PDA

View Full Version : Cube 30 of Vox ad30 vt



Satriani
16 juli 2005, 20:17
Yooo

Ik wil een oefenversterkertje voor thuis kopen
Eerst wou ik gaan voor de fender blues junior , maar dat is te lang sparen en niet erg veelzijdig

Dus nu zit ik te twijfelen tussen de cube en de vox
Advies iemand??

Gr
Mike

bloodiron
16 juli 2005, 21:09
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=50518&highlight=cube30

er zijn hier veel topics over geweest toch??

UTFS :wink:

Fumi SG
16 juli 2005, 22:50
ik denk dat die Vox wat dichter bij de Fender Blues Junior komt. Wat wil je er eigenlijk mee spelen??

Jax
17 juli 2005, 07:21
Tja, als je echt het Fender geluid wil, koop dan geen modeling-amp. Als je het geluid slechts wil kunnen benaderen bij het oefenen thuis, dan zijn ze allebei gewoon ok. Ik heb zelf alleen ervaring met de vox, en die heeft een erg goede clean met een (instelbare) subtiele tot in your face overdrive.

outside
17 juli 2005, 10:23
op de vox ad30vt wordt een fender clean gemod, black 2x12. Prachtige clean vindik! zeker voor blues. Zoals ik al heb gezegd, ik vind vox adxxvt veel beter dan de cube's!

Fumi SG
17 juli 2005, 11:27
ik zou ook voor de Vox gaan hoor, die klinkt toch wat 'echter' IMO... :wink:

Vampire
17 juli 2005, 11:53
Tsja, ligt helemaal aan wat voor stijl je speelt, als je blues gaat spelen, dan zou ik ook voor de vox gaan hoor.

Hoewel de Cube ook wel zo'n geluid kan benaderen, denk ik dat een Vox dat beter kan.

Satriani
17 juli 2005, 12:49
Thnx voor de reacties :)
Ik wou eigenlijk voor de blues junior gaan omdat dat ding zo'n meesterlijke clean heeft, en de scheur kan ik met pedaaltjes altijd wel krijgen.

Maar ik speel nogal uitlopende dingen, van eric johnson en srv naar oude metallica, sabbath en maiden

Dus een beetje veelzijdigheid is dan wel nodig :wink:
Dus vandaar modeling

Ik ga de amps nog testen wanneer ik tijd hebt, maar ik hoor dus dat de vox beter is, waarom is die amp beter dan de cube dan?

Satriani
17 juli 2005, 12:52
Viel me trouwens op dat de vox bij peter verspuy goedkoper is als bij feedback :o

Dus dat wordt daar testen en evt kopen
3 minutjes fietsen :razz:

BlackSun
17 juli 2005, 17:11
De cube beter voor rock/metal (maar clean is ook errug goed)
De vox beter voor clean/bluesy/overdrive etc.

Dat zou ik zeggen

Satriani
17 juli 2005, 22:26
Hmm
Klees net op een 1 of andere site, staan ook videoclips op v/d vox dat pedaaltjes ook redelijk erop werken ook al is het een modeling amp.

Maar in de cube zit geen buisje toch en in de vox wel dan is de vox toch per definitie beter?

En heeft niemand 1 v/d 2 staan die er wat meer over kan vertellen?

Ronald
17 juli 2005, 22:29
de cube 30 is echt een hele goeie oefenamp , tenminste voor de rockers en metal mensen, want alleen de rectifier instelling klinkt goed, dus als je blues speelt ken je beter voor de vox gaan

Satriani
17 juli 2005, 22:35
Het is bij mij denk ik 50/50
Tussen bluesy dingen en zachtere metal en rock
Dus jah
Dilemma....... :???:

Fumi SG
17 juli 2005, 22:43
zachtere metal en rock zullen met die Vox (evt. met een pedaaltje) wel lukken hoor. Maar ik blijf erbij dat de Vox wat echter, wat natuurlijker klinkt. En bluesy dingen gaan op die Vox toch veel makkelijker dan op de Cube! :wink:

Satriani
17 juli 2005, 23:03
Sweet :)
Ik heb hier een boss ds-2 en een danelectro metal pedaaltje
Niet de beste pedalen dus
Qua rock/metal dan zou ik een geluid willen halen op de vox zoals, metallica- eind jaren 80, begin 90
Randy rhoads , satriani, maiden en sabbath

Zal dit gaan denk je?
Enzo niet wat voor pedaaltje raad je dan aan :oops:

Vampire
17 juli 2005, 23:04
Maar in de cube zit geen buisje toch en in de vox wel dan is de vox toch per definitie beter?



Ehm, dat doen veel gitaristen je geloven, maar dat hoeft niet zo te zijn. Je moet afgaan (als je dat al lukt) op je gehoor en als jij een transistor amp lekkerder vind klinken dan een buizenamp, dan koop je een transistor amp, zo simpel is het!

En als die vox een buizenamp is, zal hij ook wel een stuk duurder zijn denk ik? Niet alleen in aanschaf, maar ook in onderhoud zijn buizenamps wat duurder, omdat je die buizen zo nu en dan moet vervangen, maar goed, dat zijn bijzaken.

Ik ben het met Ronald eens dat hij eigenlijk het beste geschikt is (de Cube) voor rock en metal, maar ik vind dat de metalstack (Peavey modeling) ook heel goed klinkt, maar de Rfier van Mesa klinkt wel het beste.

