PDA

View Full Version : Is dit wah of whammy ?



Jerre
22 juli 2005, 14:28
Ik heb hier een soundsampletje -> http://users.pandora.be/fungus/sound.mp3

Maar wat soort effect wordt hier nu toegepast ?
Het 1e zit in de 1e helft, het "tsjak tsjak" geluid.
Het 2e zit in de 2e helft, het "wing wing" geluid.

Ik denk dat de 2 sounds door hetzelfde pedaal gedaan worden.
Het ziet er uit als een wah, maar klinkt toch precies zo niet ...

Wie kan mij helpen ?

Chrissie
22 juli 2005, 14:33
het is overduidelijk een wah

ReinoutV
22 juli 2005, 14:39
Inderdaad, dit is een wah, hij lijkt ook met zn volumeknop te spelen. Een whammy is een pedaal dat je toonhoogte veranderd, dus niet je geluid an sich.

Jerre
22 juli 2005, 14:40
Tot dat besluit was ik eigenlijk al gekomen.
Iemand enig idee wat voor merk/model dit dan is ?
Maar hoe komt dat deze dan precies zo anders klinkt dan ik van een wah gewoon ben ?

Als ik aan wah denk dan denk ik aan zoiets als dit : http://members.aol.com/analogspam/rmc1.mp3

mayniac
22 juli 2005, 15:01
Maar hoe komt dat deze dan precies zo anders klinkt dan ik van een wah gewoon ben ?

Omdat de gitarist in jouw sample alle snaren afdempt met zijn linkerhand, zo krijg je dat tsjak tsjak geluid.
In het tweede deel beweegt ie het pedaal heel snel op en neer zodat je een soort phaser-achtig geluid krijgt.

Jerre
22 juli 2005, 15:03
Dat doet hij inderdaad zo.
Dus als ik jou redenering volg zou eenderwelke wah eigenlijk dit kunnen ?

mayniac
22 juli 2005, 16:17
ja

phx
22 juli 2005, 20:21
tjak tjak, weelie weelie :lol: :lol: :lol:

Nielsvdam
22 juli 2005, 22:28
Dit is wel heel toevallig. Ik heb net het hele nummer opstaan :o Voor degene die het niet weten het is Gardenia van Kyuss.

Jerre
23 juli 2005, 00:39
Jij hebt een goed paar oren Niels :wink:
Dat nummer is echt super zalig! Zo groovy!

De naam van de groep heb ik expres weg gelaten omdat ik ooit al op andere forums negatieve reacties heb gekregen van mensen die zo die groep haten en zo mij topic even omzeep komen helpen ...

Na een tijdje is er altijd wel iemand die het nummer kent, maar meestal is het probleem dan al wel opgelost :lol:


Het is misschien veel gevraagd, maar weet iemand van welk pedaal deze wah-sound komt ?