PDA

View Full Version : Ik wil graag wat Jazz leren spelen. !!



°plectrum°
15 juli 2005, 19:55
Jow,

Ik zou graag eens beginnen met wat Jazz te spelen maar ik heb helemaal geen idee hoe ik eraan moet beginnen.

Hebben jullie wat tips voor mij en misschien ook wat artiesten waar ik naar kan luisteren(helpt ook altijd :-D )

Bedankt!

Daniël_san
15 juli 2005, 23:00
Luisteren: Jesse van Ruller e.d.

Oefenen/doen:
Tellen en ritmes aanslaan.

Accoorden:
--5----
--5----
--5----
--5----
--x----
--5----


daarna:
--5-----
--5-----
--5-----
--4-----
--5-----
--x-----

en daarna:
-----
--3--
--4--
--4--
--x--
--3--

Ik ben alleen vergeten hoe die accoorden heten :oops:

Lacrymosa
15 juli 2005, 23:47
koop een cd waar veel, bekende, standards op staan, download de bladmuziek, en jamm mee

°plectrum°
16 juli 2005, 08:34
welke cd :-? ?

guitarmonk
16 juli 2005, 13:33
Oefenen/doen:
Tellen en ritmes aanslaan.



Accoorden: plus variaties

-Am7- (II)

--5---- --3-- --8--
--5---- --1-- --8--
--5---- --2-- --9--
--5---- --2-- --7--
--x---- -(0)- --x--
--5---- -(0)- --x--

-D9- (V)

(D7)
--5-----2----8--
--5-----1----7--
--5-----2----7--
--4-----0----7--
--5-----x----x--
--x-----x----x--

-Gmaj7- (I)

--x----2----7--
--3----0----7--
--4----0----7--
--4----0----5--
--x----x----x--
--3----x----x--


Dit is de II-V-I, die komt heel vaak voor in jazz, maar aan deze wending opzich heb je niet zoveel. Hoewel de II-V-I in heel veel schema's vookomt. Het is ook belangrijk bij akkoorden dat je weet hoe elk akkoord opgebouwd is en je moet akkoorden op verschillende manieren kunnen spelen. Naast de namen heb ik er een paar verschillende manieren hoe je ze kunt spelen bijgezet. de 1e van Am7, D9 en Gmaj7 passen goed bij elkaar qua hoogte en positie. Dat geld ook voor de 2e versies van Am7, D7 en Gmaj7, en de 3e versies hiervan. Je kunt hier gewoon eindeloos mee doorgan en verschillende versies mixen.

Daevren
16 juli 2005, 13:54
Je post is onduidelijk. Wat voor jazz wil je spelen? Waar luister je zelf na?

Ik zou inderdaad beginnen met het leren van septiemakkoorden.


GMaj7

------
--3---
--4---
--4---
------
--3---


Cmaj7

------
--5---
--4---
--5---
--3---
------


G7

------
--3---
--4---
--3---
------
--3---


C7

--3---
--5---
--3---
--5---
--3---
--3---


C7

------
--1---
--3---
--2---
--3---
------


Gmaj6

------
--3---
--4---
--2---
------
--3---


Cmaj6

------
--5---
--1---
--5---
--4---
------

Gm/maj7

--3---
--3---
--3---
--4---
--5---
--3---



Gm7

--3---
--3---
--3---
--3---
------
--3---


Gm6

--3---
--3---
--3---
--2---
------
--3---


Cm/maj7

--3---
--4---
--4---
--5---
--3---
--3---



Cm7

--3---
--4---
--3---
--5---
--3---
--3---


Cm6

------
--4---
--2---
--5---
--3---
------


Gdim7

------
--2---
--3---
--2---
------
--3---


Cdim7

------
--4---
--2---
--4---
--3---
------


G7b5

------
--2---
--4---
--3---
------
--3---


G7#5

------
--4---
--4---
--3---
------
--3---


C7b5

------
--1---
--3---
--2---
------
--2---


C7#5

------
--1---
--3---
--2---
------
--4---

Gm7b5

------
--2---
--3---
--3---
------
--3---


Cm7b5

------
--4---
--3---
--4---
--3---
------


Met deze kun je eigenlijk alle jazz standards spelen. Deze akkoorden hebben bijna allemaal grondtonen. En de grondtonen liggen bij de G-voorbeelden op de lage E snaar. Dus je kunt hem op die manier transponeren naar elke toonsoort. Bij de C-voorbeelden ligt de C op de A-snaar.

