PDA

View Full Version : Line6 of boss of toch iets anders..



duck304
18 juli 2005, 20:49
Wat voor merk qau effecten zou ik moeten kopen?
Zijn er nog andere merken die ook goed zijn...?

Ik ben een beginnende gitarist die veel naar metal en gothic luisterd.... weet iemand een goeie pendaal hiervoor of een combinatie?

Ik zelf heb de Boss MT2 gezien die mij erg interesseerd vanwege de distortion.

Alvast bedankt voor de reacties

robert-gitarist
18 juli 2005, 22:20
Damn een MT-2??? die dingen meoten ze verbieden...die zijn zooo kut..althans voor live gebruik :P
Uhmm tsja goeie pedalen? ik zweer bij MXR en Boss :D enne sommige Ibanez pedalen zijn ook goed...en ja zo heb je wel meer merken..
Maare een tip: goeie versterker is het halve werk...dat zijn de beste pedalen inprincipe..als je een goeie overdrive/distortionkanaal hebt op je versterker kun je hem boosten met een leuk pedaaltje en hoef je alleen te investeren in bijv. Modeling pedalen als chorus en zo ;)

Fumi SG
19 juli 2005, 00:02
Altijd weer dat gezeik over die MT-2. Volgens mij heeft de helft nog nooit zo'n ding gehoord, of in ieder geval niet de tijd genomen om ff te tweaken. Ik heb zelf ook zo'n ding, en okee... het duurt ff voor je er een acceptabel geluid uit hebt maar het kan wel degelijk.... gewoon proberen zou ik zeggen, staat het geluid je aan (neem van mij aan, na wat tweaken kun je er best een goede sound uit krijgen) koop hem dan gewoon! :wink: Probeer hem wel ff op je eigen amp uit, dan kan wel veel schelen...

BartL
19 juli 2005, 01:04
en okee... het duurt ff voor je er een acceptabel geluid uit hebt maar het kan wel degelijk....

:o :o :o

Speel je ook wel eens samen met een drumstel/bas/zang/2de gitarist?

H.Manback
19 juli 2005, 01:24
Altijd weer dat gezeik over die MT-2. Volgens mij heeft de helft nog nooit zo'n ding gehoord, of in ieder geval niet de tijd genomen om ff te tweaken. Ik heb zelf ook zo'n ding, en okee... het duurt ff voor je er een acceptabel geluid uit hebt maar het kan wel degelijk.... gewoon proberen zou ik zeggen, staat het geluid je aan (neem van mij aan, na wat tweaken kun je er best een goede sound uit krijgen) koop hem dan gewoon! :wink: Probeer hem wel ff op je eigen amp uit, dan kan wel veel schelen...

Man ik was laatst naar een live optreden, en ik snapte nooit helemaal wat bedoeld werd met verzuipen in de mix. Nou de lead gitarist zat te shredden en ik hoorde er geen reet van... ja hoor een metal zone :o

Als zo veel mensen allemaal op hetzelfde uitkomen, namelijk het klinkt aardig op zichzelf staand maar verdwijnt in band situatie, hebben ze het dan allemaal fout? Als er zoveel te koop staan op veiling sites, hebben die dan allemaal een andere reden?

Fumi SG
19 juli 2005, 01:25
en okee... het duurt ff voor je er een acceptabel geluid uit hebt maar het kan wel degelijk....

:o :o :o

Speel je ook wel eens samen met een drumstel/bas/zang/2de gitarist?

eumh...jah, vaak zat. :roll:

JvD.
19 juli 2005, 01:31
ubermetal van line6 vinnik nice. en als het een andere naam had vond ik um helemaal vet =D
in iedergeval word dat mijn distortion voor in oefenruimtes/mini gigs
onze eerste gig met DS-1 gedaan, kun je nog redelijke metal uithalen, maar mist net iets, voral omdat me 2de gitarist met EMG aan het gitaren is.

Malochia
19 juli 2005, 03:05
Wat voor merk qau effecten zou ik moeten kopen?
Zijn er nog andere merken die ook goed zijn...?

Ik ben een beginnende gitarist die veel naar metal en gothic luisterd.... weet iemand een goeie pendaal hiervoor of een combinatie?

Ik zelf heb de Boss MT2 gezien die mij erg interesseerd vanwege de distortion.

Alvast bedankt voor de reacties

Ga eerst kijken welk effect je wil hebben, en daarna welke merken daarin het beste zijn. Daar zitten (soms behoorlijke) verschillen in.

