PDA

View Full Version : schema Z vex fuzz factory



jeroen rommens
15 juli 2005, 11:24
Kan iemand hier aankomen ?
Of weet soms iemand waar ik dat kan vinden ?

alle antwoorden zijn welkom.

birt
15 juli 2005, 12:10
je gaat het eerste antwoord niet leuk vinden.

volgens mij maak je beter een effect dat momenteel niet verkrijgbaar is of gewoon al heel oud is en al heel veel gekopieerd is.
z-vex moet van zijn effecten leven en dat is niet heel rendabel en aangezien hij tijd en dus ook veel geld heeft gestoken in het ontwerpen van die effecten kan je ze beter niet gaan kopieren.
koop dan een fuzz factory vexter (niet handgeschilderd en goedkoper) of maak een andere extreme fuzz. er zijn er wel een aantal

Robbert
15 juli 2005, 12:18
Behalve wat Birt zei, moet er ergens wel een schemaatje rond dwalen... maar waar!

birt
15 juli 2005, 12:19
Behalve wat Birt zei, moet er ergens wel een schemaatje rond dwalen... maar waar!

meerdere zelfs volgens mij

marc_o
15 juli 2005, 13:57
Ik vind dat je lekker mag maken wat je zelf wilt hebben, en zeker voor eigen gebruik.

Dirk_Hendrik
15 juli 2005, 14:57
volgens mij maak je beter een effect dat momenteel niet verkrijgbaar is of gewoon al heel oud is en al heel veel gekopieerd is.
z-vex moet van zijn effecten leven en dat is niet heel rendabel en aangezien hij tijd en dus ook veel geld heeft gestoken in het ontwerpen van die effecten kan je ze beter niet gaan kopieren.
koop dan een fuzz factory vexter (niet handgeschilderd en goedkoper) of maak een andere extreme fuzz. er zijn er wel een aantal

Hoewel er een kern van waarheid in dit antwoord zit is dit meer het antwoord wat je tegenkomt op het www.diystompboxes.com forum en op z'n minst twijfelachtig is omdat:

- Deze beschermende mentaliteit nogal politiek correct is en voor mij maakt dat ik dat forum in toenemende mate niet te harden vind.
- Meneer Vex erg vervelend kan doen als iets zelfs maar ruikt naar publicatie van een ontwep van em.
- Publicatie van kennis de sleutel is tot verdere ontwikkelingen. Kijk maar naar de ontwerpen die zijn ontstaan uit b.v. een Tubescreamer.
- DIY stompboxes een aantal leden heeft die een grote vinger in de pap hebben én commercieel bezig zijn. Daar is niets mis mee maar ze hebben het wel voor elkaar gekregen dat elke referentie naar de "werking van" direct wordt verwijderd als het over hun ontwerpen gaat.
- Meneer Vex zal moeten accepteren dat ontwerpen uitgeplozen worden. Na verloop van tijd komen van goede dingen dus imitaties.
- Meneer Vex z'n verkoopstatus dus uit innovativiteit zal moeten halen in plaats van constant te trachten copycats te vangen. Iets wat Mike Matthews van EH wel deed. (MM is iemand waar vex nogal over bragged)

birt
15 juli 2005, 15:03
je hebt wel gelijk. maar ik snap even goed die DIYstompboxes mening.

ik ga het zelf niet doen (ondanks het feit dat ik het wel aanlokkelijk vind) omdat ik simpelweg niet van de heisa hou die het met zich meebrengt. dat heb je niet als je oudere effecten kopieert.

de discussie is eigenlijk zinloos en is op verschillende fora al uitgebreid gevoerd. laten we het erop houden dat je je eigen overtuiging volgt :)

marc_o
15 juli 2005, 15:11
Voor mij hoeft men in ieder geval niet bang te zijn, ik ben namelijk al apetrots als ik een batterij kan vervangen in een stompbox!

Dirk_Hendrik
15 juli 2005, 15:41
Kun je dat al!
Jij Bruut! :o

H.Manback
15 juli 2005, 16:14
Nou ik zal je zeggen die verdomde goedkope batterij clipjes zijn echt *@#$@irritant! :lol:

marc_o
15 juli 2005, 16:32
en dan te bedenken dat ik gewoon een adapter gebruik...

Geronimo
15 juli 2005, 16:37
je hebt wel gelijk. maar ik snap even goed die DIYstompboxes mening.

ik ga het zelf niet doen (ondanks het feit dat ik het wel aanlokkelijk vind) omdat ik simpelweg niet van de heisa hou die het met zich meebrengt. dat heb je niet als je oudere effecten kopieert.

de discussie is eigenlijk zinloos en is op verschillende fora al uitgebreid gevoerd. laten we het erop houden dat je je eigen overtuiging volgt :)

Ok het is zinloos deze discussie, maar voor wat voor heisa ben je bang dan? Denk je nou echt dat meneer Vex jou komt opzoeken omdat jij een pedaaltje van 'm kopieert?