Let ook dat deze voicings bijna allemaal 4 noten bevatten. Ze gaan er van uit dat je niet solo speelt, dus dat er ook een bas aanwezig is. Zeker die voicings zonder grondtoon.

Controleer wel alle akkoorden, ik heb ze snel overgetypt en er kunnen makkelijk fouten in zitten. Ken ook de theorie achter deze akkoorden. Wat zijn hun intervallen en snap het verband tussen de intervallen en de naam. Ook is het dan makkelijker onthouden, want in als je bijv G7, G7b5, G7#5 dan zie je welke positie er verschuift om het verschil te maken. In dit geval de kwint maar dit geld voor alle akkoorden.

Leer ze ook niet allemaal tegelijk, maar met twee of vier. Schuif ze ook op(transponeer). Als je Gmaj7 geleerd heb, speel hem ook als Amaj7 of Fmaj7, Cmaj7 enz.

Je kunt ze wel in de volgorde zoals ik die opgeschreven heb leren maar sommige zijn echt een stuk zeldzamer dan anderen. Bekijk eens de akkoorden van je favorite jazz standards, dan zie je gelijk welke typen het vaakst voorkomen en dus het belangrijkst zijn om te leren.

Dat kun je goed hier doen: http://www.songtrellis.com/changesPage


Luisteren is het belangrijkst. Zeker als je (over een paar jaar ben ik bang, maar daar neem ik wel bij aan dat we het over bebop hebben) aan het soleren toe komt.

De artisten die ik aanraad zijn:

Sax: Charlie Parker, John Coltrane, Micheal Brecker, Sonny Rollins,

Gitaar: Pat Metheny, Jim Hall, Wes Montgomery

Trompet: Dizzy Gillespie

Piano: Thelonious Monk


Maar dit is voor een groot deel ook mijn smaak, maar dit zijn zeker namen waar je flink naar moet gaan luisteren.



Volgens mij is dit (bebop jazz) de moeilijkst speelbare muziek. Dit leren is helemaal een levenslang project. Ik faalde in iedergeval zelf erg hopeloos. Er ging te veel tijd en moeite in zitten en ik had teveel andere muzikale interesses. Misschien dat ik het ooit nog probeer. Het is misschien wel de leukste muziek om te spelen.

Ik vraag me af of posten zoals deze nu echt iemand afschrikken.

°plectrum°
16 juli 2005, 22:41
wow bedankt joh maar ik ben nog niet bezig met intervallen dat gaat me'n leraar een van de volgende lessen uitleggen maar bedankt voor de akkoorden kan iemand ze mischien controleren?

butters
18 juli 2005, 00:51
Cmaj6 is

...5....
...5...
...5...
...5...
...3...
.......

8-)

de rest ziet er goed uit

guitarmonk
18 juli 2005, 11:01
@Daevren:

Ik vraag me af op bebop het moeilijkst is, de schema's zijn vaak niet erg afwijkend van de toonsoort (met uitzondering van nummers als Giant Steps van Coltrane) maar het is voornamelijk snel kunnen spelen en voorla snel improviseren wat het moelijk maakt. Ik heb op North Sea Jazz het concert van Herbie Hancock en Dave Holland gezien en dat was absoluut geen bebop of postbop, maar wat daar gebeurde was veeel ingewikkelder met ontzettend afwijkende ritmes en ook qua tonaliteit.
Ik denk dat de een bebop makkelijker vind en de ander moeilijk maar je kunt niet zomaar stellen dat bebop het 'einddoel' is wat moeilijkheid betreft.

yanto
18 juli 2005, 12:33
Zou eerst II-V-I oefenen in majeur en mineur. Dus Dm7-G7(alt)-Cmaj7
en Bm7b5-E7(alt)-Am7.
Je kunt hier vrij makkelijk over improviseren omdat je in dezelfde toonsoort blijft.
Daarnaast kun je met simpele standards beginnen zoals Blue Bossa, Autumn Leaves en Rhythm Changes.
Vooral veel luisteren, alles eigenlijk, niet alleen naar gitaristen.

harrie-beton
18 juli 2005, 13:55
eerst kruipen dan lopen.
jazz is moeilijke muziek die veel instrument beheersing vraagt. Luister eens naar Pat Metheny. Redelijk toegankelijk.


oh ja, op sommige forums is het verboden om "help" in de titel van je thread te plaatsen...
Idee waarom?

°plectrum°
20 juli 2005, 20:56
Nee ik heb geen idee eigenlijk?

