PDA

View Full Version : zelfbouw overdrivepedaal



Fumi SG
12 juli 2005, 17:01
hoi...

Ik 'knutsel' nogal graag, altijd al gehad. Het liefst dingen waar je ook nog wat aan hebt. Nou heb ik weleens wat gehoord over zelfbouw pedaaltjes...

Ff een paar vraagjes zodat ik kan bepalen of ik binnenkort ook zoiets ga doen! :)
1) is het moeilijk om zoiets te maken (niet al te moeilijk circuit uiteraard)??
2) hoe kom je aan een schema, die kan ik nog niet zelf bedenken??
3) wat zal (ongeveer) het totale kostenplaatje worden??

Ik GAS nogal op een nieuwe Randall, dus het mag niet te duur worden. Het zou dan wel een pedaal moeten worden die een beetje veelzijdig is, het liefst tussen crunch en rock à la Guns 'n Roses.

Wie kan hier mijn vragen beantwoorden??

H.Manback
12 juli 2005, 17:33
Nou ik weet niet wat voor bedragen je in je hoofd hebt als je hier over nadenkt. Wat ik je wel kan vertellen is dat het meestal toch duurder uitpakt dan je verwacht had :wink:.

In principe hoeft het allemaal niet zo schreeuwend duur te worden, echter moet je dan al wel het gereedschap in huis hebben. Soldeerbout, tin, spullen om te boren etc.

Als je dat allemaal hebt en je kijkt puur naar onderdelen kijk je heel gauw toch naar zo'n 50 tot 100 euro afhankelijk van welk effect. Waar de meeste kosten in gaan zitten is naar mijn mening het doosje, knoppen, verf etc.

Of het moeilijk is... dat ligt er helemaal aan. Werk je secuur, en denk je na voordat je aan de slag gaat dan hoeft het niet moeilijk te zijn. Echter je zal altijd wel wat 'beginnersfouten' maken, dat hoort er een beetje bij. Je kan soms de pech hebben dat je een heel klein stom foutje hebt gemaakt en het gewoon niet ziet. Dan lijkt het allemaal super moeilijk. Je kan ook per ongeluk alles in een keer goed maken, en dan lijkt het een eitje.

Ik zou gewoon zeggen, zet eerst op een rijtje wat je wil gaan doen, wat je er aan kwijt bent, en als het mislukt kan je altijd hier of op andere fora terecht met je vragen. Uiteindelijk kom je er bijna altijd wel uit.

Fumi SG
12 juli 2005, 17:48
als de meeste kosten in het gereedschap en de afwerking zit, dan komt het wel goed. Bij ons in de garage staat veeeel meer gereedschap dan een gemiddelde Nederlander ooit zal hebben, dus dat zit wel goed. Metaal voor het doosje hebben we ook nog wel, en anders kan m'n vader wel wat regelen en de knoppen hoeven niet het duurste van het duurste te zijn.

Wat ik me dan afvraag... wat komt er eigenlijk allemaal in een od-pedaaltje. Ik heb m'n Boss MT-2 al open geschroefd maar het enige wat ik dan zie is een printplaatje! :-?

Mijn pedaaltje hoeft ook niet vol te zitten met knoppen, enkel een volume-knop en een gain-knop is in principe genoeg.

Kan iemand misschien foto's van het binnenwerk van een/zijn zelfbouw (overdrive-)pedaaltje posten, en dan evt. een lijstje maken van de gemaakte kosten?? Bij die kosten hoeven dan geen kosten voor het gereedschap.


ps: Volgens mij is een overdrive pedaaltje één van de goedkoopste pedaaltjes die je kunt maken, of niet?? Zo niet, wat voor een soort pedaaltje is dan het goedkoopste. Het gaat mij er namelijk dat ik iets leuks bouw (het liefst een od-pedaal) dat niet te duur wordt EN dat ik ook ga gebruiken....

birt
12 juli 2005, 18:33
mooie beginnersprojectjes:
http://www.montagar.com/~patj/electra.gif
http://www.diystompboxes.com/analogalchemy/pedals/easydrive.html

dit zijn heel weinig onderdelen en je hoeft geen transistors te gaan testen zoals bij fuzz faces.
have fun :wink:

Random_hero
12 juli 2005, 18:46
Ik heb me dus een beetje verkeken hierop ;).
Ik ben ooit begonnen aan een zvex fuzz factory (jaha!), erg simpel schemaatje enzo, pest is alleen, die AC128-torren zijn gevoeliger dan ik dacht. Inmiddels heb ik nieuwe (inc. koelblokje enzo) en doet ie het nog niet http://images.fok.nl/s/emo.gif. Gelukkig ken ik iemand in the UK die er veel verstand van heeft (en dan fuzz factories in het bijzonder) en m voor mij wil nakijken. Dus afterall komt het waarschijnlijk toch allemaal wel goed.

mijn tip:
zorg iig dat je ergens een printplaatje laat etsen en gebruik die, het werkt veel makkelijker en overzichtelijker omdat je bwvs de onderdeeltjes alleen nog in de gaatjes hoeft te prikken.

Fumi SG
12 juli 2005, 20:25
tsjah... en printplaatje werkt wel makkelijker, maar als ik die schema's van Birt bekijk heb je dat denk ik niet echt hard nodig. Het word er natuulijk wel een stuk netter van maar heej.... dit word m'n eerste heh! :P

@Birt: thnx... dat zijn wel coole (lees: makkelijke :razz: ) schema's. Ik zie dat je die tweede van een D.I.Y. site hebt, die site ga ik zo eens lekker bekijken.

Ik post wel weer iets als er vordering ofzo in zit! :wink:

Fumi SG
12 juli 2005, 21:04
nou okee.... Die onder de eerste link van Birt lijkt me wel, de sound word omschreven als een soort Tube Screamer (maarjah, wie zegt dat dat zo is??). Nou heb ik hier een vraag over. Ik wil hier wel een schakelaar in hebben, zodat ik niet met het volume van de gitaar hoef te prutsen maar gewoon het pedaal kan inschakelen. Maar klopt het schema nog als ik er zo een schakelaar in zet??

met schakelaar:

http://img324.imageshack.us/img324/4162/electradistortionschemaaangepa.gif


Als ik het goed heb, bestaat deze uit niet meer dan een switch en een aantal weerstanden/condensatoren en zo.... deze lijkt mij dan ook niet duur in onderdelen. Klopt dat??

Ps: is het trouwens ook mogelijk er een tone-knop of een 2- of 3-bands eq in te bouwen??

mayniac
12 juli 2005, 21:42
Ik zou zeggen, kijk eens wat rond op deze sites, dan krijg je waarschijnlijk een beter idee wat het allemaal inhoudt:

http://www.diystompboxes.com/cnews/FAQ.html
http://www.diystompboxes.com/pedals/skills.html
http://diystompboxes.com/cgi-bin/diystompboxeswiki.pl?DIY_Stompboxes.Com_Wiki
http://www.geofex.com/effxfaq/fxfaq.htm

BTW, het is helemaal niet zo moeilijk om er een tonecontrol in te bouwen. Om te beginnen zou ik de tonecontrol van een Big Muff of een Rat nemen.
Die kun je er gewoon achteraan 'plakken'. Houd je er wel rekening mee dat je daarmee signaal verliest, aangezien deze tonecontrols passief zijn.
O.a. hier worden ze beschreven: http://www.diystompboxes.com/cnews/mods.html

Fumi SG
13 juli 2005, 02:04
ik begin er steeds meer voor te voelen om een schema van de MXR Distortion+ te gebruiken. Die Electra Distortion lijkt me gewoon te simpel, met te weinig mogelijk heden..... Kan iemand mij vertellen of dit schema 'te doen' is voor iemand die z'n eerste pedaaltje gaat maken??

http://img323.imageshack.us/img323/1766/mxrdistortion3at.gif

Deze is natuurlijk ook duurder, zal deze (als je alleen onderdelen rekent, dus ook geen doosje) onder de €50,- blijven??

Dirk_Hendrik
13 juli 2005, 09:20
Doosje: een euro of 8
Schakelaar: een euro of 6 a 7 (3PDT, kun je meteen die bypass TB maken)
Onderdelen: 10 tot 15 euro inclusief jacks, pots en knoppen.

Dit alles uiteraard als je je best doet met inkopen en niet verwacht dat de elektroboer op de hoek het goedkoopst is.

Fumi SG
13 juli 2005, 11:16
Doosje: een euro of 8
Schakelaar: een euro of 6 a 7 (3PDT, kun je meteen die bypass TB maken)
Onderdelen: 10 tot 15 euro inclusief jacks, pots en knoppen.

Dit alles uiteraard als je je best doet met inkopen en niet verwacht dat de elektroboer op de hoek het goedkoopst is.

sorry, maar waar heb je het over?? :oops: :razz: Ik ga nou uit van die MXR, en als je met bypass bedoelt die schakeling die ik in het eerste schema heb toegevoegd.... er zit al een switch in het schema van die MXR, die is al helemaal klaar. 2 Pots en een switch. :)

Wie kan mij trouwens vertellen wat dat grote driehoekje (waar 741 in staat) midden in het schema betekend?


EDIT: ik weet al wat je bedoelt met die 3PDT! :wink:

birt
13 juli 2005, 11:48
ik hou je zeker niet tegen om met die mxr te beginnen maar de kans is zeer groot dat je zelfs bij de electra fouten zou maken als het echt je eertse keer is. ik ben er vrij zeker van dat ik met mijn fuzzface die ik eerst gemaakt heb zowat elke mogelijke fout heb gemaakt en het gamma aan bekende fouten heb uitgebreid :-D

succes

Fumi SG
13 juli 2005, 12:08
thnx! :wink:

Maar wat bedoel je met fouten in de elektronica?? Gewoon, fouten in het schema zelf, dus dat ik de boel verkeerd aansluit?? Ik heb wel vaker wat schema's gemaakt en zo, maar ik zie eigenlijk het moeilijke niet in dit schema... :oops: Kun je dat eens uitleggen??

birt
13 juli 2005, 12:17
thnx! :wink:

Maar wat bedoel je met fouten in de elektronica?? Gewoon, fouten in het schema zelf, dus dat ik de boel verkeerd aansluit?? Ik heb wel vaker wat schema's gemaakt en zo, maar ik zie eigenlijk het moeilijke niet in dit schema... :oops: Kun je dat eens uitleggen??

als je al vaker wat gemaakt hebt is het geen probleem ;)

ik had nog nooit een soldeerbout vastgehad of een schema gelezen toen ik eraan begon. mijn kennis van elektronica was nihil :lol:

mayniac
13 juli 2005, 12:31
Wie kan mij trouwens vertellen wat dat grote driehoekje (waar 741 in staat) midden in het schema betekend?


RTFF!!:

http://www.diystompboxes.com/cnews/FAQ.html
http://www.diystompboxes.com/pedals/skills.html

:-D

Fumi SG
13 juli 2005, 12:36
jah, sorry.... ik post hier en dan begin ik pas te zoeken! :-? Vanaf nu ga ik eerst zoeken en dan pas posten als ik het niet kan vinden. :wink:

zoiets moet ik hebben...

http://www.education-and-hobbies.co.uk/images/IC741%20Op-Amp.jpg

nicoverduin
13 juli 2005, 12:45
gewoon alles in een keer bestellen bij conrad oid. Anders breekt de porto je op.
nico

Fumi SG
13 juli 2005, 13:39
nou heb ik een 'echte' vraag, waarbij ik ook al naar het antwoord heb gezocht. :razz:

Ik heb hier nu het Conrad-boek voor me liggen, en in m'n schema staat dat een 1M weerstand nodig. Nou kan ik dat nergens in het boek vinden... :-? Is er misschien een andere naam voor een 1M weerstand?? Zoiets als 4k7 = 4.7k.

