PDA

View Full Version : Fender Blender Custom



robzilla
14 juli 2005, 00:34
Jaha, Fender brengt binnenkort een Reissue uit van het bekende pedaal uit de 60's/70's. Het is een exacte kloon van het orgineel (maar wel TB) en Musictoyz heeft al een filmpje online staan! :)

Het pedaal kost 150 dollar, wat ik nog wel mee vind vallen.

filmpje musictoyz: http://www.musictoyz.com/network/xstreamPlayer.php?loadID=fenderBlender5

phx
14 juli 2005, 08:53
Hendrix-in-a-box! :roll: :roll: :roll:
Mike McCready (Pearl Jam) speelt het nummer "Nothing as it seems" met een fender blender, klinkt erg toll

Lucluc
14 juli 2005, 09:07
Ik heb er ooit een gehad. Een van de weinige pedalen waar ik spijt van heb dat ik die heb weggedaan. Niet dan ik hem veel gebruikte. True bypass was heel makkelijk te maken. Er zat al een dpdt schakelaar in. Gewoon een kwestie van 1 draadje extra solderen en klaar. Je moet sowieso de tone boost aan hebben staan en de tone knop vol open, anders komt er weinig meer uit dan modder, hele dikke modder.

Je snapt ook meteen waar bijvoorbeeld Fulltone zijn idee voor de behuizing van de Fulldrive vandaan heeft. :)

Nu maar hopen dat Roland ooit de BeeBaa weer gaat maken.

ReinoutV
14 juli 2005, 09:58
Het kan aan mij liggen, maar ik ben niet erg onder de indruk van dat filmpje. Ik snap dat het ding best een eigen sound heeft, maar die lijkt me niet echt vaak toe te passen. Al heel gauw dat octaaf erbij en kraken doet ie al heel snel. Ik luister best veel naar Hendrix, maar dit gaat toch ff wat verder, heb ik het idee. Of heb ik het mis?

Lucluc
14 juli 2005, 10:42
Het kan aan mij liggen, maar ik ben niet erg onder de indruk van dat filmpje. Ik snap dat het ding best een eigen sound heeft, maar die lijkt me niet echt vaak toe te passen. Al heel gauw dat octaaf erbij en kraken doet ie al heel snel. Ik luister best veel naar Hendrix, maar dit gaat toch ff wat verder, heb ik het idee. Of heb ik het mis?

Het is inderdaad een heel extreem effect. Het octaaf-up effect kan je zelfs helemaal niet wegdraaien. Het was beter geweest als je ipv die tone-boost de octaver aan of uit kon zetten.

Als je dit geluid wel ok vindt, dan kun je ook een Jax of Axora fuzz proberen. Volgens mij een soort Foxx zonder schuifje/schakelaar. Vrijwel hetzelfde geluid. Daar weet D_H vast meer over.

Dirk_Hendrik
14 juli 2005, 11:10
Avora Luc :wink:

Jax en Avora, evenals:
Apollo
Kimbara
Rands
Pax
Telestar
Sekova
Greco
Honey
Univox
Boomer
Shaftsbury

Lijken wat betreft de fuzzes (FY8 en FY2) waar LucLuc het over heeft allemaal uit de Shin-Ei/Companion stal te komen. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat alles van dat merk uit die toko komt maar vaak gebruikten fabrikanten Shin-Ei meuk om hun produktenspectrum wat uit te breiden.

Lucluc
14 juli 2005, 21:51
Avora Luc :wink:

Jaha, ik zit hier ook met zo'n klote toetsenbord met op alle strategische punten å, æ en ø.



Jax en Avora, evenals:
Apollo
Kimbara
Rands
Pax
Telestar
Sekova
Greco
Honey
Univox
Boomer
Shaftsbury


Kijk, ouwe pedaalhistoricus, daar hebben we wat aan. Hoe zit het nou met die slide switch die op de Foxx wel zit, maar niet op de Jax/Avora etc.? Volgens mij kan je dan op de Foxx de octaver uitzetten en kan dat bij de Avora niet, toch?

Sim Simon
15 juli 2005, 08:30
Ik vind het nogal lelijk klinken...

Fuhgawz
15 juli 2005, 08:51
Ampeg ging de Scrambler opnieuw uitbrengen, Fender brengt de Blender opnieuw uit. Wat volgt?

