PDA

View Full Version : Handige tips?



Jeanken
17 juli 2005, 11:31
Ik ben van plan een uitgebreide tips pagina te maken op mijn website over het onderhoud en afstelling van je gitaar.
Ik had al wat in gedachten zoals intoneren, invloed van dikte snaren, soorten snaren, elementen, breuken, zelfs gebruik van de halspen lijkt niet overal ingeburgerd..
Misschien kunnen jullie me helpen ten eerste met wat er allemaal moet inkomen en ook met corrigeren, velen weten altijd meer dan één en het zou stom zijn moesten er fouten in blijven staan terwijl het net bedoeld is als hulp.
Ik merk hier op het forum dat veel vragen steeds terugkomen terwijl ze vaak zo simpel op te lossen zijn, het zou handig zijn al die info te verzamelen dacht ik.

waayer
17 juli 2005, 12:25
leuk dat je zoiets wilt gaan doen.

maar ik denk dat er al zoveel over geschreven is op het forum en op de rest van het internet maar ja als sommige te lui zijn om zelf het internet te gebruiken b.v. Google of de zoekfuntie van het forum dan kun je websites maken tot je erbij neervalt ze blijven het toch vragen.

maar zoals ik al zei leuk dat je dit wilt maken en veel succes

piezo
17 juli 2005, 12:35
Misschien kunnen jullie me helpen ten eerste met wat er allemaal moet inkomen en ook met corrigeren, velen weten altijd meer dan één en het zou stom zijn moesten er fouten in blijven staan terwijl het net bedoeld is als hulp.


Het lijkt me handiger als je eerst die site maakt en dan om commentaar vraagt. Dat praat (typt) makkelijker.
DAT is nou een handige tip!

GuitarMaster
17 juli 2005, 14:18
Je bedoeld zoiets?
http://www.donhofstee.nl/
:)

Negative K3 fan
17 juli 2005, 15:04
maarlang niet alles van die site klopt, om maar even wat te noemen, sperzel is echt n iuet de enige fabrikant die locking tuners maakt en er bestaan ook andere frets, zoals bronzen of stalen...

Jeanken
17 juli 2005, 15:35
Welja, het commentaar geven is logischerwijs voor als hij gemaakt is, ik vraag in eerste instantie wat er zéker in zou moeten staan en vervolgens als ik wat opgesteld heb kan je zeggen wat er beter kan en niet klopt enzo.
Ik weet wel dat er zoveel over geschreven is enzo maar het zou makkelijk zijn moest alles gestructureerd verzameld worden en zo simpel mogelijk uitgelegd zijn.
Neem nu stomweg intoneren, velen weten niet eens wat dat is, laat staan hoe ze het kunnen doen.
Het is ook maar een vraagje, als je niet weet wat te antwoorden moet je ook niet antwoorden..

H.Manback
17 juli 2005, 16:36
Wat erg belangrijk is is denk ik een soort van checklist waarmee je kan nagaan of je gitaar goed afgesteld is. Punten als de actie bij de 1e fret, 12e fret enzo, kromming van de hals en hoe je die meet, en of de brug goed staat enzo.

Bij elkaar is dat wel aardig wat werk, maar dat heb je er zo te lezen ook wel voor over als je zo een doel stelt.

O en wat ik ook heel veel mis is het afstellen van de pickups en polepieces voor zowel single coils en humbuckers uiteraard. De meeste sites gaan niet verder dan zeggen hoe je de gehele pickup omhoog en omlaag schroeft en niks over de polepieces en wat voor effect dat dan geeft.

Pierz
17 juli 2005, 16:52
O en wat ik ook heel veel mis is het afstellen van de pickups en polepieces voor zowel single coils en humbuckers uiteraard.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik nam altijd aan dat die gewoon de radius van je snaren moeten volgen?