Tijdens het typen ben ik nog verder aan het zoeken, maar ik kan ook de IC niet vinden. Ik heb, volgens het schema, een IC-741 nodig. Dankzij Conrad zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik snap helemaal niks meer van de lijst.... kan iemand dit misschien voor mij 'omzetten' naar Conrad-taal zodat ik het wel snap??

Dit heb ik nodig...

4x 1M weerstand
2x 10k weerstand
1x 4k7 weerstand
1x 1M lineare pot
1x 10k loga. pot

2x 1µF condensator (toch?)
2x .001 µF
1x .01 µF
1x .047 µF
1x 10 pF

1x IC-741

Ik heb ook nog 2 diodes nodig, dat is me helemaal een raadsel. In het schema staat D1 en D2, maar wat zijn dat dan voor dingen. Ik kan toch niet de winkel in lopen en zeggen "Doe mij maar een D1 en een D2 diode" of heten die dingen gewoon echt zo??

Kan ik voor die potmeters trouwens gewone potmeters gebruiken zoals die ook gebruikt worden in gitaren??

mayniac
13 juli 2005, 13:46
Je zou ipv bij Conrad ook eens kunnen kijken bij specifieke internetwinkels zoals www.musikding.de en www.banzaieffects.com. Je betaald je dan waarschijnlijk niet scheel aan porto zoals bij Conrad en je hebt minder kans om de verkeerde dingen te bestellen. Bij Conrad hebben ze trouwens ook niet echt goede (imho) pots.

Edit:
Oja, wat betreft de diodes: Oorspronkelijk werden hiervoor germanium 1n270's gebruikt. Echter, je kunt hiervoor iedere germanium diode gebruiken.
Wat je ook zou kunnen doen is experimenteren met verschillende diodes, ge/si, in serie, parallel of zelf led's! Je kunt het zo gek niet bedenken. Dit geeft allemaal net een iets ander geluid. Zie ook deze pagina die ik al eerder postte:
http://www.diystompboxes.com/cnews/mods.html

Dirk_Hendrik
13 juli 2005, 13:50
Allemaal mooi maar die jongens zijn duurder dan Conrad en het assortiment is beperkter.

1 Meg weerstand:
conrad best. nr 403610-08

mayniac
13 juli 2005, 13:55
Allemaal mooi maar die jongens zijn duurder dan Conrad en het assortiment is beperkter.

Dat het assoritment beperkter is is alleen maar een voordeel voor een beginner. Ik weet nog goed dat ik toen ik begon door de bomen het bos niet meer zag. Je weet bij de sites die ik noemde bijna zeker dat hetgeen je besteld ook echt het goede is.

Wat betreft de prijs, bij Conrad betaal je al snel meer dan 10 euro aan verzend-, verpakkings-, verkerings- en weet-ik-veel-wat-nog-meer-kosten. Dat is bij deze internetwinkels dan toch net weer iets goedkoper en als je toch niet zo veel besteld maakt het allemaal niet zo heel veel uit.

Fumi SG
13 juli 2005, 13:55
haaah... met die diodes zie ik het al. Staat er nota bene bij! :( 'The original diodes were germanium 1N270 type'. Dus die moeten er in, maar er staat ook bij dat je voor wat meer crunch (like that! :P ) die dingen moet vervangen door LED's. Maar wat voor soort LED's moeten er dan in, daar zijn er ook weer duizenden van??

En dat met die 1M heb ik al gevonden, dat is gewoon 1 mega-Ohm. Maar wat is het verschil tussen 'metaalfilmweerstanden' en 'koolfilmweerstanden', en welke zijn aan te raden in zo'n pedaaltje??

Dirk_Hendrik
13 juli 2005, 13:57
Volgens mij staat in dat schema rechtsboven nog het 1 en ander over die diodes....

741: 175935-08 (Pag 805 in 2005 catalogus)

Gebruik trouwens een TL071. Is pin compatible en ruist een eind minder. De 741 werd ontworpen voor analoge computers. Niet voor geluid.

Fumi SG
13 juli 2005, 13:57
... zo wat een zooi posts terwijl ik aan het typen was. Ga lekker zo door hoor! :wink: :)

Dirk_Hendrik
13 juli 2005, 13:58
metaal vs Kool is het materiaal waarvan de weerstand gemaakt is.

nicoverduin
13 juli 2005, 13:58
nou heb ik een 'echte' vraag, waarbij ik ook al naar het antwoord heb gezocht. :razz:

Ik heb hier nu het Conrad-boek voor me liggen, en in m'n schema staat dat een 1M weerstand nodig. Nou kan ik dat nergens in het boek vinden... :-? Is er misschien een andere naam voor een 1M weerstand?? Zoiets als 4k7 = 4.7k.

Tijdens het typen ben ik nog verder aan het zoeken, maar ik kan ook de IC niet vinden. Ik heb, volgens het schema, een IC-741 nodig. Dankzij Conrad zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik snap helemaal niks meer van de lijst.... kan iemand dit misschien voor mij 'omzetten' naar Conrad-taal zodat ik het wel snap??

Dit heb ik nodig...

4x 1M weerstand
2x 10k weerstand
1x 4k7 weerstand
1x 1M lineare pot
1x 10k loga. pot

2x 1µF condensator (toch?)
2x .001 µF
1x .01 µF
1x .047 µF
1x 10 pF

1x IC-741

Ik heb ook nog 2 diodes nodig, dat is me helemaal een raadsel. In het schema staat D1 en D2, maar wat zijn dat dan voor dingen. Ik kan toch niet de winkel in lopen en zeggen "Doe mij maar een D1 en een D2 diode" of heten die dingen gewoon echt zo??

Kan ik voor die potmeters trouwens gewone potmeters gebruiken zoals die ook gebruikt worden in gitaren??
Zo maar een paar gekke vragen hoor :-D :-D :-D Waar ga je die onderdelen op vast solderen? Enne hoe ga je het aansluiten (6.3 mm Jacks)? Moet er voor de batterij geen connectortje op? Had je geen voetschakellaar nodig? Moet het niet in een kastje (anders gaat ie brommen)?

Om nou te voorkomen dat je nu halsoverkop gaat bestellen, stel ik voor dat je eerst een definitieve lijst maakt van wat je nodig hebt. Dan vertellen wij je wel of je compleet bent. Uiteraard kun je nu alles negeren, maar dan mag je 2x de porto ed betalen.
Nico

Fumi SG
13 juli 2005, 14:03
neenee Nico... heb alwel aan gedacht hoor! :-D Maar ik heb alleen een lijstje gemaakt met dingen waar ik niet zeker van was.

Alleen het geen waar ik het op vast ga solderen is me nog niet helemaal duidelijk. Jah, op een pcb-board (zo heet dat toch?), maar kun je die zelf maken??

nicoverduin
13 juli 2005, 14:08
neenee Nico... heb alwel aan gedacht hoor! :-D Maar ik heb alleen een lijstje gemaakt met dingen waar ik niet zeker van was.

Alleen het geen waar ik het op vast ga solderen is me nog niet helemaal duidelijk. Jah, op een pcb-board (zo heet dat toch?), maar kun je die zelf maken??Als het een "one-timer" dan is dat veel te duur om zelf te maken: edding stift, etsmiddel. Kan je beter een kant en klare experimenteer pcb met voorgeboorde gaten en koper banen of eilanden kopen. Met ruitjes papier een layout maken en dan de PCB op maat zagen en bouwen maar.
Nico

mayniac
13 juli 2005, 14:38
Metaalfilm geeft iets minder ruis dan koolfilm.

Voor de ic en de diodes kun je een 'socket' gebruiken. Dan kun je snel switchen tussen verschillende opamps en diodes, zonder te hoeven solderen. Led's heb je ook in allerlei verschillende soorten en maten. Verschillende kleuren hebben een verschillende 'forward drop' en zorgen dus voor een andere tone. Probeer het uit zou ik zeggen

Waarom trouwens geen 741 gebruiken? Die geeft misschien wat meer ruis, maar misschien meer 'tone'?! Kwestie van persoonlijke voorkeur en uitproberen.

Fumi SG
13 juli 2005, 14:40
dat snap ik niet helemaal. Je hebt toch een bepaald circuit nodig, en ieder circuit is weer anders. Hebben wij het misschien over iets totaal anders??

Ik bedoel zoiets...

http://img331.imageshack.us/img331/6416/tonepaddistortionplus9vq.jpg

zo'n pcb kun je toch niet 'kant-en-klaar' kopen, hoe moet je dat circuit dan maken??

mayniac
13 juli 2005, 14:44
Die kun je kant en klaar kopen ja, maar die zijn maar geschikt voor één specifiek circuit.
Je zou trouwens ook kunnen beginnen met 'perfboard' of gaatjesboard of hoe je het ook noemt. Ipv de soldeerbanen moet je zelf de verbindingen maken (bijvoorbeeld met de 'leads' van de componenten).

http://www.runoffgroove.com/NCperftop.jpg
http://www.runoffgroove.com/NCperfbottom.jpg

Fumi SG
13 juli 2005, 14:50
dat is inderdaad ook wel een aardige mogelijkheid. Lekker goedkoop ook! :wink:

H.Manback
13 juli 2005, 15:13
Ik zou luisteren naar Dirk_Hendrik, laat die 741 gewoon links liggen. Dat ding ruist zo'n beetje het ergst van alle gangbare opamps. TL071 zit je een stuk beter mee.

@mayniac, dat tone verhaal gaat denk ik niet op voor de 741, het is gewoon een enorm standaard opamp die totaal niet voor audio bedoeld was. De makers van de MXR distortion+ hebben waarschijnlijk meer uit kosten oogpunt toendertijd de 741 gekozen.

Fumi SG
13 juli 2005, 15:16
ik koop ze gewoon alle twee en dan kan ik altijd proberen welke mij het meest aan staat! :wink: :P


welke condensatoren kan ik eigenlijk het beste gebruiken, elekrolytische of keramische??

mayniac
13 juli 2005, 15:19
Ja, ik denk wel dat je daar gelijk in hebt. Maar zo'n opamp kost toch geen drol en je zou het in ieder geval uit kunnen proberen. Misschien klinkt een 741 in Fumi's oren beter dan een TL071.
Bovendien, de jrc4558's die meestal in combinatie met Tube Screamers genoemd worden werden ook gekozen omdat ze goedkoop en makkelijk verkrijgbaar waren. Je weet hoe het daarmee is afgelopen....

Geronimo
13 juli 2005, 15:49
ik koop ze gewoon alle twee en dan kan ik altijd proberen welke mij het meest aan staat! :wink: :P


welke condensatoren kan ik eigenlijk het beste gebruiken, elekrolytische of keramische??

Dude, dat wijst zich vanzelf. Keramische zijn altijd voor de lage waarden in het pico en nano bereik, en elektrolytische in het micro bereik.

Je kan voor de keramische ook filmtypen krijgen, die hebben voor audio betere eigenschappen.

En die 741's zijn best hoor. Overdrive pedalen ruisen sowieso dus.

Geronimo
13 juli 2005, 15:54
Kijk ook ff bij effectpedalen/overige randapparatuur. Er zijn je er al een hoop voorgegaan op dit gebied.

H.Manback
13 juli 2005, 16:25
Ja, ik denk wel dat je daar gelijk in hebt. Maar zo'n opamp kost toch geen drol en je zou het in ieder geval uit kunnen proberen. Misschien klinkt een 741 in Fumi's oren beter dan een TL071.
Bovendien, de jrc4558's die meestal in combinatie met Tube Screamers genoemd worden werden ook gekozen omdat ze goedkoop en makkelijk verkrijgbaar waren. Je weet hoe het daarmee is afgelopen....

Dat is idd zo, voor de kosten hoef je het niet te laten.

4558's zijn trouwens over het algemeen wel ok hoor :wink:, de mojo verhalen er over zijn alleen een beetje overdreven (ik heb zelfs jrc4558 inside a la intel inside stickers gezien :lol:).

