PDA

View Full Version : Van Engl naar Mesa + switches



Raffel
20 juli 2005, 11:46
Na een maandje de Mesa Quad in mijn bezit te hebben, moet ik zeggen dat ik ontzettend onder de indruk ben van het geluid dat ik er uit krijg.

Ik was in mijn Engl top al erg tevreden over het rhythm geluid dat ik er uit kreeg, maar de Quad lijkt nog iets bruter over te komen.
De grootste verbetering ligt duidelijk in het lead geluid. Ik kan nu met evenveel kanalen in principe wel een goed lead geluid creeren zonder een compromis te hoeven sluiten met het rhythm geluid. De kenmerken van hoe ik de lead instel zijn vooral dat het minder glazig en scherp kan klinken en ook de pick-attack wat minder 'in your face' is. Wat ik bij een lead geluid erg mooi vind.

Ik kan dat geluid (min of meer) ook wel uit de Powerball krijgen, maar de voicing van de Quad staat me op dit moment wat meer aan vanwege de muziek die ik nu speel, plus de EQ biedt dus de mogelijkheid een heel verschillend geluid te maken ondanks de gedeelde controls, zoals dat op de PB ook is.

Ik was van de Rectifiers eigenlijk nooit zo onder de indruk, maar de Mark II en IV klinken sowieso (gelukkig) een stuk beter imo. Vandaar dat ik denk dat ik met de Quad goed zit. De Powerball zal daarom binnenkort waarschijnlijk de stal verlaten. Hij is eigenlijk overbodig geworden.

Ik zit alleen met een switch-probleem nu. Bij de Quad heb ik een 8x switch gekocht, die zijn werk niet echt goed verricht op de een of andere manier. Hij reageert op CC's die van mijn expressiepedalen af komen (bij volume verandering in de G-force of aanpassen van FX mix oid switcht hij dus ook kanalen) Verder lijkt hij voor oneven presets op mijn floorboard allemaal dezelfde kanalen te gebruiken (hoe je ze ook stored) en voor even presets ook. Onafhankelijk van welke PC waarde je verzendt. Er zit dus iets niet goed met het apparaat. Aangezien de handleiding erg beknopt is en de vorige eigenaar geen CC's gebruikte en verder ook geen problemen had, zit ik nu te denken om 2x 4 kanaals Nobels of Axess kastjes aan te schaffen. Tenzij iemand nog een oplossing weet voor mijn probleem.

Ik neem aan dat de Nobels MS-8 (toch?) en Axess GRX-4 dit soort problemen niet vertonen? Zijn er mensen die beiden gebruikt hebben en hun ervaringen hierover willen delen?

nla0079
20 juli 2005, 18:58
Welke switch gebruik je dan wel ? Mijn Nobels doet't zoals het hoort... De Axxess spullen kan je trouwens NIET gebruiken om een Quad te switchen ! 'k Weet trouwens nog een MS-8 staan - PM me indien interesse.

Raffel
20 juli 2005, 19:40
Brandstaetter & Rebholz SW1-8 is de huidige switcher.

Waarom werkt de Axess switcher niet met de Quad? Ze zijn trouwens toch niet in productie op dit moment, dus waarschijnlijk moeilijk te krijgen.

PM krijg je wellicht nog :)

nla0079
20 juli 2005, 21:49
Dixit Mario (Axess):
The quad footswitch jack cannot be used with something like the ac8 because the quad requires the special circuitry in the footswitch. The cfx4 relays have been burnt out by the quad in the past so we don't recommend the cfx4. so unfortunately we don't have a switching solution for the quad

Ibanez RuleZ
21 juli 2005, 01:11
ah, jij hebt die dus gekocht :-) leuk dat hij bevalt, maar ja, dat had ik je van tevoren ook wel kunnen vertellen :D. ik denk dat het nog wel eens anders kan gaan klinken met een goede eindtrap (ipv die van de return van je amp). ik had m ooit ook door de return van een class A versterker en na een mesa eindtrap aangesloten te hebben klonk ie veel beter...

Harrald

Raffel
21 juli 2005, 08:30
Tja ik wil wel graag een Simulclass 395 of Strategy 400, maar die zijn moeilijk te vinden :) Simul 2:90 vind ik iets te veel van het goede qua prijs. Ik weet niet wat ze 2e hands kosten..

Ibanez RuleZ
21 juli 2005, 12:12
nadeel van die grote eindtrappen zoals een 395 en strategy 400 is dat je ze zo kneiterhard moet hebben voordat daar enige buizeneindoversturing bij komt kijken. ik ben echt blij dat ik maar 2x50 watts heb en die dan ook nog vaak op low power (15 watt) geschakeld. die krengen zijn alleen echt handig als je op grote optredens moet staan te spelen.

zet eens wat verschillende eindtrappen naast elkaar en staar je niet alleen blind op die zware mesa dingen, want er zijn ook heel aardige lager vermogen eindtrappen (al zijn die class a/ab en andere features wel cool)

Harrald

Raffel
21 juli 2005, 13:14
ik staar me er niet echt blind op, maar die 2 eindtrappen gaan sowieso erg goed samen met de Quad en zijn ook erg versatiel. Uiteindelijk zou ik ook wel met een 20/20 eindtrap genoegen nemen. Temeer 1 rack space mijn sowieso wel handig lijkt met mijn huidige rack. Ik wil het zo compact mogelijk houden. De eindtrap wordt dan waarschijnlijk evengoed wel een Mesa of Engl. Indien mogelijk een depth punch functie oid als deze aanwezig is.

Raffel
2 augustus 2005, 08:36
gisteren mijn quad (met behelpen door relais switches) getest met een Mesa 20/20.

Mijn eerste reactie: :o

Nu dus nog 1 ritselen. :)

Als het goed is komt vandaag of morgen mijn 8x midi switcher in de bus. Kan ik in ieder geval weer spelen. :)