PDA

View Full Version : vervangen van bridge/tailpiece op jagstang



gloria
17 juli 2005, 11:39
hello,

Omdat het vakantie is en ik me soms wel eens durf de tering te vervelen (+nog andere redenen) wil ik nog wat "modden" aan men jagstang, ik had het volgende in gedachten:

Omdat ik het hele brug-tremelo-gedeelte maar niks vind wil ik dat ijzeren plaatje eraf nemen, de 2 veer-gaten vullen met vloeibaar hout, dat zwart overlakken (maakt niet uit als je een verschil ziet met het andere zwart), en inplaats van die lipstick-achtige tailpiece, een tailpiece van een les paul.
Mogelijk?
En weet iemand de prijs van zo'n tailpiece? (dus alleen het gedeelte waar je je snaren doorsteekt, hopelijk zit ik dat niet de hele tijd fout te benoemen) zou niet te duur mogen zijn hé :)

fred dons
18 juli 2005, 08:02
ja het is mogelijk, ik zou alleen geen vloeibaar hout gebruiken omdat
het niet sterk is (en 2 van de posts van je stop tail zouden waarschijnlijk op de plek van deze gleuven komen) en het gegarandeerd gaat krimpen na verloop van tijd ,waardoor je niet alleen kleur verschil gaat zien maar ook 2 langwerpige strepen/deuken in het hout
het beste zou zijn om het met hout op te vullen (tis wel meer werk maar als je je toch verveelt :D )

hou er wel rekening mee dat een stop tail hoger op de body zit waardoor de hoek van de nek niet meer klopt (je aktie wordt een stuk hoger) dit kun je wel oplossen door een shimmetje in je neckpocket te leggen

om het simpel te houden zou ik of een wrap around (eendelige) brug gebruiken maar dan moet je dus wel de hoek van de neck aan passen of
een hardtail strat brug gebruiken (stringthough of topload, het laatste is het gemakkelijkst )

gloria
18 juli 2005, 12:58
njah dat heb ik ook gelezen, dat met die neckpocket, heb ik er niet echt voor over (lees: ik ga daar niet aan beginnen omdat de kans dat ik het compleet verneuk nogal groot is), maar heb al gitaren gezien met een zelfde stop tailpiece zonder een zo euh, "gebogen neck"...
Omdat ik men oude tailpiece heb omgedraaid van men jagstang komen de snaren er ook hoger uit (5mm ofzo lager dan men bridge zelf)
Met hout opvullen, wat bedoel je daarmee? met vloeibaar bedoel ik eigelijk kneedbaar hout...of moet ik echt 2 blokjes zien te zagen die er perfect inpassen?

Dank allensins :)

edit: foto hierop http://photobucket.com/albums/a36/hirosjima/

fred dons
19 juli 2005, 07:48
inderdaad 2 " echte" blokjes hout, ze hoeven niet helemaal shocking klem te passen (zou wel mooi zijn), de kiertjes kun je dan nog opvullen met kneedbaar houd maar de gaten van een jagstang/mustang brug zijn gewoon te diep voor kneedbaar hout.

ik vroeg me trouwens af (ik zit op mijn werk en kan het niet nakijken) maar ik geloof inderdaad dat je de huidige brug ook zonder de onderplaat kan blijven gebruiken maar dat je er dan alleen nog een staartstuk achter moet zetten (zoals bij een les paul) of anders dat je met busjes de snaren stringthrough de body in moet laten gaan. als dit het geval is dan hoeft de hoek van de nek niet worden aangepast.

gloria
19 juli 2005, 08:40
Je kan inderdaad de huidige brug blijven gebruiken, die onderplaat ligt "errond" ongeveer..
Wat jij nu zegt is exact men bedoeling ;) ga vandaag beginnen met die blokjes..btw ik heb thuis zo'n flexibele reparatiepasta, zal wel goed zijn zeker?

thx

fred dons
19 juli 2005, 11:38
ligt er aan hoe flexibel hij is, als hij na het uitharden ook nog flexibel
blijft dan liever niet omdat de lak die er overheen komt gaat barsten
zodra het kneedbaar hout gaat werken (bijvoorbeeld door temperatuur verschillen)