PDA

View Full Version : Twin dilemma



Jeanken
13 juli 2005, 20:17
Ik kan een goeie Fender Twin Reverb Silverface uit '75 hebben met nieuwe lampen voor 800EUR, misschien krijg ik er zelfs nog iets af, daar kan nog een overdrivepedaaltje bij en zonodig een afstelbeurt maar dan botste ik op een Twin Amp die echt zo goed als nieuw is (lees gloednieuw, kan zo uit de winkel komen) voor 950EUR.
Ik hou erg van de sound van de Twin Reverb maar wie weet welke kosten ik ermee zal hebben binnen een poosje en feit is dat 100Watt wel veel is, zo goed als onmogelijk die over zijn nek te krijgen terwijl ik toch wel veel rock speel ook, en dan nog hoofdzakelijk rock voor optredens. Dan is de Twin Amp misschien beter geschikt met de mogelijkheid tot 25Watt te schakelen en het reeds aanwezige drivekanaal.. Dilemma, dilemma, wat zouden jullie doen? Ik heb wel nog niet op een Twin Amp gespeeld dus misschien kan iemand me de verschillen eens uitleggen in grote lijnen en deze is dan ook nieuw (wegens de ouderdom van de Twin Reverb en de kennis van sommige mensen hier toch maar hier geplaatst), is die dan sowieso niet minder qua sound, de RI Twin Reverbs kunnen echt niet tippen aan de oudere alvast.

PeeVee
13 juli 2005, 20:35
TWIN REVERB !!!

Lucluc
13 juli 2005, 20:44
Ik heb wel nog niet op een Twin Amp gespeeld dus misschien kan iemand me de verschillen eens uitleggen in grote lijnen en deze is dan ook nieuw (wegens de ouderdom van de Twin Reverb en de kennis van sommige mensen hier toch maar hier geplaatst), is die dan sowieso niet minder qua sound, de RI Twin Reverbs kunnen echt niet tippen aan de oudere alvast.

:???: Ik probeer deze zin te begrijpen, maar het lukt niet.....

Volgens mij weet je dat die moderne Twin Amp (met overdrive kanaal en effectsloop) een totaal andere versterker is dan een 1975 Twin Reverb. Het gaat erom wat JIJ wilt. Als je een overdrivekanaal en een effectsloop wilt, dan moet je de Twin Amp nemen. Wil je een prachtig basisgeluid met reverb en tremolo, dan moet je een Twin Reverb nemen. Als je vind dat die teveel vermogen heeft, dan kan je twee van de vier eindbuizen verwijderen.

Het grootste verschil zit hem natuurlijk in de constructie. Een Twin Reverb uit 1975 is nog point-to-point gesoldeerd en heeft waarschijnlijk een houten kast. De Twin Amp heeft printplaten en een spaanplaten kast. De kans dat je problemen krijgt met de Twin Amp is alleen al door de goedkope constructie veel groter dan met die Twin Reverb.

Maar nogmaals: wat wil JIJ? Een nieuwe versterker met alle mogelijke kanalen en schakelingen of een simpele ouwerwetse versterker?

Jeanken
13 juli 2005, 20:45
TWIN REVERB !!!
Aangezien jij anders zo tegen die 'pinnige' Twin Reverbs bent zal ik maar aannemen dat ze veel beter zijn dan de Twin Amps :D

PeeVee
13 juli 2005, 21:16
Hahaha... (da's eentje uit de oude doos, inderdaad ja...)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik die "Twin Amp" niet ken dus ben het helemaal met JL eens dat je er gewoon open in moet gaan, misschien is het wel jou ding en komt het scheurkanaal en de effect loep jou wél van pas. Ik heb dat niet nodig dus voor mij biedt het geen toegevoegde waarde. Een silverface Twin is een prima amp en is met vrij eenvoudige middelen nog veel beter te maken. Ik heb genoeg "latere" Fenders gehoord om te kunnen stellen dat IK liever een PTP Twin Reverb zou hebben maar nogmaals, het gaat erom wat JIJ wilt / zoekt in een amp... Ik geloof zelfs dat die "The Twin" amps helemaal niet beroerd zijn en misschien ook nog wel superieur aan huidige Hotrod kneut.... Gewoon met je eigen gitaar op spelen, liefst keertje in "band situatie"

Lucluc
13 juli 2005, 21:25
...het gaat erom wat WIJ wilt / zoekt in een amp...

