PDA

View Full Version : SG of Les Paul ?



Na
16 juli 2005, 17:44
Ik ga binnenkort een nieuwe gitaar kopen. Ik twijfel nog tss een SG of een Les Paul(alletwee Epiphone). Welke neem ik het best en waarom? Ik speel van punk tot hardcore.

d'oh
16 juli 2005, 17:47
speel je hardcore op een gitaar :seriousf:

ik neem aan dat je hardrock bedoelt, in dat geval zou ik zeggen dat je beide gitaren perfect ervoor kunt gebruiken

je moet gewoon degene nemen die je qua geluid het meest bij je vind passen

Jorikjet
16 juli 2005, 17:51
Hardcore is hele harde punk ;)

ik denk trouwens een SG, omdat die er iets ruiger uit zien. :roll:

Na
16 juli 2005, 17:51
waarschijnlijk noemen wij dit dan anders maar bij ons zeggen ze hardcore :-) .Ieder gebruikt zijn eigen termen... Maar daar ging het ook niet over. Je wist wat ik wou zeggen he :-). Toch bedankt

StereoX
16 juli 2005, 17:51
speel je hardcore op een gitaar :seriousf:

als je echte hardcore bedoelt wel jah. boem boem boem voor kaalkoppen niet.

ligt eraan wat voor hardcore denk ik. ga je richting de oldschool kant dan zou ik voor een sg kiezen (fellere attack), maar ga je richting metalcore zou ik voor een les paul gaan (klinkt wat zwaarder).

ik denk niet dat het erg veel zal uitmaken, maar dit zou ik in ieder geval kiezen

Fuhgawz
16 juli 2005, 17:52
Hardcore punk is iets anders dan gabber hardcore. Wat betreft de gitaar kun je het beste zelf even naar de winkel gaan om te kijken welke het fijnste speelt. Qua klank kunnen ze het allebei goed trekken.

Funkblaster
16 juli 2005, 17:52
hardcore is ooit begonnen als muziekstijl met gitaar, soort hardere, snellere punk, dus ja, dat speel je met gitaar. download maar iets van Justice of No Turning Back

Na
16 juli 2005, 17:52
Zo is het inderdaad :-) Het is ook niet het meest gekende genre, miss vandaar... Maar het is steengoed :-)

Swan
16 juli 2005, 18:01
speel je hardcore op een gitaar :seriousf:


d'oh

Jax
16 juli 2005, 18:06
Ga geen keuze maken gebaseerd op hoe ze eruit zien. Beide gitaren hebben een eigen persoonlijkheid, een eigen feel, en bovenal een eigen geluid. Ga gewoon eens uittesten wat jou het beste ligt.

vulvasonic
16 juli 2005, 18:07
Als je van plan bent veel rond te hopsen op het podium, dan zou het gewicht een overweging kunnen zijn bij je keuze. De Les Paul weegt doorgaans 2x zo zwaar. En dat hopst een stuk minder lekker na een uurtje. :D

Jax
16 juli 2005, 18:14
+536

StereoX
16 juli 2005, 18:24
ze noemen een les paul ook wel "een echte mannen gitaar" :razz:

vulvasonic
16 juli 2005, 18:27
ze noemen een les paul ook wel "een echte mannen gitaar" :razz:

Jij bent de figuur met kaal hoofd en pratende kut neem ik aan? :D
Site ziet er goed uit trouwens.....

StereoX
16 juli 2005, 18:35
dat ben ik jah :cool:

en thnx!!

d'oh
16 juli 2005, 20:06
oh ik dacht dat hij echte hardcore bedoelde :oops:

dat leek me nogal moeilijk op een gitaar
D'OH

PerryChance
16 juli 2005, 21:48
"Echte" hardcore????

