PDA

View Full Version : Topkam aanschaffen en vervangen



Maniaaaak!!
13 juli 2005, 15:17
Hoi,

Daar ik de Voxhumana nu al 2 keer heb gemaild en geen antwoord heb ontvangen stel ik mijn vragen maar even hier...

Ik heb een fender classic 50's strat (mex) met een plastic topkam die ik wil vervangen voor een ander exemplaar, liefst pre-slotted zodat ik zelf geen groeven hoef te vijlen.

ik kan zo'n nut gewoon aanschaffen bij vox humana maar ik weet niet welke maat ik precies moet hebben.

de nek van de gitaar is 42mm breed bij de nut en heeft een radius van 7,25''. Nou gok ik dat ik een nut moet hebben van 42mm maar zeker weten doe ik het niet.

even concreet mijn vragen op een rij:

- Wie weet wel welke maat nut ik moet hebben?
- Kan iemand mij uitleggen hoe ik de oude nut eruit krijg? ik neem aan dat ik gewoon een kleine puntig ding regel en dan zachtjes de nut eruit tik?
- kan de nieuwe nut gewoon met superlijm vastgezet worden?

Orpheo
13 juli 2005, 22:33
- Wie weet wel welke maat nut ik moet hebben?
- Kan iemand mij uitleggen hoe ik de oude nut eruit krijg? ik neem aan dat ik gewoon een kleine puntig ding regel en dan zachtjes de nut eruit tik?
- kan de nieuwe nut gewoon met superlijm vastgezet worden?



ik denk gewoon net zo breed als je hals is. in ieder geval niet smaller. breder zou kunnen, kan je t overschot wegvijlen

ik las ooit van Fred Dons, dat hij zei: zachtjes tikken.

ik denk wellicht ook nog voorverwarmen. oh ja, even die lak insnijden aan alle kantjes. fender-lakken zijn fuckin dik nl.

superlijm? zou ik niet doen. kan reageren. als er blank hout onder zit, zou ik gewoon titebond (houtlijm toch) nemen. houtlijm dus. maar WEL lijm die tegen hoge(re) temperaturen kan!! want als je onder lampen staat on stage, en tis warm, wil je niet dat je topkam gaat schuiven omdat de lijm niet tegen die warmte kan!

succes!!

Orpheo
13 juli 2005, 22:34
- Wie weet wel welke maat nut ik moet hebben?
- Kan iemand mij uitleggen hoe ik de oude nut eruit krijg? ik neem aan dat ik gewoon een kleine puntig ding regel en dan zachtjes de nut eruit tik?
- kan de nieuwe nut gewoon met superlijm vastgezet worden?



ik denk gewoon net zo breed als je hals is. in ieder geval niet smaller. breder zou kunnen, kan je t overschot wegvijlen

ik las ooit van Fred Dons, dat hij zei: zachtjes tikken.

ik denk wellicht ook nog voorverwarmen. oh ja, even die lak insnijden aan alle kantjes. fender-lakken zijn fuckin dik nl.

superlijm? zou ik niet doen. kan reageren. als er blank hout onder zit, zou ik gewoon titebond (houtlijm toch) nemen. houtlijm dus. maar WEL lijm die tegen hoge(re) temperaturen kan!! want als je onder lampen staat on stage, en tis warm, wil je niet dat je topkam gaat schuiven omdat de lijm niet tegen die warmte kan!

succes!!

Maniaaaak!!
13 juli 2005, 23:24
THX Orpheo

ik ben ondertussen ietsjes wijzer, ik zou eigenlijk een nut moeten hebben van 42 mm breed met een E to E spacing van 35 mm. Deze nuts worden niet gemaakt door graphtech dus heb ik gekozen voor een nut van 43 mm
(verschil schuur ik eraf met 600 grit volgens de site) en een E to E spacing van 36 mm.

Ik zou dan in theorie een halve mm bij elke e snaar dichter bij de rand van mijn fretboard komen. Ik hoop dat dit niet teveel is, ik heb momenteel bij mijn hoge e nog zo'n 3 mm over.

Mocht iemand denken dat dit te weinig is dan hoor ik dat natuurlijk graag...

ik speel momenteel met een set Blue Steel 10 - 52 dan lig je aanzienlijk minder snel van je nek af als met een set 008's of 009's lijkt me?

