PDA

View Full Version : Werking volumepedaal



Fumi SG
19 juli 2005, 20:12
hoi... Is een volumepedaal eigenlijk niks meer dan een potmeter (trimpot)?? Of zit daar ook weer een heel schema omheen met weerstanden en condensatoren e.d.?? Jah okee, er zit natuurlijk een doosje en allerlei onderdelen bij maar het gaat mij ff om de elektronica.

Ik wil het gewoon ff weten, niet dat mensen die mijn andere topic gelezen hebben denken dat ik doordraai ofzo en nu ineens van alles ga bouwen! :razz:

nicoverduin
19 juli 2005, 21:08
Ik kan me voorstellen dat beide mogelijk zijn:
1) met een potmeter (wel een goeie)
2) met een kathodevolger (driver) erin zodat je niet teveel signaal / frequentie verlies hebt door de kabels ed.

Zorg in ieder geval dat je een goede potmeter hebt. Die slijten nogal. Overigens (als je toch aan het bouwen bent geslagen):

Ontwerp een schakeling die op basis van licht werkt. Deze dan weer omzet in een digitaal signaal en dat dan weer gebruikt wordt voor een digitale potmeter. Dan heb je een slijtvast volumepedaal :-D :-D :-D :-D

JoostBaksteen
19 juli 2005, 21:26
Ontwerp een schakeling die op basis van licht werkt. Deze dan weer omzet in een digitaal signaal en dat dan weer gebruikt wordt voor een digitale potmeter. Dan heb je een slijtvast volumepedaal :-D :-D :-D :-D

Dit vraagt om een microcontroller die allemaal leuke dingetjes kan doen.... okee nu draaf ik weer door :D

Weet iemand of je ook lege wah behuizingen kan kopen? Als je wel een volume pedaal / wah wilt maken moet je bijna wel een 2e hands wah / volume pedaal kopen om die vervolgens om te bouwen. Maar die dingen zijn 2e hands ook niet gratis. Bovendien is het nut van zelf bouwen dan een beetje verloren gegaan :P

Fumi SG
19 juli 2005, 21:45
Allemaal leuk en aardig met dat lichtgedoe, maar is het nou enkel een potmeter (zoals in een gitaar) of zitten er nog meer onderdelen in zo'n pedaal?? :P


En wat betreft zo'n behuizing, een vriend van me wil ook zo'n zelfbouw-wah maar ik ben die behuizingen ook nog nergens tegen gekomen. Je zou het ook -> zo <- (http://www.diyguitarist.com/DIYStompboxes/DIY-Wah.htm) kunnen doen, makkelijk en toch stevig... en het ziet er ook wel strak uit IMO! :wink:

nicoverduin
19 juli 2005, 21:58
Allemaal leuk en aardig met dat lichtgedoe, maar is het nou enkel een potmeter (zoals in een gitaar) of zitten er nog meer onderdelen in zo'n pedaal?? :P


En wat betreft zo'n behuizing, een vriend van me wil ook zo'n zelfbouw-wah maar ik ben die behuizingen ook nog nergens tegen gekomen. Je zou het ook -> zo <- (http://www.diyguitarist.com/DIYStompboxes/DIY-Wah.htm) kunnen doen, makkelijk en toch stevig... en het ziet er ook wel strak uit IMO! :wink:Als je het allemaal weet, waarom vraag je het dan. Ik zou zeggen laat zien dat je het kan :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

JoostBaksteen
19 juli 2005, 21:58
Allemaal leuk en aardig met dat lichtgedoe, maar is het nou enkel een potmeter (zoals in een gitaar) of zitten er nog meer onderdelen in zo'n pedaal?? :P


En wat betreft zo'n behuizing, een vriend van me wil ook zo'n zelfbouw-wah maar ik ben die behuizingen ook nog nergens tegen gekomen. Je zou het ook -> zo <- (http://www.diyguitarist.com/DIYStompboxes/DIY-Wah.htm) kunnen doen, makkelijk en toch stevig... en het ziet er ook wel strak uit IMO! :wink:

Dat werkt gewoon op dezelfde manier als een uit-de-winkel wah. Werkt wel goed denk ik. Maar als ik zie wat je er allemaal voor moet doen krijg ik toch wel meer de nijging om een 2ehands pedaal te kopen.