En ik ben het helemaal met dirk eens eigenlijk komt elk ontwerp weer voort uit een ander ontwerp dus feitelijk kopieert iedereen.

Alsof meneer Vex de fuzz ontworpen heeft. Hij heeft gewoon een bestaand ontwerp genomen en het wat aangepast. Een fuzz blijft een fuzz.

Kijk als je een hele rits pedaaltjes maakt en die verkoopt alsof ze van Vex zijn ben je idd fout bezig, maar als je er eentje namaakt voor jezelf of voor een maat daar is toch niks mis mee?

mayniac
15 juli 2005, 16:50
- DIY stompboxes een aantal leden heeft die een grote vinger in de pap hebben én commercieel bezig zijn. Daar is niets mis mee maar ze hebben het wel voor elkaar gekregen dat elke referentie naar de "werking van" direct wordt verwijderd als het over hun ontwerpen gaat.

Dit is pertinent niet waar, ook niet in het geval van ZVex. Vex is nooit te beroerd om de werking van zijn apparaten uit te leggen en gaat daarin zelfs vrij ver. Doe maar eens zoeken in de archiven. Als je wilt kun je het hele principe van de Seek/Ooh Wah daaruit halen en met een beetje technische kennis kun je er zelf eentje bouwen. Echter, hij wil gewoon niet dat complete schema's gepubliceerd worden.

Ook Paul Perry van Frostwave is zeer open over zijn ontwerpen. Verder zitten er ook echt niet veel grote jongens op dat forum en die hebben al helemáál geen vingers in de pap.


- Meneer Vex zal moeten accepteren dat ontwerpen uitgeplozen worden. Na verloop van tijd komen van goede dingen dus imitaties.

Dat doet ie ook. Meneer Vex heeft er zelfs helemaal niks op tegen als je z'n ontwerpen tot op het bot uitpluist en/of kloont. Mits het maar voor eigen gebruik is en schema's en/of pcb layouts niet via internet verspreid worden.

nicoverduin
15 juli 2005, 18:05
- DIY stompboxes een aantal leden heeft die een grote vinger in de pap hebben én commercieel bezig zijn. Daar is niets mis mee maar ze hebben het wel voor elkaar gekregen dat elke referentie naar de "werking van" direct wordt verwijderd als het over hun ontwerpen gaat.

Dit is pertinent niet waar, ook niet in het geval van ZVex. Vex is nooit te beroerd om de werking van zijn apparaten uit te leggen en gaat daarin zelfs vrij ver. Doe maar eens zoeken in de archiven. Als je wilt kun je het hele principe van de Seek/Ooh Wah daaruit halen en met een beetje technische kennis kun je er zelf eentje bouwen. Echter, hij wil gewoon niet dat complete schema's gepubliceerd worden.

Ook Paul Perry van Frostwave is zeer open over zijn ontwerpen. Verder zitten er ook echt niet veel grote jongens op dat forum en die hebben al helemáál geen vingers in de pap.


- Meneer Vex zal moeten accepteren dat ontwerpen uitgeplozen worden. Na verloop van tijd komen van goede dingen dus imitaties.

Dat doet ie ook. Meneer Vex heeft er zelfs helemaal niks op tegen als je z'n ontwerpen tot op het bot uitpluist en/of kloont. Mits het maar voor eigen gebruik is en schema's en/of pcb layouts niet via internet verspreid worden.
Maar voor zijn nano ampje moet je een schakelende voeding maken om de hoogspanning te bereiken. Zoveel zullen er dat niet zijn die de techniek begrijpen en het kunnen nabouwen. Zelfs met schema.
Nico :-D :-D :-D :-D :-D

birt
15 juli 2005, 19:43
je hebt wel gelijk. maar ik snap even goed die DIYstompboxes mening.

ik ga het zelf niet doen (ondanks het feit dat ik het wel aanlokkelijk vind) omdat ik simpelweg niet van de heisa hou die het met zich meebrengt. dat heb je niet als je oudere effecten kopieert.

de discussie is eigenlijk zinloos en is op verschillende fora al uitgebreid gevoerd. laten we het erop houden dat je je eigen overtuiging volgt :)

Ok het is zinloos deze discussie, maar voor wat voor heisa ben je bang dan? Denk je nou echt dat meneer Vex jou komt opzoeken omdat jij een pedaaltje van 'm kopieert?