Als heel forum? :D

Bouke
14 juli 2005, 14:50
Ik heb lang op een Twin Amp gespeeld (nog steeds) en sinds meer dan een jaar heb ik nu ook een oude Fender bak (SR). Ik vond de Twin Amp altijd prima totdat ik op wat oudere meuk ging spelen. Het leeft meer, zo'n oude bak. Ik gebruikte van de Twin Amp ook alle mogelijkheden en heb al doende een hoop dingen geprobeerd. Zelfs met een PodXT er over gespeeld (via power-amp in en via effects return). Allemaal leuk en aardig totdat je echt serieus geluid wilt hebben. De Twin Amp kan hard, verschrikkelijk hard, leuk als je dat nodig hebt. Een keer in een feesttent gespeeld zonder de Twin Amp uit te versterken en dat ging prima :D 100 watt Twin Amp kan dus loeihard. Ik heb twee eindbuizen getrokken en dat levert een beetje oversturing op op 'lagere' volumes. Blijft hard hoor :D. Dan kun je ook nog de 'low-switch' gebruiken, maar dan overstuurt hij me weer iets te snel.

Ik heb nu de Twin Amp in de ene repetitieruimte staan en mijn SR in de andere, hoef ik niet zo te slepen met die dingen. De Twin Amp is een ramp om vaak te tillen!! Waarschijnlijk zet ik er nog wat andere speakers in, deze voelen wat stug, ze spreken niet zo lekker aan, niet soepel of zo.

Conclusie: Ik ga mee met de bovenstaande opmerkingen. Probeer ze beide en luister/voel wat je het lekkerst vindt en vraag je zelf af wat je allemaal voor features op een amp wilt hebben. Uitgebreid? Da's de Twin Amp. Mooie basis tone? Da's de Twin Reverb.

Nog even... Het drivekanaal van de Twin Amp is niet echt bruikbaar qua sound, althans voor mijn doeleinden (blues).

Groets,

Bouke

Al
14 juli 2005, 15:18
TWIN REVERB !!!
Aangezien jij anders zo tegen die 'pinnige' Twin Reverbs bent zal ik maar aannemen dat ze veel beter zijn dan de Twin Amps :D

HAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAA
DIE ZIT!!!!!!!!

Al
14 juli 2005, 15:19
TWIN REVERB !!!

Zou ik ook doen

Al

Al
14 juli 2005, 15:21
...het gaat erom wat WIJ wilt / zoekt in een amp...

Als heel forum? :D

Ja, wij als forum maken de dienst uit!

Zo!

Da's mannentaal!

Al

Al
14 juli 2005, 15:24
het gaat erom wat JIJ wilt / zoekt in een amp...



Heyyyyy??

WAT IS DAT NU?

Al

jacky
14 juli 2005, 17:09
Niks twin voor het zelfde gewicht heb je ook een super reverb.

ook hier weer liever een oudje (45W) dan een nieuw toon monster


8-) 8-) 8-)

Bouke
14 juli 2005, 17:52
Niks twin voor het zelfde gewicht heb je ook een super reverb.)

ehhh... ik til toch liever m'n SR :D Daar loop je toch iets makkelijker mee weg!!

Bouke

jacky
14 juli 2005, 18:50
Iedereen loopt met een SR weg


en wat ik al zei voor het zelfde gewicht



8-) :cool: 8-)

SteavisSmokin
14 juli 2005, 20:01
:???: :-? :???: :cry: :???:

een twin is toch echt een stuk zwaarder dan een SR... :???:

Bouke
14 juli 2005, 20:40
dat bedoelde ik dus ook :D

bouke

jacky
14 juli 2005, 20:46
Hmmm ik zit bij een normale silverface of blackface of een RI twin aan een kilootje of 30 32 te denken

Als ik me niet vergis zit een SR ook in die gewichts klasse


Ga je ze met JBL uitrusten komt de SR volgens mij zeker boven de twin uit.