Wees eens wat specifieker over wat je precies wil spelen?
Nou, in ieder geval, voor metal zal je distortion/overdrive nodig hebben. Probeer eens wat spul van Boss (DS-1, OD-1, MT2, enzovoorts), Line6 (UberMetal), Ibanez (TS-9), Zoom (Driver 5000, Hyperlead, TriMetal).

Het is een kwestie van smaak, maar ik prefereer de Zoom Driver 5000, en als tweede de Ubermetal. Maar, ik zou zeggen, probeer ze allemaal uit. (of zoveel mogelijk)


En wat de Metalzone betreft; je kan met wat instellen een redelijk acceptabel geluid uit krijgen (als je ervan houdt), maar in een band verzuip je er inderdaad mee, dat sowieso.

duck304
19 juli 2005, 08:38
Op dit moment speel ik nog niet in een band, maar is wel de bedoeling om dat te doen in de toekomst en daar wil ik het liefst wel m'n apparatuur op afstellen, dus het is mij duidelijk dat het NIET verstandig is om een MT2 aan te schaffen....

Zo'n multi effectenpanel, heeft dat de zelfde kwaliteiten m.b.t geluid, of is er toch verschil met een apparte distortion?

Fumi SG
19 juli 2005, 12:11
:roll: :-?

harrie-beton
19 juli 2005, 13:41
Elke verkoper van pedalen zegt:
"Nou meneer, met dit pedaaltje van 80 euro klinkt u precies als Stevie Ray Jimi Petrucci van Halen-Sepultura op een buizenversterker in een top studio!"

beetje inkopper maar: een gitaargeluid wordt met name bepaald door

1-gitarist
2-gitaar
3-effecten
4-versterker

"metal" maak je niet met 1 pedaal. 1,2, en 4 spelen ook een belangrijke rol. Bijvoorbeeld voor metal heb je een zware (buizen)versterker nodig met lekker drukkend laag en middentonen.

duck304
19 juli 2005, 14:00
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe versterker te kopen.

Ik zie de SPIDER II 112 of de HD van Line6 wel zitten. Betere versterker dan dat ik nu heb (een Ibanez versterkertje van 10Watt met erg weinig poespas)...

Deze versterker heeft veel meer vermogen, en ook nog eens effecten erin.... lijkt me in iedergeval een hele grote vooruitgang.. :)...

iemand ervaring met deze versterker?..
wat is een ander alternatieve versterker die ook goed is?

JvD.
19 juli 2005, 15:03
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe versterker te kopen.

Ik zie de SPIDER II 112 of de HD van Line6 wel zitten. Betere versterker dan dat ik nu heb (een Ibanez versterkertje van 10Watt met erg weinig poespas)...

Deze versterker heeft veel meer vermogen, en ook nog eens effecten erin.... lijkt me in iedergeval een hele grote vooruitgang.. :)...

iemand ervaring met deze versterker?..
wat is een ander alternatieve versterker die ook goed is?

ik vind die vesterker al 2 jaar lang achter elkaar super! test hem, zou ik zeggen.

Hij gaat nietzo mooi klinken als een buizen back maar hij klink wel mooier dan een buizen bak in mijn zeventiende-eeuwse huisje met "1 steens muurtjes"

Speeddemon
19 juli 2005, 16:12
iemand ervaring met deze versterker?..
wat is een ander alternatieve versterker die ook goed is?
over t algemeen ben ik niet zo te spreken over de goedkopere amps van Line6.

Kijk eens naar een Roland Cube 60 of Vox AD50VT (beide rond de 360 euro). Allebei ook (BETERE) effecten aan boord, 12" speaker, etc. etc.

BartL
19 juli 2005, 18:06
en okee... het duurt ff voor je er een acceptabel geluid uit hebt maar het kan wel degelijk....

:o :o :o

Speel je ook wel eens samen met een drumstel/bas/zang/2de gitarist?

eumh...jah, vaak zat. :roll:
Weten die mensen ook dat jij aan het meespelen bent? :-D :-D

Fumi SG
19 juli 2005, 20:03
:razz:

pikasso
20 juli 2005, 13:14
Ik heb sinds kort de Vox Tonelab SE en die bevalt me uitstekend

duck304
20 juli 2005, 15:09
okey, umh.. tja... zit nu ff in het dubio. :???:

Ik heb via een maat die een geluidsstudio heeft, de Boss GT-3 kunnen lenen. Kan er erg veel mee.... maar ja, ik moet ook mn versterker vervangen aangezien dat 3x niets is....

Wat zou ik nu doen... Een aparte versterker kopen, of een versterker kopen met daarin effecten... Zoals de SPIDER II 212 van Line6 bijvoorbeeld...

