PDA

View Full Version : 3 punts neckbevestiging minder goed dan 4 punts?



Bernards
17 juli 2005, 23:06
Eej luitjes,

effe een vraagje.... De driepunts neckbevestiging gebruikt op de 70's strats, is die nou minder goed dan de 4 punts? en heeft het ook invloed op de sustain e.d.

Vriendelijke Groet...

vulvasonic
18 juli 2005, 00:00
Voor alle duidelijkheid; de driepuntsbevestiging was helemaal geen slecht idee. De reden dat de jaren 70 strats met 3-puntsbevestiging minder stabiel waren (wat inderdaad consequenties had voor de sustain) lag niet aan het systeem an sich, maar had meer te maken met het feit dat in die dagen bij Fender er een beetje met de pet naar werd gegooid. Zo werden bijvoorbeeld de schroefgaten te groot uitgeboord.

Leo Fender heeft later met z'n G&L's bewezen dat het wel degelijk een heel degelijke en goede constructie kan zijn.

Orpheo
18 juli 2005, 00:03
Voor alle duidelijkheid; de driepuntsbevestiging was helemaal geen slecht idee. De reden dat de jaren 70 strats met 3-puntsbevestiging minder stabiel waren (wat inderdaad consequenties had voor de sustain) lag niet aan het systeem an sich, maar had meer te maken met het feit dat in die dagen bij Fender er een beetje met de pet naar werd gegooid. Zo werden bijvoorbeeld de schroefgaten te groot uitgeboord.

Leo Fender heeft later met z'n G&L's bewezen dat het wel degelijk een heel degelijke en goede constructie kan zijn.

goed..ok...

maar waarom ging t met fender fout, en met G&L goed? wat was t verschil...

vulvasonic
18 juli 2005, 00:08
afwerking.

Als je de gaten voor de schroeven wat te ruim uitboort dan kun je je voorstellen dat de bevestiging minder stevig is dan zou moeten. En als er veel te veel speling zit voor de hals in de neckpocket, tsja dat is ook niet bevorderlijk voor de stevigheid.

De 3-puntsbevestiging is minder erg dan mensen wel eens willen laten doen geloven. Maar dan moet het natuurlijk wel goed gedaan zijn.

bram123
18 juli 2005, 05:17
als een 70s gitaar nu nog niet uit elkaar is gevallen dan houdt ie het vast nog wel even.

jpb
18 juli 2005, 09:13
afwerking.

[............]De 3-puntsbevestiging is minder erg dan mensen wel eens willen laten doen geloven. Maar dan moet het natuurlijk wel goed gedaan zijn.
Ben ik het mee eens. Ik heb nooit problemen gehad met de driepunts bevestiging op mijn tele custom (1974). Ik vind het wel handig dat je met die stelschroef de nekhoek kunt aanpassen. Sustainverlies OK, maar tele's zijn per definitie niet de meest sustainrijke gitaren (geldt ook voor strats) , dat is ook juist de charme ervan (funk; country). Er was nogal wat kritiek op fender in de jaren 70 (drie-punts bevestiging; humbuckers; mindere kwaliteit). Niet helemaal terecht blijkt acheraf. De customs en deluxe tele's raakte je aan de straatstenen niet kwijt. Nu zijn ze weer behoorlijk in opmars.

Bernards
18 juli 2005, 10:27
maar zou het ook aan te raden zijn voor een nieuw te bouwen gitaar,
of zouden jullie dan sneller kiezen voor de 4-punts?

Antoon
18 juli 2005, 11:55
De reden voor de 3pnts bevestiging was vooral het gemak om de hals in een andere hoek te zetten. Als je dat wilt zou je voor de 3pnts kunnen kiezen. Toch vind ik zelf ook de 4 schroeven maar net genoeg. Hals body verbinding is nogal kritisch. Ik geloof dat er een aantal recentere gitaren is die al 6pnts bevestigingen hebben. Maar inderdaad, als de neckpocket te groot is kun je er wel 20 schroeven indraaien en wiebelt de hals nog steeds.

Jpb: ik ben heel benieuwd naar de klank van de Fender humbucker in jour telecaster custom. Zeer mooie gitaar vind ik en zeker steeds populairder/waardevoller

vulvasonic
18 juli 2005, 12:02
maar zou het ook aan te raden zijn voor een nieuw te bouwen gitaar,
of zouden jullie dan sneller kiezen voor de 4-punts?

De 3-puntsbevestiging was verzonnen om de hoek van de hals tov de body aan te kunnen passen. Voor die tijd moest de hals worden afgenomen en kleine stukjes hout in de neckpocket worden gelegd om dit te kunnen doen. Een heel handige uitvinding dus.

Echter, de nieuwe Fenders (van de American serie en hoger) hebben ditzelfde principe, alleen met 4 schroeven. Het gemak van de 3-punts en de stevigheid van de 4-punts dus.

Braindead
18 juli 2005, 13:29
Musicman gitaren hebben vaak 5 punts en soms 6 puntsbevestiging.
Ik vraag me soms wel een beetje af of dat niet wat overdreven is.
Er zijn gitaren met een 2 puntsbevestiging waarbij het allemaal prima blijft zitten..

dejohan
18 juli 2005, 14:33
als een 70s gitaar nu nog niet uit elkaar is gevallen dan houdt ie het vast nog wel even.

:D

Lucluc
18 juli 2005, 16:26
Er zijn gitaren met een 2 puntsbevestiging waarbij het allemaal prima blijft zitten..

Ja, die slagwapens van Kramer met aluminium hals bijvoorbeeld. Maar twee schroeven om de hals aan de body te bevestigen. Echt heel erg stevig.