PDA

View Full Version : fender F tuners het verschil re issues en original



ddx1975
15 juli 2005, 16:01
halllo

weet iemand het verschil tuseen een re-issue en original 70's fender tuners ?
ik bedoel het zal wel wat meer glimmen en zo maar zou je het kunnen merken ? als ik het op een orginele 70s strat zou bevestigen.


grz
df

marc_o
15 juli 2005, 16:44
het verschil zit 'm in 30 jaar slijtage misschien? Ik vermoed dat ze wel zijn gemaakt om als vervanging van versleten tuners gemaakt zijn. bewaar in ieder geval die ouwe meuk wel voor als je de gitaar ooit zo origineel mogelijk wilt doorverkoper, je hebt van die huilebalken die daarover vallen en de prijs dan omlaag willen halen...tís maar een tip.

ddx1975
20 juli 2005, 14:07
bedankt voor je reactie

vulvasonic
20 juli 2005, 19:25
Ik heb nog nooit RI's gezien van de jaren 70 mechanieken. Weet je zeker dat ze bestaan?

jpb
20 juli 2005, 22:50
halllo

weet iemand het verschil tuseen een re-issue en original 70's fender tuners ?
ik bedoel het zal wel wat meer glimmen en zo maar zou je het kunnen merken ? als ik het op een orginele 70s strat zou bevestigen.


grz
df
Waarom wil je dat???

piezo
21 juli 2005, 00:32
halllo

weet iemand het verschil tuseen een re-issue en original 70's fender tuners ?
ik bedoel het zal wel wat meer glimmen en zo maar zou je het kunnen merken ? als ik het op een orginele 70s strat zou bevestigen.


grz
df

Zijn er losse F-tuners te koop? Kan ik mijn originele misschien een beetje sparen.

piezo
21 juli 2005, 00:56
Ik heb nog nooit RI's gezien van de jaren 70 mechanieken. Weet je zeker dat ze bestaan?

Gevonden. Staan gewoon op de Fender site. Maar ik wil eerst weten of ze passen op mijn '67, want de tuners daarop zijn net een beetje anders. In de winkel maar eens vragen of er 1 van een reissue Fender mag losschroeven om te passen.

vulvasonic
21 juli 2005, 01:36
Ik heb nog nooit RI's gezien van de jaren 70 mechanieken. Weet je zeker dat ze bestaan?

Gevonden. Staan gewoon op de Fender site. Maar ik wil eerst weten of ze passen op mijn '67, want de tuners daarop zijn net een beetje anders. In de winkel maar eens vragen of er 1 van een reissue Fender mag losschroeven om te passen.

Staat geen foto bij....

piezo
21 juli 2005, 10:54
Nee, maar ik neem aan dat het dezelfde zijn die ze op de RI gitaren zetten.

ddx1975
22 juli 2005, 08:16
ik heb momenteel kluson tuners en die afscherm doppen aan de bovenkant zijn iets kleiner als de orginele fender F tuners
dus je ziet echt die ronde plekken van de vorige tuners er nog in en dat stoort mij
nu dacht ik heeeey strax koop ik de re-issue F tuners en blijft het allemaal het zelfde

ddx1975
22 juli 2005, 08:17
vandaar mijn vraag

piezo
22 juli 2005, 13:21
ik heb momenteel kluson tuners en die afscherm doppen aan de bovenkant zijn iets kleiner als de orginele fender F tuners
dus je ziet echt die ronde plekken van de vorige tuners er nog in en dat stoort mij
nu dacht ik heeeey strax koop ik de re-issue F tuners en blijft het allemaal het zelfde

