaristen ook in zo'n booth. Zang, koortjes en solo's doet men vaak achteraf. Kleine fouten repareren is vaak ook mogelijk, bijvoorbeeld een basnoot opnieuw.
Bijna alle studio's nemen op met een koptelefoon, dit kun je het beste oefenen vóórdat je een studio in gaat.

[2] laag voor laag opnemen.
Alle muzikanten spelen hun partij in achter elkaar en niet tegelijk. Dat werkt alleen als het nummer heel precies vast staat natuurlijk.
Die hele grote bands / producties werken vaak zo.

Een oefenruimte situatie is precies net als een studio, alleen de kwaliteit van de opname verschilt. Als je weinig geld hebt dan is het zaak dat het nummer zeer goed geoefend is, ook zonder zang. Jammen in een studio is voor rijke lui.

In een studio werken 2 soorten mensen.
[1] De technicus, hij weet alles van de apparatuur en kan heel precies de band opnemen. Hij bemoeit zich niet met de artistieke kant van de muziek, wel als er iets stoort of vals is.

[2] De producer
Deze mensen luisteren naar het artistieke gedeelte van de muziek. Zij geven de technicus vaak opdrachten zoals "meer moke in de dapple".
Zij bemoeien zich ook vaak vaak vergaand met het nummer, de producer wil meer dan een goede opname. Hij wil ook een soort commerciëel product.
Mooi voorbeeld is Brain Eno, in een filmpje die ik heb, vertelt hij U2 dat het nummer te lang is en als ze hem niet inkorten is het geen goede single... U2 heeft van het nummer "In the name of love" een minuut af gehaald.

Bij amateurbands produceert de band een opname zelf.

Studio's kosten meestal tussen de 50 en 110 euro per uur.

Eerste keer opnemen in een studio was voor mij 1991.
Vroeger vond ik het heel stoer een "studio" en ik ging er heel anders van spelen (zenuwen en onervarenheid).

Nu kijk ik er zo tegenaan:
een studio is een donker hok waar men veel dure apparatuur heeft staan om heel precies een band op te nemen. Als dat bandje kut speelt over kut versterkers dan klinkt het ook kut. Geloof me.

En die verhalen over Studio's en wijven, drank, drugs en orgies: Ja die zijn waar :-D

skanky
26 juli 2005, 00:55
Hoe dat een beetje in z'n werk gaat
(opnemen in een studio enzo)


En die verhalen over Studio's en wijven, drank, drugs en orgies: Ja die zijn waar :-D

Technici kunnen ook heel goed knopjes draaien, ik heb nooit klachten gehad van vrouwen. :roll:

bert k
26 juli 2005, 10:53
Het is fijn om technicus te zijn... :cool:

Han S
26 juli 2005, 11:51
Ik probeer altijd om de band te laten spelen zoals ze gewend zijn, ik probeer koptelefoons te vermijden.

Alles in een keer opnemen kan heel goed, maar je moet daar wel de ruimte voor hebben en idd een vocal booth voor als het zangeresje erg zacht zingt.

Mijn laatste opname is een jazzband met piano en zangeres, de zangeres stond gewoon in het midden op een dikke Neumann te zingen en zij hoorde zichzelf via een paar floormonitors.

Een andere veel gebruikte methode is het opnemen van de basis, dus drums gitaar en bas met eventueel een scratch vocal en die zang dan op de koptelefoon. Een open koptelefoon is dan ideaal, je zet de zang een beetje zacht op je koptelefoon en je hoort de rest ook gewoon dwars door die koptelefon heen.

De tijdelijke zang heeft alleen de functie om de muzikanten te laten weten waar ze zitten in het nummer.

Als die basis er dan goed op staat kun je de andere partijen er aan toevoegen. Ik zet de muziek dan meestal gewoon op een paar monitoren in de opnameruimte, dat is veel prettiger dan een koptelefoon.

Er zijn zangers en zangeressen die niet zuiver meer zingen met een koptelefoon op, in dat geval zet ik de muziek gewoon op de luidsprekers, ik heb vaak gemerkt dat ze dan wel zuiver zingen.

Bono zingt ook altijd met een microfoon in z'n hand in de controlroom, met de muziek lekker hard op de main monitoren.

Er is niets geheimzinnig aan een studio, laat je er niet door intimideren. Het belangrijkst is dat je er je op je gemak voelt en lekker je ding kunt doen.