PDA

View Full Version : Waar extra plectra?



robzilla
18 juli 2005, 20:05
Waar laten jullie je extra plectrums tijdens je optredens/repetities? Ik laat er altijd wel een paar vallen, dus ik moet ergens op mn gitaar exhtra plectrums kwijt. Vroeger deed ik ze altijd tussen de snaren op mn headstock, maar dat komt de tuning natuurlijk niet ten goede als je er 1 tussenuit haalt.

Ik zie wel eens mensen die dubbelzijdig tape onderop hun gitaar hebben zitten met daarop plectrums. Dit is opzich wel handig, maar de tape plakt na een tijdje niet meer en ook haren van mn koffer blijven eraan hangen.

Hoe doen jullie dit?

FruscianteFan
18 juli 2005, 20:15
volgens mij heeft Dunlop daar speciale bakjes voor die je op je gitaar kunt plakken.

Ik zie ook wel eens dat er een plectrum onder de slagplaat zit (aan de rand, maar dan moet-ie wel enkellaags zijn).

robzilla
18 juli 2005, 20:28
volgens mij heeft Dunlop daar speciale bakjes voor die je op je gitaar kunt plakken.

Ik zie ook wel eens dat er een plectrum onder de slagplaat zit (aan de rand, maar dan moet-ie wel enkellaags zijn).

onder slagplaat werkt niet echt lekker bij mn Les Paul, niet meer dan 1tje iig.

die bakjes aan je gitaar plakken lijkt me ook niet alles :razz:

edit: ik denk dat ik gewoon wat tape onder mn slagplaat doe, zo kan er geen vuil aankomen (minder iig) en de plectrums kunnen daar wel goed opzitten!

Janne
18 juli 2005, 20:38
http://www.thomann.de/thoiw7_dunlop_pick_clip_prodinfo.html
Hang je gewoon aan je gitaarband :) .

Schopje
18 juli 2005, 20:57
Ik schuif ze altijd tussen de body van mijn gitaar en de slagplaat. Eén snelle duimbeweging en je kunt weer verder :D

pimmetje
18 juli 2005, 21:01
Ik verlies ze zeer zelden, dus houd ik ze gewoon in m'n broekzak aan de slaghand-kant.

bat
18 juli 2005, 21:02
Zoals elke grote rockgitarist het doet: stuk ducktape aan de microfoonhengel en daar dan de plctrums aan plakken.

Extra tip: wel de microfoon uitzetten als je niet kunt zingen.

sickpunk
18 juli 2005, 21:08
bij me bass(speel nu alleen nog maar met vingers maar ok) altijd tussen slagplaat en body

Ash ketchum
18 juli 2005, 21:09
Kijk anders bij de grote jongens op posters en foto's, Vai bijvoorbeeld heeft ze onder bij z'n headstock zitten met dubbelzijdige tape (lijkt wel een rare plek by the way), Frusciante heeft ze geklemt bij de microfoonstandaard.
EvH had ze boven op de body met dubbelzijdig tape op z'n zelfbouw gitaar.
Je kan eventueel ook andere plectra overwegen met meer grip.
Gek genoeg verlies ik ze nooit tijdens het spelen, alleen als ik niet speel en ik ben aan het kloten met de plectrum (tussen me vingers laten rollen.)

AART
18 juli 2005, 22:17
Ik heb ze op de rand van mijn stack zitten met dubbelzijdig tape.