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Hardcore_punk

"Hardcore originated in the late 1970s and early '80s in North America, primarily in and around Los Angeles and Washington, DC, but also in around New York City, Vancouver, Boston, and other cities. Former DC club promoter Steven Blush claimed, in his book, American Hardcore: A Tribal History, that hardcore was punk rock adapted for suburban teens. Hardcore lyrics often express righteous indignation at society, usually from a politically left perspective."

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Hardcore_techno

"Hardcore techno is a kind of techno music closely related to the Gabba style. It originated in the early- to mid-1990s in largely industrial or post-industrial cities (Rotterdam, New York City, Newcastle, New South Wales) and simultaneously in commercial dance techno music looking for a harder sound; Mescalinum United's "We Have Arrived" (PCP 006, 1990) is considered by many to be the first hardcore track. It is typified by fast (160-300BPM) repetitive beats, often with a compressed kick-drum. It is considered a descendant of Industrial music and the more atonal, beat oriented early electronic music."

Lijkt me duidelijk wat "echte" hardcore is.

PerryChance
17 juli 2005, 00:33
O en om toch even on topic te blijven. Ik heb een SG Standard HC en ik vind het de ultieme hardcore gitaar!

Matje
17 juli 2005, 00:49
oh ik dacht dat hij echte hardcore bedoelde :oops:

dat leek me nogal moeilijk op een gitaar
D'OH

sorry hoor maar: :roll:

DaveItUp
17 juli 2005, 09:46
Speel gewoon en koop wat je lekker vind. Allebei goed voor hardcore. Wel teringsaai dat bijna alle hc bands of op een les paul of een sg spelen.

FruscianteFan
17 juli 2005, 13:08
ach, met zoveel gain hoor je toch niet meer welke gitaar het is :wink:

(bij wijze van spreken dan.. niet dat ik nu allerlei reacties hierop krijg :razz: )

AART
17 juli 2005, 13:50
ik zou een les paul nemen, een sg word snel modderig.

En wie durft die gore techno hardcore te noemen :evil:

Ik luister veel naar bands die hun roots in de hardcore hebben, echte old school hardcore vind ik een beetje te soms.

Neals
17 juli 2005, 21:51
Voor hardcore/punk zou ik een SG nemen. Maar gewoon proberen.

Droffie
18 juli 2005, 12:31
Koop een LP en probeer eens wat van Jimmy Page te spelen :wink:.
Hardcore van de 70'ties.

bram123
18 juli 2005, 12:44
koop een spaans akoustische en ga fernando sor spelen, hardcore of the 18th century.

Droffie
18 juli 2005, 12:53
Koop een Tarzan II en geef je zelf een flinke anale beurt.

Hardcore of the 90'ties.

glacius
18 juli 2005, 13:17
sg's klinken iets feller door de plattere body en is voor punk daarom iets geschikter

headbang
18 juli 2005, 14:24
ik speel nu al eventjes hardcore en heb een sg en een les paul dus ik raad je aan voor ze gewoon allebei te kopen :d
nee een sg is veel feller (scherper) van toon dus die gebruik ik meer voor old school stuff zoals sick of it all,madball,youth of today enzo....men les paul gebruik ik dan meer voor de metalcore dingen (ook omdat er een seymour in de brug zit) zoals merauder,irate,schattered realm,from autumn to ashes enzo...

marc_o
18 juli 2005, 14:51
oh ik dacht dat hij echte hardcore bedoelde :oops:

dat leek me nogal moeilijk op een gitaar
D'OH


Laat me raden, jij bent erg jong? van ná 1984?

Jeee
18 juli 2005, 22:37
ik zou een les paul nemen, een sg word snel modderig.

Volgens mij is het net andersom, maar goed.

Orpheo
18 juli 2005, 23:09
ik zou een les paul nemen, een sg word snel modderig.

