PDA

View Full Version : Marshall 1936



Antal
12 juli 2005, 20:17
Ik ben van plan een Marshall 1936 2*12" speakerkast te kopen. Wie kan me vertellen wat het verschil is tussen de JCM 800 en de 900 versie? Met de search werd ik niet veel wijzer.

AART
12 juli 2005, 21:09
bij echte oude jcm 800 varianten zitten er g12T-65 speakers in.

Bij latere jcm 800 en de jcm 900 modellen zitten er G12T75 speakers in.


De jcm 900 varianten zijn volgens sommigen ook nog van slechter hout.

vulvasonic
12 juli 2005, 23:56
Was het niet zo dat de 900, in tegenstelling tot de 800, stereo te schakelen is?
Dat is in ieder geval het grote verschil bij de 1960 kasten.

Antal
13 juli 2005, 15:40
Was het niet zo dat de 900, in tegenstelling tot de 800, stereo te schakelen is?
Dat is in ieder geval het grote verschil bij de 1960 kasten.

Dat is in ieder geval zo idd. Iemand die nog iets meer weet te vertellen over die houtsoorten?

Antal
14 juli 2005, 12:56
Niemand?

Mr.Jay
14 juli 2005, 20:37
bij echte oude jcm 800 varianten zitten er g12T-65 speakers in.
Bij latere jcm 800 en de jcm 900 modellen zitten er G12T75 speakers in.
De jcm 900 varianten zijn volgens sommigen ook nog van slechter hout.

De 800's met 65Watters waren BASS-versie, mooie speakers, warmer laag. De lateren hadden inderdaad de doorsnee 75's.
De 800's oud waren van SPAANPLAAT, de 900's zijn ( allemaal weet ik niet ) van MDF, geeneen is van echt hout.
900's klinken wat doziger. Ik heb mijn 900 open gemaakt aan de achterzijde, voor meer lucht en meer helderheid, grote vooruitgang vind ikzelf. Heb er wel 2 ouwe Blackback' G12M25's in gezet.

JaY
( bejaarde wannabee ) :razz:

AART
14 juli 2005, 23:13
( bejaarde wannabee ) :razz:


:D

Antal
25 juli 2005, 19:51
Ik heb hem! :-D

Voor een foto van het ding:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=61025

Ibanez RuleZ
25 juli 2005, 21:00
de oude 1936 van spaanplaat.... dat verbaasd me, dan ben ik nu helemaal blij dat ik geen marshall 2*12 heb gekocht als ze die rotzooi gebruikten.

Harrald

Antal
26 juli 2005, 17:04
de oude 1936 van spaanplaat.... dat verbaasd me, dan ben ik nu helemaal blij dat ik geen marshall 2*12 heb gekocht als ze die rotzooi gebruikten.

Harrald

Ga jij maar fijn verder spelen met je ibanesjes, want je hebt heel die kast nog niet gehoord :-?

Mr.Jay
26 juli 2005, 19:27
de oude 1936 van spaanplaat.... dat verbaasd me, dan ben ik nu helemaal blij dat ik geen marshall 2*12 heb gekocht als ze die rotzooi gebruikten.
Harrald

De beroemde en vele gezochte Fender blackfaces hadden ook vaal een spaanplaat front, niks mis mee.

JaY

nicoverduin
26 juli 2005, 19:52
de oude 1936 van spaanplaat.... dat verbaasd me, dan ben ik nu helemaal blij dat ik geen marshall 2*12 heb gekocht als ze die rotzooi gebruikten.
Harrald

De beroemde en vele gezochte Fender blackfaces hadden ook vaal een spaanplaat front, niks mis mee.

