PDA

View Full Version : Juwelierszaag



prs
14 juli 2005, 23:59
Waar kan ik een juwelierszaag kopen om parelmoer mee uit te zagen? Kwam er vandaag achter dat we nog een dremel hier thuis hebben liggen, dus ik kan eens gaan experimenteren met inlay.
Alleen het juwelierszaagje ontbreekt......waar kan ik dit kopen en wat kost zoiets? Wat zijn de alternatieven voor een juwelierszaag (als die er al zijn)?

fred dons
15 juli 2005, 07:58
ik heb hem gekocht bij stew mac maar hij zal ongetwijfeld ook bij een leverancier aan de juweliers branche te koop zijn

als je niet de getaileerd hoeft te werken dan kun je ook met een figuurzaag en 000 zaagjes (metaal) aardig ver komen alleen wiebelt een figuurzaag te veel voor het fijne werk (en dat is heel frusterend)
ik ben nu aan mijn 5e zaag toe en die dingen gaan altijd kapot als je ze het hardst nodig heb, terwijl ik dan op mijn nieuwe van stew mac wacht wil ik nog wel eens met een figuur zaag werken maar liever niet dus

Mattia
15 juli 2005, 09:10
ik heb hem gekocht bij stew mac maar hij zal ongetwijfeld ook bij een leverancier aan de juweliers branche te koop zijn

als je niet de getaileerd hoeft te werken dan kun je ook met een figuurzaag en 000 zaagjes (metaal) aardig ver komen alleen wiebelt een figuurzaag te veel voor het fijne werk (en dat is heel frusterend)
ik ben nu aan mijn 5e zaag toe en die dingen gaan altijd kapot als je ze het hardst nodig heb, terwijl ik dan op mijn nieuwe van stew mac wacht wil ik nog wel eens met een figuur zaag werken maar liever niet dus

Wacht ff, je hebt je zaag, zeg maar de stalen fram+handvat gesloopt? Vind ik best knap, eigenlijk. Die van mij doet het al 8 jaar prima. Of 'gewoon' de zaagjes zelf (die eigenlijk niet meer dan 000 of 0000 metaalzaagjes zijn, vrij verkrijgbaar, maar vaak nog steeds duurder dan StewMac als je toch andere onzin moet bestellen)?

fred dons
15 juli 2005, 10:09
nee ik sloop de klem schroefjes, ik leg in voor een aantal bouwers in nederland en zaag nogal wat parelmoer in een week , en door het vele verwisselen van de zaagjes klemmen op een gegeven moment de schroeven niet meer goed waardoor ik ze steeds strakker moet zetten
totdat ze breken :-(

prs
15 juli 2005, 10:42
Thnx!
Ik denk dat als ik binnenkort eens een inlay ga maken ik het eerst met een figuurzaag ga proberen (de eerste keer zal het toch geen hele ingewikkelde uitgezaagde dingen worden). Ik dacht eraan om de eerste keer gewoon de vormen wat simpel te houden. Als dat goed uitpakt(en ik dan de smaak te pakken heb) kan ik altijd nog een juwelierszaag aanschaffen.

Ik lees ook wel eens dat er bij het inlijmen van de inlay een filler gebruikt wordt (op rosewood een zwarte filler) voor als de inlay net iets te klein is dan de uitgezaagde vorm in de toets. Deze vult dan letterlijk de openingen op. Klopt dit? En hoe doe je dit met maple? heb je dan ook filler die kleurloos is ofzo? (Of fungeert de lijm te alle tijden als filler)

fred dons
15 juli 2005, 10:43
ik heb trouwens een paar jaar geleden bij iemand in belgie waar ik fineer had gekocht diamand zaagjes bestelt en die waren veel sterker (en goedkoper) dan die van Stew alleen heb ik geen kontakt meer met die jongen :-(