neen maar aangezien ik zelf regelmatig pedaaltjes verkoop ga ik geen zvex nabouwen. anders gebeurt het nogal snel dat ik de vraag krijg dat voor anderen ook te doen en als ik dan nee zeg hebben ze ook als excuus dat het enkel voor eigen gebruik is enzovoorts (i know hun redenering zou niet kloppen maar ik heb geen zin om op dat moment met die mensen daarover te gaan discussieren, hen te ontgoochelen, kwaad te maken...) aan dat gedoe heb ik echt geen behoefte :wink:

en ik snap waarom zvex niet wilt dat er volledige schemas van zijn effecten gepost worden, ik zou het persoonlijk ook niet zo heel leuk vinden als ik lang aan een ontwerp van een pedaaltje gewerkt heb (niet dat ik daar al toe in staat ben) en dat mensen dat dan zonder noemenswaardige inspanning kunnen gaan nabouwen. dat ze de techniek erachter kennen of het zelf gaan uitpluizen is wel OK, een mooi schematje is er net iets over. dat begrijp ik dus wel.

met het idee dat hij achter me aan zou komen kom je al snel bij het gedoe dat speeddemon had (met MXR of zo?) en dat was gewoon belachelijk, zeker omdat het over een heel grote firma gaat :lol:

mayniac
15 juli 2005, 19:49
Maar voor zijn nano ampje moet je een schakelende voeding maken om de hoogspanning te bereiken. Zoveel zullen er dat niet zijn die de techniek begrijpen en het kunnen nabouwen. Zelfs met schema.
Nico :-D :-D :-D :-D :-D

Zelfs dat heeft hij uitgelegd. Hij heeft daarvoor het principe van de 'negistor' gebruikt. Als ik het goed heb met een 2n2222, omdat dat de enige transistor was die goed werkte in deze configuratie.... :D

Geronimo
15 juli 2005, 21:05
Ja ok je verkoopt ook kloontjes, dat wist ik niet. Maar wat mij betreft ik verkoop nooit iets ik bouw wat voor de lol voor mijzelf en heel misschien wat voor een goeie vriend, dus dan boeit het natuurlijk niet.

Maar vertel eens wat was dat verhaal van Speeddemon dan? Kwam MXR achter 'm aan? :o (ik hang hier nog niet zo lang rond dus)

EdJ
15 juli 2005, 21:22
Als je graag een effect als de Fuzz Factory wilt hebben kan ik de Skyripper van Joe Gagan aanraden.
Kleine tip:maak alle schakelaars voetschakelaars dat verhoogt de lol van het pedaal aanzienlijk.
Door de ingebouwde fects loop te gebruiken en daar een fuzz of 2,3 in te zetten krijg je geluiden die je werkelijk nog nooit hebt gehoord.
Het pedaal op zich zelf produceerd al effecten die ik nog nooit eerder had gehoord.
Een aanrader!

Random_hero
15 juli 2005, 22:01
Ik heb het schema, sterker nog, ik heb een (bijna) werkende fuzz factory zelf gebouwd. Hij moet alleen nog wat gecontroleerd worden enzo. Of je het mag hebben? Nope. Meneer zvex kan heel vervelend zijn wat dat betreft.

Fumi SG
17 juli 2005, 21:42
en hoe kom jij eraan dan?!? :P :razz:

JoostBaksteen
17 juli 2005, 21:59
Ik heb het schema, sterker nog, ik heb een (bijna) werkende fuzz factory zelf gebouwd. Hij moet alleen nog wat gecontroleerd worden enzo. Of je het mag hebben? Nope. Meneer zvex kan heel vervelend zijn wat dat betreft.

Post dan niks

Dirk_Hendrik
18 juli 2005, 09:19
Post dan niks

Die gedachte had ik ook een beetje. Nu is het een "kijk es maar ik laat verder niks los" topic.

marc_o
18 juli 2005, 09:37
Het is nu eenmaal part of the game, dat wanneer je iets maakt en verkoopt, dat een ander het gaat namaken, en dit kun je niet in de hand houden. Meneer vex zal in het verleden zelf ook wel zijn begonnen met het namaken van overdrives en dergelijke, het is nou niet bepaald dat hij de uitvinder van de stompbox is. Juist door al deze mensen die de pedalen namaken en mogelijk verbeteren of aanpassen, blijft de markt interessant, komen er nieuwe geluiden en een berg mooie en minder mooie pedalen bij, waar wij massaal op gaan Gassen en het houdt de koplopers in de zgn boetiekpedalen scherp, zo ook meneer Vex.

Echoes
27 augustus 2005, 14:50
ik heb een schema gevonden. Het is wel frans maar alles staat goed uitgelegd, incl. schema's.
Ik wil'm zelf ook bouwen maar geen idee of dat wel een goede versie is of dat ie gewoon fake is. Van mij mag j'm hebben hoor :)
Al die poppekast dat het niet eerlijk is voor meneer Vex kan mij niet echt bekoren

Dirk_Hendrik
27 augustus 2005, 21:08
eigenlijk helemaal gehad met dat gekreun over een fuzz face met meer regelaars :evil:

http://www.membres.lycos.fr/davpseudo/ffactorx.htm

xshredx
27 augustus 2005, 22:37
En als je die op veroboard/stripboard zou willen maken:
http://f.defaut.free.fr/drupal/?q=node/4
Ik moet die echt eens proberen, ik ben door al dat gepraat erover wel benieuwd geworden naar hoe die klinkt...

