PDA

View Full Version : edit: opzetje FAQ: verschillen gibson LP's



Orpheo
15 juli 2005, 00:28
deze vraag zie ik ZO vaak voorbij komen, dat ik dat hier even simpel post.

ik ga t later uitbreiden naar verschil gibson/epi, maar tis laat. ben nu moe.



t is allemaal familie van elkaar. en je kan ze allemaal voor dezelfde stijlen gebruiken. het gaat er vooral om wat JIJ mooier en nodig-er vindt.

standard is de meest luxe. betaal je ook voor. deze heeft de mooie flamed maple tops. de flashy kleurtjes, de binding rond het fretboard, en de o zo populaire burstbuckers, naar verluidt replica's van de ouwe Pafs.

classic is minder luxe, maar vaak klote afgewerkt met hier en daar een uitzondering. deze heeft bijvoorbeeld geen flamed maple top, maar een gewone. soms ook mooi hoor. maar vaak zijn deze gitaren het NET niet. ze missen de alure van standards, ze voelen en/of ogen vaak ietwat goedkoopjes aan. de pickups zijn overigens keramisch, met enorm veel output, en behoorlijk wat attack.

studio is sec als maar kan. geen mooierig-heden. maar wel vaak een DIJK van een sound. de studio lp heeft bv geen gebonden fretboard en geen binding rond de maple cap. maar WEL de 490/498 pickup combi. deze combinatie wordt vaak gebruikt, en klinkt extreem goed. kan metal aan, maar BB king gebruikt ze in zijn Lucilles voor dikke blues. zeer veelzijdig dus.


aanvullingen komen later

fred dons
15 juli 2005, 07:44
ik hoop inderdaad dat er nog aanvullingen komen :wink:

de standard is ook met plain top verkrijgbaar of met dekkend gelakte top
maar hij is niet luxer of beter dan de classic, hij is wel anders (de historic collection standard is natuurlijk een ander verhaal, ik neem aan dat je die bedoelt?)

de classic is ook met gevlamde top verkrijgbaar en had meer flashy kleurtjes dan de standard

en ook zijn er studios met gevlamde top (maar de rest klopt wel :D )

Orpheo
15 juli 2005, 09:33
ik hoop inderdaad dat er nog aanvullingen komen :wink:

de standard is ook met plain top verkrijgbaar of met dekkend gelakte top
maar hij is niet luxer of beter dan de classic, hij is wel anders (de historic collection standard is natuurlijk een ander verhaal, ik neem aan dat je die bedoelt?)

de classic is ook met gevlamde top verkrijgbaar en had meer flashy kleurtjes dan de standard

en ook zijn er studios met gevlamde top (maar de rest klopt wel :D )

als je naar nieuwe gibsons kijkt, zie je dat ik gelijk heb :wink:

ik doelde op de gewone standard. ja, hij heeft ook een dekkende kleur, soms. maar als het een doorzichtige lak is, is het altijd een gevlamde top. ik weet niet zo sne het verschil tussen de ouwe classics en standards (lees: jaren 90, tot 2002), omdat ik gewoon met die axes geen ervaring heb. dus dat mag iemand anders voor mij doen :lol:

de studio met gevlamde top is de studio plus. dus das ook weer een stapje hoger, maar die heeft ook weer geen binding.

de standard heeft overigens MoP inleg, en de classic perloid shit. vandaar dat ik de standard " luxer" noem dan de classic. kom op; op een gitaar van iets minder dan 2000 euro gooi je toch geen plastic! en tis nog lelijk geel/groen ook. vandaar dus :)

marc_o
15 juli 2005, 09:50
Sorry, dit is echt een waardeloos verhaal.

Heb ook standard gehad, en helemaal niets van gevlamde top, gewoon in een aantal dekkende kleuren te krijgen, zoals bijvoorbeeld zwart of goldtop.

fred dons
15 juli 2005, 10:04
alleen de Lp custom heeft echt parelmoer inleg, de overige modellen inclusief de standard mother of toilet seat (op de elegant na die heeft abalone)
wat jij bedoelt is dat de classic de snotgroene inleg heeft en de standard de correcte MOT

Orpheo
15 juli 2005, 10:04
Sorry, dit is echt een waardeloos verhaal.

Heb ook standard gehad, en helemaal niets van gevlamde top, gewoon in een aantal dekkende kleuren te krijgen, zoals bijvoorbeeld zwart of goldtop.

zoals ik zei; dit verhaal geld alleen voor de NIEUWE les pauls :wink:

de 2002-standard en 2004-classic-serie.

van de ouderen weet ik niet. zei ik ook al. er komen zo vaak vragen van: wat is het verschil tussen (xxx) en dan gaat het vaak over nieuwe gibson les pauls, dus vandaar dat ik dit hier neerzet.