:???:

Wat voor merk is goed voor versterkers.. ik ken eigenlijk alleen maar Roland en Marshall.... maarja, ik zit ook nog niet zo heel lang in de muziek...

Ik heb die maat al om info gevraagt, maar wil weten wat jullie mening is.... vandaar.....

pikasso
20 juli 2005, 15:46
Als je al een versterker koopt met ingebouwde effecten, hou er dan wel rekening mee dat hij
- te schakelen is via een floor-board
-wat zo'n floor-board kost


Wat steeds handmatig moeten schakelen gaat in een band niet werken.

provenance
20 juli 2005, 15:52
Je kan meer met een versterker met 1 heel goed geluid, dan een versterker met 10 minder goede geluiden.
Laat je oren en je portemonnee dus beslissen. Persoonlijk vind ik 449,- voor een low-end versterker nogal duur. Helemaal voor een beginnend gitarist. De vraag is of je echt al 2x12" nodig hebt.
Zelfs als je eenmaal in een band zit, zul je merken dat het met een 1x12" combo ook best kan. En meestal vervoer je voor het oefenen je eigen versterker toch niet en gebruik je die van de tent waar je oefent.
Ik denk dat het om te beginnen nog best een (paar) tandje(s) lager kan.

Een spider II 112 of de eerder genoemde Vox AD 50 vt doet het denk ik prima. Maar kijk ook eens tweedehands.

duck304
20 juli 2005, 16:36
Je kan meer met een versterker met 1 heel goed geluid, dan een versterker met 10 minder goede geluiden.
Laat je oren en je portemonnee dus beslissen.
Ik luister zeker naar m'n portomonee, maar ik wil wel kwaliteit aanschaven... Ik wil natuurlijk vermijden dat ik over 2 jaar weer wat anders moet aanschaven omdat het niet goed genoeg is om in een band te spelen...
Dan maar wat meer geld uitgeven, maar wel kwaliteit hebben zodat ik er een aantal jaar mee kan doen...
Kijk, het moet wel schappelijk blijven natuurlijk wat betreft het geld... ben ook maar een arm studentje :lol:


Een spider II 112 of de eerder genoemde Vox AD 50 vt doet het denk ik prima. Maar kijk ook eens tweedehands.
Ik begrijp dit niet.. ik lees hier boven iets dat tegenstrijdig is met het allerbovenst tekstje van je... wat is begrijp is dat je me aanraad om gewoon een versterker te kopen en een aparte effectenbak, maar bij deze tekst, zeg je weer dat die dual-versterkers (versterker MET effecten) juist goed zijn om te doen..... :???:


Persoonlijk vind ik 449,- voor een low-end versterker nogal duur.
Hoe kom je aan dit bedrag... wel een dure winkel waar je die prijs hebt gezien. Ik heb die Spider II 112 gezien voor 349,-
2dehands zag ik hem voor ongeveer 200,-


Helemaal voor een beginnend gitarist. De vraag is of je echt al 2x12" nodig hebt.
Zelfs als je eenmaal in een band zit, zul je merken dat het met een 1x12" combo ook best kan. .
Misschien een HELE stomme vraag, maar wat bedoel je met 1x12 en 2x12?... mono 12watt en stereo 12watt?? :???:


En meestal vervoer je voor het oefenen je eigen versterker toch niet en gebruik je die van de tent waar je oefent.
Dat is waar...maarja, ik gebruik liever altijd m'n eigen spullen dan van een ander... weet niet precies waarom.... gevoelskwestie.. :lol:

provenance
20 juli 2005, 19:51
Sorry, blijkbaar dacht ik in je post over die line 6 dat je het over het 212 model had ipv het 112.
vandaar ook de opmerking over 2x12" en 1x12" ... de spider 212 heeft 2 speakers van 12", de 112 heeft er maar 1.

Ik zeg niet noodzakelijk dat je een losse versterker + pedaal moet kopen. Ik zeg dat je wat dingen zou moeten uitproberen. En niet noodzakelijk moet gaan voor alles in 1. Het kan dan natuurlijk zo zijn dat je daar alsnog op uit komt.

Speeddemon
21 juli 2005, 00:09
@Duck, staar je aub niet blind op die Spider, en ga zeker die Vox AD50VT en Roland Cube 60 checken.

De Roland vond ik ietsje beter voor metal sounds, maar voor cleane en crunchy geluiden klinkt de Vox 'echter/buis-achtiger' en de Vox heeft meer effecten, waarvan je per effect 4 parameters apart kan afstellen. De Roland is daarin veel simpeler.

