PDA

View Full Version : Openbaring: sd-1



Bins
14 juli 2005, 01:08
Disclaimer: dit gaat over een effect, maar ik vind toch dat het in "versterkers" hoort.

Ik was lichtelijk ontevreden over mn amp de laatste tijd... Wel vet, maar ik zou liever iets meer gain gebruiken (en nee, ik gebruik niet TEveel gain) Alles boven de 6 werd een beetje "flubberig" bij gebrek aan een betere term. Palm mutes waren ook wel "chugga chugga", maar ik miste net die overtuiging/ballen.
Nou lees ik vaak op HC dat mensen een sd-1 voor hun amp hangen, en dat dat helemaal de shit is. Om dat een sd-1 niet echt een financiele aderlating is, leek het mij wel wat om te proberen. Ik heb er vorige week eentje van Vulvasonic gekocht en maandag en vandaag eindelijk op mn amp kunnen testen...
Drive dicht, level helemaal open, tone iets rechts van het midden, gain op de amp iets terug gedraaid (op 5)...
Heftig! Dit ding doet precies wat "ze" zeggen. Alles is strakker/meer gefocust, je verliest idd een klein beetje bas, maar de "oomph" is nog wel aanwezig, en ik heb zowiso een vrij donker geluid, dus ik kan het wel hebben. Verder zijn palm mutes nu ipv "chugga chugga" nu "CHUGGA CHUGGA". Met de sd-1 voor mn amp krijg ik een toon die zonder moeite meekan met mn collega's 5150 qua "highgain maar toch strak en duidelijk "-heid (ik vind het heel moeilijk om geluidservaring om te zetten in woorden...) Terwijl ik eerst altijd minder gain kon hebben omdat het anders gewoon niet superstrak was.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is: voor die paar euro's kan je best eens een sd-1 oid proberen.. Ik ben er zelf iig ERG blij mee!!

Das Schaap
14 juli 2005, 01:38
Laat anders even het verschil horen. 8-) Dat is makkelijker dan het uitleggen met woorden. :wink:

Michael AE
14 juli 2005, 01:55
Yep, de "oude" tubescreamer truuk. Palm-mutes worden strakker, dat is zo'n beetje het voornaamste voordeel. Ik gebruik ook altijd een tubescreamer in een high-gain bak voor metal e.d. Gain van de amp laag, drive op nul level op 10 en gaan.

pol
14 juli 2005, 09:54
idd, de oplossing voor amps die wat modderig klinken, maar een goeie amp zonder pedaaltjes ervoor klinkt nog altijd beter.

AART
14 juli 2005, 10:22
koop gewoon een 5150 bins :D

Bins
14 juli 2005, 10:30
Had ik maar geld :)

Maar het is ook wl leuk als beide gitaristen niet precies hetzelfde klinken. We hebben bij benadering dezelfde toon, alleen allebei een amp met een ander karakter. Klinkt wel lekker samen.

Lacrymosa
14 juli 2005, 11:31
Ik heb et ook wel is gehoord idd, ik wil het eigenlijk binnenkort ook gaan proberen, zal wel na de vakantie worden, ben ik bang

Bins
14 juli 2005, 12:38
Ja mag em wel een keer lenen als je wil.

AART
14 juli 2005, 13:28
ik wil het ooit nog eens proberen voor het crunch kanaal van mijn 5150, kijken of ik dan 2 verschillende hi gain geluiden kan krijgen(vintage gain en modern gain).

Negative K3 fan
14 juli 2005, 13:29
klinkt echt interessant, ik heb het wel eens in clips gehoord maar nog nooit in het echt.

glacius
14 juli 2005, 15:14
heb je een fx loop ?? doe daar eens een equalizer tussen, daarmee maak je het net even wat hotter zeg maar , strakkere palm mutes en je kan dan ook je gain terug draaien zonder dat hij gelijk ieler gaat klinken ..

ik doe dat met mijn marshall dsl 100
heb een parametric equalizer ertussen gelust en beetje afgesteld een een mega sound heb ik nu, vind zonder de equalizer gewoon kut nu ..

vulvasonic
14 juli 2005, 17:30
Hee Bins!