Dolf
27 augustus 2005, 23:03
ik weet dat ik het al in een ander topic gevraagd heb, maar weet er soms niemand ook nog het schema staan van de SHO van zvex?

JoostBaksteen
28 augustus 2005, 12:28
Als we dan toch links gaan plaatsen, de s.h.o.: http://flammable.project.free.fr/

MjS
28 augustus 2005, 12:35
Kijk hoe simpel die schema's zijn...nu vind ik ze ECHT duur...

Hmm...tijd om eens een fuzz en een booster te bouwen, en naar smaak te finetunen :D

Laat mister Z deze thread maar niet lezen trouwens :lol:

Robbert
28 augustus 2005, 12:35
Als we dan toch links gaan plaatsen, de s.h.o.: http://flammable.project.free.fr/

Cool, d'r staat daar ook een schema voor een PIC programmer :D

nicoverduin
28 augustus 2005, 12:42
Als we dan toch links gaan plaatsen, de s.h.o.: http://flammable.project.free.fr/

Cool, d'r staat daar ook een schema voor een PIC programmer :D
Even off topic, Maar ik heb er ooit een gekocht als bouwpakket voor de Atmel serie voor 40-50 euri uit engeland compleet. Kun je niet zelf voor bouwen.
Nico

Dolf
28 augustus 2005, 12:49
Als we dan toch links gaan plaatsen, de s.h.o.: http://flammable.project.free.fr/

OMFG :o ik had al het gevoel dat er een reden was waarom hij zijn schema niet wou vrijgeven, maar dat het zo simpel was had ik niet gedacht!!!!

btw, dank u voor de link


Kijk hoe simpel die schema's zijn...nu vind ik ze ECHT duur...

Gelukkig zit het nog in een mooie behuizing die nog iets van waarde heeft :razz:

MjS
28 augustus 2005, 12:52
Och ik geef m'n zusje wat verf en dat doosje en hoppa...een origineel doosje :D

JoostBaksteen
28 augustus 2005, 13:31
Och ik geef m'n zusje wat verf en dat doosje en hoppa...een origineel doosje :D

mmmm.... dat is een heeeel goed idee, misschien ook eens proberen :D

Robbert
28 augustus 2005, 14:55
Hoe zat dat nou met de Super Duper, zijn dat 2 SHO's achter elkaar of zat er nog wat tussen?

Random_hero
28 augustus 2005, 16:22
van de site:

Ahem. The SUPER-DUPER 2-IN-1 (TM) has two of my infamous but rather delightful Super Hard-On(TM) pedals in one small box, with two switches and LED indicators. HEY! I responded to your multitude of complaints that I don't put in LED's! Gosh, what's next? Power supply jacks? (As a matter of fact, coming in ROctober '01...) Also, in this SUPER-DUPER 2-IN-1 (TM) (gosh I love saying that) is a Master volume control that lets you use it as an overdrive/distortion with any output volume. My my! How conventional, you say! Well, suffice to say, if it weren't there, you'd go deaf with both of those channels cranked up. This pedal is dangerously loud. Don't do what I did, and lean over in front of your speaker cabinet while turning it up. Ouch. Dang.

Dus veel extra zal het idd niet zijn.

MjS
28 augustus 2005, 19:44
Is het eigenlijk legaal om schema's van commerciële pedalen te hosten zonder toestemming van de fabrikant?

Fumi SG
28 augustus 2005, 19:55
hosten -> online zetten?? Nee...

MjS
28 augustus 2005, 19:59
Ah zonde. Leek me wel leuk om een website op te zetten met wat schema's en links voor DIY'ers.

mayniac
29 augustus 2005, 00:08
Ah zonde. Leek me wel leuk om een website op te zetten met wat schema's en links voor DIY'ers.

:o :o :o :o :o :o :o

Hmm... want daar zijn er nog geen 1.000.000 van?

mayniac
29 augustus 2005, 00:11
hosten -> online zetten?? Nee...

Wel, zo lang je maar niet het originele artwork gebruikt, en dus je eigen schema's tekent.

MjS
29 augustus 2005, 07:03
Misschien, maar niet Nederlands-talig. En ik vind aanrommelen met websites altijd leuk, dus of de wereld er beter van wordt interesseert me niet ze veel :razz:

Fumi SG
29 augustus 2005, 10:48
hmz... ik had beter met zo'n SHO kunnen beginnen als eerste pedaaltje. :roll:

Random_hero
29 augustus 2005, 13:15
Overigens, die SHO klopt wel heb ik uit ene redelijk betrouwbare bron vernomen. Een kennis van mij uit de UK is zelfs een keer gemailed door zvex (hij had ook schema's enzo) of hij dringend wilde stoppen met zn activiteiten. Anyway, de superhard on is hetzelfde als de super duper 2 in 1 alleen die laatste heeft ook nog een master volume (kwestie van 1 potmetertje extra).

