PDA

View Full Version : eerste telecaster, ash



vosarnout
14 juli 2005, 21:54
O.a. door de artikelen hier begon het toch wel erg te kriebelen om zelf ook eens wat te proberen te gaan bouwen. Dacht direct aan een telecaster. Ik moet nog het een en ander uitwerken, maar om mezelf maar even te prikkelen ben ik gisteren wel wat hout voor de boddy wezen halen. (weet nog niet of ik de hals zelf ga maken...) Prijs viel me reuze mee. ( nog geen € 20)

Mooi stukkie uitgezocht dacht ik. "Onderkant" was een beetje vuil, en nadat ie uit de vandiktebank kwam zag ik dat de kern aan de ene kant een heel stuk donkerder is. De "bovenkant" ziet er verder wel prima uit.
Nou vind ik het niet zo heel erg, het is wel kenmerkend voor het hout. Maar ik vroeg me af of jullie dit ook wel eens hebben gezien en of je het hout daarvoor laat liggen, of dat je bv later met lakken het contrast minder ziet. Ik wil de gitaar of blank laten of doorzichtig donker rood..
En zou het nog gevolgen voor de klank?

Hier in elk geval de foto's:

http://home.hetnet.nl/~vosarnout/ash%201.JPG

http://home.hetnet.nl/~vosarnout/ash%202.JPG

http://home.hetnet.nl/~vosarnout/ash%203.JPG

charlotte
14 juli 2005, 22:20
Hoi vosarnout,

Komt eerst de vraag uiteraard, wat voor hout is het ?

Zelf weet ik op dit gebied niet veel van hout, maar als het alleen een verkleuring is , en niet echt een noest, die meestal harder zijn als het hout waar ze in zitten, kan het geen kwaad lijkt mij.

succes,

groetjes Charlotte

Raytheman
14 juli 2005, 22:38
Zo te zien is het essenhout. Persoonlijk zou ik het niet gebruiken met die donkere vlekken tenzij je de body dekkend afwerkt.

vosarnout
14 juli 2005, 22:51
Het is idd essen. Het belangrijkste vind ik dat de top een mooie tekening krijgt. Dat moet wel lukken. Op de achterkant zal de donkere kern meer zichtbaar zijn. Maar zou het nog gevolgen voor de klank hebben, omdat de kern al eerder uitgegroeid is?

Raytheman
14 juli 2005, 23:27
Voor de klank zal het niet uitmaken. Wat ik zou doen is de verkleuring achter houden en dan de achter- en zijkanten donker 'stainen' . De voorzijde gewoon blank; krijg je een hele mooie gitaar :)

vosarnout
15 juli 2005, 07:24
DAt is wellicht wel een goed idee. Tegen die tijd zoek ik wel uit hoe dat stainen precies moet.... :)

Raytheman
15 juli 2005, 08:39
Een stain is letterlijk een vlek. Je smeert het hout eigenlijk gewoon in met een beits of inkt op waterbasis; de kleur trekt in het hout en het water verdampt weer. Je kleurt dus alleen het hout. Geeft verder geen enkele bescherming ofzo- dat komt later :)

vosarnout
15 juli 2005, 10:00
Ah ok. En als je het vervolgens aflakt breng je de bescherming aan..... Is stainen dan eigenlijk hetzelfde als een translucent color aanbrengen. Dus doorzichtig. Of is dit een andere techniek?

fred dons
15 juli 2005, 10:44
nee translucent is een transparante lak lak die gekleurd is, een translucent lak zal meestal de tekening van het hout minder naar boven halen dan een stain

vosarnout
15 juli 2005, 12:27
Ok helder. Nou tegen de tijd dat de boddy vorm begint te krijgen zal ik eens uitzoeken wat me het mooiste lijkt.

Ik laat het hout voorlopig nog minimaal een maand staan. Het had nu een vochtigheidsgraad van 10/11 ofzo dus mag nog wel iets meer drogen.
Een ruime maand moet hier wel voldoende voor zijn denk ik.

Ben me nu nog even aan het orienteren op de hals. Ik denk dat ik de eerste hals bestel of laat maken. Birdseye maple vind ik altijd wel erg mooi... Even gekeken bij warmoth maar er zijn behoorlijk wat verschillende tele halzen.....