Droffie
15 juli 2005, 13:09
Euhh Orpheo, op Standards zit geen Parelmoer inleg. Zelfs op Historics zitten plastic inlays.
je moet wel juiste informatie gebruiken.... :D

Orpheo
15 juli 2005, 13:24
Euhh Orpheo, op Standards zit geen Parelmoer inleg. Zelfs op Historics zitten plastic inlays.
je moet wel juiste informatie gebruiken.... :D

historics klopt. maar op normale standards niet hoor.

er staat:

inlay: pearl trapezoid.

http://gibson.com/Products/GibsonElectric/Gibson%20Electric%20Guitars/LesPaul/Standards/Standard/

alsjeblieft. daar staat het.

immers; op mijn eigen LP zit ook MoP.

kortom; ik gebruik de juiste info :wink:

Droffie
15 juli 2005, 13:30
Pearl en pearloid is hetzelfde...gewoon plastic dus.

Mother of Pearl is Parelmoer en dat zit er niet op.

Het lijkt eerder op een typo van Gibson. Kijk maar eens bij de LP Standard DC daar staat gewoon Pearloid.

Als er Parelmoer inleg op zit staat er ook gewoon Mother of Pearl en geen Pearl.

Kom he Orpheo, je kan beter... :wink:

Orpheo
15 juli 2005, 13:35
Pearl en pearloid is het zelfde...gewoon plastic dus.

Mother of Pearl is Parelmoer en dat zit er niet op.

kheb t opgezocht.


pearl[pal] I sb parel

goed..parel dus. even opzoeken in wb. nederlands wat parel is:

parel: ronde ophoping van paarlemoerstof in het lichaam van de pareloester of parelmossel.

dus; pearl is gewoon MoP. maar dan niet zo breeduit geschreven.

gibson gebruikt wel kunststof, maar dan heet het perloid. lastig he, taal :wink:

Droffie
15 juli 2005, 13:49
Orpheo er zit géén MOP op een Standard. Heeft 't ook nooit gezeten alleen op Customs.
Kan je wel in de dikke vandale kijken maar dat slaat nergens op.

Kijk maar eens bij de discontinued models en zoek de 2001 Standard op. Staat ook pearl en zoek ga nu eens naar de Standard Plus...Hey kijk nou eens...Pearloid??? Gek he?
Als je in het Nederlands zou schrijven een Standard met Parel inleg zou ook niet kloppen omdat het geen parel is maar parelmoer.
Ze bedoelen gewoon Pearloid en niets anders.

Wees nou eens niet zo eigenwijs en neem 't van ons aan....

frankpaul1
15 juli 2005, 13:54
En hou alsjeblieft op met :wink: na elke zin waarin je denkt dat je toch gelijk hebt.

Droffie
15 juli 2005, 13:56
immers; op mijn eigen LP zit ook MoP.

Als jou LP een Custom is klopt dat ja. Als ik me niet vergis heb jij ook een Custom...right?

Valt me toch een beetje tegen van je Orpheo. Je beweert het verschil te kunnen voelen of je op een LP speelt met long of short tenon maar je weet niet of een Standard MOP inlay heeft of niet.

Droffie
15 juli 2005, 14:01
En hou alsjeblieft op met :wink: na elke zin waarin je denkt dat je toch gelijk hebt.

Geen kwestie van denken maar in mijn geval van weten.
Het is gewoon grappig te zien dat twee medeforumleden hem wijzen op een foutje in z'n faq en hij daar een discussie over begint. Gibson verwijst gewoon naar de kleur parel maar niet naar het materiaal parelmoer.
Zoals Fred terecht opmerkt ook genoemt als "mother of toilet seat" (imitatie parelmoer) wat vroeger heel erg in was en veel gebruikt werd.

Orpheo
15 juli 2005, 14:22
En hou alsjeblieft op met :wink: na elke zin waarin je denkt dat je toch gelijk hebt.

Geen kwestie van denken maar in mijn geval van weten.
Het is gewoon grappig te zien dat twee medeforumleden hem wijzen op een foutje in z'n faq en hij daar een discussie over begint. Gibson verwijst gewoon naar de kleur parel maar niet naar het materiaal parelmoer.
Zoals Fred terecht opmerkt ook genoemt als "mother of toilet seat" (imitatie parelmoer) wat vroeger heel erg in was en veel gebruikt werd.

ok. als jullie het zeggen. maar zover ik weet, is het gewoon parelmoer.

t ziet er ook uit en voelt ook als parelmoer. waarom zouden ze overigens het dan verkeerd benoemen....nja. what the fuck do i care. denk ik: moah, ff een simpel hulpje neer te zetten, komt er een discussie van (not that I mind, maar ok)

fred dons
15 juli 2005, 14:35
overigens is mother of toiletseat nog geen eens goedkoper dan echt parelmoer tis alleen in grotere maten verkrijgbaar en makkelijker te zagen

en zoals eerder opgemerkt Gibson heeft nog wel eens moeite met de waarheid wanneer het hun onderdelen betreft, de Epi elite (Japan) heeft in haar folders ook staan real pearl en abalone inlay terwijl zij dezelfde kunstof gebruiken als hun amerikaanse tegenpartij

Droffie
15 juli 2005, 14:46
Orpheo, begrijp me niet verkeerd. Ik ben een voorstander voor een Faq over de verschillende LP modellen en vind 't goed initiatief van je.
Er zijn idd veel vragen over.