JoostBaksteen
29 augustus 2005, 13:31
Ik heb een soort van SHO gemaakt en hij werkt idd ;)

Random_hero
29 augustus 2005, 13:35
Ik wil de SHO ook gaan maken, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar ik de Q1 en de D1 uit het schema kan kopen.
Wellicht heeft die gozer nog wat en anders moet ik maar eens hard opzoek (geen electrozaken hier in de buurt enzo (N).

Dirk_Hendrik
29 augustus 2005, 13:43
Met alle respect maar soms heb ik het gevoel dat er hier een beetje seniele/hersendode gebruikers rondlopen. Kom op zeg! Ga eens aktief zoeken. Zowel die BS170 als die zenerdiode staan doodleuk in de Conrad catalogus! Kostte me precies 15 seconden om dat op te zoeken.

Random_hero
29 augustus 2005, 14:07
Conrad rekent asociale verzendkosten als je alleen een paar torretjes e.d. nodig hebt. Ik ben nou niet zo'n grote soldeerhobyist dat ik grote partijen maandelijks inkoop zodat ik die verzendkosten er wel uit haal...

Dirk_Hendrik
29 augustus 2005, 14:37
Mijn voorbeeld was voornamelijk om te illustreren dat het zo lastig niet is om die componenten te krijgen :wink:

JoostBaksteen
29 augustus 2005, 14:50
Conrad rekent asociale verzendkosten als je alleen een paar torretjes e.d. nodig hebt. Ik ben nou niet zo'n grote soldeerhobyist dat ik grote partijen maandelijks inkoop zodat ik die verzendkosten er wel uit haal...

Je electronica boer op de hoek heeft die dingen meestal gewoon op voorraad hoor.

Random_hero
29 augustus 2005, 15:06
Die heb ik dus niet om de hoek (N).

Fumi SG
29 augustus 2005, 17:47
je kunt ook verder kijken dan je hoek, bijvoorbeeld de regio...

Echoes
29 augustus 2005, 18:51
denken jullie dat het schema van de FuzzFactory ook klopt?

JoostBaksteen
29 augustus 2005, 19:15
Als je frans begrijpt moet je even op guitariste kijken, in dat forum staat een thread van 130 pagina's lang over dat ding.

MjS
29 augustus 2005, 19:28
Frans...bah...maar ik kan in ieder geval die tutorial nog wel aardig volgen...

Vraagje trouwens: moet je nog wat afstellen voor die AC128's (wél met een gematched paar natuurlijk, mits nodig?) Ik dacht dat je bij een fuzz daar wat aan moest tweaken?

Random_hero
29 augustus 2005, 19:58
Als je frans begrijpt moet je even op guitariste kijken, in dat forum staat een thread van 130 pagina's lang over dat ding.
Link?

JoostBaksteen
29 augustus 2005, 20:08
Als je frans begrijpt moet je even op guitariste kijken, in dat forum staat een thread van 130 pagina's lang over dat ding.
Link?

google... en lees Dirk_Hendrik' post nog eens... lui kreng.

Random_hero
29 augustus 2005, 20:42
Dude, je moet registreren wil je daar de search mogen gebruiken. Ik heb heus wel daar gekeken hoor. Maar mijn frans is nou ook weer niet zó goed.
Overigens, bij conrad hebben ze een paar onderdelen niet. En ik bestel gewoon liever alles in een. Dit geldt dus voor meerdere shops.
Maar goed Joost, van jij kan volgens mij beter ook maar een chillpill nemen, Smartass.

JoostBaksteen
29 augustus 2005, 20:46
Dude, je moet registreren wil je daar de search mogen gebruiken. Ik heb heus wel daar gekeken hoor. Maar mijn frans is nou ook weer niet zó goed.
Overigens, bij conrad hebben ze een paar onderdelen niet. En ik bestel gewoon liever alles in een.
Maar goed Joost, van jij kan volgens mij beter ook maar een chillpill nemen, Smartass.

Als je nou eens GOED zoekt, dan heb je de link naar die thread als eerste hit bij google.

Bovendien vraag je dingen op een andere manier: "Ik heb gekeken op die site van guitariste, maar dan moet je registeren om te kunnen zoeken, heb je misschien een rechtstreekse link voor mij?". Vriend.

MjS
29 augustus 2005, 21:11
Nou ff vriendelijk doen allemaal, ik kon m eerst ook niet vinden hoor!