Fumi SG
17 juli 2005, 23:34
remember wel ff dat die Vox GEEN volledig buizenversterker is, en die ene buis die er wel in zit hoef je nagenoeg nooit te vervangen.

BlackSun
18 juli 2005, 17:24
Dat er een buis in die Vox zit: leuk om te weten, maar je moet eerst naar het geluid luisteren.

Een buis is niet per definitie beter. Vooral o pdit forum is het zo dat mensen alleen op buizen geilen. Naar mijn mening onterecht. Er zijn vaak zat bands geweest die een cd hebben opgenomen op een cheap transistor combootje, en iedereen maar denken dat er een buizenstack stond te blazen.

Voor een Metallica, iron maiden tone zou ik de Cube aanraden.

Satriani
21 juli 2005, 22:11
Ik gister naar peter verspuy gegaan, hebben ze die amp pas vlgnde week :evil:
Net verkocht ofzo

Floris1984
22 juli 2005, 00:17
Die buis van de Vox zit alleen in het elektrische circuit om buizen versterkers te kunnen simuleren. Niet in de pre-amp of power-amp. In feite is het dus net zo erg een transistor amp als de Cube.

Speeddemon
22 juli 2005, 14:47
Die buis van de Vox zit alleen in het elektrische circuit om buizen versterkers te kunnen simuleren. Niet in de pre-amp of power-amp. In feite is het dus net zo erg een transistor amp als de Cube.
niet waar.
De buis in de Vox is hun 'Valve Reactor' technologie, die een buizen EINDTRAP simuleert.

Anyway, ik denk ook dat je met de Vox beter zit, aangezien hun Marshall imitatie (wezenlijk voor ouwe Metallica, Iron Maiden en Randy) een stuk echter klinkt dan die van de Roland.

Nog paar belangrijke pluspunten van de Vox:
-eindtrap'volume' instelbaar van 1 tot 30W.
-2 opslaanbare presets. Je kan dus schakelen tussen 2 verschillende distortions, iets wat bij de Roland niet kan.
-goeie effecten, die 4 edit-bare parameters hebben. Stukken veelzijdiger dus dan de Cube.

Voordeel van de Cube is wel dat ie z'n reverb/delay los heeft van de modulatie effecten. Je kan dus Flanger en Reverb mixen, terwijl bij de Cube je maar een paar combo's hebt (zoals Chorus + Reverb, Comp+Reverb, etc.)

FruscianteFan
22 juli 2005, 15:27
Klopt het nou dat effectpedalen voor zo'n amp kut klinken?
Het idee van een buizenstacksimulatie spreekt me wel aan (ik zou het wel graag zo laten klinken, maar mijn 10 watt transistortje is gaat voor mij al hard genoeg). Maar chorus enzo zitten al in mijn ME-50, dus eigenlijk hoef ik alleen maar een reverb (zit ook op de ME-50, maar dat klinkt kut met distortion erachter) en een gainknop voor clean met dat heerlijke 'randje'.

Speeddemon
22 juli 2005, 17:13
meestal wel. Maar je moet ook weten welke effecten je wel en niet voor een al overstuurde versterker kan plaatsen;

WEL:
compressor
wah
fuzz
distortion/boost/overdrive
phaser (smaak gebonden)
flanger
eq

NIET:
chorus
delay
reverb

FruscianteFan
22 juli 2005, 17:36
Wat bedoel je in dit geval met 'overstuurde' amp? Want ik hoef niet zo nodig een distortion op de amp, alswel gewoon een beetje lekkere crunch.

Maar wellicht kan ik dan beter kijken voor een gewone versterker van 15 of 30 watt (Marshall of Vox?)

Speeddemon
22 juli 2005, 18:31
Wat bedoel je in dit geval met 'overstuurde' amp? Want ik hoef niet zo nodig een distortion op de amp, alswel gewoon een beetje lekkere crunch.

Maar wellicht kan ik dan beter kijken voor een gewone versterker van 15 of 30 watt (Marshall of Vox?)
ik bedoel ook een beetje crunch.

En dat lijstje van me geldt voor ALLE versterkers (modelling, transistor, buizen, mosfet).

Satriani
24 juli 2005, 12:16
Euuh speeddemon
Thnx voor je info over de vox, ik denk dat dit em wordt, het moet bijna wel als ik dit allemaal zo lees.

Dus binnenkort naar feedback.
Maar ff iets anders.

Je beweert dat je geen chorus of delay kan gebruiken icm een overstuurde versterker :???:

Dit wordt toch juist veel gedaan om een wat vetter geluid te krijgen, chorus en een korte delay i.c.m distortion :???:

FruscianteFan
24 juli 2005, 12:48
Het idee is dat dan de effecten ook overstuurd worden. Dat had ik heel erg toen ik de DS-1 achter de ME-50 had: de reverb ging ook door de distortion en dat geeft een hele hoop lawaai.

Speeddemon
24 juli 2005, 16:26
Je beweert dat je geen chorus of delay kan gebruiken icm een overstuurde versterker :???:

Dit wordt toch juist veel gedaan om een wat vetter geluid te krijgen, chorus en een korte delay i.c.m distortion :???:
ik beweer (en weet) dat je geen chorus of delaypedaaltje moet aansluiten VOOR een versterker die vervormt.
Wat WEL kan is chorus en delay in de fx-loop van een vervormende versterker (of je distortion uit een pedaaltje halen en je versterker clean laten).