PDA

View Full Version : led in footswitch bouwen



roger
16 juli 2005, 22:36
Ik heb een Marshall footswitch zonder ledjes, ik kan dus niet zien of een kanaal aan of uit staat. Nu wil ik graag een ledje inbouwen.
Ik heb ooit zoiets gezien m.b.v. alleen een ledje en een weerstandje, maar ik kan 't niet meer terugvinden. Heeft iemand hier een schemaatje voor?

Alvast bedankt!

Fumi SG
16 juli 2005, 22:41
heb je misschien een schema van de footswitch zelf?? Zal wel niet zo veel voorstellen. Maar bedenk wel dat je voor een LED'je weer stroom nodig hebt.... je kunt toch op je amp wel zien op welk kanaal die staat??

Wat ik denk, maar ik ben ook maar n00b op dit gebied, is dat er ook een andere switch in moet. Het lijkt mij het meest logisch dat er nu een SPDT (single pole double throw) schakelaar in zit, maar als je een LED'je wil heb je een DPDT (double pole double throw) nodig. Want je schakelt je LED eigenlijk ook gewoon aan.

Het probleem, waardoor ik je eigenlijk niet kan helpen, is dat ik niet weet hoe het in je amp zit. Ik weet namelijk niet precies wat er nou voor zorgt dat je amp naar het andere kanaal gaat. Oftewel.... Don't bother my post!! :oops:

Wilbert
17 juli 2005, 12:41
Meestal werken die footswitches volgens mij gewoon met spst-schakelaars en kun je het ledje gewoon in de stroomkring hangen (voor of na de schakelaar, maakt niet uit). Het enige wat dan boeit is dat je het LED'je niet verkeerdom plaatst (het lange pootje is de plus).

Ik garandeer je absoluut niet dat het in jouw geval zo werkt, maar ik heb er zelf eens zo een gebouwd, en die werkt prima.

makkelijke manier om het uit te testen is je pedaal openschroeven en kijken wat er gebeurd als je met een ledje een signaal aan grond koppelt (met het lange pootje van de led aan het signaal en de korte aan aarde, meestal de afscherming van de kabel).

Geronimo
17 juli 2005, 14:13
Het ligt er een beetje aan wat voor versterker je hebt. Ik heb voor mijn versterker ook zo'n marshall voetpedaal gekocht met twee schakelaars en er ook ledjes ingestopt.
Mijn channelswitching circuit wekt met relaitjes en daar kan je dan een ledje in serie mee zetten zonder voorschakelweerstand.
Maar dat is dus bij mijn versterker. Ik weet niet hoe dat bij die van jou is. Zeg ff welke versterker je hebt.

roger
17 juli 2005, 19:28
mijn versterker is dus een Peavey Deltablues met een Marshall pedaal. Ik zal 'm van de week eens openschroeven en een fotootje posten.

Grtz ROger

Debaser
17 juli 2005, 21:36
Hey ik ben zelf ook opzoek geweest naar een schematje, en ben dit tegen gekomen op het Orange Forum :

http://ggplayer.altervista.org/public/footswitch.jpg


weerstanden zijn 1k
die kerel heeft het zo gebouwd en het werkt, zelf heb ik nog geen tijd gehad ervoor.

roger
17 juli 2005, 21:46
Zo ziet mijn pedaal er van binnen uit: http://www.rogerarts.nl/pedaal.jpg

Lijkt wel wat op jou schema, Debaser!

De rechtse schakelaar (met 't groene draadje) regelt de kanalen, de andere is chorus (op mijn versterker dus de vibrato)

Grtz Roger

sickpunk
17 juli 2005, 23:14
dat je nog grof geld voor die dingen moet betalen ook, stelt echt helemaal nix voor...

H.Manback
18 juli 2005, 01:54
marketing heet dat he, koop je de amp lekker 'goedkoop' en halen ze dat goedkope zo weer uit je portemonnee door belachelijk veel geld te vragen voor een onderdeel waarmee je uiteindelijk toch niet zonder kan.

Maar om de vraag te beantwoorden: Dit zijn SPDT schakelaar, dus maar 1 pool die geschakeld wordt. Wat je nodig hebt is minstens een DPDT, dus 2 polig of anders een 3PDT waar je 1 pool niet van gebruikt. Of je het verder met een batterij wil of stroom van je versterker af, dat is een heel ander verhaal, maar waar het op neerkomt is je neemt 1 pool van je nieuwe switch voor de schakeling op de foto, en een 2e pool gebruik je om een led aan en uit te zetten. Met wat zoekwerk moet je daar wel uit komen volgens mij.

Edit: En zo te lezen kan je idd gewoon de led er tussen hangen, het zal wel een stroomkring naar een relais zijn, dus dan kan je makkelijk een ledje er in hangen.

Wilbert
18 juli 2005, 15:08
probeer gewoon die led ertussen te hangen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je je led sloopt.

Debaser
18 juli 2005, 17:26
probeer gewoon die led ertussen te hangen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je je led sloopt.

idd :)

volgens mij exact hetzelfde als mijne
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=59471

roger
18 juli 2005, 17:31
ik heb dat ledje er tussen gesoldeerd, hij gaat aan en uit als ik de schakelaar indruk, alleen schakelt mijn versterker niet meer, hij blijft op 't drive kanaal staan :???:

EpiCenturiesAWAy
18 juli 2005, 17:38
:-D

H.Manback
18 juli 2005, 18:40
Dan zou het kunnen dat hij niet genoeg stroom over heeft om bijv. het relais te schakelen. Heb je een weerstand in serie met de led gezet ofzo?

Geronimo
18 juli 2005, 19:45
Heb je de LED al omgedraaid? Er staat een negatieve spanning op de relais he.

Hier heb je een schemaatje van je versterker:

http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/peaveydeltablues.pdf

Ik betwijfel ook of het voor je vibrato gaat werken.

Misschien moet je de schakelaars vervangen voor dubbele wisselschakelaars. Of iig die van de vibrato.

Wilbert
19 juli 2005, 01:44
Je hebt toch zeker niet het ledje parallel aan de schakelaar gesoldeerd he?
Het ledje moet in serie staan met de schakelaar.

BlackSun
19 juli 2005, 18:35
Uhm, als ie em parallel geschakeld had zou volgens mij dat ledje amper gaan branden......

Wilbert
19 juli 2005, 19:20
Dan brandt het ledje als de schakelaar de schakeling onderbreekt (dan gaat de stroom namelijk via het ledje lopen).

Wilbert
25 juli 2005, 14:04
is het nou gelukt?

roger
29 juli 2005, 22:09
Ik heb 't bijltje er (voorlopig) bij neeggegooid...zal er tzt weer eens naar kijken.

Grtz Roger

Geronimo
30 juli 2005, 03:23
Jezus man, nu al?

Debaser
30 juli 2005, 09:09
als het goed is krijg ik binnen kort wat onderdelen binnen via de post.
kijken of het mij gaat lukken ... :)

matto
30 juli 2005, 20:39
Het beste kun je er dubbelpolige schakelaars in monteren en dan de leds schakelen met de 'vrije' poot de voeding voor de Leds kun je misschien met een extra adertje uit de versterker halen en anders met een batterijtje.

outside
11 augustus 2005, 17:44
Is een marshall dual footswitch met leds altijd met DPDT switches? Ik kan nl. goedkoop zo eentje vastkrijgen (die wel maar half werkt) en ik kan wel een dpdt switch gebruiken.