Maar dit is de link: http://guitariste.com/forums/viewtopic.php?t=45633[/url]

mathe
30 augustus 2005, 12:46
Vraagje trouwens: moet je nog wat afstellen voor die AC128's (wél met een gematched paar natuurlijk, mits nodig?)
Daar mag je wel van uitgaan. In Fuzz Face achtige circuits moet je bijna altijd het werkpunt van de transistoren optimaal instellen als je wilt dat ze goed gaan klinken.
Matchen van de AC128 is niet nodig (waar wil je precies op matchen dan?). Je moet er wel voor zorgen dat de lekstroom laag is (< 100uA) en dat de versterkingsfactor rond de 70-80x ligt.

Marc

JoostBaksteen
30 augustus 2005, 13:01
Matchen van de AC128 is niet nodig (waar wil je precies op matchen dan?). Je moet er wel voor zorgen dat de lekstroom laag is (< 100uA) en dat de versterkingsfactor rond de 70-80x ligt.
Marc

Met matchen bedoelt hij dus 2 AC128's met de juiste versterkings factor (neem ik aan), dus tussen de 70 en 130. Je kan ook een paar nemen met één van 70 en één van 130, dat schijnt goed te werken (klinken).

Dit is ook wel interessant voor de mensen die hem nog niet kennen: http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fffram.htm

Jorikjet
23 november 2005, 18:04
ik wil er dus ook een gaan maken maar heb een paar vraagjes :D

op deze site (http://f.defaut.free.fr/drupal/?q=node/4) staat het volgende wat je nodig hebt aan onderdelen:
3 potentiométres linéaire 10K (B10K)
2 potentiométres linéaire 5K (B5K)
1 résistance 10K
2 résistances 220K
1 résistance 47K
1 résistance 470 ohm
1 résistance 5,1K
3 condensateurs électrolytiques 10 uF
1 condensateur céramique 100nF
2 transistors Germanium AC128 (PNP)
1 transistor 2N3904 ou équivalent (NPN)
1 switch bipolaire avec 6 ou 9 broches, avec enclenchement au pied
1 connecteur à pression pour pile 9 volts
1 embase Jack femelle mono
1 embase Jack femelle stéréo
1 boitier

ik heb bijna geen kaas gegeten van electronica, en zou graag het volgende weten:

- 3 condensateurs électrolytiques 10 uF
kun je hier gewoon iedere condensator van 10uF gebruiken? Als ik op Banzai effects kijken zie ik er namelijk heel veel staan... (http://www.banzaieffects.com/home.php?cat=265)

- 1 condensateur céramique 100nF
Hier zijn 2 verschillende maten op banzai effects, 2.5mm en 5mm. maakt dit verschil in geluid of welke moet ik gebruiken?

- résistance
Ik kies hier allemaal Metal Film Resistor 1% 0,6W uit, is dit correct?

alvast bedankt!

nicoverduin
23 november 2005, 18:56
Die eerste uit het lijstje is al voldoende hoor. Verder kun je elke keramische cap gebruiken. De afstand in de pennen is net wat je beter uitkomt. De weerstands vermogen waarde is ruimschoots voldoende.
Nico

Jorikjet
17 januari 2006, 11:30
en hij is af! en gaaf! boah! :o

heb alleen de verkeerde knopjes besteld, en moet dus nieuwe kopen. foto's plaats ik dan wel!

Speeddemon
17 januari 2006, 12:04
- 3 condensateurs électrolytiques 10 uF
kun je hier gewoon iedere condensator van 10uF gebruiken? Als ik op Banzai effects kijken zie ik er namelijk heel veel staan... (http://www.banzaieffects.com/home.php?cat=265)
!
Nee, hiervoor moet je elco's (electrolytische condensatoren, wat je ook zonder kennis van de Franse taal nog wel had kunnen afleide :chicken: ) gebruiken. Deze kun je 't beste nemen met spanning 16 of 25V, dan zijn ze niet te groot.

Jorikjet
17 januari 2006, 12:55
klopt, had ik later ook nog veranderd ;)

Lucluc
17 januari 2006, 15:01
En welke transistors heb je nu gebruikt? Heb je foto's?

Jorikjet
17 januari 2006, 18:36
2 AC128 germanium transistors, en dan normal gain. :)

foto's komen als ik de knopjes er op heb zitten! Nog bedankt voor je hulp via de PB's ;) Heb je misschien ook nog een tip of een link hoe je het kastje mooi kan spuiten in een kleur? Beletteren is niet nodig.

Lucluc
17 januari 2006, 19:39
Heb je misschien ook nog een tip of een link hoe je het kastje mooi kan spuiten in een kleur? Beletteren is niet nodig.

Een tip: begin met het afwerken van de behuizing en ga dan pas solderen. Anders heb je vaak geen zin meer alles weer uit elkaar te halen om te verfen.

