PDA

View Full Version : Een stukje opgenomen, meningen graag



ssj3goku
19 juli 2005, 22:40
Mensen ik wil graag wat meningen horen over een klein stukje wat ik heb opgenomen. Ik heb een GT-3 aangesloten op mijn versterker (een basversterker uit het jaar 0 geloof ik) en heb er een mic voor gehangen. Het is een Altai microfoon die heel degelijk is (volgens mij is het een zangmic). Ik heb geprobeerd een zo fatsoenlijk mogelijk geluid eruit te krijgen.

http://members.home.nl/oguz286/muziek/gitaar.mp3

Ik heb de gitaren 4x opgenomen. Twee ervan hard rechts en links gepand, de andere twee 69 (van de 100) links en rechts met volume op 40 ong. Verder een simpele basssoundfont en een gratis drumkit van inet (nsfreekit). Ik heb de gitaren voor de 120Hz afgekapt en tussen de 500 en 1000Hz een paar decibel omlaaggehaald met de EQ.

Mijn mening is dat het wat 'hol' klinkt. Wat is jullie mening? Is dit enigzins een acceptabel geluid en kunnen jullie me wat tips geven?

Han S
19 juli 2005, 22:54
Het klinkt lang niet verkeerd, maar er klopt iets niet met de timing, de gitaarsporen lopen vooruit op de drums en zo kan je het niet hebben gespeeld.

Verplaatsen dus die gitaren, stukkie naar achteren slepen.

ssj3goku
19 juli 2005, 22:59
Ja dat snap ik ook niet, ik heb het wel strak ingespeeld en delay zou ik niet moeten hebben (heb een Audiophile 2496). Maar het gaat me meer om het geluid. Ik weet namelijk dat als je veel distorision opneemt dat het allemaal bagger gaat klinken omdat je 4 tracks opneemt, dus heb ik de gain omlaag gegooid dan wat ik normaal gebruik.

Het punt is dat ik het beste uit mijn spullen wil halen. Het is niet veel soeps maar als ik bijv een goede mic haal heb ik een slechte amp en moet ik een betere amp kopen. Maar dan kan ik ook beter een nieuwe gitaar kopen... en zo blijf je bezig ;)

ssj3goku
20 juli 2005, 12:12
Bumpie :)

ssj3goku
21 juli 2005, 17:52
Niemand?

Ik heb ook amplitube en warp VST maar daar krijg ik ook al geen mooi geluid mee. Misschien dat jullie daar wel een aantal tips voor kunnen geven?

harrie-beton
21 juli 2005, 20:41
het is vakantie tijd en rustig denk ik.

Ik vind het niet veel bijzonders. Je hebt wel wat werk te doen!


-los onmiddelijk het latency probleem op, je kunt natuurlijk nooit muziek maken als de timing tussen de sporen niet klopt.
Ik ken je pc niet maar heb je niet teveel programma's draaien tijdens het opnemen? Heb je te weinig geheugen. Ga eens andere configuraties proberen. Andere software en verdiep je in je geluidskaart en software. Lees handleidingen!

-Het is 2005! Die 4 gitaren klinken braaf, het had ook 1 kunnen zijn. Waar is het laag zoals in RAMMSTEIN.

-De compositie is ook beetje simpel maar goed , eerst kruipen dan lopen, dan rennen.

ssj3goku
21 juli 2005, 20:58
Het latencyprobleem heb ik opgelost. Blijkbaar is de instelling dat mijn M-Audio drivers gebruikt moeten worden verandert in de ASIOdriver die suckt op mijn pc.

Zoals ik al zei heb ik een kutmicrofoon, vandaar dat het ook kut klinkt :P Misschien dat jullie daar tips voor konden geven (plaatsing ed), want misschien kan ik er wel goed mee opnemen alleen doe ik steeds iets fout.

Compositie is heel simpel omdat het me puur om het geluid gaat. Zodra dat goed is kan ik betere dingen opnemen.

Dankje voor je reactie! :)

bert k
21 juli 2005, 21:17
Ik mis ook laag.
Dat afkappen bij 120 hz. Mensen schijnen te denken dat een hi-pass filter bij 120 alles eronder afkapt, en alles erboven doorlaat. Helaas, dat gaat heel geleidelijk. Je ziet het aan de schaalverdeling, die staat ge-ijkt in db per oktaaf. Dus zeg 6 db verzwakken bij 120 betekent dat 60 hz 12 db verzwakt wordt en 240 hz 3 db.
Speel ermee. Zoek eens wat andere frequenties, en meer/minder versterking/verzwakking.
Probeer eerst 1 lekker gitaargeluid te krijgen voordat je gaat dubbelen.
En een compressor/limuiter is altijd effectief voor een vet geluid.

harrie-beton
21 juli 2005, 22:30
Op welke gitaar speel je het? Die Bullet?
Een betere microfoon zou helpen, of wil je boss gt3 direct in?


ik heb mijn eigen gitaar op het zelfde stukje toegevoegd.
Het is niet helemaal strak :oops: maar dit bedoel ik met het laag...

http://home.wanadoo.nl/hoeksema/gear/gitaar_beton_storten.mp3

ssj3goku
22 juli 2005, 00:27
Nee ik speel (gelukkig :o ) niet op die bullet, ik speel op m'n V. Die klinkt echt een stuk beter voor dit soort werk :P Kijk jouw geluid is veel strakker dan die van mij, POD toch?