Over die condensatoren, probeer gewoon zoveel mogelijk in polyfilm/mylar te krijgen, als je ze niet kan krijgen voor een waarde is het geen ramp ofzo, maar zoals Geronimo zegt, het wijst zichzelf wel redelijk uit wanneer je een electrolytische (elco) moet hebben of een ceramische/film ofzo.

Fumi SG
13 juli 2005, 17:17
met polyfilm bedoel je polyester-film condensatoren neem ik aan?? Dus dat is het 'mooist' als je die er in stopt??

Fumi SG
13 juli 2005, 17:25
wat is eigenlijk het verschil in V(oltage) bij die condensatoren?? Zo kun je een 47 µF bijv. krijgen in een 25V, 40V en een 63V uitvoering, wat is het verschil??

sickpunk
13 juli 2005, 17:28
hoeveel volt ze max. kunnen hebben geloof ik

nicoverduin
13 juli 2005, 17:30
wat is eigenlijk het verschil in V(oltage) bij die condensatoren?? Zo kun je een 47 µF bijv. krijgen in een 25V, 40V en een 63V uitvoering, wat is het verschil??de maximale spanning die een elco mag hebben. Hogere spanning is duurdere fabricage. Hogere spanning op een te lage spanningswaarde van de elco betekent vuurwerk en een zeer ongelukkige ouder/partner.... :-D :-D :-D :-D :-D :-D
Nico

birt
13 juli 2005, 22:14
om je een voorbeeldje te geven hoe je de verbindingen maakt met gaatjesbord: http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/dynasrossqueezer1.gif
onderkant: http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/drs_in.gif

:wink:

Fumi SG
13 juli 2005, 22:39
thnx... is dat jouw pedaal?? Dan kun je mij vast wel vertellen hoe ik zo'n switch moet aansluiten! :P

nee, serieus. Ik heb daar nog niks van kunnen vinden, en in zo'n schema staat het niet aangegeven. Ik zie dat ook jij (of iig diegene van de foto) een 3PDT switch gebruikt. Zo'n ding heeft 9 pinnetjes, maar welke gebruik je eigenlijk waarvoor?? :???:

Zou iemand dat uit kunnen leggen aan de hand van een foto of een duidelijk schema?



ps: het hele condensator gebeuren en alle andere dingen die ik nog niet snapte beginnen me steeds meer te dagen! :)

birt
13 juli 2005, 22:49
zo doe je dat:
http://www.diystompboxes.com/pedals/DPDT.gif

en de derde schakelaar die erin zit gebruik je voor je indicatieled

Geronimo
13 juli 2005, 23:04
In zo'n schakelaartje zitten eigenlijk 3 schakelaartjes. Je gebruikt er twee van om te bypassen en de 3e voor je aan/uit ledje.

Ik heb geen tekeningetje maar ik kan 't simpel uitleggen.
Het zijn drie wisselschakelaartjes met elk dus drie pooltjes. (3pdt betekent three pole double throw :) ) De middelste van die pooltjes zijn de "p" contactjes, van daaruit schakel je dus of naar het ene of naar het andere pooltje.
Dus met twee van de schakelaartjes kan je dus een bypass schakelingetje maken.
Een schekelaar voor de ingang, de ander voor de uitgang.
Vanuit je input jack ga je naar het "p" contact van de eerste schakelaar, en bij de output doe je hetzelfde. Contact twee van schakelaar 1 & 2 verbind je aan elkaar en contact drie van schakelaar 1 gaat naar de ingang van je effect en contact drie van schakelaar 2 gaat aan de uitgang van je effect.

Damned, zit ik moeilijk te doen met m'n praatjes, binnen 30 seconden vindt ik al een plaatje...

Naja dit bedoel ik dus:

http://members01.chello.se/pastorn/fx/mods/images/dpdt1.gif

Dit is met een Double Pole Double Throw schakelaar, dus een dubbele wisselschakelaar.

Het derde schakelaartje gebruik je om een signaalledje aan en uit te schakelen. Dan heb je maar twee van de drie pooltjes nodig. Vergeet niet de voorschakelweerstand anders rooster je je ledje.

Geronimo
13 juli 2005, 23:06
zo doe je dat:
http://www.diystompboxes.com/pedals/DPDT.gif

en de derde schakelaar die erin zit gebruik je voor je indicatieled

*Zucht*

Er is altijd iemand sneller... Zit ik helemaal moeilijk te doen dammed

Fumi SG
13 juli 2005, 23:22
dat plaatje wat birt postte is een dpdt switch, of niet? Die heeft ook maar 6 'pootjes'. Dus als ik het goed begrijp heb je die footswitches in 3PDT en in DPDT, en DPDT is goed genoeg voor mij pedaaltje. Werkt dat trouwens precies hetzelfde als ik zo'n DPDT switch gebruik om te kiezen tussen de twee paren diodes (.. zie eerdere posts)??

Maar is het dan ook zo dat het 'derde schakelaartje' (LED) samengaat met één van de andere 'schakelaartjes'. Dus dat als bijvoorbeeld 1 aan is, dat 3 (LED) ook aan is en dat als 2 aan is 3 (LED) UIT is?? Anders zou je namelijk nog niks aan je led'je hebben. :P

Fumi SG
13 juli 2005, 23:28
dus zoiets zeg maar... klopt dit zo?? (mijn logica zegt van wel! :razz: )

http://img95.imageshack.us/img95/5537/dpdtswitchswitchingdiodes4mr.gif

JCG
14 juli 2005, 01:07
dus zoiets zeg maar... klopt dit zo?? (mijn logica zegt van wel! :razz: )

http://img95.imageshack.us/img95/5537/dpdtswitchswitchingdiodes4mr.gif

Ik denk meer dat het zo moet:
http://pic17.picturetrail.com/VOL862/3828510/7905999/104405580.jpg
De eerste en derder rij polen zijn om het effect "aan/uit te zetten" en de middelste rij is voor het ledje.

Met naar voeding bedoel ik de batterij/adapter. Let wel op dat draadje zit er alleen voor je ledje en je effect zelf moet je ook aan sluiten op je voeding. En bij naar led, moet je de led aansluiten en de andere kant van je led gaat naar de massa.

birt
14 juli 2005, 10:20
en een weerstandje in serie met je led!! anders is de led kaduk :lol:

ow jah, ik gebruik meestal de 2 linkse voor de TB zoals bij een dpdt en grbuik de rechtse dan voor de led. dat werkt wat makkelijker en dan heb je aan de TB kant ook geen draadje nodig maar gewoon een goeie druppel soldeer tussen de 2 polen.

Fumi SG
14 juli 2005, 11:18
hmz.. dat van JCG snap ik ff niet met die 3PDT. Het plaatje dat ik postte gaat over de verschillende diodes heh, niet over het by-pass (BP??) gedeelte. Kan ik dat plaatje zo aanpassen dat ik In, Uit en Van effect, Naar effect vervang door die twee paren diodes??

@JCG: Met 'van voeding' bedoel je alleen de positief toch? De negatief gaat naar de input, right? En je zegt dat je de andere kant van het LED'je naar de massa doet, maar wat is eigenlijk de massa? Is dat een ander woord voor aarde?? En dan heb ik nog een vraagje over het 'onderste draadje'. Is dat gewoon een draadje die die de twee polen verbind, waar verder geen weerstand of iets tussen zit??

Dan nog ff een samenvattend iets! :razz: Als ik het goed begrijp kunnen zowel de switch zoals die van Birt, als de switch van JCG. Alleen zit er bij die van JCG een LED'je tussen die aan geeft of het effect is ingeschakeld of niet... zo klopt het toch??

Heb ik toch nog een vraagje, waar zit de voeding als je de switch van Birt gebruikt?? Kan die dan toch niet? :P

Fumi SG
14 juli 2005, 11:24
misschien helpt dit, want als ik m'n schema zo bekijk is dat van JCG helemaal niet mogelijk.

http://img301.imageshack.us/img301/4355/mxrdistortionmoddedmetextra1n4.gif

alleen snap ik bij die DPDT-switch nog niet waar die LED aan moet... :oops:

nicoverduin
14 juli 2005, 11:34
misschien helpt dit, want als ik m'n schema zo bekijk is dat van JCG helemaal niet mogelijk.

http://img301.imageshack.us/img301/4355/mxrdistortionmoddedmetextra1n4.gif

alleen snap ik bij die DPDT-switch nog niet waar die LED aan moet... :oops:Ik ben toch echt benieuwd wat jij gaat bouwen :???: :???: :???:
Nico

birt
14 juli 2005, 11:35
daarom stelde ik dus de electra voor :-D

no offense maar die switches is gewoon logisch de signal flow volgen. eens je dit eens toegepast hebt is het echt niet zo moeilijk maar je moet het ff doorhebben.

ik zal straks eens een tekeningetje maken waar alle aansluitingen (zowel switch als led als jacks en batterij) op staan. ik moet eerst naar de rijles nu :)

Fumi SG
14 juli 2005, 11:42
succes met rijles! :wink:

hmz.. jouw voorstel zou niks uitgemaakt hebben, want als ik die Elektra zou gaan bouwen, kwam daar toch een switch in! :-D

Het is inderdaad logisch dat je de 'flow' volgt, maar ik weet de 'flow' niet.. :razz:

Geronimo
14 juli 2005, 14:09
Bij dit schakelingetje moet je het dpdt ding ff wegdenken en 'm vervangen door zo'n driepolige wisselschakelaar zodat je hem true bypass kan maken. Nu is ie niet echt gebypassed. Er gaat nog steeds signaal het effect in, wat je klank kan beinvloeden. Maar om dat te doen heb je een 3pdt of je moet de led ditchen.

http://img301.imageshack.us/img301/4355/mxrdistortionmoddedmetextra1n4.gif

Ook zou ik als ik jouw was een boekie of iets uit de bieb trekken en je een beetje verdiepen in de basics van de elektrotechniek want je mist toch een hoop fundamentele kennis als ik het zo zie. Ik denk dat dat wat effectiever is dan dat wij je het allemaal uit moeten gaan leggen hier.
(niet dat ik dat erg vind hoor, ik vind het wel leuk om je te helpen daar niet van maar het lijkt me voor jou best frustrerend :) )

Fumi SG
14 juli 2005, 14:16
misschien helpt dit, want als ik m'n schema zo bekijk is dat van JCG helemaal niet mogelijk.

*plaatje*

alleen snap ik bij die DPDT-switch nog niet waar die LED aan moet... :oops:Ik ben toch echt benieuwd wat jij gaat bouwen :???: :???: :???:
Nico

hoezo, die opmerking snap ik ff niet. Zoals er boven staat een MXR Distortion+, alleen heb ik er twee extra diodes bijgezet die je apart kunt kiezen d.m.v. een switch. Klopt er iets niet volgens jou of zo dan??

Geronimo
14 juli 2005, 14:27
Wat jcg bedoelt is alleen voor het aan/uit switchen.

Voor die dioden heb je een TWEEDE schakelaar nodig.

Neem dan gelijk zo'n rotary switch, dan kan je een hele rits verschillende dioden kiezen!

Fumi SG
14 juli 2005, 14:29
nou nou ..... dat wist ik ook wel hoor! :razz: Maar ik bedoel, kun je zo'n zelfde switch ook gebruiken voor het switchen tussen die verschillende dioden. Of heb je dan weer een andere nodig??

Inderdaad, zo'n rotary switch is ook wel cool. Maar die kun je niet met je voet bedienen, toch??

Geronimo
14 juli 2005, 14:55
Nee in de regel niet met je voet, er zijn vast rotary schakelaars die je met je voet kan bedienen, maar die zijn zeldzaam denk.

Maar je kan idd een dpdt gebruiken om tussen twee van die diode netwerkjes te kiezen.

Maar in principe is het niet nodig om daar een dpdt voor te gebruiken, want die netwerkjes liggen allemaal met hun kont aan massa (ja ground idd of min, 0, hoe je het wilt noemen) dus die kan je dan allemaal aan elkaar vast maken aan een kant, en de andere kanten aan zo'n rotary kiezer. Dan kan je afhankelijk van t aantal polen wel tien verschillende netwerkjes kiezen ipv maar twee.