Ik doe het zo:

- goed schuren
- in een afwassopje vetvrij maken
- drogen
- twee lagen grondlak (motip)
- twee lagen kleurlak (motip)
- letters of 'kip' aanbrengen
- twee lagen blanke lak/kunsthars (motip)

Mijn korte ervaring tot nu toe heeft al geleerd alleen Motip autolak te gebruiken. Die verf van de hobbywinkel is wel iets goedkoper, maar heeft nog geen goed resultaat opgeleverd. Dan kan je weer opnieuw beginnen. Als je geen belettering wilt, kan je de laatste stap ook overslaan, maar het geheel zal iets minder duurzaam zijn. Scheelt wel weer een spuitbus.

Jorikjet
17 januari 2006, 21:29
Super! hier kan ik wat mee!

Bedankt!

Einzeln
17 januari 2006, 21:52
Maar voor zijn nano ampje moet je een schakelende voeding maken om de hoogspanning te bereiken. Zoveel zullen er dat niet zijn die de techniek begrijpen en het kunnen nabouwen. Zelfs met schema.
Nico :-D :-D :-D :-D :-D

Precies. Zijn inovativiteit wordt hier onderschat. Hij weet als geen ander creativiteit met techniek te combineren.
Ik vind het dan ook flauw om kopieen van zijn werk niet als diefstal te beschouwen. Wees dan een kerel en overtref hem en maak vanuit bestaande technieken iets fraais. Als ik hem op HC over zijn nieuwe distortion box hoor, weet ik dat hij iets moois heeft gemaakt. Waanzinnige reputatie. En niet voor niets zo aantrekkelijk om te kopieeren.

Robbert
17 januari 2006, 22:08
Een kopietje voor eigen gebruik vind ik best kunnen, ook hij is begonnen met het klonen van pedalen, alhoewel hij wilt doen geloven dat dat niet zo is.

Lucluc
17 januari 2006, 22:18
Ik vind het dan ook flauw om kopieen van zijn werk niet als diefstal te beschouwen. Wees dan een kerel en overtref hem en maak vanuit bestaande technieken iets fraais.

Beste Nico, ik speel al enkele jaren met een (echte) fuzzfactory in mijn band. Een erg plezierig pedaal, maar doordat ie zo klein is kon ik niet goed tijdens het spelen met mijn voet de stab knop bedienen, zeg maar alsof het een fuzzprobe is. Na een tijdje heb ik besloten een voor mij handiger configuratie te maken, zodat ik met mijn rechtervoet zowel de stab als de drive knop kan bedienen. Dit is voor mijn muziek erg nuttig.

http://i19.photobucket.com/albums/b192/Lucluc/Photo-0204.jpg

In de toekomst zal ik ongetwijfeld nog meer effecten gaan nabouwen, omdat ik het leuk vind om te doen. Ik steek er steeds iets meer van op en kan over een tijdje misschien zelf nuttige dingen bedenken.

Ik zit er overigens nu over te denken mijn Seek Wah ook te gaan klonen. In een lekker grote behuizing met grote knoppen. Voor mij zal het effect dan beter zijn te bedienen.

Jorikjet
18 januari 2006, 13:24
zelfs nu die af ik begin ik beter te begrijpen waarom het pedaal zo duur is, en het ook waard is! je kunt er ongelooflijk veel verschillende geluiden mee maken. als ik er het geld eens voor heb schaf ik een orgineel aan. :)

Geronimo
18 januari 2006, 14:57
Een kopietje voor eigen gebruik vind ik best kunnen, ook hij is begonnen met het klonen van pedalen, alhoewel hij wilt doen geloven dat dat niet zo is.

+1

Waarom mag een tubescreamer kopieren wel en zo'n ding van Vex niet? Dan is het weer diefstal. Ik hoor het wel vaker en ik vind het echt geleuter. Als je ze namaakt en verkoopt alsof het originele vex pedalen zijn is het fraude ja. Maar eentje voor jezelf maken vind ik geen diefstal, hou toch eens op het voor meneer vex op te nemen. Hij is niet zielig.

Enterprice
18 januari 2006, 15:11
De mijne in ieder geval wel, een BS170 is echt niet zo bijzonder hoor en een Zener Diode al helemaal niet.

Jorikjet
28 januari 2006, 13:34
knopjes binnen, hier is de foto!

http://dump.swoos.com/uploads/fuzz-factory.jpg

Speeddemon
28 januari 2006, 17:48
+1

Waarom mag een tubescreamer kopieren wel en zo'n ding van Vex niet? Dan is het weer diefstal. Ik hoor het wel vaker en ik vind het echt geleuter. Als je ze namaakt en verkoopt alsof het originele vex pedalen zijn is het fraude ja. Maar eentje voor jezelf maken vind ik geen diefstal, hou toch eens op het voor meneer vex op te nemen. Hij is niet zielig.
aan de ene kant geef ik je groot gelijk (Zvex kan leven van pedalenbouwen en GOED ooK! ),
aan de andere kant moet je wel rekening houden met het feit dat een hoop clonen in de 'boutique' wereld gekomen zijn vanwege de vraag naar verouderde pedalen die niet meer gemaakt worden OF slecht ge-reissued zijn.

