PDA

View Full Version : Fender Strat Y. Malmsteen hals?



Jeanken
17 juli 2005, 15:51
Iemand ervaring met een Fender Strat Y. Malmsteen? Ik vraag mme vooral af hoe het zit met die toets.. Kan hem niet gaan testen aangezien niet veel winkels die binnen hebben en geen enkele die ik ken tot hier toe.

Negative K3 fan
17 juli 2005, 15:54
utfs

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=34282&highlight=scallop

arno
17 juli 2005, 19:36
Je moet even omschakelen maar daarna wil je niet meer terug!

Orpheo
17 juli 2005, 19:43
ik heb wel eens ook jems gespeeld, maar ik kon zelf totaal niet wennen aan dat scalloped-gedoe. ik werd er GEK van. ik voelde alleen snaar, verder niks. nee, ik houd t op gewoon fretboard.

Negative K3 fan
17 juli 2005, 20:19
het enige nadeel wat ik zo zie is dat als je met jke frethand langs de hals schuift, je last hebt van het feit dat je tegen de frets aan zit te beuken.

Jeanken
18 juli 2005, 12:00
Ik zal dus toch maar eentje moeten gaan zoeken, hoeft niet meteen een Malmsteen te zijn, welke courantere modellen zijn er met scalloped toets, zo weet ik tenminste of het me kan liggen voor ik iets bestel..
Bedankt voor de info al.
Sommigen beweren dat het makkelijker is voor chords (barree) en anderen voor solo, hmm, wat wordt het nu.. Ik ga in ieder geval nog een '52 Tele kopen ook dus als slaggitaar heb ik die.
Vrij veel GAS de laatste tijd en nu ik aan het werken ben is dat niet gezond, al mijn centjes meteen de deur uit..
Tsjah :D

arno
18 juli 2005, 16:25
volgens mij heeft Kees Dee in Amersfoort een scalloped neck staan. Geen Strat btw.

Michael AE
18 juli 2005, 17:07
Ik heb een YJM strat. Speelt super lekker met dat scalloped board. Het is trouwens een fabeltje dat als je de snaren te hard indrukt dat ze dan hoger gaan klinken, want het is vrijwel onmogelijk de snaren harder in te drukken. Ik gebruik dan wel 0.11, maar met 0.09 was het al onmogelijk.

Door het scalloped board heb je meer controle over bends en welke noten je wil raken. Mijn advies is: proberen.

Jeanken
18 juli 2005, 18:50
Ik kom uit België wel te verstaan voor dat testen ergens.
Ik speel op STHB snaren dus 010 hoge maar wel de zware bassnaren, niet op 009 setjes.
Het hoeft geen Strat te zijn om te testen, tis gewoon om eens het gevoel te hebben en dan zien wat het geeft.
Niemand voorstellen in België?

Negative K3 fan
18 juli 2005, 18:52
Ik heb een YJM strat. Speelt super lekker met dat scalloped board. Het is trouwens een fabeltje dat als je de snaren te hard indrukt dat ze dan hoger gaan klinken, want het is vrijwel onmogelijk de snaren harder in te drukken. Ik gebruik dan wel 0.11, maar met 0.09 was het al onmogelijk.

Door het scalloped board heb je meer controle over bends en welke noten je wil raken. Mijn advies is: proberen.

als het zo lekker is, waarom heb je dan maar 1 gitaar met scalloped hals? niet intimiderend bedoeld (misscihen wel verwoord), maar ik vraag me het gewoon af...

Michael AE
18 juli 2005, 19:27
Ik ben meer zo'n "van alles wat" type. Ik heb liever de keus uit verschillende modellen dan dat ik 4 dezelfde heb.

Het is een mooi systeem; op die gitaar. Ik kan me niet voorstellen dat ik zoiets op mijn LP zou hebben bijvoorbeeld. Die YJM strat is een beetje mijn bluesbak. (Wel andere p/u's in gezet, die dimarzio's zijn ghey.) Daarvoor is een scalloped board erg geschikt, imo. Toch vind ik een gitaar zonder scalloped board ook cool. Op deze manier kan ik kiezen.

Negative K3 fan
18 juli 2005, 19:35
wat is er dan koeler aan aan normaal fretboard?