Bij Vox Humana verkopen ze een type Schaller 501 STL6, Grondplaatje heeft de vorm van een paralellogram, dus gelijkend op F-tuners. Of ze echt passen weet ik niet. Zijn goedkoper dan Fender RI F-tuners maar hebben wel een Schaller logo'tje en ik weet niet of dat voor jou uitmaakt. (70's F-tuners werden ook door Schaller gemaakt, voor zover ik weet, misschien RI's ook wel)

vulvasonic
22 juli 2005, 13:48
ik heb momenteel kluson tuners en die afscherm doppen aan de bovenkant zijn iets kleiner als de orginele fender F tuners
dus je ziet echt die ronde plekken van de vorige tuners er nog in en dat stoort mij
nu dacht ik heeeey strax koop ik de re-issue F tuners en blijft het allemaal het zelfde

Bij Vox Humana verkopen ze een type Schaller 501 STL6, Grondplaatje heeft de vorm van een paralellogram, dus gelijkend op F-tuners. Of ze echt passen weet ik niet. Zijn goedkoper dan Fender RI F-tuners maar hebben wel een Schaller logo'tje en ik weet niet of dat voor jou uitmaakt. (70's F-tuners werden ook door Schaller gemaakt, voor zover ik weet, misschien RI's ook wel)

Om maar even de knuppel in het hoenderhok der puristen te gooien; ik vind de jaren 70 Fender mechanieken veel beter dan de oude, en nu weer zo vaak gebruikte, Klusons.

Raytheman
22 juli 2005, 14:48
vervangende tuning keys hebben fender artikel nummer 0053684000 ( de mechanieken zelf) en 0011357000 ( bevestigingsmateriaal)
Kan je vast wel bestellen bij je lokale gitaarboer

piezo
22 juli 2005, 16:37
Om maar even de knuppel in het hoenderhok der puristen te gooien; ik vind de jaren 70 Fender mechanieken veel beter dan de oude, en nu weer zo vaak gebruikte, Klusons.

Klopt dat? Maar zijn moderne Klusons door de nauwkeuriger productiemethoden niet beter dan de oude?

Fender gebruikte tot ca. 1967 Klusons die speciaal voor Fender door een ander metaalbewerkingsbedrijf X&Y (naam is me ontschoten), dat ook de bruggen voor Fender maakte, werden aangepast om op een Fender kop te passen. I.v.m. leveringscontinuiteit en efficiency (terecht; het is natuurlijk van de zotte dat je bij dergelijke productieaantallen gitaren bestaande mechnieken gaat afkorten) heeft CBS in 1967 de eerder door productiemanager Forrest White ontworpen F-tuners laten fabriceren bij fa. X&Y. Een paar jaar later heeft CBS de productie daarvan uitbesteed bij Schaller.
De Schaller F-tuners (uit de 70's dus) zien er nagenoeg hetzelfde uit als de X&Y F-tuners maar zijn volgens mij van betere kwaliteit (Duits hè) dan zowel de Klusons als die X&Y's. Ik heb pasgeleden een setje X&Y F-tuners moeten reviseren. Dat de messing tandwieltjes inslijten, alla, maar de worm asjes waren !@#$%^&* hartstikke krom geworden. Vandaar dat ik vervangende zoek, precies passend, maar niet noodzakelijk identiek. Misschien dus die Schaller 501.

Raytheman
22 juli 2005, 17:14
Bovenstaande artikelnummers zijn ook Schaller/Fender.
Misschien is dat een optie?

taylor
23 juli 2005, 11:32
in 70 jaren had je 2 soorten tuners al leken ze op het eerste gezicht erg op elkaar.

de eerste serie van r&o geloof ik zo uit me hoofd kun je onderin het asje zien(waar je mee draait)de 2e serie na 75 ong ofzo had dat niet(helmaal dicht)

je kunt idd replica's kopen,hoe je ze uit elkaar haalt originele 70 tuners zijn nogal dof door de jaren ,replica's zijn gewoon nieuw
de replica's zijn nagemaakt als de latere serie dus niet met dat zichtbare asje.

piezo
23 juli 2005, 14:32
de eerste serie van r&o geloof ik zo uit me hoofd kun je onderin het asje zien(waar je mee draait)de 2e serie na 75 ong ofzo had dat niet(helmaal dicht)

Klopt.