Dat iemand een Roland Funny Cat of een Vox Tonebender gaat clonen en verkopen, daarmee schaadt je Roland of Vox niet mee (uiteraard niet hun logo en naam gebruiken, met exact die look als je ze met 100 tegelijk bouwt).
Maar Zvex is een actieve speler in 't wereldje.
Maar niettemin is 't wel vreemd dat Jack Orman's MOSFET boost en de MXR Micro Amp wel netjes op generalguitargadgets staan, maar Zvex's SHO schemaATJE niet. Misschien omdat ie ook niet door de mand wil vallen met zo iets simpels.

Ik ben bezig met een 1-off Fulltone '69 clone, een pedaal wat nieuw "maar" $169 kost. Dan snap ik die prijs wel, aangezien het een wat complexer schema is ('t blijft een up-gepimpte Ge Fuzz Face) dan een SHO.
En Fulltone gebruikt custom enclosures, Zvex de standaard 1590B's.

Hoor mij, ik neem 't op voor Mike Fuller. Kun je nagaan hoe 'hoog' ik Zach Vex heb zitten. ;)

Swan
28 januari 2006, 18:05
nou de schilderkunst nog ;)

Lucluc
28 januari 2006, 21:03
Jorikjet, waarom heb je de behuizing op de kop?

Dirk_Hendrik
29 januari 2006, 09:16
nou de schilderkunst nog ;)

Je bedoelt dat 1e klas VMBO kliederwerk?

Rock&Roll
29 januari 2006, 13:09
knopjes binnen, hier is de foto!

http://dump.swoos.com/uploads/fuzz-factory.jpg
Ligt dat nou aan mij of staat jouw pedaal op z'n kop? Die vijsjes horen toch aan de onderkant te zitten ???

Random_hero
29 januari 2006, 14:18
Heb je ook wat foto's van de binnenkant?

Jorikjet
29 januari 2006, 14:59
ik vond het wel stoer zo, met de schroefjes boven op :D keer wat anders.

zal vanmiddag ff plaatjes maken van de binnenkant.

Speeddemon
29 januari 2006, 15:59
ik vond het wel stoer zo, met de schroefjes boven op :D keer wat anders.

zal vanmiddag ff plaatjes maken van de binnenkant.
stoer=in dit geval zeer onpraktisch!
Omdat bodemplaat en behuizing nu altijd aan elkaar verbonden zijn, dmv draden.

Als je alles (dus potmeters, jacks, switch, etc.) aan alleen de behuizing had gedaan, kon je de bodemplaat met goed fatsoen lostrekken.

Jorikjet
29 januari 2006, 17:54
ach zovaak hoeftie niet los, en de draadjes zijn lang genoeg om hem los te maken.

aad
29 januari 2006, 19:09
ach zovaak hoeftie niet los, en de draadjes zijn lang genoeg om hem los te maken.

De snelste manier om deze discussie rond te krijgen is toegeven dat Speeddemon hoe dan ook gelijk heeft en dat 't een goede tip is.

Toch?

Swan
29 januari 2006, 19:20
speeddemon heeft altijd gelijk :soul:

Speeddemon
29 januari 2006, 21:51
Mis ik hier een inside joke ofzo?

Ik ben zelf toevallig bezig met 2 AB kastjes die aan rackblinds vast moeten komen, waarbij de de 3 jacks en 9V jack op de bodem zitten, en dan heb je 't probleem dat je ineens hele lange draden moet gaan gebruiken.

Sorry dat ik mensen probeer te helpen hiero... :???:

Swan
29 januari 2006, 21:58
grapje dude, voel je niet aangevallen, nergens voor nodig

Tim..
28 augustus 2008, 19:59
na deze 10 pagina's reacties (waarvan zeker 8 nutteloos is), hebben jullie me er toch van overtuigd dat ik eerder een fuzz factory zou kopen dan zelf maken :seriousf:

(kan aan mijn geweldige technisch inzicht liggen hoor :) )

Eezz
28 augustus 2008, 23:16
Hey, nu we toch dit oude topic aan het bumpen zijn. Ergens verschijnt het pedaal Skyripper van Joe Gagan. Ik heb wat soundclips gehoord en die klinken interessant. Echt freaky. Helaas kan ik geen site of zo vinden van de maker.

Weet iemand iets over de Skyripper? (Of is dit zo offtopic dat ik beter een nieuwe kan aanmaken?)