PDA

View Full Version : Weer elementenvraag



AART
18 juli 2005, 22:24
Ok dan, net nieuwe gitaar binnen. Speelt als een zonnetje, de hals voelde echt precies goed, ik was eerst bang dat ie te dik zou zijn maar eigenlijk viel het heel erg mee, de shape was wel iets ronder, maar das wel fijn.

Klank is zeer vet en vol, maar die PAF Pro's zijn niet mijn ding, merkte ik ook al op mijn rg 750.

Ik wil smoothere scheur en heerlijke felle attack(meer punch).
Bovendien moet de pickup zeer strak zijn en stil.

Nu dacht ik zelf altijd EMG 85. Maar laatste tijd hoorde ik van een paar mensen(onder andere Harrald) dat deze het niet zou hebben.
Ik vind het geluid van pennywise heel vet en metallica heeft ook wel een lekker scheurgeluid. En deze spelen allebei weer wel EMG.

Wat moet ik nu? Een DiMarzio Super Distortion of Tonezone of een EMG 85/81?

Het gaat om een Ibanez RGT met mahonie body, maple neck thru en maple top.

Wie kan mij door het pickupdoolhof loodsen?

Als iemand btw clips heeft van een van deze elmenten(niet dat geshred) zou het heel handig zijn.

AART
19 juli 2005, 10:56
niemand die iets(nuttigs) kan zeggen over deze elementen?

fazEric
19 juli 2005, 11:19
Over de elementen die je noemt kan ik weinig zeggen. Eén van mijn vorige gitaren was een Ibanez JPM. Deze had naar mijn mening een "smoothe" scheur en een prettige attack. De elementen op deze gitaar:
Nek: Dimarzio Air Norton
Brug: Dimarzio Steve's Special.

Zo wordt de keus weer moeilijker :wink:

Leuk gitaartje trouwens, zo'n RGT

AART
19 juli 2005, 11:25
De gitaar is idd leuk :wink:

ook mijn rekening leeg maar daar komt wel apart topic voor als ik pics heb.

Maar zo word het idd nog moeilijker.
Het is namelijk zo dat ik de PAF Pro teveel treble en presence vind hebben.
Het hoog is te nadrukkelijk aanwezig.

vosarnout
19 juli 2005, 11:43
Heb zelf de EMG85 in een gitaar zitten (combi met EMG SA's). Ik vind het een super element. Hij is net iets warmer en ronder als de EMG81, maar kan evengoed scheuren en heeft voldoende dynamiek. Steve Lukather gebruikt de 85 in de brug. Met name om de eigenschappen die ik net noemde. Ik heb zo gauw even geen sound clip, zou eventueel vanavond wel even wat kunnen openemen als je daar behoefte aan hebt. (for what's it worth...)

De EMG 81 zit nog wat meer in de high gain hoek. Allemaal iets feller en scherper. En de EMG81 is als een van de weing EMG's splitable..

Als je stille elementen wilt hebben dan zijn de EMG's wel de meest logische optie, aangezien deze aktief zijn. Hier moet je met plaatsen etc wel rekening mee houden.....heb geen idee of je daar in die ibbi ruimte voor hebt..

marc_o
19 juli 2005, 11:53
Op welke versterker gooi je 'm? Dat heeft minstens zoveel met je geluid te maken als je elementen namelijk...

Josdevos
19 juli 2005, 11:56
Ik heb Tone Zone/Air Norton in m'n ESP Horizon, heeft gelijkaardige specs als die RGT, wel alder wings ipv Mahonie. Tone Zone balanceerd mooi uit met al die maple op de gitaar eerlijk gezegd... lijkt me een aanrader. Steve's Special lijkt me ook wel fijn, klonk ook heel smooth in m'n ex JPM, iets te weinig attack wel, maar kan gecompenseerd worden door maple necktrough en maple top op de RGT.

Orpheo
19 juli 2005, 12:01
@ AART

wellicht heb ik t gemist, maar welke heb je nu dan nieuw gehaald?

AART
19 juli 2005, 12:34
@vosarnout: als je iets zou kunnen opnamen zou dat mooi zijn

@jos: krijg ik met de tonezone niet een te zompig geluid? Ik hoor wel eens dat hij niet samengaat met mahonie?

@orpheo: Ik heb een Ibanez RGT3020QMSPB(jaja, hele mond vol) gehaald.

Josdevos
19 juli 2005, 12:45
@jos: krijg ik met de tonezone niet een te zompig geluid? Ik hoor wel eens dat hij niet samengaat met mahonie?