JaYDe rest van die kasten werden ook gewoon gemaakt van 'goedkoop' pine. Door milieu wetgeving ed. is het nu gewoon onbetaalbaar. Maar het hout zelf was toen echt niet bijzonder hoor....
Nico

vester86
26 juli 2005, 20:42
heerlijk, die 1936 kast, heb um zelf nu een half jaar en dik tevreden over, die gaat echt als laatste weg als ik zooi ga vervangen ;-)

keef
27 juli 2005, 10:38
Spaanplaat - mooi niet. De oudere 800s hebben een multiplex kast (waarschijnlijk berken, dat gebruikte Marshall altijd).

Ibanez RuleZ
27 juli 2005, 11:07
de oude 1936 van spaanplaat.... dat verbaasd me, dan ben ik nu helemaal blij dat ik geen marshall 2*12 heb gekocht als ze die rotzooi gebruikten.

Harrald

Ga jij maar fijn verder spelen met je ibanesjes, want je hebt heel die kast nog niet gehoord :-?

ik heb al ruim anderhalf jaar geen ibanez meer, misschien dat dat scheelt, t zijn tegenwoordig 2 soloists. een 1936 kast heb ik nog niet gehoord, maar wel kasten van multiplex en spaanplaat, dus ik weet wel een KLEIN beetje wat ik zeg.

Harrald

swift05
29 juli 2005, 18:57
Wat een zever hier. :D

Je kan gewoon niet ontkennen dat een 1936 een goeie cab is.

Spaanplaat of MDF, ik geloof NOOIT dat dat iets aan het geluid doet.
Tis toch bekleed met tolex en daar kan niks door, dus...

Stevigheid wel, daar kan ik inkomen.

Tot zoverre de eerste lezing...

nicoverduin
29 juli 2005, 19:07
Wat een zever hier. :D

Je kan gewoon niet ontkennen dat een 1936 een goeie cab is.

Spaanplaat of MDF, ik geloof NOOIT dat dat iets aan het geluid doet.
Tis toch bekleed met tolex en daar kan niks door, dus...

Stevigheid wel, daar kan ik inkomen.

Tot zoverre de eerste lezing...
Dan nu een vervolg:
- Als je je hand op de kast leg, dan voel je een trilling. De lucht in de directe omgeving wordt dus ook in trilling gebracht en be-invloed het geluid van de speaker(s). Stugger hout trilt minder dus is de invloed ook minder.
- Geluid aan de binnenkant van de kast weerkaatst tegen alle wanden. Er vindt dus een reactie plaats op het moment van botsen van de luchtgolven tegen het hout. Hoe stugger het hout, hoe eerder het hout terugveert tov "slapper"" hout. Wederom invloed van het geluid.
M.a.w. het hout maakt wel degelijk uit op de kleuring van het geluid. Dit wil overigens niet zeggen dat duurder hout beter klinkt. Het klinkt anders (ander hout :-D ). De luisteraar beoordeelt uiteindelijk welke kast voor hem/haar het beste klinkt.
En dan hebben we het nog niet eens over de speakers gehad :-D :-D :-D :-D
Nico

BlackSun
29 juli 2005, 19:43
Wat een zever hier. :D

Je kan gewoon niet ontkennen dat een 1936 een goeie cab is.

Spaanplaat of MDF, ik geloof NOOIT dat dat iets aan het geluid doet.
Tis toch bekleed met tolex en daar kan niks door, dus...

Stevigheid wel, daar kan ik inkomen.

Tot zoverre de eerste lezing...

Geluid is geen materie dat door iets heen gaat, het zijn trillingen. De trillingen van de speaker brengen de lucht in trilling, de lucht brengt het hout (en tolex) in trilling, en deze geven hun trilling weer door aan de lucht er omheen. Geluid gaat dus WEL 'door'het hout en het tolex.

Anders zou je elke kamer geluidsdicht kunnen maken met tolex?? :lol:

swift05
30 juli 2005, 11:04
Ja, speakers, uiteraard...

En je repetitiekot bekleden met tolex, mss nog niet zo'n slecht idee! :lol:

Squier4ever
30 juli 2005, 11:36
( bejaarde wannabe