PDA

View Full Version : Custom gitaar; Bouwen of laten bouwen?



Jax
21 juli 2005, 16:02
Hee,

Ik ben eergisteren naar enkele gitaarwinkels geweest, op zoek naar die ene gitaar waar ik weer een tijdje mee vooruit kan. Ik heb mijn epiphone G-400 nu 3 jaar gehad, maar merk de laatste tijd dat het niet echt de gitaar voor mij is, vandaar dat ik op zoek ging. Mijn zoektocht leverde echter niets op. Ik weet niet hoeveel gitaren ik heb getest, maar bij elke gitaar was er wel iets dat niet beviel.

Vandaag ben ik dus aan de slag geweest met kisekae om de gitaar te ontwerpen die in mijn ogen aan al mijn eisen zou voldoen. Ik ben zelf erg tevreden met het resultaat, en overweeg dus serieus om de gitaar zelf de bouwen of te laten bouwen. Nu is de vraag dus, bouwen of laten bouwen? Het model is gebaseerd op een telecaster, maar behalve de body is er nagenoeg geen enkele overeenkomst tussen mijn ontwerp en een standaard telecaster. Hierdoor zou het zelf bouwen wel erg lastig worden, en zou een succesvolle afloop niet gegarandeerd zijn. Bij een gitaarbouwer weet je tenminste zeker dat het zal lukken. Ik ben nu al een tijd aan het sparen en wil mijn geld niet zomaar weggooien aan een wild plan dat toch niet lukt. Hierdoor neig ik nu naar de gitaar te laten bouwen.

Maar ik heb net even een estimate laten doen bij shamray en dan kom ik uit op een bedrag van rond de 1300,- En tja, dat is misschien net iets teveel van het goede voor een scholier... :oops:

Wat zouden jullie doen?

fred dons
21 juli 2005, 17:01
het kan best lukken met een gitaarbouwer maar dan heb je nog geen enkele garantie dat het klinkt zo als jij in gedachten heb

je zou wat bouwers kunnen benaderen met de vraag om voor jou een teleshape body te maken en zelf een losse nek te kopen zodat je hem zelf verder afmaakt?

fred dons
21 juli 2005, 17:01
het kan best lukken met een gitaarbouwer maar dan heb je nog geen enkele garantie dat het klinkt zo als jij in gedachten heb

je zou wat bouwers kunnen benaderen met de vraag om voor jou een teleshape body te maken en zelf een losse nek te kopen zodat je hem zelf verder afmaakt?

Marcel2
21 juli 2005, 18:23
Wat zouden jullie doen?

Ik ben inmiddels 2x bij Mark Bailey in Schotland geweest om onder zijn deskundige leiding een gitaar en een bas te bouwen.
Je kunt bij hem een gitaar of bas, geheel naar jouw eigen specificaties maken.
Voor meer informatie:

http://www.baileyguitars.co.uk/byog.htm

En hier staat wat over de bouw van mijn gitaar en bas:

http://www.home.zonnet.nl/m.besselink/Wengeocaster.htm
http://www.home.zonnet.nl/m.besselink/De%20Bas.htm

Jax
21 juli 2005, 20:22
@ Fred Dons - Dat zou idd kunnen, maar zelfs dat weet ik niet zeker of ik dat zou kunnen. Ik heb namelijk erg weinig ervaring met het werken met electronica/solderen/etc.

@Marcel1 - Het klinkt fantastisch, maar ik heb even op de site gekeken, en in totaal zou het me dan nog meer kosten dan bij Shamray. Dat kan ik op dit moment echt niet betalen. Wel erg leuk om te doen!!

Axelll
21 juli 2005, 20:25
Wat zouden jullie doen?

Ik ben inmiddels 2x bij Mark Bailey in Schotland geweest om onder zijn deskundige leiding een gitaar en een bas te bouwen.
Je kunt bij hem een gitaar of bas, geheel naar jouw eigen specificaties maken.
Voor meer informatie:

http://www.baileyguitars.co.uk/byog.htm

En hier staat wat over de bouw van mijn gitaar en bas:

http://www.home.zonnet.nl/m.besselink/Wengeocaster.htm
http://www.home.zonnet.nl/m.besselink/De%20Bas.htm

Dudee....jou eerste link da verhaal stond in de gitarist 8-) !!!

