PDA

View Full Version : neck thru of gelijmd?



Maarten!
18 juli 2005, 16:19
Ik vraag mij af:

Wat zijn de voordelen en de nadelen van neck thru en een gelijmde hals?

ik ben van plan een gitaar te gaan/laten bouwen, ik twijfel nog tussen neck thru of lijmen.

als iemand mij kan helpen ben ik erg blij :D

Mattia
18 juli 2005, 17:35
Neck through is wat makkelijker te bouwen (Geen neck joint), en heeft misschien een net wat andere klank dan een set neck, alhoewel dat allemaal nogal subjectief is. Men zegt dat een neck through wat minder 'bite', of 'attack' heeft dan een bolt on (het meest) of een set neck (wat minder), maar meer sustain. Mijn ervaring, echter, laat me zien dat een goed gebouwd instrument gewoon goed kan/zal klinken, en dat echt voorspellen hoe iets zal klinken zeer, zeer moeilijk is. Als je een bepaalde sound na wil apen, bouw die gitaar dan na, wat betreft constructiesoort, pickups, etc.

Ibanez RuleZ
20 juli 2005, 12:57
tenzij de de hals diep verlijmt, lijkt het me makkelijker om bij de neck through de hals bij de horens wat meer uit te vrezen (vergelijk de jackson soloists en vooral de ibanes RGT gitaren, voor goede bespeelbaarheid van de hoge frets.

ander puntje is dat een neck through vaak (niet altijd) wordt gemaakt van een maple neck, moet je van houden, want het is een stevig brok maple met een invloed op de klank.

Harrald

AART
20 juli 2005, 13:10
Minder bite zeker niet, dat brok maple zorgt daar wel voor, verder heeft mijn rgt ook meer attack dan de oude rg 750(bolt on).
Sustain is veel meer, je komt ook veel makkelijker bij de hoge fretten, ik vind het alleen mar voordelen hebben, maar houdt wel rekening met het feit dat het geluid vrij scherp is met te schelle pickups.