PDA

View Full Version : De Grote ENGL amp test



FenderBender
17 juli 2005, 00:21
vandaag naar Vox humana geweest en mn gemodde gitaar opgehaald (hij is zo verskrikkelijk vet geworden, foto's volgen)

Ook meteen wat amps uitgeprobeert, bij vox en bij feedback rotterdam.

Ik ben op zoek naar een vervanger voor mn rack (triaxis +mesa 20/20) ik vind de triaxis eigenlijk te uitgebreid. Ik was eigenlijk op zoek naar iets meer recht toe, recht aan, en ik wou ook weer eens een combootje uitproberen. Ik ben het zeulen met een ijskast ondertussen ook wel zat.

eerst bij vox een ENGL screamer en thunder uitgeprobeert. Ik vond de thunder erg lekker klinken, maar die mist een goed high gain kanaal. in vergelijking vond ik de (duurdere) screamer een beetje tegenvallen. Jammer vond ik ook dat bij de screamer het slaggeluid te weinig gain bezit om aan mijn beukende behoeftes te voldoen. Ik heb deze amps eigenlijk nooit serieus overwogen omdat het klankenpallet te beperkt is (om tussen te switchen in ieder geval). Ik ga voor een recht toe recht aan amp, maar ik heb wel meer dan 3 basisgeluiden nodig.

Bij Feedback eerst de 530 uitgeprobeert. het high gain kanaal klonk lekker, maar weer blijft de crunch achter. weinig 'gunkend' laag en wederom te weinig gain voor mijn doel. De mogelijkheden van deze bak zijn voor mij toch iets te beperkt.

Als laatste de Sovereign gecheckt. ik dacht dat het hier om een 50 watter ging maar het waren er 100! Dit ding gaat knoert hard. De clean is heerlijk (fendersprankel, klinkt als het spreekwoordelijke klokje) en kanaal 2 heeft een lekkere blues/rock crunch. toen ik bij kanaal 3 aankwam was ik verkocht. de lo gain lead heeft genoeg gain voor een mensenleven, en kan mij het rockende slaggeluid met een metalrandje leveren waar ik naar op zoek ben. van aggresief grommend tot speed metal mid-scoops tot een stadionbrede gitaarmuur, het zit er in. mooiste van het verhaal is dat ik bij de andere versterkers nu door mijn kanalen heen zou zijn. Ware het niet dattie dr nog één heeft, de hi gain lead. De toonkarakteristieken van dit kanaal zijn vergelijkbaar met die van de lo gain alleen heeft ie...... meer gain. Zijn zeer bruikbare sologeluiden uit te halen.

U snapt, ik ben aardig enthousiast geworden over het apparaatje. enige nadeel is wel dat voor de lekker (basrespons) er nog wel een 1x12 boxje bij moet, en om hem midi te schakelen moet je een uitbreiding kopen (die weer rackruimte inneemt)

nu las ik net op dit forum over de opvolger. Zelfde specs maar dan.....2x12 met midiinterface voor zo'n €200 euro meer (alleen de midiinterface coor de 1x12 was al €260,-)
Weet iemand meer over deze bak?

Ik blijf mn ogen openhouden, maar ik vermoed dat dit um gaat worden. ik kan alleen zo verdomt weinig over dit apparaat vinden. alleen wat specs in het duits http://www.yopi.de/Engl_E_368_Sovereign_100_Vintage_212?sid=b49cc962d 46e509d46f00ee803063ea0

skabouter
17 juli 2005, 13:09
woooow, die nieuwe sovereign met midi en 2x12 lijkt me echt heel gaaf !

is dat eigenlijk nie gewoon een Savage120 (maar dan MET midi) in combo vorm ? (geld ook voor de ouwe sovereign).

wie kent t verschil ? werkelijk 2 verschillende amps, of nie ?

RouwGrasSlayer
17 juli 2005, 18:48
cool.... :-D

is het alleen een upgrade van de sovereign met nieuwe features of zijn de voicings van de kanalen ook gewijzigd?

.. zo als gewoonlijk nog geen info op de engl site :( :(

FenderBender
17 juli 2005, 19:13
Voor wie t leuk vindt.....
kheb foto's van mn nieuwe costum geplaatst
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?p=711271#711271

blij ben ik, blij zeg ik je :D

RouwGrasSlayer
17 juli 2005, 19:23
@FenderBender: heb je de oude of de nieuwe sovereign getest?

FenderBender
17 juli 2005, 19:42
de nieuwe. Wat is het verschil?