8-) 8-) 8-)

Mr.Jay
14 juli 2005, 20:46
:???: :-? :???: :cry: :???:
een twin is toch echt een stuk zwaarder dan een SR... :???:

Hoeft niet, ligt aan je speakers.
Had laatst een 76SR ( nog nét een goeie dus ) hier met 4 x Oxford10L6 origineel erin > die weegt niks minder dan een Twin met Oxfords.
Oké > een Twin met EV of JBL slaat alles, maar die zijn gelukkig in de minderheid.
Een Sr met 4 x WEBERS C's eirn til je ook niet zomaar op.
Neem een BASSMAN > vet 4x10 en weegt "niks".

JaY

Jeanken
14 juli 2005, 21:00
Ik weet ook wel dat het erom gaat wat 'IK' wil maar het is wel altijd handig wat commentaar te horen van mensen die er iets langer ervaring mee hebben dan dat even testen dat ik kan doen. Misschien krijg ik nu wel niet het geluid dat ik wil uit die Twin Reverb maar als ik er een beetje beter mee overweg kan laat ik hem dan weer pakken beter klinken dan die Twin Amp of omgekeerd.
Ook kan die Twin Reverb na een opknapbeurt stukken beter klinken, het is ook wat geluk hebben, tenzij die Twin Amp nu volledig tegenvalt natuurlijk, volgende week ofzo kan ik hem pas eens proberen.
Ik heb niet de minste nood aan een effectsloop en een overdrivekanaal is ook niet noodzakelijk, een pedaaltje kan evengoed dat werk doen, hoewel een ingebouwde wel altijd handig is. Tot hiertoe ben ik zeer overtuigd van de Twin Revreb, als ik die nog beter kan laten klinken is hij gewoon dé versterker die ik altijd zal houden, moest ik hem kopen zou ik me echter voorlopig nog even tevreden stellen met het geluid, ik pruts niet te graag meteen met iets dat ik nog niet volledig ken.

Jeanken
14 juli 2005, 21:03
Oja, met van die Bassman te praten doe je me eraan denken. Dit geloof je waarschijnlijk gewoon niet maar daarnet in de kelder van mijn oom een Bassmantop gevonden vermoedelijk uit de jaren '60 en een originele Vibroverb, verkoopwaarde nul omdat de top stukken mankeert en de Vibroverb uit de kast gezaagd is maar beeld je eens in wat ik daarmee later kan doen als ik wat aan een versterker heb leren prutsen.
Of als ik zo lang niet kan wachten, wat iemand anders er voor mij niet mee kan doen..

jacky
14 juli 2005, 21:24
Hmmmm als je zon twin te koop hebt staan hoef je toch eigenlijk niet te vragen hoe die klinkt ...........


gewicht en overmatige herrie om de sweet spot te vinden lijken ook duidelijk


En dan ook nog in de kelder van opa de natte droom van elke fender freak vinden


Zeker straks ook te koop

Nah gut ik haak even af

:-? :wink:

Al
14 juli 2005, 21:35
Jeanken, je hebt PM

Al

(Underline related)

Jeanken
14 juli 2005, 22:27
Hmmmm als je zon twin te koop hebt staan hoef je toch eigenlijk niet te vragen hoe die klinkt ...........
gewicht en overmatige herrie om de sweet spot te vinden lijken ook duidelijk
En dan ook nog in de kelder van opa de natte droom van elke fender freak vinden
Zeker straks ook te koop
Nah gut ik haak even af
:-? :wink:
Ik heb geen Twin te koop staan, de 'partner' in Wallonië wel maar ik heb hem nog niet kunnen teste, hij komt volgende week waarschijnlijk eens langs en brengt hem wel eens mee, als ik hem wil kan ik hem overkopen zonder commissie dan.
En van de Twin Reverb weet ik wel degelijk hoe hij klinkt, zoals ook al vermeld..
Je lijkt zo negatief, is het omdat ik gitaren verkoop of vergis ik me gewoon? Mij lijkt er niets verkeerd mee anders.