Michael AE
18 juli 2005, 19:42
Kijk, er is een duidelijk verschil in sound tussen de twee manieren van spelen, iig bij mij. Op een scalloped board klink ik iets minder rond, iets meer twang en een ander soort vibrato. Bovendien klinkt de gitaar zelf strakker in het hoog en laag dan mijn non-scalloped strats, maar dat kan aan andere dingen liggen.

Ik merk dat ik op gitaren met dezelfde configuratie vaak hetzelfde klink, of iig naar dezelfde soort toon op zoek ben, terwijl een andere gitaar me dwingt een andere sound te zoeken. Ik vind het lekker beiden opties tot mijn beschikking te hebben.

Negative K3 fan
18 juli 2005, 19:44
ok, ik snap precies wat je bedoelt!

Jeanken
18 juli 2005, 20:07
Dit is zo wat waar ik naar zocht, maar toch is het belangrijk dat het je ligt ook, er zijn hier ook genoeg mensen die er tegen zijn en misschien blijk ik wel een van hen te zijn..
Wat is er zo slecht aan de pickups? Dat is echt het klote met gitaren die niet zo alledaags zijn, ze spreken je op een manier wel aan met hun on-alledaagsheid maar die maakt ook dat ze zo moeilijk te vinden zijn en zonder te testen is het bijna onmogelijk een gitaar te kiezen. Bestel ik ze in de winkel geef ik een voorschot en dat ben ik kwijt als ik ze niet neem..

Michael AE
18 juli 2005, 22:47
ok, ik snap precies wat je bedoelt!

:wink:

Michael AE
18 juli 2005, 22:50
Dit is zo wat waar ik naar zocht, maar toch is het belangrijk dat het je ligt ook, er zijn hier ook genoeg mensen die er tegen zijn en misschien blijk ik wel een van hen te zijn..
Wat is er zo slecht aan de pickups? Dat is echt het klote met gitaren die niet zo alledaags zijn, ze spreken je op een manier wel aan met hun on-alledaagsheid maar die maakt ook dat ze zo moeilijk te vinden zijn en zonder te testen is het bijna onmogelijk een gitaar te kiezen. Bestel ik ze in de winkel geef ik een voorschot en dat ben ik kwijt als ik ze niet neem..

Tsja, het slechste aan die pickups is dat ze waardeloos klinken naar mijn mening. Geen ballen, geen twang, geen hoog, geen laag, geen mids, eigenlijk gewoon helemaal niets. Gewoon een kabbelend beekje in een plaats waar niemand zijn wil. Een huisdier wat niemand hebben wil. Een meisje wat niemand sexueel bevredigen wil. Enzoverder.

Jeanken
19 juli 2005, 12:57
Mocht ik een Malmsteen vinden en hij staat me aan maar enkel de elementen bevallen me niet laat ik gewoon een setje Van Zandts afkomen bij mijn volgende bestelling bij Rockinger toch?
Deze week komt een bestelling binnen en ik heb weer enkele spullen waar ik niet aan gedacht heb, nuja, het is altijd wat met gitaren niet:)
Iemand een foto van een Vintage White Strat met Tortoise slagplaat en Maple nek? Dat is denk ik wat ik ga zoeken, ook de grote kop vind ik wel leuk op de Malmsteen, hoewel dat nu geen reden is, wel mooi meegenomen mocht hij me bevallen.

arno
19 juli 2005, 13:25
De mijne

http://members.chello.nl/m.vandemeijde/YNG.jpg

fred dons
19 juli 2005, 13:52
ik heb een aantal scalloped strats en hoewel ik net zo goed overweg kan met een "normale" neck merk ik wel dat de toon gewoon mooier staat op een scalloped neck gitaar

en je hoeft dus niet perse een malmsteen te hebben voor scalloped (hoewel ik die ook heb :wink: )
warmoth yjm immitatie met kinman pup
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=108&page=14&ktw=47999bc00e952efc71846aa08ceabe37
esp met scallloped nek (3e van links)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=127&page=16&ktw=49134fddc1b33477043904b02f72cdc4

richwood met scalloped all parts nek
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=134&page=17&ktw=ea5d5eb79b028fd26651f80e8ed20167
usa custom met scalloped all parts nek (ja ik had er een paar gekocht :D )
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=136&page=17&ktw=5bfdc634830bfd57d19b909319913197
us strat met warmoth scalloped nek
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=6&page=1&ktw=1afb91759b07534a6d10c7b2175e2b0d
en ik heb er nog een paar maar daar heb ik nog geen foto's van
:oops:

een all parts nek is een goede optie om dit eens uit te proberen, the string heeft ze regelmatig op voorraad en bij all parts is de scallop ook niet zo diep waardoor je er snel aan went (warmoth bijvoorbeeld heeft veel diepere scallop)