Dirk_Hendrik
14 juli 2005, 15:48
Je kunt dat diodes schakelen uiteraard met een voetschakelaar doen. De kans is alléén groot dat je die voetschakelaar bijna nooit gaat gebruiken. Dat rotary idee is leuker. Tot 12 verschillende diodesets :o

Fumi SG
14 juli 2005, 15:54
ik denk juist dat het andersom is. Als ik twee verschillende setjes heb die ook allebei echt heel anders klinken, dan denk ik dat ik die juist veel ga switchen. Zo krijg je een leuk veelzijdig pedaaltje. Maar als ik nou 12 setjes heb hebben de setjes onderling niet zulke hele grote verschillen. Komt nog bij dat ik iedere keer moet bukken om een ander setje te kiezen.

Alhoewel, ik kom tijden het typen steeds meer aan het twijfelen. :P 12 Verschillende setjes is natuurlijk nog meer mogelijkheden heh, ik zal er eens over nadenken. Ik kan natuurlijk ook na de tijd nog een keer die DPDT switch vervangen door een rotary en er een paar extra setjes dioden bij in doen.

En ik heb met zo'n draaiknop meer het modelinggevoel (is het zeker niet... weet ik!) en ik HAAT modeling! :razz:



Dan heb ik nog een paar vraagjes, voor het geval ik voor de rotary ga en er meerder paren dioden in zet. Zou ik er dan gewoon willekeurige dioden in kunnen doen, lijkt mij niet heh?? Er komt iig een setje 1N4148's in, maar zouden die nou heel anders klinken dan bijv. 1n4003's of 1N4005's of 1N4007'... ik zeg maar wat?? Dan zijn er ook nog de Siliciumvermogens-dioden (bijv. 1N5407), zijn die vermogensdioden ook te gebruiken in mijn geval?? Nou we toch aan de gang zijn, hoe zit met Schakel- en Schottkydioden??

birt
15 juli 2005, 00:07
als je een rotary aan de zijkant van een pedaal zet met een chickenhead knop erop kan je met je voet toch wel een stand of vijf halen hoor :wink:

Fumi SG
15 juli 2005, 00:56
maar dat ziet er zo lomp uit! :razz: Ik ga gewoon eerst voor twee setjes diodes, dan kan ik later altijd nog gaan 'modden'. Maar goed.... ik heb ff een lijstje gemaakt met wat ik allemaal nodig heb. Op- of aanmerkingen graag als er iets niet goed is of mist. :wink:

Weerstanden:
5x 1M
2x 10k
1x 4k7
1x 5k

condensatoren:
2x 1µF ( 1x 25V en 1x 35V)
3x 0.001µF
1x 0.01µF
1x 0.047µF
1x 10pF

diodes:
2x 1N270
2x 1N4148

IC:
1x IC-741

overig:
1x 1M lin. pot
1x 10k loga. pot
2x (mono?) 6,3 mm stekkerbussen
2x DPDT-switches (schakeling nog niet helemaal duidelijk!!)
2x LED's (voor de schakelaars)
1x stekkertje voor 9V

Het doosje wil ik zelf gaan maken van traanplaat, met hulp van pa moet dat lukken. Als het doosje van traanplaat lukt word ie denk ik niet gelakt/geverfd dus dat heb ik ook niet nodig. Nou mis ik nog iets, of is er iets wat niet klopt aan dit lijstje??

nicoverduin
15 juli 2005, 08:13
maar dat ziet er zo lomp uit! :razz: Ik ga gewoon eerst voor twee setjes diodes, dan kan ik later altijd nog gaan 'modden'. Maar goed.... ik heb ff een lijstje gemaakt met wat ik allemaal nodig heb. Op- of aanmerkingen graag als er iets niet goed is of mist. :wink:

Weerstanden:
5x 1M
2x 10k
1x 4k7
1x 5k

condensatoren:
2x 1µF ( 1x 25V en 1x 35V)
3x 0.001µF
1x 0.01µF
1x 0.047µF
1x 10pF

diodes:
2x 1N270
2x 1N4148

IC:
1x IC-741

overig:
1x 1M lin. pot
1x 10k loga. pot
2x (mono?) 6,3 mm stekkerbussen
2x DPDT-switches (schakeling nog niet helemaal duidelijk!!)
2x LED's (voor de schakelaars)
1x stekkertje voor 9V

Het doosje wil ik zelf gaan maken van traanplaat, met hulp van pa moet dat lukken. Als het doosje van traanplaat lukt word ie denk ik niet gelakt/geverfd dus dat heb ik ook niet nodig. Nou mis ik nog iets, of is er iets wat niet klopt aan dit lijstje??
Experimenteer printje
Een jack moet stereo zijn omdat deze ook als aan/uit schakelaar dient
boutjes n moertjes (printje komt niet op de bodem. anders krijg je sluiting
draad
ledhouders
knoppen voor op de potmeters
batterij clip
ic voetje
Nico

Fumi SG
15 juli 2005, 10:53
inderdaad een printplaatje. Zo vanzelfsprekend dat ik hem vergeten ben te noemen. En hoe moet ik me een jack als aan/uit schakelaar voorstellen, vastgesoldeerd aan de massa die verbroken word als je de plug eruit haalt??

Met 'stekkertje voor 9V' bedoelde ik eigenlijk de batterijclip, maar ik sowieso nog een aansluiting nodig voor een adapter. Die komt er dus ook bij. Verder, draad is logisch.... zelfde verhaal als het printplaatje :razz:

Maar dan, wat bedoel je met ledhouders. Die dingen soldeer je toch gewoon vast aan je printplaatje? Of is dat gewoon zoiets simpels als die ringetjes die in het doosje komen waar de led's doorheen gaan?? En wat is een IC-voetje. Een IC soldeer je toch gewoon 'op/door' je printplaatje (beetje een vage omschrijving :-? ) net zoals je weerstanden en condensatoren en al dat spul??


Nou wil ik eigenlijk alleen nog ff weten wat je met die ene opmerking bedoelde, klopt er iets niet in jouw ogen?? :)

MjS
15 juli 2005, 10:56
Voor IC's worden vaak sockets gebruikt geloof ik. Dat is veel makkelijker als je met verschillende IC's wilt experimenteren.

Fumi SG
15 juli 2005, 11:03
Voor IC's worden vaak sockets gebruikt geloof ik. Dat is veel makkelijker als je met verschillende IC's wilt experimenteren.

aha... ik zie het al. Het zijn eigenlijk gewoon een soort 'verlengstukjes' die je vastsoldeerd en waar je je eigenlijke IC in zet. Dat is inderdaad makkelijker als meerdere IC's wilt proberen, en dat wil ik toch wel. Het schijnt behoorlijk uit te maken wat voor IC je er in hebt zitten.

zo'n socket moet er dus ook nog bij... :)

nicoverduin
15 juli 2005, 11:13
Welke opmerking?

Die stereo jack zet je op de ingang. Op de midden poot zet je de (-) van de batterij. De ground van de jack is dan de uiteindelijke Min voor de rest van de schakeling. Een mono plug zorgt voor de verbinding tussen de midden aansluiting en massa. Dus zolang er geen mono plug in zit, is de min niet verbonden met de schakeling en is alles uitgeschakeld.

Nico

Fumi SG
15 juli 2005, 11:21
misschien helpt dit, want als ik m'n schema zo bekijk is dat van JCG helemaal niet mogelijk.

*schema*

alleen snap ik bij die DPDT-switch nog niet waar die LED aan moet... :oops:Ik ben toch echt benieuwd wat jij gaat bouwen :???: :???: :???:
Nico

.... deze opmerking! :razz:

nicoverduin
15 juli 2005, 11:24
misschien helpt dit, want als ik m'n schema zo bekijk is dat van JCG helemaal niet mogelijk.

*schema*

alleen snap ik bij die DPDT-switch nog niet waar die LED aan moet... :oops:Ik ben toch echt benieuwd wat jij gaat bouwen :???: :???: :???:
Nico

.... deze opmerking! :razz:
Gezien het soort vragen wat je stelt, vraag ik me af of je er al aan toe bent om gelijk dit te maken. Vooral omdat je onderdelen kennis (zo lijkt het tenminste) erg beperkt is.
Nico

Fumi SG
15 juli 2005, 11:55
tsjah, ik vraag het mezelf ook steeds meer af MAAR het soort vragen dat ik stel zouden net zo goed bij die andere simpele schema's kunnen. Dat is in mijn ogen dus niet zo´n probleem... komt nog bij dat ik wel van een uitdaging hou!! :wink:

Fumi SG
15 juli 2005, 14:49
Ik heb even een plaatje gemaakt van de input en de switch (SPDT in dit geval). Ik heb geen idee of het klopt, maar dit is wat ik uit de uitleg van Nico heb opgemaakt.

Klopt dit zo??

http://img315.imageshack.us/img315/2711/dpdtswitchvanafinputgoedoffout.gif

birt
15 juli 2005, 15:10
Ik heb even een plaatje gemaakt van de input en de switch (SPDT in dit geval). Ik heb geen idee of het klopt, maar dit is wat ik uit de uitleg van Nico heb opgemaakt.

Klopt dit zo??

http://img315.imageshack.us/img315/2711/dpdtswitchvanafinputgoedoffout.gif


DPDT double pole double throw


dat zijn 2 schakelaartjes naast elkaar. in de ene stand wordt de middelste met de bovenste verbonden, in de andere stand de middelste met de onderste.

bekijk het nu zelf nog eens :wink:

Fumi SG
15 juli 2005, 15:25
nee sorry, ik kom er niet uit. Ik ben nou net ff aan het puzzelen geweest, en zo'n beetje alles verplaatst maar ik krijg het niet kloppend. Kun je het plaatje kloppend maken??

ps: zit die input jack zo wel goed aangesloten?? :)

birt
15 juli 2005, 15:37
je plaatje klopt hoor. signaal komt van de tip van je jack. die aansluiting gaat naar de middenste connectie van de eertse schakelaar.
ofwel word die daar het circuit ingestuurd ofwel gaat die via het draadje naar de ouputjack.

de batterij hangt met de rode draad aan het circuit en met de zwarte draad aan de sleeve van je jack. als hij dan ingeplugd is wordt de sleeve met de ring (aarding) verbonden omdat je monojacks gebruikt en krijgt het volledige circuit stroom.

de 3pdt schakelaar is dezelfde als die je nu gebruikt maar met nog een derde schakelaartje erin (triple pole double throw).
dat derde schakelaartje gebruik je voor de led.
de led hangt met de + kant aan de batterij (rode draad) en met de - kant (als je de led bekijkt de kant met het "vlaggetje") aan een weerstandje van bijvoorbeeld 1K. dat weerstandje hangt aan de bovenste connectie van de derde schakelaar. de middelste connectie hangt aan aarding. de onderste doe je niks mee

Fumi SG
15 juli 2005, 16:41
dus dan zou het er met een 3PDT switch + LED zo uit komen te zien??

http://img329.imageshack.us/img329/1874/3pdtswitchvanafinputmetled8fi.gif

Geronimo
15 juli 2005, 16:46
Jep helemaal goed!

Maar gast, haal gewoon die onderdelen en begin gewoon. Heb je een multimeter? Zo niet schaf die dan ook aan, dan kan je een hoop dingen duidelijk maken, bijvoorbeeld hoe een schakelaar inwendig werkt enzo.

Maar begin gewoon te plakken, het is net lego. Alleen als je hier en daar wat verkeerd aansluit dan af en toe fikt er wat uit maar de onderdeeltjes zijn zo goedkoop dus dat boeit niet.

Ik ben zelf ooit ook begonnen met een klein voorversterkertje voor in mijn gitaar en ik begreep er geen hol van. Nu bouw ik mijn eigen versterkertjes.