Ik kan idd met mijn gt3 direct in de mengpaneel opnemen maar dat klinkt gewoon echt ruk. Dat komt omdat die ingebouwde DI zuigt IMO. Het geluid wat uit mijn versterker komt is echt veeeeel beter, vandaar dat ik met een mic wil opnemen. Ik moet sowieso een betere mic hebben, maar ik zit nu te sparen voor een leuke Puch vandaar dat ik nu niets kan uitgeven. Kortgezegd: ik zit mijn mic uit te melken :P

Ik merk vooral me de koptelefoon dat er in jouw geluid veel meer laag zit. Ik zal proberen wat meer laag in mijn 'compositie' te krijgen :)

Bijdeweg, ik zal morgen even een clipje posten met de gt3 direct in de mengpaneel.

bert k
22 juli 2005, 10:52
Doe ook eens een clipje met microfoon maar zonder toonregeling. Helemaal recht dus. Dat geeft een beetje idee hoe je microfoon klinkt.

Han S
22 juli 2005, 11:03
Da's een goed idee, maar het maakt ook een wereld van verschil hoe en waar je die microfoon neerzet. Aan de conusrand en dichtbij zul je het meeste laag hebben, maar in het centrum van de speaker en wat verder er vandaan zul je het meeste 'bite' hebben en veel minder laag.

Je moet dus 'the sweet spot' zien te vinden.

ssj3goku
22 juli 2005, 11:42
Ok dan, hier zijn weer een paar opnames zoals jullie ze wilden.

hierbij heb ik de mic recht voor het midden van de speaker geplaatst:

http://members.home.nl/oguz286/muziek/mic_op_center.mp3

hierbij heb ik de mic aan de buitenrand van de speaker geplaatst:

http://members.home.nl/oguz286/muziek/mic_aan_de_buitenrand.mp3

hierbij heb ik de mic recht voor het midden, op 8 cm afstand van de speaker geplaatst:

http://members.home.nl/oguz286/muziek/mic_op_center_(8cm_van_speaker).mp3

hierbij heb ik de mic aan de buitenrand, op 8 cm afstand van de speaker geplaatst:

http://members.home.nl/oguz286/muziek/mic_aan_de_buitenrand_(8cm_van_speaker).mp3

hierbij heb ik de mic op het midden gericht met een hoek van 45 graden:

http://members.home.nl/oguz286/muziek/mic_45gr_op_center.mp3

Ik heb gewoon mijn rythemgeluid zonder poespas opgenomen. Het enige wat ik heb veranderd is de gain, die heb ik wat lager gezet.

Alvast heel erg bedankt voor al jullie hulp ;)

harrie-beton
23 juli 2005, 12:13
ik vind de center (1e mp3) de beste klinken.
Dat wil zeggen, de minst slechte. Ga eens vaker op de fiets en koop een B1 microfoon, Dat is een wereld van verschil...

99 euro

of de C1 van 40 euro.

je hebt wel een mengtafeltje met phantoom voeding nodig

ssj3goku
23 juli 2005, 18:47
Die C1... wat voor merk is dat?

En jammer genoeg heb ik geen mengtafeltje met phantoomvoeding, omdat ik dacht dat ik die nodig had (ik wilde een SM57 kopen). Naja mijn mic is dus goed uitgemolken :D

Oh bijdeweg, zit er veel verschil tussen de B1 en C1? Als er maar een beetje verschil in zit wil ik niet 60 euro meer betalen, maar als er toch een noemswaardig hoeveelheid verschil in zit wil ik ook niet cheap gaan doen.

Weet iemand trouwens een goede phantoomvoeding, die niet al te duur is? Heb een behringer mengpaneeltje...

harrie-beton
23 juli 2005, 20:24
Die c1 is ook een microfoon van behringer,
je hebt wel phantoomvoeding nodig.

ssj3goku
23 juli 2005, 20:36
Ok maar zit er veel verschil in tussen die 2? Anders wil ik best wat meer uitgeven als ik er later veel aan heb (wanneer een stuk meer ga opnemen). En of iemand een goede phantoomvoeding weet die niet zo duur is... (ik heb echt verstand van die dingen sorry). Ik klink een beetje "doe dit voor me, doe dat voor me"... sorry als ik zo overkom, dat is niet de bedoeling :)

Han S
23 juli 2005, 21:03
Mijn meest gebruikte microfoon voor gitaarcabs is de Sennheiser MD421, dit is een dynamische microfoon welke je ook prima voor zang kunt gebruiken. Hij is zelfs ontworpen als zang en spraakmicrofoon.

Tweedehands is daar nog wel eens voor zo'n 100 euri aan te komen.

Als je een condensator overweegt kun je beter de Studio Projects B1 kopen, dit is een echt werkpaard en kost nieuw 100 euro ex BTW.

Voor de meeste condensators heb je voeding nodig, er zijn een paar condensators waar een batterij in kan, de Rode NT3 bijvoorbeeld.

Een goed klinkende condensator is de Behringer ECM8000, die is alleen wel rondomgevoelig en ruist wat, maar kost 50 euri.

Schrik niet, ik heb een Neumann M149 en die kost 4000 euri, ik vind dus alles goedkoop.

Ook een heel mooie buizencondensator is de MXL V69 of de Studio Projects T3, rond 350 euri

JvD.
23 juli 2005, 21:14
Am I Evil?? Yes I Am!!

[of is het dat nummer niet?]

ssj3goku
25 juli 2005, 08:29
Jep dat is het nummer ;) Naja nummer, ik wist niet wat ik moest opnemen en het eerste wat in me opkwam was dit :P

Ok bedankt voor de tips, ik zal eens rondkijken :)