Volgens mij is het net andersom, maar goed.

nee tuurlijk niet. modderig komt vooral door t hout zal ik maar zeggen. mahonie heeft een heel vette, brullende tone. door die maple cap op les pauls heb je meer tophoog. dus minder vettigheid in de tone.

overigens, neem gewoon een les paul. veel mooier, klinkt mooier. speelt lekkerder.....sg's zijn gewoon......lelijk :D



hoe ongefundeerd kan een mening zijn :D :D

treblemaster
19 juli 2005, 08:09
Wel teringsaai dat bijna alle hc bands of op een les paul of een sg spelen.

Tja, daarom ik speel ik old school hardcore op m'n telecaster ;). Maar 1 van de meest legenadarische hardcore band; Black Flag, speelde op zo'n doorzichtig armstrong geval (met solid state versterker).


ach, met zoveel gain hoor je toch niet meer welke gitaar het is icon_wink.gif

De eerste old school hardcore bands (Black Flag, Angry Samoans, Circle Jerks, Jerry's Kids etc.) gebruikten maar zeer weinig gain (gewoon een erg rauw, agressief rock geluid).

Ik zou gewoon beide gitaren flink testen, want in principe kun je punk/hardcore op elke gitaar spelen. Het ligt maar net aan welk geluid je mooier vind en welke gitaar je fijn vind spelen. Ik had als tweede epiphone Les Paul (oa vanwege het feit dat veel punk/hardcore bands die hadden en ik het gewoon een erg mooie gitaar vind). Later ben ik overgestapt op een telecaster omdat ik die fijner vond spelen en het agressieve, treblige geluid mooier vind.

FruscianteFan
19 juli 2005, 11:25
ach, met zoveel gain hoor je toch niet meer welke gitaar het is icon_wink.gif

De eerste old school hardcore bands (Black Flag, Angry Samoans, Circle Jerks, Jerry's Kids etc.) gebruikten maar zeer weinig gain (gewoon een erg rauw, agressief rock geluid).Ik wist wel dat ik er geen verstand van had :D

Droffie
19 juli 2005, 11:39
nee tuurlijk niet. modderig komt vooral door t hout zal ik maar zeggen. mahonie heeft een heel vette, brullende tone. door die maple cap op les pauls heb je meer tophoog. dus minder vettigheid in de tone.

overigens, neem gewoon een les paul. veel mooier, klinkt mooier. speelt lekkerder.....sg's zijn gewoon......lelijk :D


SG's hebben ook mahonie bodies Orph...En dat van die meer tophoog door een maple top zit je gewoon uit je duim te zuigen.
zo zwart/wit verhaaltje is het niet qua houtsoorten. Les Paul kunnen net zo modderig klinken als elke andere gitaar. Element keuze is belangrijker imo. P90 SG zal idd naar modder klinken op high gain maar op een LP ook.

Orpheo
19 juli 2005, 11:55
nee tuurlijk niet. modderig komt vooral door t hout zal ik maar zeggen. mahonie heeft een heel vette, brullende tone. door die maple cap op les pauls heb je meer tophoog. dus minder vettigheid in de tone.

overigens, neem gewoon een les paul. veel mooier, klinkt mooier. speelt lekkerder.....sg's zijn gewoon......lelijk :D


SG's hebben ook mahonie bodies Orph...En dat van die meer tophoog door een maple top zit je gewoon uit je duim te zuigen.
zo zwart/wit verhaaltje is het niet qua houtsoorten. Les Paul kunnen net zo modderig klinken als elke andere gitaar. Element keuze is belangrijker imo. P90 SG zal idd naar modder klinken op high gain maar op een LP ook.

ik heb t verkeerd uitgelegd denk ik....

ik weet heus wel dat LP's ook mahonie hebben....

en dat van "meer tophoog door de maplecap" zit ik niet uit mijn duim te zuigen; heb ik
a: gelezen ergens op dit forum, anders gitaar.net
b: gehoord van een bouwer hier in Den Haag.
c: is logisch.

lees maar eens de beschrijvingen van het geluid die mahonie en esdoorn hebben. dan zie je:


Mahogany (Khaya ivorensis):
We use African Mahonany in our production. It is a medium to heavy weight wood with a Strat® body averaging 5 lbs. or more. Mahogany is a fine grained wood with good musical properties. The tone is warm and full with good sustain. The grain is easy to fill. Looks good with clear or transparent red finish.