Phyrexian
18 juli 2005, 10:16
Ik begrijp het niet goed die mensen die zeggen dat een E530 te weinig gain heeft???????????

marc_o
18 juli 2005, 10:26
He, te gek, eindelijk een 2 keer 12"versie, en dat werd wel tijd ook, mooi als je daar nog zo'n nieuwe 2 keer 12 onderknalt.
Heb zo'n 5 jaar de souvereign gehad, met extra 1 keer 12"en het heeft mee nooit in de steek gelaten, en voldoet op zich prima, zeker als je van heel clean naar heel overstuurd moet en qua volume heb je zeker niet te klagen. Die 2 keer 12 is wel een hele goede zet. Maar wel duur, zo te zien.

vinni
18 juli 2005, 10:33
Ik begrijp het niet goed die mensen die zeggen dat een E530 te weinig gain heeft???????????

Nou inderdaad!
Met mijn E530 kan ik (als ikwel) elke deathmetal band de tent uit blazen.

Maar goed....moet altijd erg lachen om dat soort opmerkingen.
De echte goede gitaristen in dat soort bands gebruiken vaak
helemaal niet zoveel gain.

Vinni

Phyrexian
18 juli 2005, 10:48
Nou inderdaad!
Met mijn E530 kan ik (als ikwel) elke deathmetal band de tent uit blazen.

Maar goed....moet altijd erg lachen om dat soort opmerkingen.
De echte goede gitaristen in dat soort bands gebruiken vaak
helemaal niet zoveel gain.

Vinni

My point exactly! Ik vond die E530 op het derde/vierde kanaal, met de gain op 12u, al meer dan genoeg gain hebben voor erg brute death metal.
Luister eens naar Immolation. Brute sound, erg helder, erg weinig gain.

mrg470
18 juli 2005, 11:00
bedankt voor je engl test, ik heb zelf de sovereign nog niet kunnen testen, maar ik ben wel op zoek naar een veelzijdige buizenamp, en dit lijkt me wel te gek...vooral die midi toepassingen en de 2x12...
ik vind hem alleen nog wel aardig aan de prijs.

fijn dat ie ook niet al te zwaar is, 24 kilootjes. das net zoveel als mijn hybride top!

vinni
18 juli 2005, 11:23
Ja,
Moet eerlijk bekennen dat die nieuwe Souv wel heel erg aantrekkelijk "klinkt" met al die standaard opties. Zeker als je vele geluiden gebruikt met pedaaltjes e.d. die je via midi schakelt.

Vinni

FenderBender
18 juli 2005, 11:30
Over de 530, waar het mij om gaat is dat ik een Bruut slaggeluid nodig heb, en een stevig solo geluid.

het high gain kanaal heeft echt wel genoeg gain. (zoals ik in mijn post ook geschreven heb :roll: ) die hoeft idd niet over de 12 uur. maar als ik deze voor mn sologeluid gebruik, dan heb ik op het andere kanaal niet genoeg gain voor mn slaggeluid. en aangezien ik geen zin heb om met boost pedaaltjes te werken......

slotsom, de 530 heeft op zich de geluiden wel, maar niet de veelzijdigheid.

marc_o
18 juli 2005, 12:00
Ik speelde voorheen nummers van zowel Tool, Pumpkins en Fear Factory gewoon op de Engl hoor, wel met die extra speaker want zonder die speaker issie wel aardig maar niet echt goed.
Met pedalen kwam ik niet tot een sound die ik erg goed vond en daarom issie ook weggegaan. Ik heb het wel over de 1 keer 12"natuurlijk.
de prijs is wel te hoog naar mijn mening met € 2100 voor de 212.

armageddon
18 juli 2005, 12:13
Ik heb zelf de Thunder en wou eigenlijk een keer overstappen op de Screamer. Bedankt voor de review :) Hoef ik dat ook niet te doen en ga ik doorsparen voor een 2e hands Sovereign.

Mitch
18 juli 2005, 13:30
fijn dat ie ook niet al te zwaar is, 24 kilootjes. das net zoveel als mijn hybride top!

Een 2x12 van 24 kg :???:

marc_o
18 juli 2005, 13:37
Ik denk dat mrg470 zich vergist. Ik denk dat alleen de 2 keer 12 " engl box dit al weegt. Voor de combo ga je stevig over de 30+ kg!

LordRiffenstein
18 juli 2005, 15:09
Ik denk dat mrg470 zich vergist. Ik denk dat alleen de 2 keer 12 " engl box dit al weegt. Voor de combo ga je stevig over de 30+ kg!

Mijn horizontale Engl 2x12 weegt 32kg.

