PDA

View Full Version : Burns Brian May Phase in/out



Jax
21 juli 2005, 20:36
Zou iemand weten of behalve de Burns Brian May signature, er nog andere normale gitaren (dus geen customshop) zijn, die gebruik maken van verschillende schakelaars om de elementen in en out of phase te zetten?

Jax
21 juli 2005, 20:45
Oh, en behalve jaguar/jagstang/etc :)

Anavrin
22 juli 2005, 10:43
jaguars en jagstang en mustangs hebben dat niet...

Ze hebben wel van die knopjes, maar dat zijn gewoon de element-aan/uitschakelaars

Snaar'n Bennie
22 juli 2005, 11:41
Voor zo ver ik weet heeft/had (alleen) de Burns Vibra Artist hetzelfde. Di's echter al een heel oud model wat ook niet meer te krijgen is. Kan zijn dit ik er helemaal naast zit, maar dacht het wel...

Zoek anders maar even met Google. Staat zat op over dat model.

up-guitarman
22 juli 2005, 11:49
jaguars en jagstang en mustangs hebben dat niet...

Ze hebben wel van die knopjes, maar dat zijn gewoon de element-aan/uitschakelaars

Nee hoor !!! Bij jagstangs is dit zeker en vast fase-schakelaar !!!
3-standen per element; In fase/element uit/Uit fase

Jaguars en jazzmaster weet ik niet met zekerheid ...

Orpheo
22 juli 2005, 11:53
ik kan me herinneren dat een paar BC riches dat hadden.....

de BCR bich ofzo.....kweenie meer. oh ja, en PRS heeft dat d8 ik ook, in die 5way rotary knop of whatever. of is dat coiltap?

maar zo lastig is t niet hoor om phaseswitching in te bouwen. op mn nieuwe strat ga ik WELLICHT ook zoiets doen. voor de grap, ff oefenen met solderen :)

Jax
22 juli 2005, 16:02
maar zo lastig is t niet hoor om phaseswitching in te bouwen. op mn nieuwe strat ga ik WELLICHT ook zoiets doen. voor de grap, ff oefenen met solderen :)

Zat ik ook aan te denken...

Fumi SG
22 juli 2005, 16:50
volgens mij hebben de luxere Ibanezen (zoals die van AART) het ook standaard.

Anavrin
22 juli 2005, 21:47
jaguars en jagstang en mustangs hebben dat niet...

Ze hebben wel van die knopjes, maar dat zijn gewoon de element-aan/uitschakelaars

Nee hoor !!! Bij jagstangs is dit zeker en vast fase-schakelaar !!!
3-standen per element; In fase/element uit/Uit fase

Jaguars en jazzmaster weet ik niet met zekerheid ...

You're right, maar de jaguar en de jazzmaster hebben dat niet. Die hebben wel een apart tooncircuit (superfijn), maar verder niks aparts...

Anavrin
22 juli 2005, 21:49
oh ja, zag ik net dit:
http://www.musik-service.de/ProduX/Gitarren/EGitarren/Fender_Jagstang_Classic_72_EN.htm

deze is pas in 1990 ontworpen, dus waar slaat die 72 dan op?????

guitardude
22 juli 2005, 22:00
oh ja, zag ik net dit:
http://www.musik-service.de/ProduX/Gitarren/EGitarren/Fender_Jagstang_Classic_72_EN.htm

deze is pas in 1990 ontworpen, dus waar slaat die 72 dan op?????
De kleur lijkt me

Available in Fiesta Red (40) and Sonic Blue (72). :)

Lord Abortion
23 juli 2005, 09:14
ik kan me herinneren dat een paar BC riches dat hadden.....

de BCR bich ofzo.....kweenie meer. oh ja, en PRS heeft dat d8 ik ook, in die 5way rotary knop of whatever. of is dat coiltap?


BC Rich had dat inderdaad in enkele van hun electronica circuits. Je had op een Mockingbird/Warlock/Ironbird-circuit een coil tap voor elke pickup, een phase-switch, master vol, master tone, 3-way pickup selector, preamp/booster switch & preamp booster vol. Het Bich circuit had nog een extra Varitone-schakelaar, en enkele Biches zijn gebouwd met 3 preamps erin.

Orpheo
23 juli 2005, 11:51
ik kan me herinneren dat een paar BC riches dat hadden.....

de BCR bich ofzo.....kweenie meer. oh ja, en PRS heeft dat d8 ik ook, in die 5way rotary knop of whatever. of is dat coiltap?


BC Rich had dat inderdaad in enkele van hun electronica circuits. Je had op een Mockingbird/Warlock/Ironbird-circuit een coil tap voor elke pickup, een phase-switch, master vol, master tone, 3-way pickup selector, preamp/booster switch & preamp booster vol. Het Bich circuit had nog een extra Varitone-schakelaar, en enkele Biches zijn gebouwd met 3 preamps erin.

supergaaf circuit 8-) wil ik ook :D:D

jw009
23 juli 2005, 14:56
n00b vraag: wat houdt het in om je elementen in en out of phase te zetten?

Orpheo
23 juli 2005, 15:47
dat is eigenlijk nogal lastig uit te leggen......ook ik snap er het fijne (nog) niet van. maar wat ik ervan begrepen heb,is dat het alleen met 2 singlecoils of 1 hum kan.

ik ga er nu even van uit, dat de hum bestaat uit 2 singlecoils parallel geschakeld (zoals t dus normaal ook is). uit ieder spoeltje komt een stroompje. dat stroompje gaat in een golfbeweging (om het makkelijk uit te kunnen leggen en te visualiseren). als bij spoel 1 de top samenvalt met het dal van spoel 2,is de pickup " uit fase". vallen de toppen samen, is het in fase (of andersom, weet ik zo niet) maar das dus het principe. ik dacht top+dal=in fase, omdat als je t uit fase doet, opeens de stroomsterkte die uit je gitaar gaat, veel lager is dan in fase.

het geluid dat je dan krijgt is een beetje nasaal, dun, iel. t heeft wel wat vind ik.

het is eigenlijk basisnatuurkunde van golven en trillingen, en dan toegepast op stroom en gitaren.

maar HOE dat gedaan wordt, al sla je me dood. geen idee. t had iets te maken met de manier waarop een humbucker is gemaakt, en hoe hij gewonden is, en de positie van de magneet (+ of - pool boven).

ik heb t proberen op te zoeken, maar echt vinden, doeik niet. ik zal het tzt wel even uitzoeken (HOE dus die golven niet meer gelijk lopen). tis wel leuk denk ik.

Anavrin
23 juli 2005, 18:51
ik heb ook van die knoppies op m'n nep-strat gezet, en als ik naar die schakeling kijk, lijkt het mij dat de + en de - worden omgedraaid, of dat de volgorde van de elementen wordt omgedraaid. Daarom heb je wel eens dat als je een humbucker installeert, en het geluid een beetje raar is, dat je dan waarschijnlijk de draadjes verkeerdom hebt aangesloten.

Jax
26 juli 2005, 09:08
Hoe moeilijk was het om dit zelf in te bouwen? Of heb je het laten inbouwen?