PDA

View Full Version : Toets vervangen



prs
18 juli 2005, 11:10
Ik kocht een tijdje geleden een oude goedkope hals die ik zou gaan gebruiken om ervaring met fretten/lakken en dergelijke op te doen.
Nu wilde ik de toets die wat vuilig is onder de lak (geen idee hoe dat komt) afschuren, maar ik merk dat de vuiligheid wel heel diep zit (in het hout getrokken, onder de lak).
Nu is mijn vraag...kan ik de bestaande toets erafzagen o.i.d. en er een nieuwe toets voor bestellen/maken? Of is dit niet mogelijk i.v.m. de truss rod die de zaag misschien in de weg zit?

Is het moeilijk om zoiets te doen?

fred dons
18 juli 2005, 11:35
tis maple niet ?
vuil in maple is er uit te krijgen met een waterstofperoxide oplossing (als de lak er af is!), ongelakt maple heeft de neiging om groenig te worden na verloop van tijd en met peroxide is dat weg te bleken.

als je de toets wil vervangen kun je zagen maar wat makkelijker is, is om de toets er met een heet plamuurmes er af te "wrikken"
(de meeste lijm soorten laten los als ze verhit worden) en je kunt hier het best op de lijmnaad van de toets en de nek een kleine zaagsnede maken zodat het plamuurmes onder de toets kan komen.
het plamuurmes verwarm je bijvoorbeeld op en gasbrander (hij hoeft niet gloeiend heet te zijn)en deze tik je met een hamer steeds verder onder de toets
optie 2 is eerst ontfretten en dan met de schaafmachine de toets er af schaven

sterkte

Johannes
19 juli 2005, 00:35
stoomstijkijzer (met een doek ertussen) doet het ook heel goed, niet te veel stoom en steeds de toets iets verder forceren (als een wig) met een plamuurmes oid.

piezo
19 juli 2005, 22:05
Wel oppassen> Sommige lijmsoorten (Titebond) zijn aanmerkelijk hittebestendiger dan andere.