Ik ben blij dat je er zo tevreden mee bent.
Ik ben zelf altijd een groot liefhebber geweest van het geluid ervan.

interessander
22 juli 2005, 18:32
ik probeerde laatst twee van de bovengenoemde "truukjes" met m'n 5150. Ik heb een 15 bands equalizer in de effectsloop voor een midboost en afwisselend een ibanez metal charger/ fat cat ervoor.

BlackSun
22 juli 2005, 19:42
@ interressander: En klonk het gelijk veel beter? of niet veel verschil?

interessander
23 juli 2005, 10:47
@blacksun: de EQ gebruikte ik al eerder, voor een kleine boost in het lage mid en om de allerdiepste bas weg te halen om het laag strakker te krijgen, dit scheelt al aardig. Met de metal charger (over the top TS-kloon)of de fat cat (rat-kloon) ervoor is het net allemaal iets lekkerder, het geeft net dat randje aan je geluid (en helaas ook meer feedback natuurlijk)

skabouter
27 juli 2005, 16:22
+1010100 !!!

ik heb toevalligerwijs ook net een SD-1 gekocht, welleswaar is hij gemod tot een TS-9! haha, 15 eurotjes voor betaald, thnx Wietse !!

maar ik heb hem voor mn framus dragon geplugged, en het is VET !!!!!

op t crunch kanaal met level op 10 en gain op 0 (als booster), geeft ie ff wat extra bodom en klinkt het wat feller en vetter. heeel gaaf :)

en als je de gain ook nog op 10 zet, dan krijg je een sound die verdacht voor lijkt op t lead kanaal van mn amp, maar dan beter :o het is vetter, strakker, en smoother. veel meer sustain ook, en lekkere feedback !

ik zal denk ik eerder crunch+DS1 gebruiken, dan mn leadkanaal, die heb ik denk ik voorlopig ff nie meer nodig. uiteraard moet de praktijk (gigs) dit nog even bevestigen, maar hier klinkt t erg vet nu :)

en ik ga hem in mijn GX700 hangen, die heeft ene loop, die via midi in en uit te schakelen is. die hangt voor mijn preamp, dus ik kan hem op ieder moment via midi in en uit schakelen, en hij zuigt geen tone als hij uitstaat (nou deed hij dit zowieso al niet) ik moet het nog aansluiten enzo, maar het lijkt me een vette oplossing !

aanrader voor iedereen met een buizenhead. koop zo`n pedaaltje (OD-1, SD-1, TS-9), en je amp gaat er meer van leven, en het klinkt erg lekker :)

ik hoop dat Les Paul dit leest, want ik heb een aantal van zijn pedaaltjes getest op de meeting. deze was eigenlijk "zomaar" gekocht, maar het is denk ik wel een blijvertje :) hij maakt mn amp net even wat vetter :)

treblemaster
27 juli 2005, 17:17
Bins,
Probeer ook eens de danelectro daddy'o als je de kans krijgt (ook erg goedkoop). Ik was zelf destijds op zoek naar een overdrive pedaal om m'n oude buizenversterker (destijds een soundcity) te 'boosten' (volume vol open en géén tot weinig gain). Ik heb oa vergeleken de SD-1, MXR distortion +, RAT, TS-9 en vond de daddy'o het lekkerste klinken. Net iets rauwer/smeriger dan de anderen (moet je van houden natuurlijk).
Werkt trouwens niet even goed met alle versterkers (iig niet met valvestates...).

Geronimo
27 juli 2005, 22:48
Ik doet dat ook met mijn ts9 (wel naar 808 gemod, klinkt stukken beter) bij mijn versterker wat een 5150/ dual rectifier achtig iets is. Ik heb jaren lopen klootviolen om het ding superstrak te laten klinken (koppelc's kleiner maken, filtertjes aanpassen ed) en toen las ik dat Jeff Loomis van Nevermore Enemies of Reality en die plaat daarvoor (ben ff de naam kwijt) opgenomen heeft met een ts808 voor een dual rectifier, wat zijn brute rythmgeluid opleverd. Dat was dus het geheim: Zorg ervoor dat de bas niet of nauwelijks overstuurd, dat moet sinusvormig blijven voor je palm mute riffs, als het laag gaat oversturen krijg je dat ongedefinieerde "modderige" geluid. En geef een beetje boost in het hoog en midden om het nog agressiever te laten klinken (dat hoog moet juist wel lekker clippen voor dat in-your-face geluid), dat is eigenlijk wat zo'n pedaaltje doet. Met een EQ voor de ingang van je amp kan je hetzelfde bereiken.