Ik verlies ze echter zeer zelden en wissel ze vaak na een nummer of twee omdat ik ze kromgeragt heb(speel met dunlop 0.6).

verder is een stuk dubbelzijdig tape of je gitaarband of gitaar handig.

robert-gitarist
18 juli 2005, 22:17
Ik heb altijd een zooi van die dingen op me versterker liggen en heb zn klem van dunlop voor aan me statief :) staat wel leuk enzo ;)
en ja in broekzak zijn ze ookaltijd wel te vinden..
als ik er een verlies en kan niet zo gauw een ander pakken,jammer dangewoon door spelen..rock'n roll :P :D

Vampire
18 juli 2005, 22:38
Ik liet ze vroeger ook wel eens vallen, maar sinds ik plectra met grip heb, is dat nog maar een keer gebeurt in het afgelopen jaar... niet de moeite dus vind ik om helemaal extra plectra op mijn gitaar te plakken/hangen.

up-guitarman
18 juli 2005, 23:35
Als je een micro-statief hebt zo'n dunlop-klemding eraan en daar kan je een stuk of 6 a 7 plectrums in kwijt, wat normaal gezien wel volstaat denk ik ... Zo doe ik het alleszins en dat werkt goed !!!

robert-gitarist
18 juli 2005, 23:40
Als je een micro-statief hebt zo'n dunlop-klemding eraan en daar kan je een stuk of 6 a 7 plectrums in kwijt, wat normaal gezien wel volstaat denk ik ... Zo doe ik het alleszins en dat werkt goed !!!

Zelfde heb ik ook ;) alleen dan met 12 plectrums..
En het staat wel wijs, hoop tierelatijn enzo ;) binnekort plectrums met eigen opdruk maken...staat wel indrukwekkend op een statief :D :P

EmgMaster
19 juli 2005, 00:05
http://www.lordofthestrings.com/lots/mcsmambo.p?M5NextUrl=RAPRD&art_id=50003002&ab_agid=2010

Grungekid
19 juli 2005, 10:24
sinds ik backing vocals in mn band doe heb ik een klemmetje van dunlop aan me mic standaard

Aca Ilic
20 juli 2005, 21:11
Heel simpel . Naar je gitaarzaak toe gaan en daan vraag je die bekende rubberenstrip die je over je microfoon standard stang heen kunt shuiven en in de gleuf van de strip kun je je plectra kwijt.
:wink:

Mr.Bluesbreaker
20 juli 2005, 22:27
Werkt natuurlijk lang niet voor iedereen.
Als je zelf geen mic voor je snuffert hebt staan als gitarist (bij mij altijd)
en je zanger(es) staat links van je, is het nogal vervelend als je onder die hoge uithaal met je headstock in zijn of haar kruis port omdat je net ff een nieuwe plectrum wilt pakken.

Ik had altijd op mijn oude Ibbi een bakje wat achterop de headstock ging.
Ziet dr niet uit maar je kunt er snel bij en je valt niemand lastig.
Ik plak nu geen plectrums meer vast op plekken, speel de hele avond gewoon met eentje zonder dat ie valt.

Fumi SG
20 juli 2005, 22:28
...Ik plak nu geen plectrums meer vast op plekken, speel de hele avond gewoon met eentje zonder dat ie valt.

oefening baart kunst! :D

Dude
24 juli 2005, 10:40
http://www.lordofthestrings.com/image/00018/m5article/50003002.jpg

leuk propellertje...

maar eeh... ik plak ze bij de bassist aan de mic standaard. stukkie ducttape will do !

en paar op je stack, 1tje in de broekzak en dan kan je weinig gebeuren hoor....

vervelender is je snoer er uit trappen ! :oops:

Janne
24 juli 2005, 11:14
http://www.lordofthestrings.com/image/00018/m5article/50003002.jpg

leuk propellertje...

Met zwarte plectrums is t net n strikje :D .

robert-gitarist
24 juli 2005, 13:40
http://www.lordofthestrings.com/image/00018/m5article/50003002.jpg

leuk propellertje...

Met zwarte plectrums is t net n strikje :D .

Whahaha :D :D :D inderdaad :D

Dude: Das inderdaad knap lullig :P
Ik heb het zelf ook paar keer gehad en das best klote.
Wat ook erg lullig is als je patchkabel niet echt denderend meer is en je een trap op je pedaal geeft en ineens ook geen geluid meer hebt :oops:

Ritch
24 juli 2005, 14:52
...Ik plak nu geen plectrums meer vast op plekken, speel de hele avond gewoon met eentje zonder dat ie valt.