Pierz
19 juli 2005, 18:26
Mocht ik een Malmsteen vinden en hij staat me aan maar enkel de elementen bevallen me niet laat ik gewoon een setje Van Zandts afkomen bij mijn volgende bestelling bij Rockinger toch?
Deze week komt een bestelling binnen en ik heb weer enkele spullen waar ik niet aan gedacht heb, nuja, het is altijd wat met gitaren niet:)
Iemand een foto van een Vintage White Strat met Tortoise slagplaat en Maple nek? Dat is denk ik wat ik ga zoeken, ook de grote kop vind ik wel leuk op de Malmsteen, hoewel dat nu geen reden is, wel mooi meegenomen mocht hij me bevallen.

Is het niet het makkelijkste om een lekker klinkende gitaar te zoeken en daar een scaloped neck op te zetten?

Jeanken
19 juli 2005, 20:16
Ik vind het makkelijker gewoon de elementen te vervangen, ben je zeker van kwaliteit aan niet te hoge prijs (wat kosten halzen tegenwoordig al niet?) en je raakt de oude zo kwijt.
Als een hals je ligt en de klank vrijwel ook, goeie kwaliteit hardware is een pickup upgrade niet zo'n ingrijpende gebeurtenis voor de klank van je instrument, natuurlijk klinkt het wel anders maar als het al goed klonk zal het enkel beteren normaalgezien.
Ga je aan halzen prutsen is het weer wat anders, welke kwaliteit, welke klank, welke feel heeft die hals?
Het is maar een idee, het hoeft geen Malmsteen te zijn, het leek me gewoon wel een leuke gitaar en die scalloped hals zou weer eens wat anders zijn, ik wil gewoon weten of het me wel zou kunnen liggen voor ik weer iets over mij trek..

Michael AE
20 juli 2005, 04:38
Ik vind elementen essentieel voor de sound van een gitaar, maar ik vind ze ook het meest vervangbaar.

Als een gitaar voor mij in de winkel "akoestisch" goed klinkt, koop ik hem. Maakt mij niet veel uit hoe het karakter van de elementen is, dat is namelijk te vervangen.

Als je echter de hals gaat vervangen, dan ga je het karakter van de basis-gitaar aanpassen. Dat kun je natuurlijk willen, maar dan moet je wel weten dat de hals (of body, of shit, je snapt wel...) de dooddoener der sound is.

Met andere woorden: Zoek een gitaar die je aanspreekt. Als je er 1 met scalloped board zoekt, probeer dan ook alleen gitaren in die categorie, maar ga niet miereneuken op kleur ofzo...kies de beste. Kies niet een goede strat, waarvan je later het board gaat scallopen, daar krijg je wellicht spijt van.

Wat je kan doen is een leuke strat kiezen, en er dan een Warmoth scalloped halsje op tiefen en het oude halsje houden, dan weet je iig dat als het je niet bevalt, je er wel een leuke strat aan overhoudtdtd.

Succes. (Ja, ik weet dat ik mezelf een beetje tegenspreek in dit verhaal, maar ik heb dan ook een fles wijn en een krat pils op.)

Cubensis
20 juli 2005, 13:22
ik heb alleen eens een JEM met de hoogste paar frets scallop gespeeld en dat vond ik niet zo speciaal, maar door de verhalen hier wil ik weleens zo'n full neck scallop hals proberen (en zo'n malmsteen strat (liefst met kleine headstock) is ook niet zo onaardig als ik t zo zie :D )

arno
20 juli 2005, 14:48
Scalloped necks vanaf de 12e fret heb ik nooit echt begrepen, alsof je alleen daar je solo's speelt :???: