PDA

View Full Version : Te veel,Te snel



lostsoul
15 juli 2005, 16:36
Ik wil dit even kwijt, om mijn collega gitaargroentjes een hart onder de riem te steken.

Ik heb van mezelf weinig geduld, en al helemaal niet als ik iets heel graag wil.
En geloof me ik wil HEEL GRAAG goed gitaar kunnen spelen. Omdat ik meteen de moeilijkste tabs probeer en altijd meteen op snelheid wil spelen raak ik snel gefrustreerd.

Maar deze laatste paar dagen heb ik het licht gezien, en de oplossing gevonden.
En het is zo verdomde simpel!
Als je lange stukken gaat leren deel het dan op in kleine stukjes. Begin bij het eerste en ga pas naar het tweede als je dat stukje blind kan spelen.
Iets dat heel erg helpt om een stukje te leren is om heeeeel langzaam te beginnen, en pas de snelheid opvoeren als je die snelheid VOLLEDIG beheerst.

Eigenlijk wist ik dit allemaal wel, want het is natuurlijk heel logish.
Maar ik vergat het door m'n enorme wil om binnen een half jaar een gitaargod te willen zijn :)
Hopelijk heeft iemand hier iets aan...


Later

Jax
15 juli 2005, 17:54
Je hebt helemaal gelijk. Iemand heeft ook ooit gezegd dat je degene met het meeste geduld het snelst zijn doel bereikt, en volgens mij zit hier echt wel wat in. Wanneer je dingen ook in kleine stappen leert is het ook minder erg als een stuk niet meteen goed gaat. Je geeft dit deel gewoon wat extra tijd, en als deze er dan goed in zit geeft het een voldaan gevoel dat je dat deel gewoon helemaal goed kan spelen.

Ravanelli
16 juli 2005, 00:44
En speel alleen wat je spelen kan. Het is namelijk niet verstandig om na een week gitaar te spelen, een boek van 'Jason Becker' te kopen. Je loopt je alleen maar op te winden. Speel wat binnen je grenzen ligt, dit voorkomt ergernissen en bevordert het plezier.

Mauser
20 juli 2005, 12:02
Het is altijd leuker om een simpelere riff strak te spelen dan een gecompliceerde riff slordig te spelen vind ik :)

Raffel
22 juli 2005, 15:45
wat ook werkt als je een riff op snel tempo hebt, is het tempo op te voeren een aantal bpm voorbij hoe snel je het perfect kan spelen. Daarna dring je het tempo dan iets terug en valt het tempo weer mee en gaat alles ineens veel soepeler, maar wel weer op een iets hoger tempo. Probeer maar eens :)

Met metronoom oefenen werkt sowieso goed.

Vampire
24 juli 2005, 10:29
En speel alleen wat je spelen kan. Het is namelijk niet verstandig om na een week gitaar te spelen, een boek van 'Jason Becker' te kopen. Je loopt je alleen maar op te winden. Speel wat binnen je grenzen ligt, dit voorkomt ergernissen en bevordert het plezier.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik vind altijd dat je namelijk NET een trapje hoger moet. Aangezien je constant in hetzelfde circuit blijft hangen anders en je op die manier niet veel leert. Maar dat is mijn visie hoor.

freddietjetje
25 juli 2005, 16:54
ik snap wat je bedoel, al heb ik niet zon lange tijd ervaring.
het eerst liedje wat ik wou leren was stairway to heaven :P

lostsoul
26 juli 2005, 00:11
wat ook werkt als je een riff op snel tempo hebt, is het tempo op te voeren een aantal bpm voorbij hoe snel je het perfect kan spelen. Daarna dring je het tempo dan iets terug en valt het tempo weer mee en gaat alles ineens veel soepeler, maar wel weer op een iets hoger tempo. Probeer maar eens


Goeie tip. Ik heb wel gemerkt dat ik dan wel goed moet opletten dat ik het niet te snel ga spelen :)


Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik vind altijd dat je namelijk NET een trapje hoger moet. Aangezien je constant in hetzelfde circuit blijft hangen anders en je op die manier niet veel leert. Maar dat is mijn visie hoor.

Helemaal mee eens. Wel oppassen natuurlijk dat je de ladder niet te hoog legt, en Te veel, Te snel wil :-D


Ik wil ook nog even kwijt dat de juiste tools ook ENORM helpen.
Ik heb Guitar Pro ondenkt, en ik leer opeens 5x sneller!
Vooral het ritme van het aanslaan had ik vaak moeite mee als ik een tab las. Het is echt zonder overdrijven 10x makkelijker als je het hóórt.

99% van dit forum weet dit natuurlijk al, maar nogmaals: dit is voor groentjes zoals mij. I FEEL YOUR PAIN!

stax
27 juli 2005, 09:30
Powertab is mijn redding geweest...
Zeer handig progje...
Ook www.akkoord.be heb ik als zeer nuttig beschouwd.

Haast en spoed is zelden goed zeggen ze wel eens maar het klopt wel

Richwoodje
27 juli 2005, 10:51
En speel alleen wat je spelen kan. Het is namelijk niet verstandig om na een week gitaar te spelen, een boek van 'Jason Becker' te kopen. Je loopt je alleen maar op te winden. Speel wat binnen je grenzen ligt, dit voorkomt ergernissen en bevordert het plezier.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik vind altijd dat je namelijk NET een trapje hoger moet. Aangezien je constant in hetzelfde circuit blijft hangen anders en je op die manier niet veel leert. Maar dat is mijn visie hoor.

als je veel speelt merk je vanzelf wel dat je niveau hoger wordt, en dat je dus moeilijkere liedjes kan spelen toch :-D

ikzelf ben nogal lui, dus vooral totaal niet-technische maar toch mooie liedjes hier (maar daar moet ik maar ns vanaf :oops: )