Al
14 juli 2005, 22:32
Je lijkt zo negatief, is het omdat ik gitaren verkoop of vergis ik me gewoon? Mij lijkt er niets verkeerd mee anders.

Dat heeft waarschijnlijk met hetgeen waarover ik je mailde te maken. Het is dus al opgelost, bedankt voor de medewerking.

Al

Jeanken
15 juli 2005, 14:44
Geen probleem, ik had er nooit bij stilgestaan dat het iemand zou storen.
Dit is even over effecten maar het gaat de Twin aan ook. Ik denk dat ik de Twin Reverb dan maar neem want zoals die klinkt lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat de Twin Amp beter is (hoewel ik hem zeker eens wil proberen).
Ik was daarnet bij mijn baas thuis even onder de middagpauze en hij had een Digitech Jimi Hendrix pedaal, wat een sound. Over de clean van een oude Fender Champ met een '72 Strat, die zal ik me waarshijnlijk ook nog eens aanschaffen, misschien voor over de Twin Reverb voor distortion geluid..

Lucluc
15 juli 2005, 19:08
Ik denk dat ik de Twin Reverb dan maar neem want zoals die klinkt lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat de Twin Amp beter is (hoewel ik hem zeker eens wil proberen).

Pfff, doe het nou niet op de gok, maar ga luisteren naar die dingen. Als je de Twin Reverb al kent, dan ga je naar een Fender dealer in de buurt en plug je eens zo'n Twin Amp in. Door goed te luisteren kan je een betere keuze maken dan op de aanbevelingen van anderen af te gaan. Dat was toch ook de conclusie van dit topic???

PeeVee
15 juli 2005, 20:31
HAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAA DIE ZIT!!!!!!!!
Heuh? Hoezo? Hij bedoelde gewoon dat als ik, als Twin verafschuwer (zie andere thread waar we beetje zaten te keten) nota bene een Twin Reverb aanraadt, het wel heel erg gesteld moet zijn met zo'n Twin Amp. Er "zit" verder niks volgens mij. Ik heb het ook alweer even genuanceerd hoor... Ik ken de Twin Amp niet, is dat zo'n red knob ding? Stanley Patty van Phil en z'n Buzztones speelt toch op zo'n ding Jay of niet? Die klonk ook errug hard en direct maar toch was het niet onaardig met een Stratje

PeeVee
15 juli 2005, 20:34
ook hier weer liever een oudje (45W) dan een nieuw toon monster
Doe mij maar liever een 40 Wattertje (ja kijk maar eens goed op de achterkant hihi)... Als het effe kan (en dat is zo) DRIE. Nog één d'rbie en ik heb "vier op een rij" of "kwartet"... Kan ik 2 x 2 SR stack neer zetten... hmmm.... 8-)

Lucluc
15 juli 2005, 20:54
Ik ken de Twin Amp niet, is dat zo'n red knob ding?

Ja, onder andere. Je hebt ze ook 'blackface' in de 'professional tube serie'. Misschien moet je daarvoor naar de moderne versterkerafdelæing.

Bouke
16 juli 2005, 00:10
Als het effe kan (en dat is zo) DRIE. Nog één d'rbie en ik heb "vier op een rij" of "kwartet"... Kan ik 2 x 2 SR stack neer zetten... hmmm.... 8-)

Zeg patser, zou je niets eens gauw zo'n oude '65 blackface SR aan mij verkopen, dan hebben we er in iedergeval allebij twee :D Mjammie!

Bouke

PeeVee
18 juli 2005, 12:27
...