Ga gewoon naar de onderdelenzaak op de hoek en begin eraan. Daar leer je het meest van.

Fumi SG
15 juli 2005, 16:50
of ik een multimeter heb.... een stuk of 5 à 6 denk ik!. Noujah, mijn vader dan, maar dat mag ik ook wel gebruiken. :P

Ik wil ook zo snel mogelijk beginnen, maar de 'basis' dingen wil toch wel ff op een rijtje hebben. Ik snap de 'flow' in de switch waar birt het over had nou ook, en dat soort kleine dingen snap ik dankzij het forum nou. :)

Zie, met jullie hulp kom ik er wel! :wink:

Geronimo
15 juli 2005, 17:07
of ik een multimeter heb.... een stuk of 5 à 6 denk ik!. Noujah, mijn vader dan, maar dat mag ik ook wel gebruiken. :P

Ik wil ook zo snel mogelijk beginnen, maar de 'basis' dingen wil toch wel ff op een rijtje hebben. Ik snap de 'flow' in de switch waar birt het over had nou ook, en dat soort kleine dingen snap ik dankzij het forum nou. :)

Zie, met jullie hulp kom ik er wel! :wink:

Allright! Het is ook niet zo moeilijk als het lijkt. :)

Fumi SG
15 juli 2005, 17:24
hohoho... één ding nog voordat ik wil beginnen. Als ik dit snap loop ik vanavond het hele schema nog een keer na en ga ik morgen, als pa het ook goed vind, de rommel halen. :)

dit gaat over het switchen tussen de twee paren diodes, ook hier weer een LED. Ik heb ook hiervoor ff schema gemaakt, en weer... klopt dit??

http://img308.imageshack.us/img308/7500/3pdtswitchnaardiodesmetled8lv.gif

dit moet toch gewoon kunnen met een DPDT-switch in plaats van een 3PDT-switch??

Geronimo
15 juli 2005, 17:51
jaja dus je wilt een led aan als je de 1N270's gebruikt? Dan klopt het ja.

Nee een tpdt is dan loos ja

Fumi SG
15 juli 2005, 18:49
jaja dus je wilt een led aan als je de 1N270's gebruikt? Dan klopt het ja.

Nee een tpdt is dan loos ja

jah, dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Het is meer dat ik kan zien welke aan staan. Maar als ik nou de LED aan wil hebben bij de 1N4148's dan moet ik ofwel de 1N270's en 1N4148's omdraaien ofwel de LED + weerstand naar de onderste pool verplaatsen, toch?

Fumi SG
15 juli 2005, 18:55
volgens mij heb ik het al wel aardig door, voor zover ik weet zijn er voor mij nu geen vraagtekens meer. Nou hoop ik dat ik morgen dat spul kan halen, en dan begin ik er aan. Er zullen vast nog wel weer vragen komen tijdens het bouwen, maar dan horen jullie het nog wel.

Ik blijf trouwens de voortgang, evt. met foto's, gewoon posten... :)

birt
15 juli 2005, 19:35
de schakelaar voor de led klopt maar je kan de onderste aansluiting ook nog gebruiken voor eventueel een led met een ander kleurtje. dan zie je aan de leds welke diodes ingeschakeld staan, das zo net weer iets mooier :D

Fumi SG
15 juli 2005, 20:14
:razz: Inderdaad wel iets mooier, en luxer... lijkt me wel wat. Maar dan is nog de vraag, ga ik voor standaard rood en oranje/geel. Of neem ik fel groen en blauw. Ik denk dat dat laatste wel heel vet lijkt in combi met traanplaat. :)

Goeie tip birt! :wink:

owjah, dan kan ik toch gewoon het draadje van de batterij voor de ene LED verbinden met die van het andere LED'je?? Jah, moet wel eigenlijk. Als ik trouwens een 9V aansluiting voor een adapter aansluit (wat ik ook ga doen), dan kan ik die toch gewoon in serie met de batterij zetten?? Dus de (+) van de batterij naar de (-) van de 9V aansluiting en dan de (+) van die aansluiting weer naar het circuit....

nicoverduin
15 juli 2005, 20:18
:razz: Inderdaad wel iets mooier, en luxer... lijkt me wel wat. Maar dan is nog de vraag, ga ik voor standaard rood en oranje/geel. Of neem ik fel groen en blauw. Ik denk dat dat laatste wel heel vet lijkt in combi met traanplaat. :)

Goeie tip birt! :wink:fel is wel synoniem met veel stroom is synoniem met batterijtje snel leeg.....'t is maar dat je het weet. :-D :-D :-D

Fumi SG
15 juli 2005, 20:21
:razz: Inderdaad wel iets mooier, en luxer... lijkt me wel wat. Maar dan is nog de vraag, ga ik voor standaard rood en oranje/geel. Of neem ik fel groen en blauw. Ik denk dat dat laatste wel heel vet lijkt in combi met traanplaat. :)

Goeie tip birt! :wink:fel is wel synoniem met veel stroom is synoniem met batterijtje snel leeg.....'t is maar dat je het weet. :-D :-D :-D

vandaar dus die 9V aansluiting voor adapter! :wink:

nicoverduin
15 juli 2005, 20:23
:razz: Inderdaad wel iets mooier, en luxer... lijkt me wel wat. Maar dan is nog de vraag, ga ik voor standaard rood en oranje/geel. Of neem ik fel groen en blauw. Ik denk dat dat laatste wel heel vet lijkt in combi met traanplaat. :)

Goeie tip birt! :wink:fel is wel synoniem met veel stroom is synoniem met batterijtje snel leeg.....'t is maar dat je het weet. :-D :-D :-D

vandaar dus die 9V aansluiting voor adapter! :wink:Nou dat niet alleen. Maar stel je voor: sta net lekker te soloén......gaat het batterijtje leeg...... :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Fumi SG
15 juli 2005, 20:30
vandaar dus die 9V aansluiting! :razz:

Nee, serieus. Ik dacht toen ik m'n pedaaltje kocht: "och, ik zorg wel dat ik een extra batterij bij me heb". Nou dat werkt dus ff echt niet! Ook tijdens het spelen een keer batterij leeg. Toen heb ik meteen maar een adapter gekocht want ik was het zat...

maar eumh... soloén?? :)

Geronimo
15 juli 2005, 20:35
Hier Fumi!

Ik heb een layout voor je gemaakt. De zwarte lijnen zijn verbindingen op je printje en de rode zijn draadjes.

http://home.casema.nl/hartm294/pics/mxr-disto-2.jpg

Succes ermee!

birt
15 juli 2005, 20:37
klassewerk geronimo. zo'n lay-outs zijn er voor beginners niet veel te vinden 8-)

Fumi SG
15 juli 2005, 20:39
thnx man!! :)

Ik heb hem ff uitgeprint, ik ga nu ff buiten zitten en dan loop ik hem ff na. Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, hoor je/jullie het wel! :wink:

birt
15 juli 2005, 20:51
thnx man!! :)

Ik heb hem ff uitgeprint, ik ga nu ff buiten zitten en dan loop ik hem ff na. Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, hoor je/jullie het wel! :wink:

als je em maakt hou dat printje en een fluostift bij de hand, dan weet je precies wat je aan het doen bent :wink:

Fumi SG
15 juli 2005, 21:11
Nou, ik ben hem ff nagelopen en er zaten, volgens mij, een paar kleine foutjes in... Als volgt

-de 1M weerstand (in serie met die 10nF, vrijwel meteen na de input) moet een 10k zijn.
-pool 6 en 7 van de IC zitten verkeerd om, moeten dus omgedraaid zijn.
-de 5k weerstand bij de 1N270's moet bij de 1N4148's, zit dus op de verkeerde plaats.
-ik mis een 1nF condensator bij de 1N270's.
-er zit niet een extra LED voor de 1N4148's, maar dat is later pas veranderd dus misschien heb je dat over het hoofd gezien.

Volgens mij zijn dit de enige 'fouten' die in jouw schema zitten, of maak ik nou zelf fouten?? Dan heb ik toch nog een vraag. Die condensatoren (1nF) die in serie zitten bij de diodes, maakt het daar nog uit of ze 'voor' de diodes zitten of er 'achter' (ten opzichte van de switch)??

Fumi SG
15 juli 2005, 21:12
... ow, horen trouwens bij die aansluiting voor de adapter die draadjes voor de aarde en (-) niet andersom te zitten?? Nou heb je, volgens dat plaatje, de aarde op de (-) aangesloten

Geronimo
15 juli 2005, 21:26
Je hebt gelijk idd, ik heb de diodeclippers omgedraaid en idd die weerstand klopt niet idd die moet 10 k zijn. Ik pas het ff aan voor je.

Maar het ic zit goed zo hoor en aarde en - zijn hetzelfde natuurlijk. Alleen de batterij heeft een schakelaartje zodat ie niet leegloopt. Voor je adapter is dat niet nodig, die loopt sowieso niet leeg.

Fumi SG
15 juli 2005, 21:31
owjah.... het IC zit inderdaad goed. Ik telde verkeerd om, ik telde aan de rechterkant van boven -> beneden in plaats van beneden -> boven.

En wat voor een schakelaartje moet ik me voorstellen bij die batterij?

Geronimo
15 juli 2005, 21:44
Hier is ie nog een keer:

http://home.casema.nl/hartm294/pics/mxr-disto-2.jpg


Maar ik begreep even niet wat je bedoelde met die kondensator bij de dioden? Die staat parallel met ze en is om wat hoog geknetter wat ze genereren af te voeren. Die moet gewoon parallel en dat maakt dan niet uit of ie nou fysiek ervoor of erachter zit, zolang ze maar met kop en kont aan elkaar vast zitten.

En die schakelaar zit IN de 9 volt connector is is bedoelt om je batterij af te koppelen als je de adapter erin steekt zodat die adapter die batterij niet gaat "laden". Dat is namelijk niet zo goed voor je batterij...
Je hebt ze ook zonder schakelaartje maar je moet dus die met hebben.
Die hebben altijd drie contactjes.

Fumi SG
15 juli 2005, 22:07
jah, parallel inderdaad. Mijn fout! :oops: Ik bedoelde eigenlijk gewoon dat er, nu in dit geval, bij de 1N270's wel een condensator parallel loopt en bij de 1N4148's niet. Er hoort bij het 1N4148's paar toch ook zo'n zelfde condensator te zitten??

Ik heb het er net ff met pa over gehad, en die zei dat hij zelf niet zo'n doosje kon maken waar alles in komt. Die moet ik nu dus ook kopen! :( Word het toch nog veel duurder dan verwacht...

Fumi SG
15 juli 2005, 22:15
wie kan mij trouwens vertellen waar ik die doosjes in Nederland kan krijgen tegen een redelijke prijs, en wat voor prijs moet ik dan aan denken??

Geronimo
15 juli 2005, 22:18
jah, parallel inderdaad. Mijn fout! :oops: Ik bedoelde eigenlijk gewoon dat er, nu in dit geval, bij de 1N270's wel een condensator parallel loopt en bij de 1N4148's niet. Er hoort bij het 1N4148's paar toch ook zo'n zelfde condensator te zitten??

Ik heb het er net ff met pa over gehad, en die zei dat hij zelf niet zo'n doosje kon maken waar alles in komt. Die moet ik nu dus ook kopen! :( Word het toch nog veel duurder dan verwacht...

Die condensator staat niet in het schema. Kijk maar. Ik denk dat de 1N4148's minder hard clippen waardoor ze die condensator niet nodig hebben. Maar je kan het altijd proberen. Die bij de 1N270's is daar om dat hoog wat weg te halen.

En zo'n doosie kost geen drol joh, een paar euri's en het scheelt weer een hoop gezaag en gedoe.