Marcel2
21 juli 2005, 20:42
Wat zouden jullie doen?

Ik ben inmiddels 2x bij Mark Bailey in Schotland geweest om onder zijn deskundige leiding een gitaar en een bas te bouwen.
Je kunt bij hem een gitaar of bas, geheel naar jouw eigen specificaties maken.
Voor meer informatie:

http://www.baileyguitars.co.uk/byog.htm

En hier staat wat over de bouw van mijn gitaar en bas:

http://www.home.zonnet.nl/m.besselink/Wengeocaster.htm
http://www.home.zonnet.nl/m.besselink/De%20Bas.htm

Dudee....jou eerste link da verhaal stond in de gitarist 8-) !!!

Klopt, en waarschijnlijk komt er nog een vervolg op.

almarvk
21 juli 2005, 21:54
Ik had je verhaal van je eerste gitaar ook gelezen. Als ik geld teveel heb wil ik het ook wel gaan doen ,maarjah; eerst nog maar 's verder studeren en dergelijke...

Lijkt een erg gaaf om een keer te doen!

Jax
22 juli 2005, 08:54
Ok, ik heb besloten toch maar de gitaar zelf te gaan bouwen, waarbij ik enkele dingen (fresen, etc.) overlaat aan een gitaarbouwer. Zou iemand weten hoeveel dit laten fresen zou kosten?

Marcel2
23 juli 2005, 12:53
Ik had je verhaal van je eerste gitaar ook gelezen. Als ik geld teveel heb wil ik het ook wel gaan doen ,maarjah; eerst nog maar 's verder studeren en dergelijke...

Lijkt een erg gaaf om een keer te doen!

Is het ook.
Het enige gevaar dat er in schuilt is dat het verslavend is.
Mijn bas is nog geen twee maanden oud en ik betrap me erop dat ik af en toe al weer op zoek ben naar ideetjes voor de volgende!

piezo
24 juli 2005, 11:43
Ok, ik heb besloten toch maar de gitaar zelf te gaan bouwen, waarbij ik enkele dingen (fresen, etc.) overlaat aan een gitaarbouwer. Zou iemand weten hoeveel dit laten fresen zou kosten?

Het frezen zelf is niet zo kostbaar, reken aan arbeidsloon (à ca. €45,-/uur) op 15 minuten arbeidsloon per uitfrezing en nog eens 15 minuten voor het inspannen. Maar als, zoals je zegt, behalve de Tele bodyvorm alles "custom" is, dan moeten er speciale mallen gemaakt worden en mallen moeten precies op de juiste plaats bevestigd. Dat zijn de qua arbeid dure- en qua resultaat kritische werkzaamheden. Maak- en bevestig je de mallen zelf, dan moet je weten hoe of wat en is het eindresultaat ook jouw verantwoordelijkheid. Daarnaast zijn er nog bewerkingen waar een kolomboor voor nodig is: mechaniekgaten en string-through-body gaten.
Er zijn ook gitaarbouwers die gitaarbouwcursussen geven (Je hoeft er niet voor naar Schotland, Sander de Gier in Schiedam doet het bijvoorbeeld ook). Daar ga je dus onder begeleiding je eigen ontwerp bouwen, gebruikt hun apparatuur en je leert er veel van.

Orpheo
24 juli 2005, 12:10
Ok, ik heb besloten toch maar de gitaar zelf te gaan bouwen, waarbij ik enkele dingen (fresen, etc.) overlaat aan een gitaarbouwer. Zou iemand weten hoeveel dit laten fresen zou kosten?