Jeanken
18 juli 2005, 19:24
Vandaag de Twin Amp binnen, is zeker geen verkeerde versterker en had ik die Twin Reverb niet gehoord was hij misschien goed genoeg gebleken maar het is het toch net niet. Ook de overdrive is niets voor mij.
Ik heb hem getest met een USA Deluxe Strat dus normaalgezien zou die zeker goed moeten klinken op een Fender, daarbij, als die al niet zo strak klinkt op de overdrive zal een humbuckergitaar dat zeker niet doen.
Het zal dus de Twin Reverb worden, wens me geluk!

Mr.Jay
18 juli 2005, 19:37
Nou ik moet wel eerlijk opbiechten dat ik beetje vals speel... Mijn '65 SR zat origineel in een (MDF!) 2 x 12" kastje met nog maar één (16 Ohm!) speaker die IN SERIE (!!!) had gestaan met nog een andere :o AAARGH... Die jongen deed 'm weg omdat ie niet zo hard ging... gek he? Waarschijnlijk 32 Ohm speaker belasting voor 2 Ohm amp... Arm ampie... Die zit nu in een EvdHaar kast met Jensen RI C10Q's onderin en Jensen RI P10Q's bovenin. Die amp heeft iedere 3 maanden wel wat dus moet er nu toch een keertje radicaal met de bout in. Mijn tweede SR is een drip edge / alu trim model uit '69, is destijds geserviced door Al (filtercaps maar ook coupling caps) en heeft 2 x RI C10Q onderin en 2 x RI P10R bovenin. Die laatste twee knetteren erg in het hoog maar ik vind/vond dat op een bepaalde manier wel lekker maar de P10Q's zijn beter. Ik mis op beide SR's heel erg een soort plakkerig gevoel dat ik b.v. op mijn Princeton Reverbje wel heb; alle tonen (ook van hogere snaren) zijn dik zonder dat het dof is en het hoog wordt eigenlijk nooit onaangenaam zelfs op hogere settings. In die PR zit trouwens een Weber P10R, voor zo'n ampje perfect denk ik. Ik had ooit (drie) CTS alnico speakers in die '69 zitten en ondanks dat ik de response en tone wel lekker vond, waren ze me wat te duf/muf. In het midden blijkbaar wel goed, ik ben ook wat minder hard gaan spelen en ga waarschijnlijk ook weer een combi maken met CTS alnico speakers. Ik heb overigens ook nog setje Weber C10Q's en P10Q's liggen, die wordt voor mijn derde SR die ik op het moment aan het maken ben. Is niet "the real deal" maar een omgebouwde vroege silverface Bandmaster. Er komt een (RI) Bassman OT in van Richard (DirtyPool) en dan verder het AB763 blackface circuit van de SR. Ik laat daar een TAD cabinet voor komen, heeeel mischien hang ik mijn '65 SR chassis in die TAD kast en deze "Bugaboo Tang SR" komt dan in de EvdH kast met potige Weber speakers.
Als ik mijn (WeberVST) 5G15 Reverb unit "af" heb dan ben ik niet meer toegewezen op een combo met reverb en sluit ik niet uit dat er ooit nog eens wat Bassmannerigs komt. Ik heb een soort mismatch met 2 x 12", ik vind het veel moeilijker om daar een goeie combi van te vinden dan met 10" dus een 4 x 10" 5F6 Basman ligt dan wel voor de hand. Heb trouwens ook nog een 5E3P ("Proluxe") kitje hier staan, is feitenlijk een Deluxe maar dan met een Pro eindtrap dus 2 x 6L6 fixed bias met een grotere output trafo op hogere spanning met een potige Weber 12A150 (voorheen P12N) speaker. Misschien leuk repetitie ampje maar weet niet of ik daar in Venlo mee wegkom hihi... Is nogal een luidruchtig volkje ;-)

Nou jouw SR-ombouw- en bouwplannen bekend zijn:
wat resulteert dit nu in het "Twindilemma" ? ook daar was je toch mee bezig ? zou passender zijn gezien het topic

JaY

PeeVee
18 juli 2005, 21:27
Is weg! Als jij nou even de quote (hele bericht?!) in jouw bericht wist dan heeft niemand er meer last van

Mr.Jay
18 juli 2005, 21:39
Is weg! Als jij nou even de quote (hele bericht?!) in jouw bericht wist dan heeft niemand er meer last van

wat haal je toch steeds je berichten weg ?
Zou nou net es mooi zijn wat meer over je TweedTwin projekt te vertellen, past hier mooi en komt al nooit voor.
Velen vergeten deze Twin-uitvoering en hebben het alleen steeds over de Twinreverb.