En beide klinken ze BEDUIDEND beter dan die Spider.

pikasso
21 juli 2005, 08:18
Ik blijf erbij, zeker in een bandsituatie moet je af en toe van sound wisselen. Al was het alleen maar tussen clean en gain.

duck304
21 juli 2005, 08:21
@Duck, staar je aub niet blind op die Spider, en ga zeker die Vox AD50VT en Roland Cube 60 checken.

De Roland vond ik ietsje beter voor metal sounds, maar voor cleane en crunchy geluiden klinkt de Vox 'echter/buis-achtiger' en de Vox heeft meer effecten, waarvan je per effect 4 parameters apart kan afstellen. De Roland is daarin veel simpeler.

En beide klinken ze BEDUIDEND beter dan die Spider.

Ik staar me niet echt blind erop.... via via werdt hij me aangeraden. Ik heb hem ook helemaal nog niet gehoort. ik heb alleen gelezen wat hij kan en wat ik nodig heb. Line6 is een erg bekent merk net zoals Boss.... Roland is ook erg bekent. Om eerlijk te zijn zegt Vox me niets... vandaar dat ik daar niet naar heb gekeken...

pikasso
21 juli 2005, 09:50
Het leuke aan dit soort dingen is juist dat je eindeloos moet gaan proberen.
Muziekwinkel af en aan, proberen, proberen. Afgaan op wat anderen zeggen, en dat vooral ZELF je mening vormen.

Ik heb hier in het verleden een aantal mensen een heel kundig commentaar zien geven (niet in dut topic), en als je ze dan hoort spelen komen ze niet verder dan 4 powerchords......

Je eigen mening telt, niemand anders heeft jouw techniek, jouw vingers, jouw manier an plectrum vasthouden.

Speeddemon
21 juli 2005, 21:41
Ik staar me niet echt blind erop.... via via werdt hij me aangeraden. Ik heb hem ook helemaal nog niet gehoort. ik heb alleen gelezen wat hij kan en wat ik nodig heb. Line6 is een erg bekent merk net zoals Boss.... Roland is ook erg bekent. Om eerlijk te zijn zegt Vox me niets... vandaar dat ik daar niet naar heb gekeken...
:o Vox zegt je niks?

Hmm, waar speelde de Beatles, Brian May, Lenny Kravitz, the Shadows en weet ik wie nog niet meer dan op?

Line6 bestaat 8 jaar ofzo. Vox iets van 40!
(en Boss = Roland)

LIGNUMdrummerke
21 juli 2005, 23:13
de eerste merken die ik leerde kennen: NIET fender en marshall, maar fender en jawel, VOX en sindsdien wil ik dus nog altijd een AC 30, pas later heb ik marshall leren kennen en k vind t nog steeds nix.

duck304
22 juli 2005, 13:48
:o Vox zegt je niks?

Hmm, waar speelde de Beatles, Brian May, Lenny Kravitz, the Shadows en weet ik wie nog niet meer dan op?

Line6 bestaat 8 jaar ofzo. Vox iets van 40!
(en Boss = Roland)

okey.... dat van Boss = Roland was ik op gegeven moment al achter... had via een kennis Boss GT-3 kunnen lenen en toen moest ik de handleiding ff downloaden. Kwam toen terecht op de Roland-site...

En inderdaad VOX zegt me niets, maar blijkbaar heb ik dus wat gemist en is het geen slecht en ombekent merk... zal eens naar hun producten gaan kijken en testen...

Verder ga ik gewoon speuren, testen en sparen voor een goeie versterker en effectenbak (danwel in 1 danwel apart)....

Speeddemon
22 juli 2005, 14:02
Als je naar modelling versterkers kijkt, zou ik me niet bezig houden met extra losse effecten. Hooguit een wah, EQ en een compressor. Die zitten er meestal niet zo op zoals de losse pedalen uitgevoerd zijn.
Maar je basis chorus, flanger, delay enzo, zit er toch wel op.

Anyway, als ik nu 350-370 voor een versterker had, zou ik zonder meer gaan voor de VOX AD50VT. Die heeft namelijk meer effecten dan de Cube 60 (en de Spider), klinkt beter allround (Cube is iets meer metal gericht, al kun je ook een bruut vette metalsound uit de Vox toveren), en zeer belangrijk; je kan bij die Vox 4 parameters per effect editen.
Dus bijv. bij delay kan je zelf (met tap tempo) de tijd bepalen, de wet/dry level en het aantal repeats.