FenderBender
18 juli 2005, 16:08
Ik heb zelf de Thunder en wou eigenlijk een keer overstappen op de Screamer. Bedankt voor de review :) Hoef ik dat ook niet te doen en ga ik doorsparen voor een 2e hands Sovereign.

Thanx 8-)

mrg470
18 juli 2005, 17:14
vind et ook licht, maar meende het te zien op die duitse site waar ze de 2x12 lieten zien....check maar

ENGL E368 Sovereign 100 Vintage 212 Combo Vollröhren-Gitarren-Combo mit MIDI, der durch fantastische klangliche Eigenschaften, wie exzellente, klassische Vintage-Sounds bis hin zu aggressiven, modernen Hi-Gain-Lead-Sounds und einer außergewöhnlich edlen Optik voll überzeugt. Er ist durch übersichtlich angeordnete Regler und Schalter einfach zu bedienen und bietet viele nützliche, praxisorientierte Funktionen: Vier Grundkanäle Clean, Crunch und zwei Lead-Varianten Soft und Heavy, separate Gain-Regler pro Kanal, 3-Band-Klangregelung und Hallregler in jedem Hauptkanal, Accutronics Federhallsystem, drei Volumen-Regler in der Vorstufe, Master A und Master B in der Endstufe, einen regelbaren Effektweg sowie einen symmetrischen, frequenzkorrigierten Line Out. Ein Höchstmaß an Flexibilität ist gewährleistet dadurch, daß die Kanalwahl, der Hall und die beiden Master A/B-Regler neben konventionellen Zweifach-Fußschaltern auch über eine robuste und sehr kompakte Spezialfußleiste (Z-10, optional) oder alternativ dazu über MIDI mit Hilfe des MIDI Interface (Z-7, optional) abzurufen sind. Das ENGL- Team ist der Überzeugung, daß dieser Verstärker Dich absolut begeistern wird: plug in, play and enjoy! FEATURES: [ Ausgangsleistung: ca. 100 Watt an 4, 8 oder 16 Ohm. [ 4 Kanäle, clean, crunch, soft lead, heavy lead; bright switch for clean and crunch, fx loop with balance control [ Röhrenbestückung: V1 (Eingangs-Röhre): ECC 83 / 12AX7, FQ selektiert;V2, V3, V4: ECC 83 / 12AX7, selektiert; V5, V6: ECC 83 / 12AX7, standard; V7 - V10: 5881(6L6GC) selektierter Satz. [ 2 x 12 Zoll celestion vintage 30 [ Outputs: line out (frequ. comp., bal., level pot, peak led) 2 x 4, 2 x 8 and 1 x 16 ohms, 3 x dual footswitch jacks. midi interface port [ Midi Option eingebaut [ Abmessungen: ca. 57,5 x 48 x 27 cm ( B x H x T ) [ Gewicht: ca. 24 kg

of mijn duits is slecht

duidelijke foto http://www.thomann.de/prodbilder/180167.jpg

mrg470
19 juli 2005, 09:20
betere foto...

http://www.musik-service.de/ProduX/Gitarren/Verstaerker/Engl_Sovereign_100_Combo_212_E368.htm

LordRiffenstein
19 juli 2005, 10:19
vind et ook licht, maar meende het te zien op die duitse site waar ze de 2x12 lieten zien....check maar

Abmessungen: ca. 57,5 x 48 x 27 cm ( B x H x T ) [ Gewicht: ca. 24 kg[/b]


Die specificaties zijn van de 1x12 Sovereign http://www.engl-amps.com/engl-amps/amps/combos/sovereign/default.htm

marc_o
19 juli 2005, 10:44
Nou, ik snap werkelijk niet dat het zo lang heeft moeten duren voordat er een 212 werd gemaakt. Deze lijn bestaat al zo lang, vanaf eind 80-er begin 90-er jaren. Terwijl ze vroeger met de Road-series al wel een 212 combo hadden. Ik denk dat ze in Nederland rond de tijd van de Multitone direct hadden moeten reageren met deze versie en een ietsjes minder metalen uiterlijk, dan had het een nek aan nek race geweest.
Naar mijn mening zijn ze vet in de ontwikkelingen van de mooie tops gesprongen en hebben daar een hele grote inhaalslag gemaakt t.o.v. de andere grote namen, wat natuurlijk prima is, en hebben ze de combo's iets te lang gelaten voor wat het is. een update van de classicreeks zou ook geen kwaad kunnen namelijk. maar ik heb makkelijk lullen, ik hoef geen versterkerbedrijf te runnen, hehe! Half powerswitch zouden ze ook wel eens mogen introduceren trouwens.

