PDA

View Full Version : Pickups Maken...



Mattia
16 juli 2005, 11:24
Zo...ik ben aan het overwegen om zelf maar eens wat pickups te gaan maken. Zo moeilijk kan het echt niet zijn, vooral wat betreft single coils, enneh, nouja, waarom niet, toch? Ik denk erover om wat spulletjes van Ampage.com te bestellen, maar ze zijn veel goedkoper als je voor meer dan 300 dollar inkoopt (bulk prijzen). Zijn er misschien nog anderen die geinteresseerd zouden zijn in onderdelen kopen? Zodat ik niet meteen genoeg voor een stuk of 15-20 pickups in hoef te slaan?

Interesse?

mayniac
16 juli 2005, 13:52
Hoe ga je ze winden?

Mattia
16 juli 2005, 15:11
Weet ik nog niet helemaal. Zelf een pickup winder maken, dat wel, of met een oude naaimachine, misschien zelfs met m'n oude lego motortjes. Kijken of dat voldoende torque heeft en dergelijke. Dat moet niet zo'n probleem worden, denk.

Maniaaaak!!
16 juli 2005, 19:23
:-D

Neem 2 hamsters in zo'n rad, om pickups te laten draaien hehehe

Is het niet heel ingewikkeld (no pun intended) om elementen te maken? Ik dacht altijd dat dat geen werkje voor thuis was?

Mattia
16 juli 2005, 21:05
Als ik alles zo lees....nee. Best simpel. Iets op 't te winden (accuschroefboormachine, oude naaimachinemotor), draad, bobbins, magneetjes, en gaan met die banaan. Genoeg mensen die het successvol doen, voor een fractie van de prijs van een Duncan of DiMarzio, en ik hoor eigenlijk alleen maar positieve verhalen erover.

Trouwens, als de tone je niet bevalt, gewoon de draad eraf, en nogmaals winden. Kost maar een paar euro, genoeg draad voor een pickup. Hoe meer ik erover nadenk/lees, hoe makkelijke het me lijkt.

mayniac
16 juli 2005, 21:19
Weet ik nog niet helemaal. Zelf een pickup winder maken, dat wel, of met een oude naaimachine, misschien zelfs met m'n oude lego motortjes. Kijken of dat voldoende torque heeft en dergelijke. Dat moet niet zo'n probleem worden, denk.

Hehehe... ik zat er ook over te denken en ik kwam pas een site tegen waarop precies werd beschreven hoe je van lego zo'n winder kan bouwen. Het enige probleem is dan nog een counter die het aantal windingen bijhoudt.... daar al aan gedacht?

Raytheman
16 juli 2005, 21:26
Het maken is een makkie, maar hoe ze zullen klinken...
De bekende fabrikanten maken talloze modellen met ieder hun eigen specificaties na jaren van onderzoek.
Maar die van jouw zullen ongetwijfeld fantastisch klinken :D

Antoon
16 juli 2005, 22:57
Er gaat op een Fender SC meer dan een kilometer (!) draad dus je moet een redelijke wikkelsnelheid hebben. Ik zou de spoelen naar weerstand wikkelen en niet naar aantal windingen. Hier staan nog wat aardige tips:

http://mywebpages.comcast.net/skgs/sk/winding.htm

Lindy Fralin heeft ook een instructievideo te koop (via StewMac geloof ik).

Mattia
16 juli 2005, 23:00
Het maken is een makkie, maar hoe ze zullen klinken...
De bekende fabrikanten maken talloze modellen met ieder hun eigen specificaties na jaren van onderzoek.
Maar die van jouw zullen ongetwijfeld fantastisch klinken :D

Heh. Misschien wat optimistisch, maar ik ben wel positief gestemd na gelezen te hebben wat mensen van zelfbouw pickups vinden en dergelijke. Het worden uiteraard 'scatterwound' pickups, die vaak wat 'losser', meer 'vintage' klinken, en ik wil ook geen bepaald super-moderne pickups. Ik denk dat ik 'gewoon' modellen die ik wel mooi vind klinken nabouw (dus: zelfde magneetsoort, zelfde draadsoort (als 't kan), en vooral zelfde inductance/impedance, of minstens in dezelfde 'ballpark). En zoals gezegd, voor de prijs van 1 Seymour duncan pickup kun je er 4 complete bouwen, of eentje een stuk of 20-30 keer re-winden, als je het echt serieus wil aanpakken. Wire is cheap. Het is vooral het feit dat ik 'ineens' een flinke stapel tops heb (5 voor carved tops, een drop top, plus nogal wat Zebrano waar misschien een top, en/of een zooi laminates uit komen), en 3-4 mensen die gitaren willen, en pickups zijn ineens een van de grootste kostenposten. Als de prijs daar wat omlaag kan, en ik krijg de kans om ze nog iets verder personalizeren, waarom niet?

Mattia
16 juli 2005, 23:11
Hehehe... ik zat er ook over te denken en ik kwam pas een site tegen waarop precies werd beschreven hoe je van lego zo'n winder kan bouwen. Het enige probleem is dan nog een counter die het aantal windingen bijhoudt.... daar al aan gedacht?