Makkelijk zat.

wytz
24 juli 2005, 18:20
http://www.lordofthestrings.com/image/00018/m5article/50003002.jpg

leuk propellertje...

maar eeh... ik plak ze bij de bassist aan de mic standaard. stukkie ducttape will do !

en paar op je stack, 1tje in de broekzak en dan kan je weinig gebeuren hoor....

vervelender is je snoer er uit trappen ! :oops:

snoer moet je om je door je strap en door het handvat van je amp heendoen, kan je niets gebeuren....

stax
25 juli 2005, 18:30
Ik heb zo'n dunlop pick holder achter op m'n headstock zitten.
Handig opbergvakje :D

Mafkees
26 juli 2005, 08:39
gewoon een lading plectra op je amp leggen, een keer had ik ze ook met tape aan mijn mic standaard vast gemaakt, maar die tape plakte iets te goed, kreeg ik die dingen niet los :oops:

almarvk
26 juli 2005, 13:57
1 achter m'n headlocks en de rest op m'n amp. Gewoon je plectrum niet laten vallen! :)

Edit; ik moet nog steeds die signature plectra van mezelf bestellen...Dan kan je er gewoon mee strooien :)

Noid
27 juli 2005, 16:38
Het slecht plakken van dubbelzijdige plakband voorkom je door voor het spelen er een stuk op te plakken, wat je na het optreden er meteen weer afhaalt .... (zo doen de roadie's van de goden het meestal ook)

Vroeger speelde ik alleen maar op een Les Paul model. Dan schoof ik er altijd 2 of 3 onder dat randje wat om de elementenschakelaar zit.

Alhoewel ik vrijwel nooit een plectrum verlies tijdens het spelen zitten er meestald wel wat reserve plectrums in m'n broekzak: even doorspelen met de vingers mocht 'ie vallen en op een geschikt moment snel in de broekzak graaien (ondertussen wulpse bewegend naar het vrouwelijk schoon :-D )

AlterEgo
6 augustus 2005, 13:10
ik liet vroeger altijd plectra vallen, maar nu heb ik een wegens Gypsy jazz pick, met heel veel grip, dus die valt niet. Nadeel is wel dat ze duur zijn (15€) en dat je ze bijv niet in zo'n plectrum-doosje-dinges op je gitaar kan doen.

BassAgent
6 augustus 2005, 14:03
Doe ze in mn broekzak :D

urinesane
7 augustus 2005, 16:28
als je een mic. heb, gewoon bij de feedback of iets anders een dunlop plectrum houder halen (kost bijna niets) en anders ze gewoon dichtbij je leggen (hoge monitor, versterker, drumpodium, de zanger zn hoofd, 1 van de bekkes, tussen de bassist zn tanden)

:wink:

robert-gitarist
7 augustus 2005, 18:03
als je een mic. heb, gewoon bij de feedback of iets anders een dunlop plectrum houder halen (kost bijna niets) en anders ze gewoon dichtbij je leggen (hoge monitor, versterker, drumpodium, de zanger zn hoofd, 1 van de bekkes, tussen de bassist zn tanden)

:wink:

Misschien een groupie deze voor je vast wilt houden? :D :P

bloempot
8 augustus 2005, 15:29
Ik steek die ook gewoon in mijn broekzak. Gewoon maken dat je af en toe een ander neemt zodat ze niet te glad worden. Ik denk dat ik in al de tijd dat ik speel er nog maar een 3tal ben kwijtgeraakt tijdens het spelen.