Fumi SG
17 juli 2005, 16:21
hmz... Het is nogal lastig om een doosje te vinden dat specifiek voor dit doeleinde gemaakt is. Is het daarom mogelijk om feitelijk ieder metalen doosje te gebruiken als effectdoosje i.v.m. shielding?? Ik zat te denken aan soort doosje waar je van alles in doet, een soort opslagdoosje. Maar mocht nou blijken dat zo'n doosje uit zichzelf niet goed signalen buiten houd, is het dan mogelijk dat ik dat ding zelf ga shielden met bijv. koperfolie zoals bij gitaren??

Dirk_Hendrik
17 juli 2005, 17:06
Zoiets als dit?:
http://www.hammondmfg.com/1590B2_B.jpghttp://www.hammondmfg.com/jpeg/1590BInt_B.jpg

Verkrijgbaar bij alle eerder genoemde DIY sites.

Ik vraag me af of je het geheel soms niet moeilijker voor jezelf maakt dan het is :wink: De meeste van mijn knutselprojecten worden door en door getest zonder behuizing (dus zonder afscherming (het nederlandse woord voor shielding)). De kans dat de afscherming van een metalen doos slecht is is nogal klein.

Fumi SG
17 juli 2005, 21:35
mijn probleem was in eerste instantie dat internationaal verzenden. Ik heb geen paypal, geen creditcard of whatever. Maar dat probleem is verholpen en nou bestel ik het spul gewoon allemaal bij Banzai (dus ook het doosje). Ik ben daar wel blij mee in ieder geval! :)

Fumi SG
22 juli 2005, 01:02
zo, net ff m'n onderdelen besteld. Er zit een levertijd van 2-3 dagen op, dus ik denk dat ik het maandag binnen heb. 8-)

Maar nou had ik nog een vraagje over de aarde/massa. Ik weet dat je alle punten die ge-aard moeten worden met elkaar moet verbinden, maar waar moet dat dan weer aan vast. Kan ik dat gewoon aan de behuizing (aluminium) solderen, of moet dat aan de input of iets dergelijks??

Fumi SG
22 juli 2005, 01:06
ik zie het al (zoekfunctie :dance: )... de massa moet gewoon naar sleeve van de output, right??

PacoCasanovas
22 juli 2005, 07:41
hey....another good tipp!

get a testboard (where you can try out if it works and how it sounds....and if you're happy with the result....then make the final-version of your pedal. That allows you to make some improvements or some changes of a design.....


(on the pict you see my beta-selfdesigned sugarfree-tremolo (made with a NE555, a PC817 and one NE5534AN IC, couple of resistors and caps....thats it!)

http://www.pacocasanovas.ch/sugarfree-tremolo-beta.jpg

all the best & good luck with your pedal!

Paco

H.Manback
22 juli 2005, 11:42
Spaghetti! :lol:

Maar even serieus, breadboards zijn inderdaad heel erg handig. Als het effect je niet bevalt heb je zo weer je onderdelen terug. Enige nadeel is dat je helemaal geen afscherming hebt, dus high gain effecten willen wel eens een hoop herrie produceren in de vorm van ruis.

Op het moment heb ik bijvoorbeeld een Orange Squeezer (compressor) op m'n breadboard.

Wat wel handig is als je er vaker mee gaat werken is een zelfgemaakt bakje of paneel waar je jacks in hebt zitten met een schakelaar er aan.

Geronimo
22 juli 2005, 20:50
ik zie het al (zoekfunctie :dance: )... de massa moet gewoon naar sleeve van de output, right??

Ik heb niet voor niets een uur voor je aan dat schemaatje gewerkt!

Sluit alles aan zoals op de tekening dan komt het goed. Ik heb alles al voor je aangesloten. (Misschien had ik alle aarddraden blauw moeten maken voor de duidelijkheid....)

Maar de draden die in die layout aan de sleeves zitten (en dus ook aan het IC en andere zaken die aan massa zitten) dat is inderdaad het aardnetwerk. Als je een metalen doosje en ongeisoleerde jacks hebt zal het doosje automatisch ook massa zijn.

Fumi SG
22 juli 2005, 20:53
inderdaad, maar nogmaals bedankt hoor!! :wink: :)

Geronimo
22 juli 2005, 21:22
Geen dank hoor, ik vind het niet erg om te doen; misschien bouw ik er voor mezelf ook wel eentje :D

Maar veel succes ermee!

Fumi SG
22 juli 2005, 21:29
nogmaals bedankt! :razz:

Maar ik zal de boel gewoon hier ff posten als er weer vooruitgang is (met pics natuurlijk!! :wink: ). Ik hoop dat ik volgende week aan de gang kan... Ik heb nog steeds geen antwoord van Olaf. :(

owjah, Ik krijg het nog druk. Nou wil een vriend dat ik voor hem een Wah-pedaal ga bouwen. Maar dat moet ik nog maar ff bekijken want dat is een stuk lastiger. Niet zo zeer de elektronica maar het hele ding zelf, de behuizing. En zo'n behuizing kopen gaat ook niet makkelijk. :P

Geronimo
22 juli 2005, 21:33
Nee dat is idd naar zo'n wah. Ik heb ook een keer een Dunlop ding gemaakt en hem in een elcheapo oud plastic volumepedaal gestopt. Werkte wel maar ik moest 'm met de hand uitzetten enzo.. een hoop gedoe, ik zou tegen die vriend zeggen sorry maarre.. :D

PacoCasanovas
22 juli 2005, 22:12
Spaghetti! :lol:

:-D :oops:

Fumi SG
30 juli 2005, 11:41
*BUMP*

Gisteren m'n onderdelen binnen gekregen, er mist één ding, zo'n buig-dingetje waar je je weerstanden in kunt buigen. Leek me wel handig, hij zou het vandaag opsturen...

Zo, nou eerst maar eens 3 weekjes naar Florida, ik vertrek morgen. Dan kan ik eindelijk beginnen aan mijn 'projectje'! :)

bert k
30 juli 2005, 15:23
Dat doe je toch gewoon met een tangetje?

Fumi SG
30 juli 2005, 17:15
kan ook, maar dit is volgens mij makkelijker. En voor 95 cent kun je dit ook wel proberen, is het tangetje toch makkelijker... noujah, jammer van die 95 cent dan! :P

Fumi SG
18 augustus 2005, 23:53
gisteren terug gekomen uit Florida. Fijne vakantie gehad, op een behoorlijk auto-ongeluk na dan. Verder geen ernstig gewonden gelukkig, dus dat zit wel goed. Ik ben vandaag aan m'n pedaaltje begonnen. Mochten er geïnteresseerden zijn, post ik wel een plaatje als ik het printplaatje klaar heb (waarschijnlijk morgen ofzo).

Nou maar hopen dat alles goed gaat en er een strakke sound uit komt! :D

JoostBaksteen
19 augustus 2005, 09:50
Mbt zelfbouw boostpedaaltjes is dit ook wel interessant: http://www.muzique.com/schem/mosfet.htm

Fumi SG
19 augustus 2005, 09:53
zo'n cleanbooster wordt toch veel gebruikt met bijv. éénkanaals JCM's, right?? Wat kun je er anders nog mee doen dan eigenlijk??

JoostBaksteen
19 augustus 2005, 10:04
zo'n cleanbooster wordt toch veel gebruikt met bijv. eenkanaals JCM's, right?? Wat kun je er anders nog mee doen dan eigenlijk??

Jup, het is om je buizen extra op hun donder te geven. Beetje hetzelfde wat een TubeScreamer doet. Maar je kan het beter vergelijken met de SHO van Zvex.
Die maakt gebruik van dezelfde techniek om zijn boost te verkijgen. Dit schema is echter geen (kopie v.e.) SHO (uiteraard).

Fumi SG
21 augustus 2005, 23:47
Gisteren m'n elektronica afgemaakt, paar uurtjes (totaal) aan gewerkt. Vandaag niks kunnen doen vanwege een verjaardag, maar morgen ga ik de gaten boren in de behuizing. Dan nog ff de jacks, pots, schakelaars aansluiten en rocken maar!! (hoop ik! :( )

Ik weet nog niet hoe ik het doosje ga afwerken. Waarschijnlijk gewoon een mooi kleurtje en klaar ben ik. Ik heb wel veel gezien van etiketten (?) maar ik heb geen laser-printer om zo'n ding uit te printen. Zijn daar nog andere mogelijkheden voor?? Wat voor lak kan ik eigenlijk het beste gebruiken?? Ik heb nog een spuitbus knalrode (lees:Ferrari-rood :) ) autolak staan. Is dat degelijk genoeg??

en euh... foto's komen nog!! :wink:

nicoverduin
21 augustus 2005, 23:53
ik zou hem wel eerst in de grondverf zetten. Dekt de lak beter

Fumi SG
22 augustus 2005, 15:43
ik ben nou met de laatste dingen bezig, zoals het aansluiten van de 9V-aansluiting. Maar nou vroeg ik me af welke pooltjes de (+) en de (-) zijn??
Volgens mij is het 'scheve' (die aan het pinnetje in de aansluiting zit, die dus 'in' het stekkertje komt) de (-) right?? En dan is het pooltje dat de 'buitenkant' van het stekkertje raakt de (+).

Okee, het is een beetje een vage uitleg maar klopt het zo??

JoostBaksteen
22 augustus 2005, 17:40
ik ben nou met de laatste dingen bezig, zoals het aansluiten van de 9V-aansluiting. Maar nou vroeg ik me af welke pooltjes de (+) en de (-) zijn??
Volgens mij is het 'scheve' (die aan het pinnetje in de aansluiting zit, die dus 'in' het stekkertje komt) de (-) right?? En dan is het pooltje dat de 'buitenkant' van het stekkertje raakt de (+).

Okee, het is een beetje een vage uitleg maar klopt het zo??

Meten is weten... maar de buitenkant is de +.

Mafkees
23 augustus 2005, 16:55
foto's :wink:

Fumi SG
23 augustus 2005, 20:33
foto's :wink:

rustig... Ik heb hem gisteren afgekregen maar hij doet nog niks. Er komt zelfs geen cleangeluid door. Ik ga er nu ff mee verder, kijken of ik ergens een fout kan vinden. Zo niet, kom ik hier wel weer terug! :razz: :wink:

waix
23 augustus 2005, 22:11
succes uit mijn pedaaltje komt ook geen geluid


maar ik kan wel magisch de helderheid van mn ledje bepalen door aan de volume knop te draaien op mn gitaar :cool:

Fumi SG
24 augustus 2005, 00:27
:-D


Nou, ik ga morgen alles opnieuw bedraden. Dat was (toch wel :( ) een zooitje. Dan zie ik wel verder....

birt
24 augustus 2005, 00:44
:-D


Nou, ik ga morgen alles opnieuw bedraden. Dat was (toch wel :( ) een zooitje. Dan zie ik wel verder....

ik had je op voorhand verteld dat dit ging gebeuren :lol:

succes :wink:

Fumi SG
24 augustus 2005, 00:58
ik bedoel niet dat printplaatje hoor. Maar gewoon de draadjes van printplaatje naar jacks, de stroomaansluitingen enzo. Was bij die Electradisto. (of hoe heet het ding ook alweer? :???: ) net zo geweest hoor! :-D

birt
24 augustus 2005, 12:58
ik bedoel niet dat printplaatje hoor. Maar gewoon de draadjes van printplaatje naar jacks, de stroomaansluitingen enzo. Was bij die Electradisto. (of hoe heet het ding ook alweer? :???: ) net zo geweest hoor! :-D

dat bedoel ik ook, gewoon het algemeen project. en dan vooral het feitd dat er nog geen geluid uit komt. veel succes met debuggen, daar leer je het meest uit

Geronimo
24 augustus 2005, 13:27
Ik ken dat ja.... Dan heb je 1 klein dingetje over het hoofd gezien en dan doet ie gelijk helemaal niks meer.

Als je ook wat gedetailleerde foto's post kunnen we je aan de hand daarvan misschien wel helpen zoeken.

Iig succes ermee!