JaY

PeeVee
19 juli 2005, 01:11
wat resulteert dit nu in het "Twindilemma" ? ook daar was je toch mee bezig ? zou passender zijn gezien het topic

Zal wel aan mij liggen dan maar ik begrijp eerlijk gezegd niks van bovenstaande zin. Wat bedoel je nou precies dan?

Volgens mij staat er dat je "iets anders" (?!) passender (gepaster?) had gevonden, toch? Nou daar ben ik tegenwoordig heel gemakkelijk in geworden zoals je ziet/merkt, drie puntjes + [OK] et voila, weg! :razz:

Die hipo Twin ben ik nog niet ver mee, projecten lopen beetje door elkaar. Eerst 5G15 (is WeberVST aanduiding voor 6G15 omdat dat beschermde kreet is, denk aan de reissues! ), dan SR, dan "ProLuxe" misschien zelfs wel in 2 x 12" lopo Twin kastje, dan pas een keertje die hipo Twin... Misschien wordt die hipo Twin nog wel een soort lopo Bassman of Twin on steroids (2 x 6550's) ofzo, weet nog niet wat ik er mee aanmoet eigenlijk, was beetje impuls, "weer eens wat anders".

Mr.Jay
19 juli 2005, 08:17
Die hipo Twin ben ik nog niet ver mee, projecten lopen beetje door elkaar. Eerst 5G15 (is WeberVST aanduiding voor 6G15 omdat dat beschermde kreet is, denk aan de reissues! ), dan SR, dan "ProLuxe" misschien zelfs wel in 2 x 12" lopo Twin kastje, dan pas een keertje die hipo Twin... Misschien wordt die hipo Twin nog wel een soort lopo Bassman of Twin on steroids (2 x 6550's) ofzo, weet nog niet wat ik er mee aanmoet eigenlijk, was beetje impuls, "weer eens wat anders".

jammer......reverbs hebben we nu al plenty voorbij zien komen, Bassmansgelul is er ook al op tijd ( veel door mij ook nog ), maar TweedTwin da's andere koek. Heeft niemand het over.

JaY

Dirtypool
19 juli 2005, 14:36
Goed, :) wie heeft dan dat ding van Fender inmiddels geprobeerd, '57 TweedTwin?

Mr.Jay
20 juli 2005, 15:11
Goed, :) wie heeft dan dat ding van Fender inmiddels geprobeerd, '57 TweedTwin?

niet gehoord nog steeds. Is jouw Bassman niet een Twin tegenwoordig na vW's mod en 2x12" ?

JaY

Dirtypool
20 juli 2005, 16:09
Nee, is een op een Marshall met boost gebaseerd beest geworden.
Moet m nog een beetje leren kennen en hij moet nog ingespeeld raken.
Sinds ik m heb heeft ie hooguit 12 uur achter zijn kiesjes. :)

jacky
22 juli 2005, 22:52
ook hier weer liever een oudje (45W) dan een nieuw toon monster
Doe mij maar liever een 40 Wattertje (ja kijk maar eens goed op de achterkant hihi)... Als het effe kan (en dat is zo) DRIE. Nog één d'rbie en ik heb "vier op een rij" of "kwartet"... Kan ik 2 x 2 SR stack neer zetten... hmmm.... 8-)


Hmmmmmm Bastard bij mij dus 45 ..........
Ooit ook 40 ...............
snifffffff
8-) 8-) 8-)