PDA

View Full Version : NOG een Ohm en Wattage vraag....



the sure thing
18 juli 2005, 19:16
Ik heb 2 speakers: een G12M en een G12T-75. Beiden zijn 16 Ohm, dus
parallel geschakeld wordt het 8 Ohm. Tot zover simpel :-) Maar... Is 25W
belastbaar en 75W belastbaar nu gezamelijk 100W belastbaar, oftwel: kan ik deze combinatie gebruiken voor een 100W buizenversterker? Of gaat dit rekensommetje op deze manier niet op?
:roll:

Negative K3 fan
18 juli 2005, 19:22
ok,

omdat ze beide evenveel weerstand hebben, wordt de stroom gelijk verdeeld over de twee speakers, als er 50 watt ingaat krijgen ze elk 25 watt voor de kiezen.

daarmee is het al duidelijk.

Negative K3 fan
18 juli 2005, 19:23
en om antwoord te geven op je komende vraag, als je die 100 watt versterker neit te hard zet (volume onder standje 5/6) zullen je speakers het waarschijnlijk overleven

mmrizio
18 juli 2005, 20:54
en om antwoord te geven op je komende vraag, als je die 100 watt versterker neit te hard zet (volume onder standje 5/6) zullen je speakers het waarschijnlijk overleven

Dus voor elke 100 watt buizenversterker geldt dat-ie minder dan 50 watt levert bij volume standje 5/6?

Dat durf ik niet te beweren. Zet maar eens de preamp helemaal open van een JCM800, dan weet ik niet of het verstandig is om de master volume voorbij 2 te zetten.

Maurice

Negative K3 fan
18 juli 2005, 20:59
bedenk dat de volume potmeter logaritmisch is, maar idd bij buizenamps treedt er verzadiging/clipping op veel eerder dan standje 10, maar lager dan stand 5 lijkt het me nog redelijk acceptabel al is het maar giswerk

en voordat je de MV van een jcm800 boven standje 2 zet sta je al op een behoorlijk podium :D

PeeVee
18 juli 2005, 21:37
kan ik deze combinatie gebruiken voor een 100W buizenversterker?
Kan wel maar niet te hard zetten. De speakers vallen niet zomaar dood uit hun kassie maar doe het even met beleid. Zoals NK3 als schreef verdeeld het vermogen zich eerlijk over de twee speakers en bij een 100W amp zou er dus 50W naar de 25W speaker kunnen gaan. Het is wel zo dat de speaker die "tegen z'n plafond" zit iets minder geneigd is vermogen op te nemen dus in de praktijk wanneer het echt hard gaat zal de 75 Watter nog ietsepietsje meehelpen maar het kan inderdaad fout gaan, zeker als je een beetje wakkere (dynamisch) amp hebt dan kan een flinke piek net een duwtje teveel geven.