Mattia
13 juli 2005, 23:36
Secondenlijm is prima, als je maar minieme hoeveelheden gebruikt. 'Reageren' met iets lijkt me sterk, maar je moet altijd opletten als je dingen zit te lijmen op een gelakt istrument, vooral met secondenlijm, epoxy of constructielijm.

Verder, gebruik vooral WEINIG lijm, en GEEN STERKE lijm. Dat ding moet een goede 'friction fit' zijn, als het even kan, lekker klem zitten, en een klein druppeltjs simpele, witte houtlijm is meestal meer dan voldoende. Echt weinig. Net genoeg dat het niet gaat bewegen. Zo heet zal die gitaar toch niet worden, dat de lijm gaat smelten. Ding zit niet bepaald onder veel spanning. De snaren houden het op z'n plek, als het goed contact maakt, en je wil vooral niet dat de nut onmogelijk te verwijderen is zonder dingen te breken. Ik heb in het verleden nogal grote problemen gehad met het verwijderen van ge-superlijmde, plastic nuts in vooral goedkope Aziatische gitaren. Je kan ze niet verwarmen om de lijm te laten 'verzachten', en eruit tikken werkt vaak ook niet, dus moet je de boel eruit zagen, wat immens veel gedoe is voor een goedkope k*tgitaar.

piezo
14 juli 2005, 02:08
Inderdaad geen sterke lijm gebruiken, maar vooral ook geen zachte/zachtblijvende lijmsoorten zoals bisonkit.
Ik gebruik zelf voor een topkam meestal gewoon Velpon/Hobbylijm. Is dun, wordt snel hard en is vrij zwak dus topkam EN lijm zijn later reuze gemakkelijk weer te verwijderen.

Denken jullie niet dat Titebond/houtlijm te sterk is, zeker bij been topkammen? Je kunt het eventueel wel verdunnen met water, maar dan duurt het nog langer voor het vast zit en oude houtlijm is meestal niet gemakkelijk te verwijderen.

En Maaniak, ook in Vlaardingen is het vakantietijd, dus misschien heeft Vox Humana momenteel niet voldoende personeelsbezetting om alle mails snel te kunnen beantwoorden.

Maniaaaak!!
14 juli 2005, 14:35
@Piezo:

Uit mij zal je nooit een kwaad woord horen over Vox Humana; topwinkel altijd goeie uitleg gehad en ze hebben er verstand van zaken.

't was alleen zo dat ik ff ernstig veel haast had met het vinden van een nieuwe nut...

ben er intussen uit, tis de graphtech 5000 nut geworden heb ook meteen maar even string guides van hetzelfde type gekocht. Bedankt voor de hulp iedereen...

Maniaaaak!!
27 juli 2005, 19:51
Nou hij zit erin hoor die nut...

http://home.planet.nl/~veld4164/Graphtech.jpg

Het is geheel zonder lijm gelukt (misschien is dit niet slim, dan hoor ik het graag) maar de nut zit zo strak in de daarvoor bestemde groef geklemd dat het me niet nosig leek (er moest een hamer aan te pas komen om de nut erin te krijgen).

Het geluid van mijn gitaar is wat anders geworden, de 'kilheid' is er een beetje uit. ik ben vooralsnog niet ernstig in de tremelo gaan hangen, dat moet ik nog even doen, maar ik ben benieuwd of deze nut mijn snaren echt zo goed 'smeert' dat ik het ga merken bij veel ge-whammy.

Al met al ben ik erg tevreden over de vervanging, volgende op mijn lijstje zijn de ferraglide zadels.[/img]

screamindemon
27 juli 2005, 20:18
Ik heb laatst met een beetje teflon(achtige) spray de snaren ter hoogte van de kam ingesmeerd, en meteen resultaat! Bij bends ontstemd de gitaar nu praktisch niet meer.

ff offtopic; zaten die stemmechanieken er origineel op of heb je die zelf geplaatst?

Maniaaaak!!
27 juli 2005, 20:20
tis een fender Classic 50's strat (MIM) tuners zijn gewoon standaard.

Klusons heten ze geloof ik, top stemschroeven qua looks imho.

deze zijn het:

http://www.guitar-parts.com/product_pics/720c.jpg