LuukieRayVaughan
24 juli 2005, 12:37
@ Guitarmonk

Bebop is juist onstaan omdat artiesten zoals Miles Davis en Coltrane de Jazz die ze in bigbands speelden enzo te makkelijk vonden. Vaak gingen ze met zun 5en ofzo in een cafe'tje muziek maken die wel moeilijk was en daaruit is Bebop onstaan..

guitarmonk
24 juli 2005, 16:10
@LuukieRayVaughan

Ja ok dat is waar, maar wat ik bedoelde was dat het niet slim is om je alleen maar op bebop te focussen, omdat dat het moeilijkst is. Het ritme bijv. is bij bebop meestal niet anders dan 4/4 , 3/4 of 2/4 oid. Erg afwijkende ritmes wat het moeilijk kan maken komt niet vaak in de oude bebop voor. Begrijp me niet verkeerd, ik vind bebop erg goed. Het nummer Donna Lee vind ik bijv. heel vet. Ik begrijp wel wat je bedoelt.

sietze
25 juli 2005, 15:53
hoi

Bloodline
28 juli 2005, 11:29
een van de mooiste jazz dingetjes die ik ken is dit ( de 1ste 4 akkoorden moet je heel langzam spelen en waarvan ik het geleerd heb weet ik niet meer, de toonladder daarna moet je in trioletten spelen )




Spoor 1

E||--5----5----5----5----|--0--1--0-----------------------------|
B||--5----4----3----5----|-----------1--------------------------|
G||--5----5----3----3----|--------------3--2--0-----------------|
D||--3----4----5----2----|-----------------------3--2-----------|
A||----------------------|-----------------------------3--1-----|
E||----------------------|-----------------------------------3--|



--1----------------||
--1----------------||
--2----------------||
--3----------------||
--3----------------||
--1----------------||

Speel het langzaam met gevoel !!

koella
28 juli 2005, 22:06
Ik heb je eigen (shred)nummer beluisterd. Wat volgens mij perfect op jou smaak aansluit is mike stern.
Luister maar eens naar de solo van "little shoes" op de cd "upside downside".
De solo wordt echt van 0 naar 100 opgebouwd. Hij begint een beetje jazzy en stijgt dan op als een straaljager.
De riffs die hij in de snelle gedeeltes speelt zijn zelfs in slow-motion nog lastig te spelen (geloof me).

Das Schaap
29 juli 2005, 14:49
Probeer zijn Giant Steps eens. 8-)

koella
30 juli 2005, 22:16
Ik heb je eigen (shred)nummer beluisterd. Wat volgens mij perfect op jou smaak aansluit is mike stern.
Luister maar eens naar de solo van "little shoes" op de cd "upside downside".
De solo wordt echt van 0 naar 100 opgebouwd. Hij begint een beetje jazzy en stijgt dan op als een straaljager.
De riffs die hij in de snelle gedeeltes speelt zijn zelfs in slow-motion nog lastig te spelen (geloof me).

Ik heb me vergist. Dit was voor bloodline bedoelt. Of ken je mike stern al ?

taylor
31 juli 2005, 11:35
jazz stijl leren begint denk ik idd met uitgebreide akkoorden kennis, je kunt je er niet zo maar mee beginnen ja kan wel maar dan zul je het uiteneindelijk niet erg goed begrijpen ect maar dat is met elke stijl wel zo.

als je eenmaal de akkoorden kent en ook de functie enzo ervan kun je met(hele) simpele jazz standaards beginnen.

ik weet niet hoe gevordert je bent maar anders zo ik eerst meer op blues gaan richten....die stijl is makkelijker te begrijpen vanwege de simpelere schema's en ook qua ladders enzo toch is jazz wel een afgeleide van de blues,blues is gewoon en goeie basis voor elke(moderne) stijl eigenlijk ook voor rock of weet ik veel wat....

°plectrum°
13 augustus 2005, 08:30
K bedankt,
dus het is goed dat ik nu bezig ben met pentatonic scales (niet beginnen, bezig zijn) en met diatonische akkoorden reeksen opschrijven etc?

maternotten
30 augustus 2005, 09:31
je kunt hier een compleet niet te moeilijk solo-voorbeeld downloaden
(linker vak), je ziet dan de noten op het fretboard verschijnen.
Het voorbeeld is een bossa in Dm en Bbm

http://home.planet.nl/~otten699/fretboardvisualizer.htm

Matern