Wellicht is het een idee om alle aanwezige forum kennis over Gibson te bundelen en een uitgebreide faq te maken voor alle modellen, laten we zeggen post Norlin periode?

Er is één inititatief nemer nodig (jij) die alle info verzamelen en dat in een overzichtelijke faq zet...
Je kan nooit alles weten in je eentje. zo blijkt maar weer... :wink:

Wat vind je er van...goed idee?

ccc
15 juli 2005, 15:50
Echte MOP :

http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/monaco%203/monacoIII009.jpg



http://www.hamerguitars.com/?fa=workshoptour&tournum=14
http://www.hamerguitars.com/?fa=workshoptour&tournum=15

Droffie
15 juli 2005, 16:09
Und??

De meesten van ons zijn niet onbekend met het fenomeen MOP. Tis ook niet echt heel bijzonder of zo.

Orpheo
15 juli 2005, 16:33
Orpheo, begrijp me niet verkeerd. Ik ben een voorstander voor een Faq over de verschillende LP modellen en vind 't goed initiatief van je.
Er zijn idd veel vragen over.

Wellicht is het een idee om alle aanwezige forum kennis over Gibson te bundelen en een uitgebreide faq te maken voor alle modellen, laten we zeggen post Norlin periode?

Er is één inititatief nemer nodig (jij) die alle info verzamelen en dat in een overzichtelijke faq zet...
Je kan nooit alles weten in je eentje. zo blijkt maar weer... :wink:

Wat vind je er van...goed idee?

ja. eigenlijk wel :D :P

maar ik moet nu eigenlijk naar werk........dus uhm...tja. nu even niet. overigens zal ik dan even de topictitel aanpassen.

glacius
15 juli 2005, 17:12
classic is minder luxe, de pickups zijn overigens keramisch, met enorm veel output, en behoorlijk wat attack.




ik vind die t500 erg koud klinken en weinig persoonlijkheid

en de classic is een stuk zwaarder dan de standard

Dude
15 juli 2005, 20:42
2 paginas gezeur over plastic ja oder nein....

alsof je gitaar er anders van gaat klinken :roll:

vulvasonic
15 juli 2005, 20:46
2 paginas gezeur over plastic ja oder nein....

alsof je gitaar er anders van gaat klinken :roll:


Abalone klinkt anders veel helderder dan plastic!






















:roll:

Dude
15 juli 2005, 21:29
2 paginas gezeur over plastic ja oder nein....

alsof je gitaar er anders van gaat klinken :roll:


Abalone klinkt anders veel helderder dan plastic!


:roll:

http://balr0g.free.fr/hfr/img/continue.jpg

Droffie
15 juli 2005, 22:39
2 paginas gezeur over plastic ja oder nein....

alsof je gitaar er anders van gaat klinken :roll:

Een faq waarin staat dat Standards MOP inlay hebben is iets wat wel even recht gezet moet worden. Of 't beter klinkt is een andere discussie. Ik zou zeggen begin een nieuwe topic...

Nog wat interessants te melden over LP's? of kom je alleen maar zeiken?

Dude
15 juli 2005, 23:01
Nog wat interessants te melden over LP's? of kom je alleen maar zeiken?

:o :-?

intressants te melden... mjah ik heb mn les paul binnen 12 uur via marktplaats verkocht nadat ik hem in het afgelopen jaar al een keer of 4 eerder had opgezet en toen slechts mails kreeg van 15 jarige pubers die dachten dat ze hem mochten hebben voor 300 euro enzo... das wel intressant toch ? en om in de stijl van dit topic te blijven :wink:

Droffie
15 juli 2005, 23:12
Nog wat interessants te melden over LP's? of kom je alleen maar zeiken?

:o :-?

intressants te melden... mjah ik heb mn les paul binnen 12 uur via marktplaats verkocht nadat ik hem in het afgelopen jaar al een keer of 4 eerder had opgezet en toen slechts mails kreeg van 15 jarige pubers die dachten dat ze hem mochten hebben voor 300 euro enzo... das wel intressant toch ? en om in de stijl van dit topic te blijven :wink:

Best wel interessant...Eerst de vraag...waarom je je LP verkocht hebt?

schizo910
18 juli 2005, 22:24
Nog wat interessants te melden over LP's? of kom je alleen maar zeiken?

:o :-?

intressants te melden... mjah ik heb mn les paul binnen 12 uur via marktplaats verkocht nadat ik hem in het afgelopen jaar al een keer of 4 eerder had opgezet en toen slechts mails kreeg van 15 jarige pubers die dachten dat ze hem mochten hebben voor 300 euro enzo... das wel intressant toch ? en om in de stijl van dit topic te blijven :wink:

Hmmm, dus bij de 4e keer besloot je pas te vragen via het forum of je vraagprijs wel goed was? Je dacht niet "ik heb hem al vaker proberen te verkopen laat ik er eens extra aandacht op vestigen via gitaarnet.nl/forum?

SPAM!!!