Ash ketchum
17 juli 2005, 16:59
Per polepiece kan toch aanpassen bij humbuckers, volgens mij is het zo dat welke snaar je wilt accentueren/versterken die dichter komt bij de snaren, voor bepaalde speelstijlen moeten sommige snaren juist afgezwakt worden zodat het niet te schel of te modderig word.

piezo
17 juli 2005, 22:33
O en wat ik ook heel veel mis is het afstellen van de pickups en polepieces voor zowel single coils en humbuckers uiteraard.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik nam altijd aan dat die gewoon de radius van je snaren moeten volgen?

Nee hoor, iedere snaar geeft het element een andere response als gevolg van materiaal, dikte en nog andere eigenschappen. Maar de enige manier om het goed te krijgen is met een beetje kennis van zaken en veel gebruik van de oren. Bij de kennis van zaken hoort dat je de zaak moet opsplitsen in de omwikkelde en gladde snaren waarbij van beide groepen de dunste de zwakste output geeft en de dikste de sterkste. Met je oren bepaal je of het vereffenen van de output niet ten koste gaat van het evenwicht in klank tussen omwikkelde en gladde snaren en in hoeverre je een compromis moet zoeken.
Voor het afstellen van de hoogte van Fender type single coils staat zeer zinnige info op de site van Kinman.

@ Jaenken: Wil je echt een uitgebreide site maken, met ook technische uitleg en kritische handelingen, dan zou ik de site splitsen in een deel voor beginners (basisafstellen van halskromming, snaarhoogte en intonatie en de relatie daartussen, toetsonderhoud, snaarbevestiging) en voor meer gevorderden (topkamvijlen, zadelbewerking, fretdressing, vibrato aanpassingen en afstellen Floyd Rose bruggen etc.) of voor meer gevorderde handelingen verwijzen naar een goed boek.


Realiseer je wel dat er al de nodige sites over zijn en dat zelfs op sites waar de deskundigheid van af straalt soms de meest storende onzin kan staan, die vervolgens door anderen wordt overgenomen. Voorbeeld: het vermeende tegengesteld gewikkeld zijn van humbuckerspoelen.

Negative K3 fan
17 juli 2005, 22:52
vermeende tegengesteld gewikkeld zijn van humbuckerspoelen...

verklaar u nader!

piezo
17 juli 2005, 23:04
Je ziet nogal eens de opmerking dat de spoelen van een humbucker een tegengestelde wikkelrichting moeten hebben.

Jeanken
18 juli 2005, 11:53
Ok, bedankt voor de tips, dat lijkt me ook een goed idee, basisafstelling en dan dieper op ingaan.
Ik zou zo veel mogelijk uit boeken willen halen, dat heeft toch al een grotere betrouwbaarheid dan sites en voor ik iets online zet zal ik het hier even posten zodat jullie het kunnen doorlezen en wijzen op eventuele fouten, mankementen enzo.
Tzal inderdaad wel een werkje van lange adem worden maar het lijkt voor mezelf ook interessant, zeker dan de kritiek en verbetering van jullie zijde, je kan nooit genoeg weten over zo'n dingen.
Dit weekend heb ik normaalgezien al wat vrij, wil ik toch al een groot stuk van de beginafstelling doen..

Dreamer_Ur
18 juli 2005, 13:21
goed initiatief! ik zit soms ook wel te klooien met het afstellen, een goede beginners-guide inclusief de juiste volgorde is more than welcome 8-)

Dreamer_Ur
26 juli 2005, 12:11
en, nog nieuws? :)

JvD.
26 juli 2005, 12:30
zo iets: gitaar-afstel-pagina (http://www.westerhaven.nl/afstel/Home.htm)

Jeanken
26 juli 2005, 16:58
Kben nu vooral wat info aan het verzamelen en ordenen, er is echt een zee van info overal maar het probleem is wat structuur krijgen, wat bij welk onderdeel enzo, plus ga ik overdag vaak werken en dan heb je al eens geen goesting om je hoofd daarover nog eens te gaan breken.
Ik hou je hier wel op de hoogte als ik het dan nog eens getypt heb ook, dat nog eens bij, ik kan totaal niet typen..
Kben weer iets begonnen:)