PDA

View Full Version : Spelen en zingen



Mauser
14 juli 2005, 11:03
Nu de zanger van m'n band is opgestapt, zit ik eraan te denken om zelf de zangpartijen te gaan doen. Ik kan nu alleen nog maar "meezingen" met de riffs, maar verder wil het niet echt :-? Zijn hier bepaalde oefeningen voor?

Grave Fillé
15 juli 2005, 13:13
Ik kan al helemaal nie goed gitaar spelen als ik wat moet antwoorden als iemand me wat vraagt. Of ik ga wartaal uitslaan of ik raak in de knoop op mn gitaar. Dus mss goede oefening, ga met iemand(of tegen jezelf) praten terwijl je speeld. Zingen mag ook :-D

DThornus
23 augustus 2005, 12:57
Tja klinkt heel lullig maar het is gewoon echt een kwestie van veel geduld en veel oefenen.

Zelf probeer ik eerst altijd de gitaarpartijen van buiten te leren
zodat ik ze kan spelen zonder ook maar naar de hals te kijken of zonder er bij na te denken.

en dan is het stukje bij beetje proberen de zanglijn erbij te halen.
Deel het nummer sowieso op in verschillende delen zodat je bijvoorbeeld eerst de eerste 2 regels van de tekst constant blijft herhalen op het daarvoor bestemde gitaar riffje.

wat ook kan helpen is om gewoon een bepaald makkenlijk gitaar rifje te pakken of te verzinnen en daarop te gaan zingen.

pimmetje
23 augustus 2005, 13:14
:D ik ben om dezelfde reden maar gaan blèren :D.
Idd gewoon oefenen en zorgen dat je beide partijen voldoende kent.

Bij zingen is de tekst daar ook een goed onderdeel van. Deze moet je echt goed kennen. Zodra ik over m'n tekst na moet denken, wordt 't al snel moeilijker om de zang qua timing goed te krijgen. Ook de zangklank en zelfs het gitaarspel gaat dan achteruit.

Vertragen tijdens 't oefenen op tegelijk zingen en spelen helpt natuurlijk ook. Da's net als met puur gitaartechniek oefenen... steeds ietsje sneller als je timing en klank goed genoeg is. En vereenvoudig soms ook riffs even tot hun essentie. Je kan de gitaarpartij dan stukje bij beetje aanvullen tot hij weer is zoals hij moet zijn.

Bij zanglijnen die tegen een te spelen riff ingaan, kan je ook kijken op welk punten ze elkaar raken. Dan kan je daar bij het oefenen een beetje houvast aan hebben. Totdat je de twee zaken steeds beter kan scheiden.

Gewoon losse tonen pakken en die direct proberen met je stem mee te zingen heeft me ook wel geholpen om wat meer controle over m'n stem te krijgen. Al is controle misschien een te groot woord... voeling pas misschien beter.