Het frezen zelf is niet zo kostbaar, reken aan arbeidsloon (à ca. €45,-/uur) op 15 minuten arbeidsloon per uitfrezing en nog eens 15 minuten voor het inspannen. Maar als, zoals je zegt, behalve de Tele bodyvorm alles "custom" is, dan moeten er speciale mallen gemaakt worden en mallen moeten precies op de juiste plaats bevestigd. Dat zijn de qua arbeid dure- en qua resultaat kritische werkzaamheden. Maak- en bevestig je de mallen zelf, dan moet je weten hoe of wat en is het eindresultaat ook jouw verantwoordelijkheid. Daarnaast zijn er nog bewerkingen waar een kolomboor voor nodig is: mechaniekgaten en string-through-body gaten.
Er zijn ook gitaarbouwers die gitaarbouwcursussen geven (Je hoeft er niet voor naar Schotland, Sander de Gier in Schiedam doet het bijvoorbeeld ook). Daar ga je dus onder begeleiding je eigen ontwerp bouwen, gebruikt hun apparatuur en je leert er veel van.

nee, sander de gier doet t niet meer omdat er teveel aanmeldingen waren.

Jax
24 juli 2005, 15:27
nee, sander de gier doet t niet meer omdat er teveel aanmeldingen waren.

Dat klinkt niet logisch :???:

Orpheo
24 juli 2005, 17:40
nee, sander de gier doet t niet meer omdat er teveel aanmeldingen waren.

Dat klinkt niet logisch :???:

stel; je moet je eigen gitaren ook nog bouwen, en zeg, 100en mensen willen komen, terwijl je maar voor een stuk of 20 man per keer ruimte hebt. dan is t wel logisch dat ie t niet meer doet omdat er teveel aanmeldingen zijn. op teweinig kan je niet leven, en met teveel raak je overspannen.

Fumi SG
24 juli 2005, 17:58
je kunt toch ook wachtlijsten opstellen of mensen weigeren, lijkt me stom dat als je teveel werk hebt je er mee op houdt...

Orpheo
24 juli 2005, 19:55
ja, uh, he, moe je nie bij mij zijn he :D sander heeft t gestopt. ik niet. als je ideeen hebt, mail hem maar. mij niet.

marc_o
12 augustus 2005, 12:22
Ik had je verhaal van je eerste gitaar ook gelezen. Als ik geld teveel heb wil ik het ook wel gaan doen ,maarjah; eerst nog maar 's verder studeren en dergelijke...

Lijkt een erg gaaf om een keer te doen!

Is het ook.
Het enige gevaar dat er in schuilt is dat het verslavend is.
Mijn bas is nog geen twee maanden oud en ik betrap me erop dat ik af en toe al weer op zoek ben naar ideetjes voor de volgende!

Ik heb je verhaal ook met veel belangstelling gelezen in Gitarist en lijkt me erg leuk ook eens te gaan doen, al heb ik 2 linkerhanden helaas.
Zijn de kosten te overzien trouwens?

Marcel2
25 augustus 2005, 00:28
Ik heb je verhaal ook met veel belangstelling gelezen in Gitarist en lijkt me erg leuk ook eens te gaan doen, al heb ik 2 linkerhanden helaas.
Zijn de kosten te overzien trouwens?

Dat van die twee linkerhanden, dat is geen probleem. Die heb ik namelijk ook en ik ben inmiddels na twee cursussen een prachtige gitaar en bas rijker. En natuurlijk wat euro's armer.
Zijn de kosten te overzien?
Ja, in mijn ogen wel, maar het is natuurlijk maar hoe je er tegenaan kijkt.
Mijn gitaar kostte me ongeveer € 1.200 (excusief reis-en verblijf) en mijn bas was iets duurder, (wat duurder hout en electronica) ongeveer € 1.500.
Dat is een hoop geld, maar voor een kwaliteits customgitaar/bas vind ik het een allezins redelijke prijs.
Wat betaal je tegenwoordig bijvoorbeeld voor een USA Fender, die in massaproductie in de fabriek gemaakt wordt en dus op geen enkele manier exclusief is?
En dan komt daar natuurlijk ook nog de kick bij dat je hem zelf hebt gemaakt. Dat is echt niet in geld uit te drukken.
Als je meer vragen hebt, aarzel niet om me een PB'tje of een mailtje te sturen.

