PDA

View Full Version : instellingen versterker



glenndem
19 juli 2005, 17:31
ik zou graag willen weten hoe je het best je versterker instelt.

ik heb een Fame PL60R 50w versterker en er staat een gain,volume(voor het overdrive kanaal) en dan nog een volume,bas,midle,treble en reverb knop

ik speel vooral rock en metal

Negative K3 fan
19 juli 2005, 17:46
het hangt er helemaal vanaf!

aangezien elke versterker anders in elkaar zit, is het misschien handig om te weten welke jij hebt

de tone stack van een mesa (mark series) is namelijk heel anders dan die van een marshall, het is wel dezelfde soort, maar bij marshall zit hij na de preamp en bij mesa in het begin van de pre amp en als er een grafische 4 band eq is (zoals op de enkele marks) dan zit die meer op het eind

bij een rectifier is de presence knop bijvoorbeeld een knop uit de tone stack, terwijl bij marshalls en de meeste andere versterkers de presence een knop is die invloed heeft op de eindtrap.

en carvan legacies hebben baxandall tone stacks die heel anders werken en de peavey XXX/JSX hebben actieve tone stacks.

allemaal heel verschillend

maar 1 grote en misschien wel belangrijkste tip: hou de gain laag, veel lager dan je denkt nodig te hebben.

tillens
19 juli 2005, 21:59
handig dat je allemaal amps opnoemt die hij niet heeft. .... :seriousf:



ik ken die fame amps niet, maar begin gewoon met alles in het midden zetten, behalve je gain en volume, en eventueel je reverb. kijk gewoon naar smaak wat clean goed klinkt. en werk daar uit gewoon verder en probeer verschillende settings.. plezier!

ateng
20 juli 2005, 09:37
Hai,

het beste is om op een redelijke volume (en dus geen slaapkamer volume) te spelen als je je versterker gaat instellen. Zo kom je ook niet voor verassing te staan als je op de bühne staat te spelen.
Ik ken die Fame versterker niet maar de meeste (buizen) versterkers gaan lekkerder en anders klinken als je wat harder gaat spelen, ook mede door je speaker natuurlijk.
Ga tijdens het reperteren of alleen in een oefen ruimte je geluid afstellen maar in ieder geval niet in je woon of slaapkamer. Tenzij je op het platte land woont :D

Raffel
20 juli 2005, 12:04
het hangt er helemaal vanaf!

aangezien elke versterker anders in elkaar zit, is het misschien handig om te weten welke jij hebt

de tone stack van een mesa (mark series) is namelijk heel anders dan die van een marshall, het is wel dezelfde soort, maar bij marshall zit hij na de preamp en bij mesa in het begin van de pre amp en als er een grafische 4 band eq is (zoals op de enkele marks) dan zit die meer op het eind

bij een rectifier is de presence knop bijvoorbeeld een knop uit de tone stack, terwijl bij marshalls en de meeste andere versterkers de presence een knop is die invloed heeft op de eindtrap.

en carvan legacies hebben baxandall tone stacks die heel anders werken en de peavey XXX/JSX hebben actieve tone stacks.

allemaal heel verschillend

maar 1 grote en misschien wel belangrijkste tip: hou de gain laag, veel lager dan je denkt nodig te hebben.

Yep bij Engl is Presence volgens mij ook altijd een setting in de eindtrap. Evenals evt. Depth settings (niet te verwarren met EQ-bass) Op de Mesa Mark series, Quad preamp en Formula preamp, zit wel een 5-band EQ geen 4-band. :)

tillens
20 juli 2005, 12:10
Fijn om te weten als je een FAME hebt. waarom komen jullie eigenlijk met die mesa en overige info. daar heeft die gast toch drie keer niets aan?