Jullie denken erover om je pedaaltjes bij een 5150 op het crunchkanaal te zetten? Ik zeg probeer het eens bij het ultrakanaal! De gain op de amp wat terug, drive op het pedaal dicht, tone op 1 uur en level op 11 uur, en je hebt instant Nevermore bruut riffen!

Het werkt ook alleen goed bij buizenvoorversterkers die geen diodeclippers of opamps gebruiken. Dus bijvoorbeeld bij een JCM800 2203/04 werkt het goed maar bij een 2205/10 werkt het niet zo goed omdat daar van die diodeclippers in zitten. Ook bv een JCM900 daar zitten allemaal opamps en dingen in en dan werkt het ook minder.

Het ligt ook wel aan wat je wilt bereiken, voor sommige muziek kan een beetje overstuurde bas wel (NU-metal, trage hardcore, stonerrock en dergelijke dingen) maar voor supersnelle strakke zevensnarige deathmetal werkt dat niet, dan blijft er niks van je geluid over dan geblaf en gebulder en werkt het truukje met het overdrivepedaal super.

Ik moet wel zeggen dat het voor leads iets minder is, met te weinig bas kunnen hoge noten dun en iel gaan klinken.

qwerty
28 juli 2005, 12:00
had een ts7 heb er 2 mnd geleden een SD1 bijgekocht en is werkelijk geweldig.
gebruik hem om mijn zelfbouwbak te boosten, gain op 9 uur tone op 3 uur en level tussen 3 uur en max, maakt het iets strakker en hariger :)

geweldig pedaal, en nieuw te koop voor slechts 55 pleuro

pol
28 juli 2005, 12:06
ik heb ook wat zitten spelen met overdrive pedaaltjes op het crunch kanaal van mijn steavens poundcake, en op mijn marshall 2203, en ik vind eigenlijk alleen maar goed om bij lage volumes mee te oefenen.
en het geluid is zeker niet slecht, maar niet zo vol en zuiver dan gewoon het high gain kanaal van de amp zelf.
de marshall heeft wel een boost nodig om aan die high gain sounds te komen, dat klinkt niet slecht, maar mist toch de dynamiek van een goeie amp zonder pedaaltjes.

en het geluid van jeff loomis is ook niet zo geweldig live, ik weet niet of die iets veranderd heeft aan zijn setup, maar vroeger was het stukken beter.

wat je wel hebt met die boost pedaaltjes, door de extra compressie speelt het gemakkelijker en moet je niet zo hard je best doen om constand en hard aan te slaan. Goed voor solo's ja, maar als je dit nodig hebt voor ritme is het een teken dat je amp niet zo goed is voor de muziek die je wil spelen.

Geronimo
28 juli 2005, 15:20
Ja live klinkt het idd erg bout, maar dat ligt aan de geluidsman denk ik, ik heb ze een paar keer live gezien en het was altijd ruk. Ik kon dan ook niet echt oordelen over zijn gitaargeluid gewoonweg omdat het weggeblazen werd door de drums bas en de zang.

Maar met een pedaal heb je meer controle over welke frequenties je meer laat oversturen en welke minder, dat is eigenlijk het enige wat het doet. Bij de meeste preamp OD versterkers zit de EQ na de scheurtrap, waardoor je dus niet kan regelen wat er gaat scheuren en wat niet. Bij sommige Boogies zit er nog een EQ ala Fender helemaal voorin, en later na de scheurtrap nog zo'n grafische EQ. Dan heb je ook veel meer controle over je geluid. Punt is alleen dat die eerste EQ passief is, waardoor als je bijvoorbeeld alle bas eruit draait je ook een hoop gain verliest en waardoor ie dus weer minder scheurt...
Maar met een pedaaltje doe je dus feitelijk hetzelfde alleen heb je de beschikking over een actieve EQ, waarmee je de gain weer wat op kan peppen.