Fumi SG
24 augustus 2005, 17:12
sjah, foto's... waarvan?? Het stomste is dat ik eigenlijk allemaal dezelfde draadjes heb dus daar zal niemand wat wijzer van worden, behalve degene die het in elkaar gezet heeft. Ik kan wel foto's posten, maar ik heb op dit moment niks meer dan losse onderdelen en een printplaatje hoor! :razz:

Mafkees
24 augustus 2005, 18:28
dan maar wat mp3'tjes, ben wel benieuwd naar het geluid :lol:

EDIT: als hij het doet he :-D

Fumi SG
24 augustus 2005, 18:41
mp3'tjes... daar zeg je wat. Ik zal eens na gaan denken of ik dat voor elkaar kan krijgen. Op het moment kan ik het alleen met m'n mp3-speler opnemen, dat is ook niet alles maar het werkt wel! :-D

Geronimo
26 augustus 2005, 14:29
sjah, foto's... waarvan?? Het stomste is dat ik eigenlijk allemaal dezelfde draadjes heb dus daar zal niemand wat wijzer van worden, behalve degene die het in elkaar gezet heeft. Ik kan wel foto's posten, maar ik heb op dit moment niks meer dan losse onderdelen en een printplaatje hoor! :razz:

...Ik kocht ook altijd één rol draad, en als ik al verschillende kleurtjes had dan was ik te lui om ze allemaal te gebruiken dus ik ben er bekend mee en ben inmiddels goed geworden in het visueel ontwarren van draadjes...
En ik ben ook gewoon best benieuwd naar wet je gemaakt hebt.

JoostBaksteen
26 augustus 2005, 15:02
sjah, foto's... waarvan?? Het stomste is dat ik eigenlijk allemaal dezelfde draadjes heb dus daar zal niemand wat wijzer van worden, behalve degene die het in elkaar gezet heeft. Ik kan wel foto's posten, maar ik heb op dit moment niks meer dan losse onderdelen en een printplaatje hoor! :razz:

...Ik kocht ook altijd een rol draad, en als ik al verschillende kleurtjes had dan was ik te lui om ze allemaal te gebruiken dus ik ben er bekend mee en ben inmiddels goed geworden in het visueel ontwarren van draadjes...
En ik ben ook gewoon best benieuwd naar wet je gemaakt hebt.

Je hebt pas echt wat aan verschillende kleurtjes als je die kleurtjes altijd voor hetzelfde gebruikt, anders heb je er in principe niks mee gewonnen.... ik moet ook nog eens een systeem bedenken :P

Fumi SG
26 augustus 2005, 15:42
ik heb alles weer in elkaar zitten, en jah... hij doet nu meer dan dat ie eerst deed. In bypass komt er nu WEL geluid uit! :-D Ik ga er straks nog weer even aan, kijken of ik het kan vinden.

Maar ff een vraagje over de condensatoren. Ik heb nou met m'n multimeter een paar dingen getest zodat ik zeker weet dat ze contact maken. Maar als ik een condensator probeer te testen geeft m'n multimeter aan dat ie geen contact maakt. Heb ik ook geprobeerd met een condensator die ik nog had liggen (niet gebruikt, niet aangesloten)... en weer precies hetzelfde. Kan dat kloppen??

Gheghe... kheb nou wel kleurtjes!! Ik heb nou 40 verschillende kleurtjes, het draad is ook iets stugger. Veeel fijner. Ik zal eens kijken of ik foto's kan maken, maar pas op... Spaghetti warning!! :cool:

Fumi SG
26 augustus 2005, 16:57
zo, pics! :)
Klik voor een grotere foto. :wink:

http://img355.imageshack.us/img355/8379/p10100970kv.th.jpg (http://img355.imageshack.us/my.php?image=p10100970kv.jpg)

http://img355.imageshack.us/img355/9372/p10100989id.th.jpg (http://img355.imageshack.us/my.php?image=p10100989id.jpg)

http://img355.imageshack.us/img355/1162/p10101016eu.th.jpg (http://img355.imageshack.us/my.php?image=p10101016eu.jpg)

http://img355.imageshack.us/img355/3456/p10101026al.th.jpg (http://img355.imageshack.us/my.php?image=p10101026al.jpg)

:oops:

Noujah, zoek de fout! :P

Fumi SG
26 augustus 2005, 16:59
eeh... trouwens, die losse draadjes horen aan de ledjes en ik had gisteren nog geen zin om die vast te maken. Dus... :oops:

birt
26 augustus 2005, 18:17
men neme een fluostift en een kopie van het schema.
leg het kopietje naastje en volge heel het circuit stapje per stapje door het gelijk te kleuren met de fluostift. zo vind je elke foute connectie. meet ook alle soldeerverbindingen door om te kijken of ze wel goed zijn.
check de polarisatie van alle transistors en condensators

JoostBaksteen
26 augustus 2005, 18:46
Maar ff een vraagje over de condensatoren. Ik heb nou met m'n multimeter een paar dingen getest zodat ik zeker weet dat ze contact maken. Maar als ik een condensator probeer te testen geeft m'n multimeter aan dat ie geen contact maakt. Heb ik ook geprobeerd met een condensator die ik nog had liggen (niet gebruikt, niet aangesloten)... en weer precies hetzelfde. Kan dat kloppen??

Hoe meet je dat? Door de weerstand te meten over de 2 pootjes van de condensator? In dat geval gaat dat niet werken, condensatoren hebben namelijk een oneindige weerstand voor DC.

Fumi SG
26 augustus 2005, 19:48
Dat is dan dus het probleem! :wink: Maar hoe kan een condensator dan werken in mijn pedaaltje??? :???:

@birt... dat heb ik al wel gedaan met de verbindingen in het doosje zelf (dus tussen schakelaar en potmeter enzo) maar nog niet voor het printplaatje. Ga ik nog wel ff doen! :wink:



Maar kan ik over het soldeerwerk een beetje tevreden zijn voor de eerste keer?? :razz:

JoostBaksteen
26 augustus 2005, 20:12
Dat is dan dus het probleem! :wink: Maar hoe kan een condensator dan werken in mijn pedaaltje??? :???:

Maar kan ik over het soldeerwerk een beetje tevreden zijn voor de eerste keer?? :razz:

Je condenstatoren houden alle gelijkspanning tegen, maar laten de wisselspanning (geluid) door: een condensator heeft bij een frequentie van 0 een oneindige weerstand en bij een oneindige frequentie heeft hij geen weerstand.

Daarom laat hij gelijk spanning niet door en je signaal dus wel. Hier wordt dus volop gebruik van gemaakt in je schema.

Over je soldeerwerk kan je best tevreden zijn, het doel is om het soldeer te laten glimmen, als het dof wordt is er lucht bijgekomen en is de verbinding niet optimaal.

Zie ook: http://ourworld.compuserve.com/homepages/g_knott/elect3.htm

Basically:



A dry joint is a poorly soldered one.
A good joint is smooth and shiny.
If the joint has moved during soldering it will be dull and crinkly.
If you have taken too long it will have have solder spikes.

Geronimo
29 augustus 2005, 00:53
Dat is niet helemaal waar... Een condensator heeft wel degelijk een weerstand. Als je een condensator doormeet loopt de weerstand geleidelijk op, omdat je 'm met de meter eigenlijk oplaad. Dus aan het begin is ie nog leeg zodat er stroom loopt en dan lijkt het voor de meter alsof de weerstand heel laag is... Naarmate ie voller is loopt er telkens minder stroom en dus wordt de weerstand hoger, totdat ie helemaal vol is en dan is de weerstand op z'n hoogst. Zo kan je ook meten of ze het nog doen of niet, als de weerstand niet omhoog loopt is ie of nog helemaal geladen, of kapot.

btw ik kijk later ff naar de pics, ben er nu te lam voor... Ziet er op het eerste gezicht redelijk uit, netjes gedaan voor een eerste project!

Fumi SG
30 augustus 2005, 20:02
nou, eindelijk... HIJ DOET HET!! :dance: En het mooiste is, hij klinkt ook nog eens gaaf. Er is ook duidelijk verschil tussen de verschillende diodes. 1N270's voor crunchy, fuzzy tones en de 1N4148's voor het zwaardere rock/metal gebeuren. Ik heb ze toch anders aangesloten dan in het schema, dat ging namelijk niet werken. Ze zouden dan nog steeds contact maken en dan werkt het niet. Ik moet eigenlijk nog een 3PDT schakelaar hebben als ik LED'jes wil, een keertje halen... heeft niet zo'n haast.

Wat nou het probleem was, ik had 1 (!!) draadje aan de verkeerde (+) bij de 9V-aansluiting gemaakt. :oops: Never mind... hij doet het nu en ik ben heel blij! :)

En eumh.... al een beetje bijgekomen van het lam zijn?? :wink:

Fumi SG
30 augustus 2005, 20:05
Nou heb ik eigenlijk nog één probleempje. De 1N270's hebben een veel hogere output/volume dan de 1N4148's. Ik heb al geprobeerd een weerstandje (10k en een keer 1M) tussen de diodes en de massa te zetten, maar dat leverde niks op. Hoe kan ik dit oplossen??

nicoverduin
30 augustus 2005, 20:15
Nou heb ik eigenlijk nog één probleempje. De 1N270's hebben een veel hogere output/volume dan de 1N4148's. Ik heb al geprobeerd een weerstandje (10k en een keer 1M) tussen de diodes en de massa te zetten, maar dat leverde niks op. Hoe kan ik dit oplossen??
Ben het spoor effe kwijt. Welk schema ook alweer? :-D :-D :-D

Fumi SG
30 augustus 2005, 20:50
http://img323.imageshack.us/img323/1766/mxrdistortion3at.gif

Deze, al is die van mij iets aangepast maar dat doet er niet zo toe. Maar hoe zou ik nou, volgens dit schema, het signaal van de diodes kunnen verzwakken (minder output, toch?)??

JoostBaksteen
30 augustus 2005, 21:17
Feli! :)

Best 'mooi' dat je je voeding niet goed had aangesloten... bij mijn eerste pedaaltje had ik precies hetzelfde.... Aangezien ik tegelijkertijd met nog een ander pedaaltje bezig was had ik de voeding en jack pluggen op dat andere pedaaltje gesoldeerd, zonder te controleren, en die deed het ook niet.... Toen ik de multimeter erbij haalde sloeg ik mezelf voor me kop :D:D:D

Fumi SG
30 augustus 2005, 21:34
Het mooiste vind ik dat ik er ook door meten achter ben gekomen, en niet door 'gewoon' maar te gokken. :)

nicoverduin
30 augustus 2005, 21:53
http://img323.imageshack.us/img323/1766/mxrdistortion3at.gif

Deze, al is die van mij iets aangepast maar dat doet er niet zo toe. Maar hoe zou ik nou, volgens dit schema, het signaal van de diodes kunnen verzwakken (minder output, toch?)??De 1n4148 is een silicium diode. Die zorgt ervoor dat het signaal gaat clippen bij 0.7 volt (ongeveer). De ander is een germaium type die gat al clippen bij 0.2 Volt. Een fors verschildus. Las je het signaal enigzins gelijk wil houden zou je kunnen proberen om 3 germanium diodes in serie te zetten (beide kanten op)
Nico

waix
30 augustus 2005, 23:28
maar dan zouden die 1n270 toch zachter moeten zijn ?? :???:

nicoverduin
30 augustus 2005, 23:31
Dan moet je de scope erop zetten

Fumi SG
30 augustus 2005, 23:32
... en die heb ik niet bij de hand! :-D

nicoverduin
30 augustus 2005, 23:34
dan mag een ander het gaan oplossen :-D :-D :-D :-D

hadv
31 augustus 2005, 00:58
Feli! :)

Best 'mooi' dat je je voeding niet goed had aangesloten... bij mijn eerste pedaaltje had ik precies hetzelfde.... Aangezien ik tegelijkertijd met nog een ander pedaaltje bezig was had ik de voeding en jack pluggen op dat andere pedaaltje gesoldeerd, zonder te controleren, en die deed het ook niet.... Toen ik de multimeter erbij haalde sloeg ik mezelf voor me kop :D:D:D

gewoon een diode in doorlaatrichting in de +leiding zetten, gaat het nooit meer fout

hadv
31 augustus 2005, 00:59
Feli! :)

Best 'mooi' dat je je voeding niet goed had aangesloten... bij mijn eerste pedaaltje had ik precies hetzelfde.... Aangezien ik tegelijkertijd met nog een ander pedaaltje bezig was had ik de voeding en jack pluggen op dat andere pedaaltje gesoldeerd, zonder te controleren, en die deed het ook niet.... Toen ik de multimeter erbij haalde sloeg ik mezelf voor me kop :D:D:D

gewoon een diode in doorlaatrichting in de +leiding zetten, gaat het nooit meer fout

JER00N
21 september 2005, 22:41
Kun je eens wat opnemen? Ben wel benieuwd hoe dat nou klinkt :)

Fumi SG
23 september 2005, 14:26
nope, sorry.... ik heb geen mic en software. Ik kan wel beschrijven hoe die klinkt als je dat wilt! :razz:

WillemCornelis
17 januari 2007, 21:07
Hier is ie nog een keer:

http://home.casema.nl/hartm294/pics/mxr-disto-2.jpg




hoii.. wij maken voor school (mooie reden toch) ook deze schakeling, maar nerds als we zijn heb ik nog een paar vragen:

1) Bij de 'benodigdheden' staat ook een 10 pf condensator.. deze zien we echter niet echt terug in bovenstaande schakeling --> probleem/fout/iets anders?