FenderBender
19 juli 2005, 12:04
Shit, ik dacht dat de midi er standaard opzat. Nu lees ik in mrg470 zn post toch weer over de optionele z7 midiinterface....
die toch weer zo'n minimaal €200,- is :evil:

jorrit
19 juli 2005, 12:34
Ik heb zelf de Thunder en wou eigenlijk een keer overstappen op de Screamer. Bedankt voor de review :) Hoef ik dat ook niet te doen en ga ik doorsparen voor een 2e hands Sovereign.

jezus jij bent ook wel makkelijk zeg, ga eerst eens zelf die screamer testen. en de savage 120 of de special edition zijn nog vetter, kun je niet meteen daar voor door sparen? of mss. iets anders waarvan iemand zegt dat HIJ het goed vind.... zelf testen gozer niet zomaar iets aannemen.

LordRiffenstein
19 juli 2005, 14:57
Shit, ik dacht dat de midi er standaard opzat. Nu lees ik in mrg470 zn post toch weer over de optionele z7 midiinterface....
die toch weer zo'n minimaal €200,- is :evil:

:roll:

Zoals ik al postte, de specs die mrg postte zijn van de OUDE Sovereign!!

Les Paul
19 juli 2005, 15:41
Ik begrijp het niet goed die mensen die zeggen dat een E530 te weinig gain heeft???????????

+1

Ik draai de gain altijd een flink end dicht op mijn 530. Ik heb een setting gevonden, zodat ik 4 prettige kanalen heb op mijn 530. 1 clean, 2x crunch en 1 lead. Juist een heel veelzijdige versterker IMO

FenderBender
19 juli 2005, 18:21
:roll:

Zoals ik al postte, de specs die mrg postte zijn van de OUDE Sovereign!!

Oeps, zag t idd. kheb ook ff de importeur gebeld. De midi zit er (thank god) standaard op, en ze zijn vanaf september leverbaar in Nederland. Adviesprijs is €2400,- wat toch ff een hondertje of wat meer is dan de Duitsers. :cry:
Nu heb ik een goede verstandhouding met de plaatselijke muziekboer hier, en kan ik gelukkig altijd wel flinke korting regelen dus hij zal ook zo rond de 2100 euro uitkomen.

FenderBender
19 juli 2005, 19:38
Ik draai de gain altijd een flink end dicht op mijn 530. Ik heb een setting gevonden, zodat ik 4 prettige kanalen heb op mijn 530. 1 clean, 2x crunch en 1 lead. Juist een heel veelzijdige versterker IMO

Misschien wel. Ik heb de 530 natuurlijk ook maar ff bij een muziekzaak gecheckt. lang niet genoeg om er 'alles uit te halen wat er in zit'. feit blijft wel dat ik de soevereign een heel stuk beter vind klinken. (wat ook wel mag voor een apparaat die 4x zo duur is)

RouwGrasSlayer
20 juli 2005, 18:58
http://www.engl-amps.com/engl-amps/news/SovereignE365/default.htm

Deze keer wel info over de nieuwe combo van de Engl site!!


Dimensions & Weight:
58 x 48 x 27 cm, 25 kg (1x12 Combo)
70 x 50 x 27 cm, 32 kg ( 2x12 Combo)

Ze zeggen dat ze hem op de Music Fair in Frankfurt/ Germany, geintroduceerd hebben. Iemand enig idee of er daar meer nieuwe dingen hebben geintroduceerd die we spoeding kunnen verwachten?


plus a never heard low end are the benefits of this successful sound machine.

lijkt of dat ze de twee gain kannalen anders hebben gevoiced. Ik gok meer naar voorbeeld van de powerball om dat ie meer low end heeft of zit ik er naast?

FenderBender
21 juli 2005, 07:46
http://www.engl-amps.com/engl-amps/news/SovereignE365/default.htm

Deze keer wel info over de nieuwe combo van de Engl site!!


Eindelijk nieuws van de site. Ik begon al te denken dat de 2x12 een photoshop hoax was. :razz:

RouwGrasSlayer
21 juli 2005, 09:04
http://www.engl-amps.com/engl-amps/news/SovereignE365/default.htm

Deze keer wel info over de nieuwe combo van de Engl site!!


Eindelijk nieuws van de site. Ik begon al te denken dat de 2x12 een photoshop hoax was. :razz:

Engl is niet de snelste met het bij werken van hun internet site. Als ze het uberhaubt al doen.

mrg470
21 juli 2005, 09:50
hehe, ze zijn wel traag zeg....maar bedankt, weet ik eindelijk wat ik eventueel moet gaan tillen :) valt me nog wel mee trouwens, heb ook wel een transistor combo gehad dat minimaal zoveel woog.