Lucluc
15 juli 2005, 09:19
Ampeg ging de Scrambler opnieuw uitbrengen, Fender brengt de Blender opnieuw uit. Wat volgt?

Foxx Tone Machine. En natuurlijk alles wat Ibanez zo'n beetje heeft gemaakt. Verschillende legendarische EH effecten zoals 16sec delay.

Ik wacht nog op de Maestro reissue serie.

Dirk_Hendrik
16 juli 2005, 18:08
Kijk, ouwe pedaalhistoricus, daar hebben we wat aan. Hoe zit het nou met die slide switch die op de Foxx wel zit, maar niet op de Jax/Avora etc.? Volgens mij kan je dan op de Foxx de octaver uitzetten en kan dat bij de Avora niet, toch?

Kalopt.
Alleen komt Foxx niet uit de Shin-Ei stal

Maestro moet trouwens gedeeltelijk aan het rijtje worden toegevoegd. Veel Maestro spul is in vaak iets aangepaste vormgeving ook onder andere merknamen op de markt geweest. Niet alle Maestro. De Echoplex bijvoorbeeld zeker niet.

Het is jammer dat het zo'n rotklus is om de historie van dit soort bedrijven te achterhalen. Ik heb hier bijvoorbeeld ook een catalogusscan waarin alle Maestro effecten weer onder de Moog stal vallen....... passen er nog meer bomen in dat rotbos?

Mitch
17 juli 2005, 12:33
Kijk, ouwe pedaalhistoricus, daar hebben we wat aan. Hoe zit het nou met die slide switch die op de Foxx wel zit, maar niet op de Jax/Avora etc.? Volgens mij kan je dan op de Foxx de octaver uitzetten en kan dat bij de Avora niet, toch?

Hmmmm, weet niet precies welke je bedoelt, maar ik neem aan de Superfuzz achtige van Avora/Shin-Ei ? De andere, FY2 heeft inderdaad maar één stand en is totaal geen octaver, maar de Univox (en ook Univibe trouwens) zijn uit de Shin-Ei fabriek afkomstig qua design. De schreeuwerige tweestanden fuzzes zijn vooral in hun fuzz-wahs gebruikt, maar zijn ook soms los te vinden.
Ik had laatst een boek te leen waarin de historie aardig beschreven stond trouwens, moet 'm misschien nog een keer lenen :wink:

Dirk_Hendrik
17 juli 2005, 12:36
Welk boek....? en ja! Nog een keer lenen! :D

Letsgo21
17 juli 2005, 13:39
klinkt langs geen kanten volgens mij... :???:

Dirk_Hendrik
17 juli 2005, 14:48
Ook maar eens even geluisterd. Als je into fuzzen bent (ik dus niet) vind ik het ding prima klinken. De octave modus vond ik een beetje tam. Een Roger Mayer Octavia is dan leuker.

Mitch
17 juli 2005, 17:28
Welk boek....? en ja! Nog een keer lenen! :D
Ben de titel effe vergeten. Volledige historie van MXR, DOD, Boss, Shin-Ei, Maestro, Mutron, Armstrong etc. De eigenaar is nu op vakantie, maar ik zal 't nog 's vragen als - weer terug is.

robzilla
17 juli 2005, 18:02
Welk boek....? en ja! Nog een keer lenen! :D
Ben de titel effe vergeten. Volledige historie van MXR, DOD, Boss, Shin-Ei, Maestro, Mutron, Armstrong etc. De eigenaar is nu op vakantie, maar ik zal 't nog 's vragen als - weer terug is.

analog man's guide to vintage effects?

http://www.formusiciansonly.com/

Lucluc
17 juli 2005, 19:30
Ook maar eens even geluisterd. Als je into fuzzen bent (ik dus niet) vind ik het ding prima klinken. De octave modus vond ik een beetje tam. Een Roger Mayer Octavia is dan leuker.

Het is echt een leuke fuzz. De octaaf kan je niet uitzetten. Er zit wel een extra voetschakelaar op, maar daarmee kan je de tone-booster actieveren. Kiezen tussen een helder of wat doffer geluid.

Mitch
17 juli 2005, 19:45
analog man's guide to vintage effects?


Nee, anders.