PDA

View Full Version : tonepotmeter naar split modden



glacius
18 juli 2005, 13:34
test

glacius
18 juli 2005, 13:35
ik heb vandaag eens mijn gibson zitten modden ,

ik heb de weerstandjes van de tonepotmeters afgehaal en de rode en de witte draad van de seymour duncan aph2 aangesloten op de + van de potmeter..

dit geeft het effect dat ik met die potmeter op stand 10 gewoon humbucker heb en bij stand 0 single heb

ik heb dit toegepast bij bijde potmeters en dus heb ik beide elementen onafhangkelijke mogelijkheid om te splitten ,..

dit maakt mijn les paul enorm veelzijdig !!

nu vraag ik me af of er meer mensen zijn die dit soort modificaties doen aan hun gitaar en daarmee bedoel ik niet alleen maar een pickupje vervangen, ik zoek tips en trukjes om zonder te boren en knopjes plaatsen je gitaar te modden ...

Kim Wilson
18 juli 2005, 13:41
Nou, ik zou heel graag mijn JB in de brug nog eens splittable willen maken, maar ik dacht dat ik een andere pot zou moeten kopen enzo. En dan weet ik ook nog niet hoe ik dat aan zou moeten sluiten.

Maar op jouw manier kan het dus zonder nieuw materiaal, begrijp ik? Heb je daar zo een schemaatje van?

glacius
18 juli 2005, 13:49
je moet van de tone pot dat draadje met het weerstandje weg halen (gooi maar gewoon weg :P)

de twee draadjes die je aan elkaar moet draaien en wegtapen voor ''gewone humbucker optie'' die soldeer je aan het middelste pootje van de potmeter ..

het andere pootje laat je kaal en de derde zit als het goed is al op de aarde gesoldeerd .. dan ben je klaar !

dan kan je met 1 draai aan de knop je humbucker splitten

je hebt dan alleen geen tone pot meer maar die gebruik je waarschijlijk toch al niet ;)

succes , als je het nog niet begrijpt dan wil ik je er wel mee helpen ..
stuur me dan maar een pm voor een afspraak

Kim Wilson
18 juli 2005, 14:18
Dus ik moet van dit:
http://img262.imageshack.us/img262/3010/2hb4p3mf.jpg

naar dit:
http://img347.imageshack.us/img347/8373/2hbsplit4of.jpg


Toch?

glacius
18 juli 2005, 14:31
volgens mij klopt het wel

zet er eens de kleuren van de draadjes bij ? dan weet ik het zeker

glacius
18 juli 2005, 14:41
als het goed is heb je groen op de aarde
zwart op de plus van je volume pot
rood en wit aan elkaar, die doe je op de andere pot

Kim Wilson
18 juli 2005, 14:43
De kleuren heb ik zo niet bij de hand, dit zijn plaatjes van I-net, hier (op het werk) met paint ff snel aangepast.

Maar die twee helemaal onderlangs het plaatje, die er extra bij getekend zijn, dat zijn die twee die je aan elkaar moet solderen voor een gewone humbucker-functie (eerste plaatje), en die zijn op het tweede plaatje allebei aan het middelste pootje van de tonepot gesoldeerd.
M.a.w. weerstand tussen vol. en tone pots eruit solderen, krimpkous van de doorverbonden elementdraadjes halen en deze twee aan het leeggemaakte tonepot-pootje solderen. Dit bedoel je toch?

marc_o
18 juli 2005, 14:45
Ik heb op mijn Patrick Eggle berlin, ook met 2 humbuckers, de volgende mod zitten:
Tonepotmeter eruit (gebruik ik toch nooit)
tonepotmeter is vervangen door een 3 standen draaischakelaar met de oorspronkelijke draaiknop er nog op, dus qua uiterlijk geen verschillen.

in de middenstand zijn de humbuckers zoals ze horen.
1 klik naar voren geeft me de voorste helft van de humbuckers en
1 klik naar achteren geeft me de achterste helft, dus ga je van ultratrebletwang naar volle por in 1 klikje. Ik stond er echt van te kijken hoeveel het scheelt welke helft van de humbucker je gebruikt.

