PDA

View Full Version : Vraagje over piezo's en doorversterken



episua
13 juli 2005, 19:57
Ik ben toch wat een 'leek' als het op het hele akoestisch doorversterken e.d. aankomt.
Het verhaal luidt:
Ik heb in mijn Washburn D12 vorig jaar een piezo element in laten bouwen. Dit is echter een passieve, dus zonder zo'n schuifregelaar ding.
De bedoeling was eigenlijk dat ik 'm zo in de PA installatie kon pluggen.
Veel andere gitaristen zag ik dat namelijk ook doen.
De klank van mijn gitaar op de PA is gewoon ronduit slecht, heel ielletjes, niet luid, kortom gewoon waardeloos. Ik kan er niks mee.
Wat zijn voor mij opties om dit te verbeteren, of wat doe ik fout?

Graag zie ik jullie reacties tegemoet

Lexvandoef
13 juli 2005, 23:02
Misshien is het een idee om er een pre-amp in te zetten met equalizer. Dat zit ook in mijn gitaar en over de PA en de gewone versterker klinkt dat tog niet verkeerd.
Ik denk dat je die los kan kopen zonder dat je er een element bij hoeft te hebben. Want die heb je al DUH :razz:

Dan wordt de elektronica wel aktief.

Ohja een DI box is misschien ook een optie, maar daar weet ik nie zo veel vanaf.

Groetjes, Lex

episua
13 juli 2005, 23:10
Hee bedankt voor het advies.
Een DI box, daar moet ik maar es wat info over inwinnen.

Lexvandoef
13 juli 2005, 23:13
Your welcome :-D 8-)

Daniël_san
13 juli 2005, 23:23
Een DY box laat alleen je ''gewone kabel'' overgaan naar een microfoonkabel want die hebben minder signaalverlies. Jij heb een preamp nodig...... Maar je kan ook een beter element kopen...... :lol:

episua
14 juli 2005, 19:59
Oh ok, ik heb geen idee waar ik aan moet denken als we het over een preamp hebben :oops:
Een nieuw element is geen optie...

ccc
14 juli 2005, 22:28
Aan dit kun je denken, word normaal op de messe voorgesteld in Europa


http://www.d-tar.com/mama_bear_press_release.shtml

Ongeloofelijk goed en veelzijdig,maar duur (350 $ in de states)

Deze morgen binnengekregen....

telecastermaster
18 juli 2005, 12:47
Het eerste dat je moet doen is een voorversterker inbouwen. Passieve transducers zuigen zwaar.
Kijk eens op de website van bv Fishman. Hier is wat nederlandstalige info over fishman (vergeet niet ook naar pag. 2 te gaan).

http://www.benellyimport.nl/mfishman.htm

Als je het heel simpel wilt houden kun je een power jack nemen:

http://www.fishman.com/products/details.asp?id=30

episua
19 juli 2005, 00:10
bedankt voor de info!

spartametje
11 september 2005, 19:15
Op dit moment heb ik ook een klassiek gitaar die versterkt moet worden. Er zit nu een metalen stripje onder de kam. Nu ben ik op zoek naar een equalizer (preamp) dat je in je gitaar kunt laten inbouwen. Het schijnt nu dat er equalizer'tjes in de handel zijn met een soundcut knopje en built in tuner (stemapparaatje). Nu heb ik al op het Internet gezocht, maar ik kon het nergens vinden. Heeft iemand enig idee om welke equalizers het gaat en waar ze te krijgen zijn?

suayb
13 november 2005, 05:23
hallo,
je moet zoeken in de richting van een 'fishman prefix premium blend'. Het is echter wel een dure met een condensatormicrofoontje er aan. Ik heb zelf ook nog een preamp met equaliser die je in kan pluggen in je gitaar. Het is een klein 'egualiserdoosje' die je dan op zijn beurt aansluit op een pa of versterker (merk: matrix pp1000). het is een redelijk ding.

iam
13 november 2005, 11:45
of schaf je gewoon een fishman aura aan. www.fishmanaura.com

ik heb er toevallig nog 1tje te koop ;)

spartametje
23 augustus 2007, 00:33
Goed, heb het even aangekeken en ik heb wel belangstelling voor de volgende twee componenten:

Preamp: Fishman Prefix Premium Blend - smal 2.3mm (narrow), inclusief een chromatische tuner, met verstelbare condensator microfoon.

Fishman Acoustic Matrix Active elementen (piezo): Fishman Natural 1 - smal, 2.3mm, voor finger-picking, solo en klassiek.

Heeft iemand een idee waar ik die kan kopen?

Flipkoos
23 augustus 2007, 07:48
in principe bij elke zichzelf respecterende muziekzaak volgens mij...

btw, de fishman prefix is volgens mij geen preamp, maar een heel systeem, daar heb je geen matrix meer bij nodig.

Laser
23 augustus 2007, 13:47
Ik begrijp dat:
- de gitaar al een element heeft, en
- nieuw element geen optie is, en
- signaal moet versterkt worden, en
- signaal dan naar PA moet kunnen.

Als en indien je geen gat in je gitaar wil laten maken voor de inbouw van een preamp (= voorversterker) en dan nog een DI moet kopen voor doorschakelen naar de PA, kan je een externe DI/preamp combinatie aanschaffen.
LR Baggs heeft een zeer goede para acoustic DI (http://www.lrbaggs.com/html/products/preamps_paradi.shtml); is DI en heel goede voorversterker. Kost wel wat, maar is dan ook héél goed. Passief element wordt erop aangesloten (kabel), geluid bewerkt en versterkt en doorgezonden naar PA.


Er zijn er waarschijnlijk nog andere op de markt, ik geef dit maar als voorbeeld.

Let ook op de kwaliteit van de kabels en plugs: beter ineens goede kopen dan veel brol ( ik beveel guitargear aan, www.guitargear.be).