Wel ik zou hem niet in een Gibson LP steken maar in jou RG zit wsch meer maple dan mahonie.. Komt volgens mij wel goed, Anders Destium had ook de TZ/AN combi in z'n RG2860, of welke was dat weer, die limited edition met vine inlay. Was ook mahonie + maple top en een maple bolt on.

AART
19 juli 2005, 12:59
RG2820TW :D

Ik al eens kijken dan welke het eerst langskomt, de tonezone of de emg 85, want je kan ze gelukkig makkelijk wisselen :)

Josdevos
19 juli 2005, 13:03
setje EMG85/60A EMG85/89 is uiteraard ook wel lekker...

eclipse rocker
19 juli 2005, 13:09
ik zou voor een goed EMG setje gaan.

Ik heb zelf een gitaar gehad met een super distortion. VOnd het niet echt fantastisch. De EMG 81 heeft een veel vettere boost.

De EMG 60 is een heerlijke pickup voor de clean tones. heel dik en warm en super voor de blues in de neck positie. De 81 is de absolute scheur pickup. Clean vind ik hem erg tegen vallen, maar in combinatie met de 60 is die dus perfect.

Ik heb zelf net een ZW setje gekocht die ik nog ergens in moet monteren. De 85 meot ook een heerlijke scheur hebben, alleen is die wat meer bassy TOV de 81, van wat ik gehoord heb. Heb hem nooit kunnen testen jammergenoeg...

vosarnout
19 juli 2005, 13:17
Ik zal even kijken of het lukt vanavond wat op te nemen.

Ik noemde het net al, maar ik neem aan dat je weet dat die EMG's aktief zijn. Kan me voorstellen dat je niet zo heel makkelijk de frees in je nieuwe ibanez zet. (ervan uitgaande dat dat nodig is, want die PAF's zijn toch passief?

vosarnout
19 juli 2005, 18:38
Nou hier dan even twee mp3's. Een van de EMG85 en een SD Hotrail ter vergelijking. Heb even een eenvoudig riffje gespeeld, maar volgens mij moet je zo wel wat kunnen vergelijken..

succes

Arnout

http://home.hetnet.nl/~vosarnout/EMG85.mp3

http://home.hetnet.nl/~vosarnout/hotrails.mp3

AART
19 juli 2005, 18:58
Dank je, ik zal ze even luisteren.
Ik weet dat emg's actief zijn, die batterij pro ik wel in de control cavity.

AART
19 juli 2005, 19:02
ik moet zeggen dat ik de emg bij de clipjes lekkerder vind, iets smoother zoals ik wil en lekkere scheur.

Ik denk dat het dus een EMG 85 word.

vosarnout
19 juli 2005, 22:52
OK, nou mooi dat je er wat aan heb gehad. Ik moet overigens wel zeggen dat een hotrails toch ook wel weer een heel ander element is. (en die zat in een tele..) Maar voor het geluid wat jij zoekt denk ik dat die EMG prima zal voldoen...

AART
20 juli 2005, 00:31
nu wat vaker geluisterd, en ik merk dat ik het hoog lekkerder vind bij de emg 85, minder scherp.
en ik heb wel eens gehoord dat een emg 85 meer bass heeft dan een 81 dus het zit wel goed daarmee denk ik.

Orpheo
20 juli 2005, 00:41
en de emg 60 dan? hoe is die?

vosarnout
20 juli 2005, 09:03
en de emg 60 dan? hoe is die?

Volgens mij komt die wat meer in de metal hoek etc terecht. Dus weer wat dichter bij de 81.

Ik heb de 60 niet, dus kan daar niks van laten horen :)

Ik denk trouwens dat er op de site van EMG wel clipjes zullen staan. Wie weet dat je daar wat verschillen kunt horen.

Overigens zei ik hiervoor de de 81 splitable was, maar dat is de 89. Die is gelijk aan de 85 alleen dan splitable. Zou dus ook nog een goede optie zijn, voor wat meer diversiteit.


nu wat vaker geluisterd, en ik merk dat ik het hoog lekkerder vind bij de emg 85, minder scherp.


Dat hoor ik idd ook duidelijk. De hotrails is gewoon wat scherper en feller. Dat kan ik soms ook wel waarderen. Vandaar dat ik ze ook beide heb... :razz:

eclipse rocker
21 juli 2005, 00:31
de EMG 60 heb ik in mijn ESP eclipse zitten in de neck positie. Deze pickup komt niet direct bij de metal voor hoor. Hij is geweldig voor de clean tones en de blues. Maar voor een echt scheur vind ik hem te muddy.