De elementen toggleswitch werkt overigens gewoon zoals ie moet....en zo heb ik 9 sounds uit 2 humbuckers.

Jeanken
18 juli 2005, 20:17
Ik wil een volumepot weghalen en een soort VariTone plaatsen, een Custom gebouwde weliswaar zonder batterij die toch een soort distortion kan geven en alles, ook de klassieke VariTone klanken.
Verder twee pots veranderen naar push pull voor single te schakelen terwijl ik toch de tone kan houden, ik werk er namelijk nogal veel mee.

glacius
19 juli 2005, 13:11
De kleuren heb ik zo niet bij de hand, dit zijn plaatjes van I-net, hier (op het werk) met paint ff snel aangepast.

Maar die twee helemaal onderlangs het plaatje, die er extra bij getekend zijn, dat zijn die twee die je aan elkaar moet solderen voor een gewone humbucker-functie (eerste plaatje), en die zijn op het tweede plaatje allebei aan het middelste pootje van de tonepot gesoldeerd.
M.a.w. weerstand tussen vol. en tone pots eruit solderen, krimpkous van de doorverbonden elementdraadjes halen en deze twee aan het leeggemaakte tonepot-pootje solderen. Dit bedoel je toch?

beetje late reactie maar dat is idd wat ik bedoelde ja

Kim Wilson
19 juli 2005, 13:47
Dan ga ik dat vandaag of morgen es proberen. Bedankt voor deze low-budget mod. Echt super! Daar houden we wel van. :-D

piezo
19 juli 2005, 20:30
dan kan je met 1 draai aan de knop je humbucker splitten

je hebt dan alleen geen tone pot meer maar die gebruik je waarschijlijk toch al niet ;)



Er bestaat nog een manier, waarbij de tonepot van 0-9 net als anders werkt en de split bij stand 10 optreedt.

glacius
20 juli 2005, 19:04
vertel vertel

Kim Wilson
20 juli 2005, 19:59
Ja, maar niet te snel, we schrijven mee!!
:-D

piezo
20 juli 2005, 23:53
Meeschrijven hoeft niet, je meot wel snel kunnen tekenen, want ik schrijf het maar 1 keer. :-D
Voor het beeld, van onder af gezien: links de volumepot(s), rechts de tonepot met de aansluitingen naar links wijzend.
Monteer de tone condensator tussen de volume pot (hot/input) en de onderste aansluiting van de tonepot. De middelste aansluiting van de tonepot aan aarde. Aan de bovenste sluit je de split(s) van 1 of beide elementen aan.
Wel een log pot gebruiken!
Zoals je wel zult begrijpen moet je nu bij het "vol" open draaien van je tonepot wat voorzichtiger zijn om niet meteen je coil(s) te splitten.
Succes!

Luke-wannabe
23 juli 2005, 10:55
Kan dat ook met een single coil in humbucker-formaat? Want ik wil dat namelijk met mijn strat gaan doen..

piezo
23 juli 2005, 14:49
Kan in principe wel. Natuurlijk heb je daarin 2 basistypen, stacked coil en side-by-side coils. Hoe moeilijk of makkelijk die praktisch gezien te splitten zijn is erg afhankelijk van het type. En waarschijnlijk leveren daarvan alleen de "hot" versies na het splitten nog voldoende bruikbaar signaal op. Als je een hotte side-by-side hebt met 4 aansluitdraden (zoals een Duncan Jeff Beck Junior) kun je ook kiezen parallel schakelen, maar dat gaat niet met de bovenbeschreven pot-split, dat moet dan wel met een push/pull dpdt, gewone dpdt of dp-on/on/on schakelaar. Schema's staan vast wel op de Seymour Duncan site.

pimmetje
27 juli 2005, 12:49
Op de seymourduncan site staat zo'n split via je tone-pot ook:
http://www.seymourduncan.com/website/support/sum96tip.shtml