Nickname
23 augustus 2005, 15:58
Met wat paperclips acher mn strap... simpel en goedkoop :)

biels
23 augustus 2005, 21:29
ik speel haast nooit met een plectrum, zo valt er ook niks te laten vallen. Ik vind het vaak nog beter spelen ook.

cesco
24 augustus 2005, 16:27
ik plak ze met het puntje aan een stuk ducttape, en die plak ik dan bovenop mijn top aan het randje, zodat ik ze er snel met duim en wijsvinger tussenuit kan plukken.

metalcore
26 augustus 2005, 18:46
Met wat paperclips acher mn strap... simpel en goedkoop :)

damn wat en uitvinding....
niet dat m'n plectrum zo vaak last van de zwaarte kracht krijgt, maar als het gebeurt is het handiger dan een :speed: uit m'n broek te voor schijn halen

pietvanbuiten
27 augustus 2005, 19:15
ik wil eigenlijk een eigen plectrum-roadie :-D :-D

elie
30 september 2005, 10:01
ik heb een picture van steve vai waarbij zijn reserve plectrums tussen zijn snaren aan de kop zitten

AART
30 september 2005, 14:48
wat ook helpt trouwens: keycord, dubbelzijdig tape erop en je hebt ze om je nek hangen.
deed ik vroeger wel eens.

Wormaap
30 september 2005, 17:45
Mijn plectra heb ik ook in zo'n Dunlop rubber ding aan m'n micstand hangen. Sinds m'n plectrum bij het ego-moment op het eind van'n cover van Iron Maiden's 'Rainmaker' op de grond flikkerde heb ik er altijd minimaal 3 binnen handbereik :-(

charlotte
1 oktober 2005, 23:47
Hallo luitjes,

Ik heb een poster strip genomen, en deze aan de onderzijde tegen de headstock aan geschroeft met hele kleine schroefjes.
Plectra zijn hier gemakkelijk in te schuiven, en weer uit te halen.
de foto spreekt voor zich.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/gitaardok%2010%20%20bekleed%20met%20skai%202.jpg

groetjes Charlotte .

Basseytje
10 oktober 2005, 19:22
niet moeilijk doen gewoon met tape aan je strap hangen of met tape aan je microfoon standaar t als je die hebt en anders een duim plectrum kopen mss :wink:

Saf
19 oktober 2005, 18:12
ik tape er meestal een paar aande michengel een paar op mijn stack. En verlies er eigenlijk nooit eentje. Het is gewoon een drang vna mij om die plectrums op te plakken.

jorrit
26 oktober 2005, 11:50
achter op je kop (nee van je gitaar) zo'n dunlop plectra bakkie hangen. heb ik ook, t enigste probleem is om daar fatsoenlijk dunlop jazz 3 plectrums in te stoppen.... maar ff gemodificeerd en dan lukt dat zelfs ook, je kunt er dan alleen maar 2 rezerve plectra in kwijt.

urezna
31 oktober 2005, 16:49
wat een moeilijk gedoe met tape allemaal zeg...
ik schuif ze gewoon tussen de snaren op de headstock...
toplock zorgt ervoor dat het niet ontstemt he.... ;-)
en als ik er een tijdens het spelen laat vallen speel ik wel zonder verder tot het nummer afgelopen is....

feiko
8 november 2005, 14:26
Ik heb een rubber dingetje wat je tussen je snaren op je headstock klemt waar je 2 plectrums tussen kan doen.

Geen tuningsproblemen en wel 2 plectrums bij de hand...

Groetjes Feiko

Dirk W
9 november 2005, 16:57
Ik speel altijd verder zonder plectrum. Ik doe het ook wel eens gewoon als ik geen zin heb om een plectrum te zoeken als ik thuis zit. Dan speel ik met de nagel van mijn middel of wijsvinger. Die zet ik tegen mn duim en dan lukt het wel.

charlotte
10 november 2005, 23:00
Hallo luitjes, :P
Had al eerder een foto geplaatst van mijn oplossing, echter heb ondertussen een betere opname hiervan;
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders/plectrum%20bevestiging%20op%20headstock%20Jackson. jpg
Hier kun je goed zien dat ik een posterstrip tegen de headstock geschroefd heb met kleine schroefjes.
De rest spreekt voor zich.... .

groetjes Charlotte . :wink:

AART
11 november 2005, 17:27
heej,. je gebruikt ook .50 8-)