PDA

View Full Version : Tips en trucks GR33 en G-major



Fertigo
15 juli 2005, 21:12
Wie kan mij wat vertellen over het gebruik van een GR33 synth.
Ik heb zoŽn ding aan mijn LGXT hangen maar ik krijg er niet uit wat ik eigenlijk wil. Ook het uploaden van patches lukt mij niet.

Daarnaast gebruik ik een G-major die meer ruis produceerd dan een mooi geluid. Als ik de noisegate instel en de snaren zacht speel dan hoor je even een boel ruis en vervolgens drukt de noisegate het geluid weer weg. Errug iritant allemaal.
Wie o wie kan mij helpen......

piezo
18 juli 2005, 14:13
Met de G-major kan ik je niet helpen. Maar ik weet - naar mijn eigen niet zo bescheiden mening - wel veel van de GR-33.
Je moet alleen wel iets uitvoeriger zijn in je vraagstelling. Wat lukt je niet met de LGXT en hoe-/naar-/via welk medium lukt het uploaden niet?

Fertigo
19 juli 2005, 09:47
Hoe kan ik bijvoorbeeld een mooie chorus instellen of een vette scheur.
Kun je met een GR33 een basis gebruiken (dus gewoon van het element) en dan de gewenste sounds opbouwen en er een naam aan toe kennen?
Kan dat gewoon op het apparaat zelf of moet je dat op de computer doen en vervolgens uploaden.
Ik speel zoals gezegd op een LGXT en ik gebruik de 2de input van mijn versterker (Fender Hot Rod Deville). Mijn G-major schakel ik ook met de GR33.
Over het uploaden moet ik even kijken hoe dat proggie heet om midifiles te zenden dat kan ik nu even niet zien vanaf mijn werkplek (volgens mij iets van midiox....of zoiets).
Ik hoop dat mij wat verder kan helpen want ik vind het een geweldig ding alleen krijg ik er nog niet uit wat ik graag wil.
gtzz

Fertigo
19 juli 2005, 09:48
Hoe kan ik bijvoorbeeld een mooie chorus instellen of een vette scheur.
Kun je met een GR33 een basis gebruiken (dus gewoon van het element) en dan de gewenste sounds opbouwen en er een naam aan toe kennen?
Kan dat gewoon op het apparaat zelf of moet je dat op de computer doen en vervolgens uploaden.
Ik speel zoals gezegd op een LGXT en ik gebruik de 2de input van mijn versterker (Fender Hot Rod Deville). Mijn G-major schakel ik ook met de GR33.
Over het uploaden moet ik even kijken hoe dat proggie heet om midifiles te zenden dat kan ik nu even niet zien vanaf mijn werkplek (volgens mij iets van midiox....of zoiets).
Ik hoop dat mij wat verder kan helpen want ik vind het een geweldig ding alleen krijg ik er nog niet uit wat ik graag wil.
gtzz

piezo
19 juli 2005, 14:00
Misschien begrijp jij het niet of begrijp ik jou niet. Met het gewone gitaarsignaal doet de GR-33 niets behalve het al dan niet doorgeven ervan, gebufferd via de GUITAR OUT als daar een plug insteekt en anders op lijn nivo via de MIX OUT. De 6 signalen voor iedere snaar apart (bij LGXT afkomstig van de piezo zadeltjes, bij een Gk-2A van het hexafonische element) gaan alleen naar de pitch-to-MIDI converter waar ze worden gemeten op toonhoogte, aanslagsterkte en eventueel volumeverloop en worden dus nooit als gitaarsignaal hoorbaar. De pitch-to-MIDI converter geeft vervolgens instructie aan het synthesizergedeelte om de geprogrammeerde klank te spelen overeenkomstig de gemeten pitch en volumewaarden. Ook wordt deze info via de MIDI OUT verzonden. De effecten in de GR-33 werken alleen op de synth geluiden, niet op het gitaargeluid. Om ook effecten aan het gewone gitaargeluid toe te voegen moet je de GUITAR OUT verbinden met een losse FX processor (G-major) en de output daarvan rechtstreeks met de gitaaramp of met de RETURN van de GR-33, waar het dan gemengd wordt met het synthsignaal en aan de MIX OUT toegevoerd.
Als je zowel synthgeluid als gitaargeluid versterkt via een gitaarversterker (en dat blijkt niet goed uit jouw info) moet de OUTPUT SELECT (is EQ voor het synth geluid) op GUITAR AMP staan en moet de G.AMP SIM (is EQ voor het gitaarsignaal, programmeerbaar via SYSTEM) op OFF staan.

Programmeren van de GR-33 is goed te doen op het apparaat zelf, als je de weg een beetje weet en de eigenaardigheden leert. Up- en downloaden van synthpatches naar een SYSEX librarian/filer als Midiox via MIDI zou ook geen probleem moeten zijn, als je de juiste data transfer mode instelt. NB Midiox is geen patch editor, alleen een SYSEX filer, dus je kunt het niet gebruiken voor het programmeren van de GR-33.

Ik hoop dat je hier genoeg aan hebt. Het goed lezen van handleidingen wil ook nog wel eens helpen, die van de GR-33 is redelijk goed.