marc_o
25 augustus 2005, 11:20
Wellicht dat ik het volgend jaar toch eens ga doen, en ja, inclusief verblijf wordt het best prijzig, maar dat weet je van tevoren natuurlijk...heb nu 2 handgemaakte gitaren waar ik erg blij mee ben, dus kan de waarde daarvan wel inschatten en er kan niet zomaar een productiegitaar tegenop.

harrie-beton
26 augustus 2005, 13:59
Persoonlijk vind ik een voor jou gebouwde gitaar het hoogste wat er is...
Daar kunnen alleen de beste fabrieksgitaren tegenop van 3000 euri

Het is niet meer dan logisch dan dat dit buiten de budgetten van scholieren valt. (anders meteen die stuffie omlaag)

zelfbouw is de enige optie maar er zijn ook veel goede instrumenten te koop..
en als je die studie even afmaakt, baan zoekt (NIET TROUWEN) dan kun je gewoon naar de gitaarbouwer stappen:

k-goedemiddag
g-goedemiddag, zegt t maar
k-wou graag swamp ash body, maple hals .....
g-dat is dan 2200 euro
k-ik wou pinnen
g-prima
g-bedankt en tot ziens

Dirk W
28 augustus 2005, 10:50
krijg je hem dan ook meteen? :lol:

taylor
28 augustus 2005, 11:20
ik heb personlijk niet zo veel met een gitaar laten bouwen op jou specs het is aardig prijzig en het is maar de vraag hoe lang je die gitaar te gek vind,de meeste handgebouwde gitaren waar ik op heb gespeelt vond ik niet echt bijzonder of zo de eigenaren hechten altijd wel heelveel waarde aan zo'n instrument maar vaak meer emotionele waarde.

tevens is zo van als je er vanaf wil dan zul je niks of weinig voor weer krijgen omdat het eigenlijk niet te verkopen valt

Dirk W
28 augustus 2005, 12:50
Het zelfbouwen heeft een grote "ooohh" en "aaaaahh" factor voor je vrienden en familie

Marcel2
28 augustus 2005, 13:28
ik heb personlijk niet zo veel met een gitaar laten bouwen op jou specs het is aardig prijzig en het is maar de vraag hoe lang je die gitaar te gek vind,de meeste handgebouwde gitaren waar ik op heb gespeelt vond ik niet echt bijzonder of zo de eigenaren hechten altijd wel heelveel waarde aan zo'n instrument maar vaak meer emotionele waarde.

tevens is zo van als je er vanaf wil dan zul je niks of weinig voor weer krijgen omdat het eigenlijk niet te verkopen valt

Ik heb hier uitgebreid met een gitaarbouwer over gediscussieerd.
Weet je wat het probleem is?
Als je een gitaar naar jouw wensen wilt laten bouwen moet je precies weten wat je wilt. Dan moet je weten welk geluid en geluidsmogelijkheden je wilt hebben, hoe de gitaar moet aanvoelen en (eigenlijk het minst belangrijke) hoe hij er uit moet zien.
Het merendeel van de gitaristen/bassisten heeft daar echter nooit diep over nagedacht. Het is een stuk makkelijker om in de winkel de zoveelste Fender van de muur te pakken en daarmee voor de veilige, voor de hand liggende, bekende weg te kiezen.
Daarmee is ook meteen jouw vraag beantwoord hoe lang je die gitaar te gek vindt. Als je namelijk precies weet wat je wilt, dan blijf je die gitaar je leven lang te gek vinden, heel simpel.
En dan is het dus ook van nul komma nul belang wat de evenruele verkoopwaarde van een handgebouwde gitaar is. Je verkoopt hem namelijk nooit meer.
Dat jij de meeste handgebouwde gitaren niets bijzonders vindt is heel goed mogelijk, ze zijn immers niet naar jouw wensen gebouwd. Als je echter naar de afwerking van een handgebouwde gitaar kijkt en die vergelijkt met een fabrieksgitaar dan zul je het verschil wel degelijk zien.

taylor
29 augustus 2005, 11:22
ik geef je 100 % gelijk ik denk er net zo over.als je weet wat je wil een je kunt dat niet in een merk instrument vinden dan is bouwen de beste optie.