Nou, een super-simpele optie als het traag gaat is een rekenmachientje; daardjes op de '=' toets solderen, 0 intoetsen, dan + en dan 1, en dan de draadjes aan een 'switch' die de draaiende pickup laat overgaan, dus in wezen iedere keer een '=' intoets, en een erbij optelt. En als dat niet echt werkt, zijn her en der counters te vinden, ook onder de 30 euro. Moet nog kijken hoe dat allemaal gaat lukken, en, tja, ik kan ook tot een bepaalde resistance wikkelen, ipv op toerental.

mayniac
16 juli 2005, 23:37
Het worden uiteraard 'scatterwound' pickups, die vaak wat 'losser', meer 'vintage' klinken, en ik wil ook geen bepaald super-moderne pickups. Ik denk dat ik 'gewoon' modellen die ik wel mooi vind klinken nabouw (dus: zelfde magneetsoort, zelfde draadsoort (als 't kan), en vooral zelfde inductance/impedance, of minstens in dezelfde 'ballpark).

Ik had een paar sites gevonden met specs van vintage pickups:

http://mywebpages.comcast.net/skgs/sk/pickup_specs.htm
http://www.provide.net/~cfh/pickups.html
http://www.provide.net/~cfh/paf.html

En hier is de lego winder:
http://www.airos-guitars.com/lego_pickup_winder.htm

Fumi SG
16 juli 2005, 23:41
Hehehe... ik zat er ook over te denken en ik kwam pas een site tegen waarop precies werd beschreven hoe je van lego zo'n winder kan bouwen. Het enige probleem is dan nog een counter die het aantal windingen bijhoudt.... daar al aan gedacht?

Nou, een super-simpele optie als het traag gaat is een rekenmachientje; daardjes op de '=' toets solderen, 0 intoetsen, dan + en dan 1, en dan de draadjes aan een 'switch' die de draaiende pickup laat overgaan, dus in wezen iedere keer een '=' intoets, en een erbij optelt. En als dat niet echt werkt, zijn her en der counters te vinden, ook onder de 30 euro. Moet nog kijken hoe dat allemaal gaat lukken, en, tja, ik kan ook tot een bepaalde resistance wikkelen, ipv op toerental.

Tis maar wat je simpel noemt?!?!.... volgens mij weet jij OVERAL wel iets vanaf of niet?? :razz:

Mattia
17 juli 2005, 00:51
Maynianc: bedankt! Een paar van die sites had ik nog niet gevonden..handig!

Fumi: Nou, dat niet, maar met veel lezen kom je best ver. En ik lees al ruim 8 jaar 'mee' met andere discussies en dergelijke over bouwen, dus, euh, nouja. Ik denk eerder dat het een attitude is van 'ja, dat moet wel lukken als ik alles gewoon rustig bekijk en nadenk over wat ik aan het doen ben'. Werkt best goed.

Jesse v.d
17 juli 2005, 01:24
Weet ik nog niet helemaal. Zelf een pickup winder maken, dat wel, of met een oude naaimachine, misschien zelfs met m'n oude lego motortjes. Kijken of dat voldoende torque heeft en dergelijke. Dat moet niet zo'n probleem worden, denk.

Hehehe... ik zat er ook over te denken en ik kwam pas een site tegen waarop precies werd beschreven hoe je van lego zo'n winder kan bouwen. Het enige probleem is dan nog een counter die het aantal windingen bijhoudt.... daar al aan gedacht?

Pak een fietskilometer teller (zo'n goedkoop sigma ding) zet dat op een uitstekend iets wat ronddraait gelijk met je het gebeuren waar je omheen wikkeld, zelfde as dus. stel de omtrek van je wiel in op 1 meter. Kijk niet naar de snelheid maar totaal afgelegde afstand :). Mijn tellertje was 5 euro (zit echter wel op mijn fiets ;) ).

:P

piezo
17 juli 2005, 12:01
Ik heb bij de electronica boer een digitaal tellertje gekocht. Die lopen op een knoopcel en hebben een aantal contacten voor diverse (omschakelbare) functies, zoals aantal, snelheid e.d. Door aan je wikkelapparaatje een sleepcontactje (een contactvlak en een stijf koperdraadje is voldoende, dus lekker licht) te maken kun je gemakkelijk wikkelingen tellen.

Zo'n tellertje ooit gekocht om ook zelf pups (eigenzinnig van ontwerp natuurlijk) te gaan maken met een nog te maken wikkelmachientje met regelbaar toerental. Met alle andere bezigheden en projecten is het er nog niet van gekomen, maar van uitstel is nog geen afstel gekomen en het moet nog steeds een keer gebeuren.

Ted Oberg heeft meen ik in de Musicmaker ooit beschreven hoe hij zijn wikkelmachientje gemaakt had, maar iets dergelijks moet ook wel op een site te vinden zijn. Een Zwitsers bedrijf maakt trouwens wikkelmachientjes.

JoostBaksteen
17 juli 2005, 20:52
Ik zit er ook over te denken om zelf PU's te maken. Volgens mij valt het ook allemaal wel mee.

Zo'n tellertje is met een sleep contactje het makkelijkst te realiseren denk ik, gewoon op dezelfde manier als ze bij die lego hebben gedaan.

Wel vraag ik me af wat de ervaringen zijn met die lego winder, ik kan met eigenlijk niet voorstellen dat die genoeg kracht / RPM hebben om het goed te winden.

[/google]



QUOTE(GuitarGuy @ Jun 4 2005, 11:21 PM)
as of right now it takes 15 min to turn 8000 winds


http://projectguitar.ibforums.com/lofiversion/index.php/t16999.html

Het lijkt wel goed te werken, misschien toch ook maar eens proberen :)

RUIS
17 juli 2005, 21:47
Of neem gewoon zo'n teller uit een cassettedeck (zo'n mechanische met van die zwarte wieltjes met witte cijfers erop). Deze worden met een snaartje aangedreven vanaf wat je maar wilt. Ze gaan tot 999 en dan weer naar 0. De duizendtallen kan je zelf wel bijhouden.