PDA

View Full Version : passief enkel-actief enkel- humbucker mixen?



hierophant
18 juli 2005, 13:41
test

hierophant
18 juli 2005, 13:45
hallo,
ik heb hier een actieve emg-sa en een bc rich humbucker liggen, die ik in mijn zelfbouw wil steken, ook wil ik hier nog een derde element bijdoen, maar daar ben ik nog niet zeker van hetwelke het gaat worden, zal een beetje van het aanbod afhangen denk ik.
nu is mijn vraag hoe ik deze elementen moet installeren, als je stelt dat ik er een derde passief enkel element bijsteek. dus wordt mijn vraag:
** Heeft er iemand een schema van hoe ik een actieve emg-sa (nek), een passief enkel strat element (midden) en een bc rich humbucker (brug) installeer? **

Alvast bedankt

vosarnout
18 juli 2005, 15:49
Op de site van EMG zijn schema's alswel info te vinden over het combineren van aktieve en passieve elementen. Je kunt het beste daar dus even rondkijken. Op de site van Seymour Duncan zijn ook veel schema's te vinden. (pasief)

hierophant
19 juli 2005, 14:28
mja, dat wist ik ook wel.. maar niet dat ik daar vind wat ik zoek hoor. Ik zou voorlopig die emg-sa en die humbucker alleen willen installeren.. Heeft er niemand zulk schema'tje voor een actief enkel en een passief humbucker element?

vosarnout
19 juli 2005, 14:58
Op de site van EMG:



Can I mix EMG's with passive pickups?

It is possible to mix EMG's with passive pickups. There are three possible wiring configurations; one is better than the other two.

Use the high impedance (250K-500K) volume and tone controls. The problem is that the high impedance controls act more like a switch to the EMG's. The passive pickups, however, will work fine. If you have a guitar with two pickups and two volume pots, with a three-way switch, there is another alternative. Use the 25K pots for the EMG, and the 250K pots for the passive pickup. This way you can use one or the other with no adverse affects, but with the switch in the middle position the passive pickup will have reduced gain and response.

Use the low-impedance (25K) volume and tone controls provided with the EMG's. The problem here is that the passive pickups will suffer a reduction in gain and loss of high-frequency response.

This is the best alternative. Install an EMG-PA-2 on the passive pickups. There are two benefits to doing this. With the trimpot on the PA-2, you can adjust the gain of the passive pickups to match the EMG's. The PA-2 acts as an impedance matching device so you can use the low-impedance EMG controls (25K) without affecting the tone of the passive pickups. You will also be able to use other EMG accessory circuits such as the SPC, RPC, EXB, EXG, etc. For this application, we recommend ordering the PA-2 without the switch for easy installation on the inside of a guitar.


Hierboven staan dus je optie's. Misschien handig om aan te geven welke van de hierboven genoemde optie's je wilt hanteren....dat maakt voor je schema iets uit. Bovenste twee optie's zijn nagenoeg gelijk aan een pasief schema(die weer op de site van o.a. SD te vinden is).

AART
20 juli 2005, 00:59
hmm, ik haak ff in.

Zoals in elek. gitaren al te lezen was ga ik een emg 85 in mijn rgt zetten, en daar zit nog een PAF Pro in de hals die daar prima zit.
Nu wil ik dat de EMG gewoon aangesloten is en geen toneverlies lijdt enzo, dus aangesloten zoals het hoort. Bij de PAF Pro in de hals boeit me het niet als die volumeverlies of toneverlies lijdt, zolang ie nog maar wel werkt.

Specs:

5 standenschakelaar.
EMG in de brug en PAF Pro in de hals dus.

Is daar ergens een mooi plaatje van te vinden oid?

vosarnout
20 juli 2005, 09:11
Een schema heb ik hier niet van. Maar dat is ook niet echt nodig. Je gebruikt dan gewoon de laag ohmige pots (25k) die normaal ook voor aktieve elementen gebruikt worden. Aansluitschema etc blijft gewoon hetzelfde, je moet dus alleen de volume en toon pots vervangen, en je EMG aansluiten zoals het bij geleverde schema. Reslutaat zal zijn: EMG functioneert prima, PAF zal wat minder output etc hebben.

Als je je toon en volume pots niet echt gebruikt zou je ook gewoon de hoogohmige pots die nu al in je gitaar zitten kunnen gebruiken. HEt enige is dan dat je volume en toon altijd open moet hebben staan. Subtiel volume en toon regelen zal dan minder lukken...

Je kunt dus gewoon het huidige wiring schema in je gitaar aanhouden. (even los van de batterij voor je aktieve element, maar dat kun je allemaal op de site van EMG terugvinden)

AART
20 juli 2005, 12:46
die eerste optie is beter denk ik, maar hoe doe ik het dan met de aarde draad van de PAF Pro?

vosarnout
20 juli 2005, 13:20
Volgens mij kan je gewoon aarden op de pots, maar het handigste is om dit gewoon even te proberen.....