Op marktplaats zag ik een schaller volume pedaal staan voor 20 euro. De onderdelen die je kan gebruiken zijn nieuw al duurder.

sickpunk
19 juli 2005, 22:01
ziet er toch wel pittig uit om zo ff zelf te maken hoor..... en echt goedkoop is dat natuurlijk ook niet(ik hbe in elk geval niet ff wat metaal over ofzo)

bert k
19 juli 2005, 22:24
Morley maakte in een duister verleden pedalen (volume, wah, flanger) die op licht werkten. Dat waren mooie trappers...

mathe
19 juli 2005, 22:32
Is een volumepedaal eigenlijk niks meer dan een potmeter?
Ja.

Marc

nicoverduin
19 juli 2005, 22:34
ziet er toch wel pittig uit om zo ff zelf te maken hoor..... en echt goedkoop is dat natuurlijk ook niet(ik hbe in elk geval niet ff wat metaal over ofzo)Denk dat een 2e hands pedaltje goedkoper is (en beter werkt....)
Nico

Fumi SG
19 juli 2005, 22:38
Ik heb hier wel 'ff' zo wat metaal over.... Ik ga me niet zo'n ding maken, maar het vroeg het me gewoon af. Eerst maar eens zien dat ik m'n eerste pedaaltje afkrijg. :)

Fumi SG
19 juli 2005, 22:46
zou je dan naast je Wah-pedaal ook een Volume-pedaal kunnen maken (dus aparte pedalen) en dan het circuit voor het volume na het Wah-circuit kunnen plaatsen?? Dus zeg maar zoiets 'input -> wah -> volume -> output', of gaat dat storen met elkaar??

Dirk_Hendrik
20 juli 2005, 20:33
Ontwerp een schakeling die op basis van licht werkt. Deze dan weer omzet in een digitaal signaal en dat dan weer gebruikt wordt voor een digitale potmeter. Dan heb je een slijtvast volumepedaal :-D :-D :-D :-D

Hold it Nico,
2 LDR-en als spannigsdeler schakelen en met het pedaal de lichtopbrengst op de 1 verminderen als de ander meer krijgt. Niks digitaal.....

En hoe krijg je dan een prettige regelcurve?
Schroef daarvoor eeeeens een Morley open en kijk naar de verschillende maten en vormen openingen in de "sluiter".

Fumi SG
20 juli 2005, 20:37
:???: :-D

Fumi SG
20 juli 2005, 20:37
dubbel... :-?

nicoverduin
20 juli 2005, 21:59
Ontwerp een schakeling die op basis van licht werkt. Deze dan weer omzet in een digitaal signaal en dat dan weer gebruikt wordt voor een digitale potmeter. Dan heb je een slijtvast volumepedaal :-D :-D :-D :-D

Hold it Nico,
2 LDR-en als spannigsdeler schakelen en met het pedaal de lichtopbrengst op de 1 verminderen als de ander meer krijgt. Niks digitaal.....

En hoe krijg je dan een prettige regelcurve?
Schroef daarvoor eeeeens een Morley open en kijk naar de verschillende maten en vormen openingen in de "sluiter".NIks mis met digitaal hoor :-D :-D :-D :-D :-D

Dirk_Hendrik
21 juli 2005, 12:52
Klopt. Soms is analoog zelfs niet haalbaar:
http://diystompboxes.com/sboxforum/viewtopic.php?t=35335

Fumi SG
21 juli 2005, 13:49
Klopt. Soms is analoog zelfs niet haalbaar:
http://diystompboxes.com/sboxforum/viewtopic.php?t=35335

sorry, maar wat moet dat worden?!? :o Lijkt me geen volumepedaal toch?? :-D

Dirk_Hendrik
21 juli 2005, 14:43
Lees het topic en je weet het :-D

Fumi SG
21 juli 2005, 14:53
maar wat is een Analog Harmonizer?? :???: :)

mayniac
21 juli 2005, 15:26
maar wat is een Analog Harmonizer?? :???: :)

Een harmonizer, zoals een Whammy, Eventide, etc. maar dan analoog met delay chips i.p.v. digitaal zoals 99% van alle harmonizers.

Dirk_Hendrik
21 juli 2005, 16:15
dank u :D