Nocki
20 juli 2005, 21:37
Als je je amp instelt moet je niet kijken naar hoe de knopjes staan. eigenlijk zouden ze 1,2,3 enzo eraf moeten halen want dat werkt verwarrend. stel af naar je gehoord.

ik kan je alleen vertellen over mij eigenschappen van mn geluid. ik stel niet af naar wat ik wil horen. op wat ik wou horen heb ik de amp gekocht.
zo stel ik af:


bas wordt bij mij bij 4 flubberig. du staat ie op 3. dit is niet de hoeveelheid bas maar meer hoe de bas gaat klinken.

mid zorgt bij mij voor meer attack in de tone. erg belangrijk dus. ook zorgt het voor de hoorbaarheid.

als ik een van deze te ver verdraai neemt ie de naastliggende ook een beetje mee. dus bss op 3 en mid op 10 is toch een flubby tone.

treble zorgt eigenlijk ook voor de attack. tevens is dit ook de controll die regelt hoe snel ik oversturing heb. hoe de compressie klinkt en hoe veel oversturing er op het kanaal zit. ook hierweer geld dat de treble de andere 2 beinvloed. treble is bij mij ook de knop die aangeeft hoe makkelijk pinched harmonix worden gespeeld.

presence zorgt voor het overal karakter van het kanaal. maar ook voor de manier waarop tie scheurt.

dan heb ik nog 22 overdrive en een gain knop. deze komen eigenlijk niet verder dan 7. dan klinkt ie nog mooi in de mix en lekker bruut.
daarboven (beide op 10)klinkt thuis geweldig maar is vreselijk in de mix.

dan heb ik ook nog een 5 bands eq maar daar zal ik het niet over hebben.

ik weet dat dit jou amp niet is. maar ik wil aangeven dat het draaien aan je knoppen bijna moet gebeuren door met je ogen dicht te draaien. doe het echt op ggehoor en met kleine stukjes tegelijk.

de tips veel mid en weinig gain gaan altijd op in de band. thuis mag je draaien wat je wilt.



Nocki

(dit gaat over kanaal 3 op mn mark IV van mesa)

Raffel
21 juli 2005, 08:53
Fijn om te weten als je een FAME hebt. waarom komen jullie eigenlijk met die mesa en overige info. daar heeft die gast toch drie keer niets aan?

In die posts staan nuttige info en verbeteringen. Mocht ooit iemand eens een keer de zoekfunctie gebruiken, (god forbid!) dan krijgen ze in ieder geval nauwkeurige info voor de kiezen. Jammer genoeg ook zo'n nog nuttelozere post als jij dus hier hebt achtergelaten. nfi :P

Ik heb me er met de vorige post wel wat kort vanaf gemaakt, vandaar hier even een uitleg hoe ik altijd een amp instel:

Ik maak een enorme bagger herrie op de gitaar door alle snaren tegelijk aan te slaan. (niet eens akkoorden oid omdat ik met mn linkerhand de amp instel, het gaat puur om het feit dat je dan alle snaren terughoort en dus een goed beeld van het totaalgeluid krijgt) Dan stel ik de treble in zodat ik kan horen of de hoge frequenties goed door het geluid heen komen, bij een te knarsend of snijdend geluid gaat hij weer een stapje terug. Daarna stel ik de bass in. Als deze zorgt dat ik pick attack verlies in een ritme geluid (ik heb het over crunch nu) of het door erg veel bass rommelig wordt, dan gaat ook deze een stap of een paar stappen terug tot dat ik daar wel tevreden over ben. Dan stel ik de Presence en eventuele andere functies in. Teveel presence klinkt niet, vandaar dat hij bij mij altijd net onder de helft staat. Ik denk dat dit bij veel amps wel overeenkomt. Als laatste stel ik dan de mids in, omdat dat over het algemeen puur bepaald hoe goed je geluid er doorheen komt. Bij Mesa (oei oei ga ik weer) is dat overigens niet zo zoals Nocki al zei. Daar regel je dat over het algemeen met de EQ.

Uiteindelijk kun je wat ik hier boven heb neergezet niet eens halen als je niet weet waar je naar op zoek bent. Dan ben je _of_ heel gauw tevreden, _of_ je blijft continu aan het draaien waardoor je nooit een favoriet geluid uit een bepaalde amp krijgt. In dat geval: Zoek eens een geluid van een gitarist waarvan je het geluid mooi vindt. Probeer je geluid daar op af te stemmen aan de hand van een radio oid. Zet dan de radio eens uit en tweak de amp tot je het beste er uit hebt gehaald en je er tevreden over bent.

Alle knoppen in het midden van een amp zetten gebruik ik zelf alleen om de voicing van een amp te vergelijken met die van een andere. Voor instellen is het wel een soort frisse start, maar ik vind het niet echt nodig.