Maple
(Acer saccharum-Hard Maple)
(Acer macrophyllum-Pacific Maple):
We offer two types of Maple: Eastern Hard Maple (hard rock maple) and Western Soft Maple (big leaf maple). Hard Maple is a very hard, heavy and dense wood. This is the same wood that we use on our necks. The grain is closed and very easy to finish. The tone is very bright with long sustain and a lot of bite. This wood cannot be dyed. It looks great with clear or transparent color finishes. Western Maple grows all around us here in Washington state. It is usually much lighter weight than Hard Maple but it features the same white color. It has bright tone with good bite and attack, but is not brittle like the harder woods can be. Our flame ( fiddleback) and quilted bodies are Western Maple. This type of maple works great with dye finishes.

( van Warmoth.com)

daarnaast (even mijn eigen mening en ervaring spuien) ik heb gemerkt dat sg's sneller modderig worden, dan les pauls. ondanks dezelfde pickups en zelfde nek+fingerboard materiaal. dan kan ik eigenlijk wel 1+1=2 doen. dan zal t wel te maken hebben met de maple cap die erop zit. logisch eigenlijk....

Droffie
19 juli 2005, 12:09
Ik neem aan dat je bedoelt SG's.
Ik ben 100% met je eens dat hard hout meer midden tonen en tophoog produceren. De palissander body van mijn akoestische gitaar is daar een mooi voorbeeld van.
Ik ben alleen van mening dat je het effect van het versiersel van een maple top op een LP enigzins overdrijft. Het effect op de tone zal naar mijn idee niet het verschil tussen modderig of strak uitmaken.

toegegeven ik heb niet vaak genoeg op een SG gespeeld om daar echt een duidelijk standpunt over in te nemen.

Orpheo
19 juli 2005, 12:29
Ik neem aan dat je bedoelt SG's.
Ik ben 100% met je eens dat hard hout meer midden tonen en tophoog produceren. De palissander body van mijn akoestische gitaar is daar een mooi voorbeeld van.
Ik ben alleen van mening dat je het effect van het versiersel van een maple top op een LP enigzins overdrijft. Het effect op de tone zal naar mijn idee niet het verschil tussen modderig of strak uitmaken.

toegegeven ik heb niet vaak genoeg op een SG gespeeld om daar echt een duidelijk standpunt over in te nemen.

als de top 2 mm dik was, ok. dan had ik t ook niet gelooft.

maar de top van een les paul is in het midden bijna 2 cm dik....das dan wel 1/3 van de totale dikte op dat punt. dus dan zou ik haast kunnen/willen concluderen, dat het dusdanig significant is, dat je het haast niet kunt negeren voor de sound.....op de sg supreme is de top inderdaad heel dun, en maakt het niet extreem veel uit denk ik. maar op een LP is die top zo dik, dat het dus wel uitmaakt. probeer maar een lp special met hums, en daarna een LP met mapletop met dezelfde hums. merk je t verschil heel snel.

Jeee
19 juli 2005, 15:25
nee tuurlijk niet. modderig komt vooral door t hout zal ik maar zeggen. mahonie heeft een heel vette, brullende tone. door die maple cap op les pauls heb je meer tophoog. dus minder vettigheid in de tone.

Dat van die maple cap klopt inderdaad, maar een SG heeft wel een veel dunnere body dan een LP. Een LP heeft meer mahoniehout in z'n body steken, met dus een vollere toon als gevolg. Die cap zal dan nog wel wat hoog toevoegen, maar een toch klinkt een SG in de regel iets dunner en bijtender dan een LP.

