PDA

View Full Version : beginnersvraagjes



CjKlimp
21 juli 2005, 18:23
hallohallo,

ik ben van plan om een elektrische gitaar te kopen , kheb nu een akoestische maar dat vin ik maar nix. zere fikke enzow;)
maar wat ik me nu afvraag is of je perse een versterker nodig heb of dat je hem ook op je computer aan kan sluiten.
ik heb ergens gelezen dat dat ook kon , maar hoe gaat dat dan in zijn werk? watvoor programma's moet je daar bijvoorbeeld voor hebben?
en kheb ook wat gelezen over vst plugins , en een paar gedownload, maar het blijkt dat je daar dus weer een ander programma voor nodig heb.
dat is steinberg Cubase geloof ik. weet iemand hier meer van, of je die vst plugins bijv ook met een ander programma kan gebruiken?
btw ik wil gewoon rock/metal gaan spelen.
verder nog iemand suggesties voor een goede gitaar?
als het dus makkelijk op me comp aan te sluiten is spaar ik geld voor een versterker uit en kan ik een betere gitaar kopen:)

Jerre
21 juli 2005, 19:22
Ik zou zeggen, spaar even door dan, want goeiekoop is dure koop snap je ...
Je kan beter iets deftig kopen wat lang en goed meegaat ipv een hoopje rommel dat je snel zal moeten upgraden.

Zoek je een niet al te dure gitaar, wel kijk eens naar Squier, Yamaha, London City, Ibanez ... Die hebben zeker wel een redelijk goede gitaar voor niet al te veel centjes.
Kom niet af met Stagg, dat is brandhout, hoe mooi ze er ook misschien mogen uitzien of hoe goedkoop ook, niet doen.

Qwa versterker, daar heb je verschillende opties, je kan gaan voor Lampen of Transistors (Solid State) versterkers. Daarnaast kan je ook meedoen met de modelling amps zoals van Line 6 of een POD ...
Het is maar wat je zoekt en zelf leuk vindt!

Wat voor muziek zou je graag spelen ? Want rock en metal is wel heel erg breed he. Als jij wat gerichter bent kunnen wij dat ook zijn snap je.

En VST spullen, dit is wat de Steinberg site zegt: (de ontwikkelaars ervan)


What is VST?
Cubasis VST (Virtual Studio Technology) is a breakthrough in sequencing and digital audio recording. It allows you to record and synchronize MIDI data and digital audio together in the same program, without the need for expensive external hardware. However to do this requires a great deal of processing power, power which you can presently only get using a PowerMac.

Dit wordt veel gebruikt in combinatie met keyboard.
Je hebt ook VST plugins die werken als een stompbox, zoals delay, reverb, chorus/flanger, ... Al van dat.
Maar zoals Steinberg zelf zegt, daar heb je wel een sterke computer voor nodig om die dingen deftig te kunnen draaien.
Meestal worden deze dingen toegepast op iets dat al opgenomen is.

Er zijn natuurlijk ook programmas die de werking van versterkers en effecten kunnen modellen op de pc (ben de namen even kwijt).
Ik heb het ooit geprobeert, en ik vond het maar mèhh :-? (en ik heb wel een snelle pc met een goede geluidskaart)
Is wel leuk om even mee te prullen, maar dat is al.
Kheb zelf een Fender Deville, en het verschil daarmee is ongelofelijk groot. Maar ok het werkt wel.

Het beste dat je kan doen op dit moment is waarschijnlijk ergens zoeken naar een degelijke gitaar, dan ben je al halfweg.
Daarna spaar je gewoon door voor een versterker.
En vergeet niet dat 2dehands apparatuur veel minder kost en toch dezelfde kwaliteit heeft (als het niet versleten is)
Mijn Deville heb ik 600€ betaald hoewel die nieuw er 1200€ kost.
En dat ding was nagenoeg niet gebruikt, zelfs geen krassen.
Wat ik hiermee wil zeggen is, kijk overal, alle advertenties lezen en je vindt zeker wel iets.

Maar je moet er iets voor over hebben, het is niet de goedkoopste hobby.