als ik over bouwen heb op jou specs heb dan bedoel ik dus niet een custom van bv van haar strat of warmoth strat die je zelf in elkaar zet die zul je nog wel kunnen verkopen...

maar het punt is ook dat elke "goeie" gitarist ook progesie maakt en daar komt nou eenmaal bij dat je smaak ook verandert daarom vind ik dat je beter in gewone merk gitaren kunt zoeken.

bouwen is eigenlijk alleen interessant of bruikbaar voor pro's niet zo zeer omdat je er gewoon een wil hebben omdat dat cool of leuk is of zo maar dat is mijn mening...

marc_o
29 augustus 2005, 16:10
Voor beide is wat te zeggen. De bedragen van € 2200 en dergelijke die ik hier lees komen door de exclusieve houtsoorten, die gewoon erg duur zijn.
Voor een fractie van dat bedrag heb ik mijn Zwier laten bouwen die ik absoluut tegen iedere gitaar van welk merk ook durf in te zetten qua geluid...maar dat blijft appels met peren vergelijken, want ik vind het gewoon mooi en dat is belangrijk. Ik heb ook gekozen voor een 'simpele" afwerking van olie, omdat ik dat mooi vind en het de prijs flink drukt. Het blijft een feit dat de doorverkoopwaarde niet dat is wat je hoopt, maar zolang je weet wat je wilt (oeps, dit is het verkeerde forum voor zo'n opmerking :) ) heb je meteen iets wat je echt wil gebruiken. Ik zie het nut niet in van een standaard strat te laten bouwen, want daar zijn er al zoveel van. Doe eens een andere houtsoort of speciale hals voor meer sustain. Een goede bouwer kan je hierbij helpen.

marc_o
29 augustus 2005, 16:11
Voor beide is wat te zeggen. De bedragen van € 2200 en dergelijke die ik hier lees komen door de exclusieve houtsoorten, die gewoon erg duur zijn.
Voor een fractie van dat bedrag heb ik mijn Zwier laten bouwen die ik absoluut tegen iedere gitaar van welk merk ook durf in te zetten qua geluid...maar dat blijft appels met peren vergelijken, want ik vind het gewoon mooi en dat is belangrijk. Ik heb ook gekozen voor een 'simpele" afwerking van olie, omdat ik dat mooi vind en het de prijs flink drukt. Het blijft een feit dat de doorverkoopwaarde niet dat is wat je hoopt, maar zolang je weet wat je wilt (oeps, dit is het verkeerde forum voor zo'n opmerking :) ) heb je meteen iets wat je echt wil gebruiken. Ik zie het nut niet in van een standaard strat te laten bouwen, want daar zijn er al zoveel van. Doe eens een andere houtsoort of speciale hals voor meer sustain. Een goede bouwer kan je hierbij helpen.

taylor
30 augustus 2005, 10:55
hmm ja ach ik geloof zelf niet zo dat een goeie klank(of instrument) in houtsoort of gebruikte hardware ect zit...het geluid zit voornamelijk in je vingers en daarna meer in de pickups en amp

tuurlijk elke houtsoort heeft wel een ander karakter,maar het is een elktrische gitaar die weer in amp gaat(bijna) niemand heeft er ooit over om een custom amp te bouwen :)

Jimb
30 augustus 2005, 12:59
en plaatsing van elementen/type elementen heeft veel invloed op de sound

harrie-beton
30 augustus 2005, 13:29
hmm ja ach ik geloof zelf niet zo dat een goeie klank(of instrument) in houtsoort of gebruikte hardware ect zit...

ja hoor, daarom zijn alle gitaren van multiplex met soyoko pickups
:evil:
HET IS ALLEMAAL DE SCHULD VAN HET GROOTKAPITAAL

olaf reijnders
30 augustus 2005, 13:47
hmm ja ach ik geloof zelf niet zo dat een goeie klank(of instrument) in houtsoort of gebruikte hardware ect zit...het geluid zit voornamelijk in je vingers en daarna meer in de pickups en amp

tuurlijk elke houtsoort heeft wel een ander karakter,maar het is een elktrische gitaar die weer in amp gaat(bijna) niemand heeft er ooit over om een custom amp te bouwen :)

Wat een onzin.