Als je dan één van de twee moet omschrijven als "modderig", zal het toch eerder de LP zijn.

Orpheo
19 juli 2005, 16:12
nee tuurlijk niet. modderig komt vooral door t hout zal ik maar zeggen. mahonie heeft een heel vette, brullende tone. door die maple cap op les pauls heb je meer tophoog. dus minder vettigheid in de tone.

Dat van die maple cap klopt inderdaad, maar een SG heeft wel een veel dunnere body dan een LP. Een LP heeft meer mahoniehout in z'n body steken, met dus een vollere toon als gevolg. Die cap zal dan nog wel wat hoog toevoegen, maar een toch klinkt een SG in de regel iets dunner en bijtender dan een LP.

Als je dan één van de twee moet omschrijven als "modderig", zal het toch eerder de LP zijn.

en toch ben ik t niet met je eens. mijn oren vinden sg's modderiger dan les pauls. maar goed; meningen meningen meningen......zoveel mensen, zoveel meningen :)

Ash ketchum
19 juli 2005, 16:25
Dan heb je lang niet alle SG's gehoord want de mijne is alles behalve modderig :lol: Hij heeft wel P-90's

Droffie
19 juli 2005, 16:31
ja idd. geef nou eens een goede definitie van modderig.
Iedereen beleeft dat anders denk ik.

@Ash: speel jij met veel gain of weinig?

Ash ketchum
19 juli 2005, 16:37
@ Droffie,
Medium hoeveelheid, zo'n beetje 70's rock-sound. Ik speel over een fender deluxe 85 clean met als overdrive een Carl Martin Rockdrive of een Boss SD-1, voor grote gigs gebruik ipv de Fender Amp een Marshall SLP kloon en die kan je niet vanzichzelf laten oversturen zonder het dak eraf te blazen.

Droffie
19 juli 2005, 17:12
@ Droffie,
Medium hoeveelheid, zo'n beetje 70's rock-sound. Ik speel over een fender deluxe 85 clean met als overdrive een Carl Martin Rockdrive of een Boss SD-1, voor grote gigs gebruik ipv de Fender Amp een Marshall SLP kloon en die kan je niet vanzichzelf laten oversturen zonder het dak eraf te blazen.

Dat verklaart een hoop. Ze hebben 't hier over Hardcore. Ik weet bijna wel zeker als je high gain op je p90's zet dat ze aardig modderig worden.
Maar dat heeft naar mijn idee niets met de gitaar te maken maar met de pups.

Ash ketchum
19 juli 2005, 20:52
Dat klopt, ook gaan ze dat enorm storen (singlecoils) dus, maar ik dacht dat je voor dat hardcore geluid niet zo highgain moest gaan,

PeArLjAm
19 juli 2005, 21:15
De sg's die ik bespeeld heb zijn over het algemeen minder bassig dan lp's. De sg is een fellere gitaar met meer hoog dan een lp, mede door de dunnere body van mahonie. De lp is over het algemeen veel bassiger en 'modderiger' dan de sg.

AART
19 juli 2005, 21:16
Je kan trouwens ook net als ik hardcore op een ibbi gaan spelen :D

Droffie
20 juli 2005, 09:37
Dat klopt, ook gaan ze dat enorm storen (singlecoils) dus, maar ik dacht dat je voor dat hardcore geluid niet zo highgain moest gaan,

Hmmm...Hardcore klinkt wel high gain. ben er niet zo in thuis in die muziek zo blijkt maar weer. Kan maar beter me niet verder mengen in die materie.. :D

EpiCenturiesAWAy
20 juli 2005, 11:14
µWat noemt u dan hardcore ??

Droffie
20 juli 2005, 11:22
µWat noemt u dan hardcore ??

Aan wie vraagt u dat?

EpiCenturiesAWAy
20 juli 2005, 11:40
u.

EpiCenturiesAWAy
20 juli 2005, 11:40
u.