PDA

View Full Version : Pot-meters of pups?



Raffel
19 juli 2005, 13:06
Weet iemand hier veel van potentiometers?

Ik wil namelijk wel eens weten wat voor invloed een andere potmeter kan hebben op het bijv. half dichtdraaien van een volumeknop.

Op 1 van mijn ibbi's bijvoorbeeld, heb je met volume open een vol geluid waarbij je niet zoveel accent of volume verschillen kunt aanbrengen als bij een bijna dichtgedraaid volume.

Bij mijn JPM blijft het geluid vrijwel rond dezelfde dynamiek.

Iemand een idee of dit puur aan de pups ligt of dat dit bepaald wordt door de pot-meters in combinatie met de pups?

piezo
19 juli 2005, 21:15
Ik weet niet veel van pots, maar er zijn natuurlijk lineaire pots en logpots en de weerstandscurve van log pots kan nogal verschillen bij de verschillende merken en kwaliteiten. Je kan er alleen maar achter komen of het mischien aan de pot ligt door te gaan meten hoe de weerstand verloopt per -bijvoorbeeld- 30 graden draaien.

Kan als volgt: Monteer de pot in een plaatje hout of plastic met daarop een getekende gradenschaal, lijm met hobbylijm een wijzer aan je potknop en meet met een multimeter per vast aantal graden verdraaing het verloop van de weerstand tussen de loper (middelste) en 1 van de buitenste vaste aansluitingen (van beide dezelfd uiteraard). Maak van je metingen grafiekjes en vergelijk de curven.

Verder geldt waarschijnlijk dat de verhouding tussen de impedantie van het element en de totaalwaarde van de pot ook van invloed is.

En misschien vertel ik nu iets wat je al weet en waar je rekening mee gehouden hebt maar als de gitaren die jij noemde een nogal verschillende output hebben en je beoordeelt ze met dezelfde versterkerinstelling dan zal de hogere output leiden tot een meer gecomprimeerd versterkergeluid en dus minder mogelijkheid tot volumeregeling.

Tenslotte is het ook nog mogelijk dat de fabrikant die pot juist gebruikt heeft vanwege dat specifieke gedrag.

Speeddemon
19 juli 2005, 22:14
Wat van HEEL groot verschil kan zijn, is of de Volume pot voorzien is van een condensator (capacitor) en evt + weerstand.

Dit is een mod die er voor zorgt dat juist je HOOG wordt bewaard (en voor meer dynamiek kan zorgen).
Mijn Ibanez S540 FM TTS is m'n enige gitaar die dit heeft, en ik merk dat ik dit graag heb. Als ik minder hoog wil hebben, bij een lager volume, gebruik ik wel een tone-knop.

Dus dikke kans dat ik deze mod ook op m'n Strat ga toepassen.

piezo
19 juli 2005, 23:06
Bedankt voor de aanvulling Speeddemon. Ik had dat van die extra componentjes wel even in m'n kop maar vergat het te schrijven.

Raffel
20 juli 2005, 11:53
dat is hele handige info.

Ik zie nu namelijk in de wiring van de JPM, dat er geen weerstand/condensator bij de volume pot zit

http://www.jpmsite.com/images/wiring.gif

Als ik het goed heb...

Bij de RG die ik heb zie je in de standaard wiring _wel_ een condensator/weerstand bij de volume pot.

http://www.projectguitar.com/ref/img/dewiring-full1.jpg

Ik denk dat ik bij mijn RG daarom de condensator/weerstand er dan maar tussenuit haal. Ik merk namelijk vaak, dat ik juist de Tone pot dichtdraai om het geluid wat minder dynamisch te maken. Ligt misschien aan de pups die ik in de RG heb zitten, maar het klinkt denk ik mooier met minder dynamiek.

Klopt dit wat ik hier heb neer gezet? Ik ben namelijk geen electro-techneut.

Wat doet de condensator/weerstand uberhaupt met je geluid (het signaal) technisch gezien met resp. je volume vol open en bijna dicht?

Jeroenvanhulsteijn
20 juli 2005, 12:11
de combinatie condensator/potmeter (=weerstand) werkt hier als een hoogdoorlaatfilter en laagdoorlaatfilter.

Bij de volumeknop is sprake van een hoogdoorlaatfilter. Als je de potmeter dichtdraait blijven de hoge frequenties behouden. Dit voorkomt dat je geluid dof gaat klinken bij het terugdraaien van het volume.

Bij de toneknop is sprake van een laagdoorlaatfilter. Hier gaat je geluid dus juist minder helder van klinken.

Raffel
20 juli 2005, 12:13
ik neem aan dat je ook verschillende condensators er tussen kunt hangen om een ander effect te krijgen?

Het is wellicht een oplossing om een zwakkere/zwaardere (ja niet lachen) condensator er tussen te hangen zodat je geluid niet doffer of dynamischer wordt, maar min of meer gelijk blijft aan het geluid bij het volume vol open?