Mattia
30 augustus 2005, 18:32
Voor beide is wat te zeggen. De bedragen van € 2200 en dergelijke die ik hier lees komen door de exclusieve houtsoorten, die gewoon erg duur zijn.

Nouja, zo duur zijn die 'exclusieve houtsoorten' nou ook weer niet, vooral als je als bouwer groter kan inslaan. Mooi maple tops, dat kost wel aardig wat, maar je bent meestal net zoveel kwijt aan hardware en pickups (als je ze inkoopt, dan) als aan hout. Materiaalkosten moeten echt niet veel hoger dan 300-400 euro liggen, als je groot kan inkopen. Hout voor een Les Paul/PRS, met een redelijk goede maple top (flame, niet quilt), dat moet voor onder de 150 euro te doen zijn. Maargoed, je kan ook de volle 150 uitgeven aan een quilt top, maar dan heb je ook wat.

Marcel2
30 augustus 2005, 19:00
Voor beide is wat te zeggen. De bedragen van € 2200 en dergelijke die ik hier lees komen door de exclusieve houtsoorten, die gewoon erg duur zijn.

Nouja, zo duur zijn die 'exclusieve houtsoorten' nou ook weer niet, vooral als je als bouwer groter kan inslaan. Mooi maple tops, dat kost wel aardig wat, maar je bent meestal net zoveel kwijt aan hardware en pickups (als je ze inkoopt, dan) als aan hout. Materiaalkosten moeten echt niet veel hoger dan 300-400 euro liggen, als je groot kan inkopen. Hout voor een Les Paul/PRS, met een redelijk goede maple top (flame, niet quilt), dat moet voor onder de 150 euro te doen zijn. Maargoed, je kan ook de volle 150 uitgeven aan een quilt top, maar dan heb je ook wat.

Door duurdere houtsoorten te gebruiken scheelt dat dus hooguit € 100 in de kostprijs.

Mattia
30 augustus 2005, 22:49
Door duurdere houtsoorten te gebruiken scheelt dat dus hooguit € 100 in de kostprijs.

Nouja, zeg max 150. Poplar body + Maple hals, EIR toets (3-4 euro), kan je voor 50-80 euro klaar zijn. Mahonie wat duurder. Maar meer dan een paar honderd Euro hoeft hout echt niet te kosten, of je zit altijd met solide Rio halzen te bouwen ofzo :-)

taylor
31 augustus 2005, 11:10
sommige hebben me denk ik verkeerd begrepen of niet goed gelezen..

ik zeg niet dat een strat het zelfde is als een les paul maar dat geluid voornamelijk in je vingers zit(dus wat je kunt) teminste dat is mijn mening daar mag je het mee oneens zijn natuurlijk.

marc_o
31 augustus 2005, 15:17
Voor beide is wat te zeggen. De bedragen van € 2200 en dergelijke die ik hier lees komen door de exclusieve houtsoorten, die gewoon erg duur zijn.

Nouja, zo duur zijn die 'exclusieve houtsoorten' nou ook weer niet, vooral als je als bouwer groter kan inslaan. Mooi maple tops, dat kost wel aardig wat, maar je bent meestal net zoveel kwijt aan hardware en pickups (als je ze inkoopt, dan) als aan hout. Materiaalkosten moeten echt niet veel hoger dan 300-400 euro liggen, als je groot kan inkopen. Hout voor een Les Paul/PRS, met een redelijk goede maple top (flame, niet quilt), dat moet voor onder de 150 euro te doen zijn. Maargoed, je kan ook de volle 150 uitgeven aan een quilt top, maar dan heb je ook wat.

Ik heb ze een heel stuk duurder dan dat gezien voor bookmatched quilt of tigerstripe, maar dan had je ook echt wat. Daarbij komt uiteraard de verwerking ervan, en voor handwerk mag best iets worden betaald.