AART
20 juli 2005, 15:17
ok, ik heb net een emg 85 + kabels, pots en stereo jack wetemn te kopen, die komt dus een dezer dagen hier en dan kan ik hem als ik terug ben van de vakantie over twee weken waarschijnlijk monteren.

hierophant
20 juli 2005, 15:54
mjah, nu terug even over die actieve single en passieve humbucker. Ik zou dus toch maar enkel die enkele en humbucker installeren, en wat ik wil:
2 toonknoppen (zoals op strat, voor hoog en laag te regelen) en 1 volumeknop (desnoods 2, maar welke functie hebben die dan juist? - 1 voor enkel actief element en 1 voor humbucker, of 1 voor enkel en 1 master?) **ingewikkeld** doe hierbij ook een 3-way switch om te schakelen tussen men elementen.
Ben ik nog wat vergeten en is mijn vraag realiseerbaar?

Goh wat zou ik blij zijn met een schematje :-D

Fumi SG
20 juli 2005, 16:03
je zou ook zelf eens kunnen gaan zoeken, onmogelijk dat je niks vind... :roll:

vosarnout
21 juli 2005, 16:50
De volume pots hebben dan de functie van volume..... :o


je zou ook zelf eens kunnen gaan zoeken, onmogelijk dat je niks vind...

Het lijkt me idd een erg goed idee als je eerst zelf eens wat meer op verschillende site's etc naleest. Probeer dan zelf eens een schema te maken zoals jij denkt dat het moet. Post die hier, dan zijn er genoeg mensen die daar wat (wellicht iets nuttigs) over kunnen zeggen....

Fumi SG
21 juli 2005, 16:56
leer je ook nog eens iets van! :wink:

hierophant
22 juli 2005, 17:39
heb een schema gemaakt, het is niet volledig omdat mijn kennis (nog) niet voldoende is :-( . Wat ik heb gedaan is enkele bestaande schema's wat gecombineerd, maar wat ik nu heb zal al zeker niet werken, en waarschijnlijk ook niet zoals ik wil, ik wil er eigenlijk nog een 2e toonknop bij, maar dat wordt mij iets te moeilijk. (help?!)

vertaling van de tekst (niet erg leesbaar) : --> waar moet de batterij-aansluiting (zwarte? draad) en hoe loopt deze verder?
-->humbucker heeft 3 draadjes (wit, rood, en die draad die over die twee zit, (losse draad noem ik dit), maar ik vind maar 2 aansluitingen!? waar komt welke draad?

reacties gevraagd! verbeter mij zodat ik ook wat bijleer
bedankt!!!!!!

(uhm, als er nu iemand een uitlegje kan geven over hoe ik een afbeelding hier op dit forum krijg zou ik het kunnen laten zien, klungelaar die ik ben (schaam schaam))[/img]

hierophant
22 juli 2005, 18:02
http://groups.msn.com/2gr82be4gotten/ikke.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=120

hierophant
22 juli 2005, 18:15
http://groups.msn.com/2gr82be4gotten/ikke.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=120

hierophant
22 juli 2005, 18:16
http://groups.msn.com/2gr82be4gotten/ikke.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=120

hierophant
22 juli 2005, 18:37
ik weet niet of het geplaatst is of niet.. ik zie niets als ik het forum open, maar als ik hier dit bericht typ kan ik onderaan wel zien dat het er al 3 keer staat => raar.
laat iets weten als het er nog niet moest opstaan.
Nu, die elementen heb ik al, een emg-sa zoals ik al zei, en een humbucker (passief) die uit een bc rich komt. Ik ben van plan deze zelf te solderen. bij de emg zaten 2 potmeters, 1 A500k en 1 A25k, van de output jack ben ik niet zeker of hij juist is, volgens mij moet deze 3 aansluitingen hebben, en hij heeft er maar 2, ik heb hier nog wel een stereo jack liggen, kan ik deze dan gebruiken?

hierophant
26 juli 2005, 13:12
reacties?

e_lukather
26 juli 2005, 14:12
niet te moeilijk denken..

ik heb 2 EMG sav's en een SD Hotrail.

Ik heb de emg's gewoon via het schema van de site gesoldeert.

De hotrail heb ik via de EMG PA-2 gesoldeert.

KLaar.



Je moet gewoon 2 schema's volgen. Waarvan je bij de EMG versie niks van het brug element moet aantrekken, want daar komt de sd.
En andersom.

hierophant
26 juli 2005, 15:43
jah kijk, dit schema heb ik ook gemaakt door de 2 bijeen te brengen hoor, ik heb niets zelf verzonnen omdat ik er zoveel niet van ken. En zit ik nog met die outputjack.. en men humbucker met 3 draadjes terwijl er op elk schema een staat met 4 ofwel met 2, wat gebeurd er dan met da 1e draadje?!

hierophant
2 augustus 2005, 13:54
http://groups.msn.com/2gr82be4gotten/ikke.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=121


hier mijn schema, dit lijkt me iets juister, nu enkel nog de vragen: wat voor uitputjack gebruik ik en moet ik aarden aan de brug (emg moet niet geaard worden? of heb ik dit verkeerd begrepen..) ?
Reacties? verbeter mij dan kan ik verder, bedankt!
Pieter