2) Tussen de switches en de LED's staan condensatoren, maar hoe sterk zijn deze nu? geen 680 F neem ik aan

3) de jacks.. Hoe zit dat nu, heb je nu een een stereo en een mono nodig of gewoon twee stereo jacks.. en zou iemand misschein ook kunnen zegge waarom :satisfie:

4) de pots.. ik neem aan dat die dingen ook een links en een rechts hebben. En wij weten dus niet of links rechts zit of links of rechts links of rechts om he t maar is duidelijk te zeggen.

5) Wij gebruiken alleen een batterij, maar ik heb half begrepen dat die schakelaar dan niet nodig is omdat de jack dan als zoiets dient ofso.. klopt dat?

en last but not least:

6 dus.. Wij hebbe nou die twee switches.. maar bij de 3pdt hebben we een nog een vraag. Op het schema staan de bindeningen aangegeven als 1,2,3,4,5,6... alleen op onze switch staan die, voor zover wij konden zien, niet aangegeven. Wel zien wij iets dat een 8 of een 3 voor kan stellen, aangezien dit 'symbool' in de hoek staat lijkt het mij een drie. Maar dan weet je (wij in ieder geval) nog niet hoe die switch moet.

misschien zijn het een hoop domme vragen, maar wij als nog niet echt pedaalbouwpro's komen er toch niet helemaal uit..

Graag jullie hulp en we zijn jullie eewig dankbaar

dit was het voorlopig, en alvast bedankt :hippie:

Vonk
17 januari 2007, 22:41
2) Tussen de switches en de LED's staan condensatoren, maar hoe sterk zijn deze nu? geen 680 F neem ik aan
Inderdaad weerstanden ;) kijken even op de homepage van newtone-online onder technische vragen welke kleur led welke weerstand wil.

3) de jacks.. Hoe zit dat nu, heb je nu een een stereo en een mono nodig of gewoon twee stereo jacks.. en zou iemand misschein ook kunnen zegge waarom :satisfie:
De linkerjack moet ook de stroomtoevoer activeren, dus die wordt stereo. De uitgangsjack is altijd mono. Hoe en waarom is waarschijnlijk via google te vinden.
http://www.diystompboxes.com/wiki/index.php?title=DIY_FAQ

4) de pots.. ik neem aan dat die dingen ook een links en een rechts hebben. En wij weten dus niet of links rechts zit of links of rechts links of rechts om he t maar is duidelijk te zeggen.
http://www.diystompboxes.com/wiki/index.php?title=DIY_FAQ

5) Wij gebruiken alleen een batterij, maar ik heb half begrepen dat die schakelaar dan niet nodig is omdat de jack dan als zoiets dient ofso.. klopt dat?
http://www.diystompboxes.com/wiki/index.php?title=DIY_FAQ

en last but not least:

6 dus.. Wij hebbe nou die twee switches.. maar bij de 3pdt hebben we een nog een vraag. Op het schema staan de bindeningen aangegeven als 1,2,3,4,5,6... alleen op onze switch staan die, voor zover wij konden zien, niet aangegeven. Wel zien wij iets dat een 8 of een 3 voor kan stellen, aangezien dit 'symbool' in de hoek staat lijkt het mij een drie. Maar dan weet je (wij in ieder geval) nog niet hoe die switch moet.

Gewoon kijken met een multimeter hoe een switch van binnen schakelt door de pootjes af te tasten.


Ik had toch eigenlijk eerst een simpeler effect gekozen om als eerst te bouwen met een goede handleiding, maar succes!

B_2_the_a
17 januari 2007, 23:04
kijk op:

http://www.newtone-online.nl voor een leuk projectje, er zijn er een aantal als pakket te koop...

voor redelijke prijzen..

Geronimo
18 januari 2007, 01:01
1) Is optioneel en ter preventie van oscillatie (m.a.w. als ie uitzichzelf zou gaan piepen) over de in en uitgang van de opamp te zetten. Staat onderaan het originele schema uitgelegd.

2) Da's idd een weerstand. Als stroombeperking voor de led. Ligt altijd ergens in de orde van 1K Ohm.

3) Eén stereo jack voor de ingang en één monojack voor de uitgang. De stereojack vormt samen met de gitaarplug een soort schakelaar; als je de plug uit het pedaal trekt onderbreek je de stroomkring van de batterij waardoor er geen stroom meer loopt en de batterij dus uiteindelijk langer meegaat.

4) Gewoon zo aansluiten als op de tekening. Mochten de pots toch verkeerdom werken, dan de buitenste draden omdraaien.

5) Klopt. Zie punt 3. 9 volt ingang weglaten, plusdraadjes van batterijclip en 9 volt ingang doorverbinden en de mindraad vanaf het 9 volt ingangding kan je dan ook weglaten.

6) Dat zoek je zelf maar lekker uit haha!

Het is een redelijk simpel schakelingetje, gewoon blijven opletten en goed de draadjes volgen dan lukt het wel. Succes.

WillemCornelis
18 januari 2007, 17:26
okee.. onwijs bedankt allebei...

en ik moet gelijk dat van die condensator/weerstand even rechtzetten (voor zover mogelijk), nouja.. eigenlijk is er niets recht te zetten.. hoe stom/dom/lomp/alhetanderedanhetforumnognettoelaat.. maargoed.. dat is inderdaad wel logisch dat dat een weerstand moet zijn.

maargoed... we hebben vanmiddag even heel snel de 3pdt doorgemeten - ook weer bedankt voor de (onwijs logische) tip trouwens - maar we hebben nog een licht verschil van mening. Maar dat gaan we eerst zelf maar weer eens proberen op te lossen zonder gelijk om jullie julp te vragen :)

nogmaals bedankt alvast :)

WillemCornelis
22 maart 2007, 17:08
okee we hebben nog een vraag...

hij is nu al af (heeeel snel inderdaad), maar we hebben alweer een probleem.

Eerst deed dat pedaal het niet.. maar dat was een stomme fout, nu werk in ieder geval alles, maar het resultaat is niet echt fijn.

Het resultaat is namelijk alleen maar ruis. Enigzins kick is dat je nog wel kan switchen tussen verschillende soorten ruis, maar de ruis blijft ruis.

Vraag 1 is dus of jullie nog suggesties hebben om dit weg te werken (als aarde hebben we de minpool van de batterij, dit zou toch goed moeten zijn?)..

En vraag 2: Ik heb ook gezien dat wij in plaats van zo'n elco een keramische condensator hebben gebruikt. Maakt dit uit of is dit het antwoord op vraag 1 of wat?

ik zal binnenkort ook nog eens foto's neerzetten van het geheel.. maar die heb ik momenteel niet op deze pc staan.

alvast bedankt!

cornelis

Vonk
22 maart 2007, 18:11
Volgens mij heb je zelf je probleem benoemd: de aarde moet naar de outputjack, alle aardedraden moet naar de sleeve. Dus de minpool van de batterij, de aarde van het circuit en bij gesloten jacks moeten de aardes verbonden worden. Verder moet een adapterjack geisoleerd blijven van de behuizing.

WillemCornelis
22 maart 2007, 18:58
We gebruiken geen adapter maar een batterij, dus dat probleem is er niet, maar als ik het goed begrijp is het dus zo dat alle aardes samenkomen in de sleeve van de outputjack (mono), inclusief de minpool van de batterij, en dus indirect ook de input (stereo)?

WillemCornelis
22 maart 2007, 19:01
ik zit net nog eens even te denken... en te kijken naar het schema


maar er komen dus in totaal 8 (?) aardedraden naar de sleeve.. maar het maakt dan toch niet uit of dit de grond van de input of output is?

Dirk_Hendrik
22 maart 2007, 19:48
Bij voorkeur de input. Zorg dat die draden dan ook zo kort mogelijk zijn. Vind je het erg als ik de theorie achter die aarding even achterwege laat? Ik moet gaan eten.

WillemCornelis
22 maart 2007, 20:56
okeee onwijs bedankt,,,

maar aangezien het voor een schoolopdracht is, zou ik heb bijzonder op prijs stellen als je iets van een site hebt ofso met de theorie achter het gronden..

cornelis

Geronimo
23 maart 2007, 02:05
Hehe, ja het fijne van die aardtheorie mag Dirk doen alhoewel het er in een notedop op neer komt dat de aarde als het ware parallel aan je signaal door de schakeling moet lopen. Dus onderdelen in het begin van je schakeling aan het begin van het aardepad en andersom, zodat stroompjes die achterin de aarde instromen niet in het gedeelte van het begin terechtkomen. Dit voorkomt oscillatie en dergelijke narigheid. Een andere oplossing is alle aarden op één punt samen laten komen, dan voorkom je dat ook.

Maar dat is hier het probleem niet denk ik, aangezien het ding wel ruist en niet piept (oscillatie = uit zichzelf een toon opwekken).

Het ruisen betekent opzich wel iets goeds; het ding versterkt en het komt eruit. Reageert ie wel op de potmeters? Waarschijnlijk wel op de 10k maar hoe zit het met de 1meg?

En ik zie dat er nog een klein foutje in het schema zit, die 1nF condensator bij die clipperdioden moet volgens mij toch ook parallel aan de 4148's.

Ik zit mijn posts eens terug te lezen en ik snap niet hoe ik erbij kom dat 'die condensator niet bij die 4148's op het schema staat'. Nogal wiedes die 4148's staan er sowieso niet op. Wat bier allemaal niet met je doet....

WillemCornelis
23 maart 2007, 19:25
ben net even bezig geweest met aarden.. wat vrij lastig is als alles al vast zit.. maar dat terzijde..

reactie op de potmeters is er, maar zou weinig dat ik het misschein alleen maar wil horen.. en in het geval van die 1 nF.. daar had ik al aan gedacht, dus maar al voor een extra condensator gezorgd..

en dan nog.. dat lijkt me allemaal niet echt de oorzaak van HET probleem,, bij die aarding kan ik me iets voorstellen.

Wat ik nog wel bedacht.. ik ben een leek in elektronica dus vergeef me als ik iets stoms zeg... maar kan het niet zijn dat onze ic een beetje moeilijk doet. Ik hoorde namelijk dat je daar ook nogal voorzichtig mee om moet gaan.. jezelf/tangetje ontaarde voordat jum aanraakt en dan soort verhalen.. en ik ben zelf zo fanatiek dat ik vaak iets te weinig geduld heb om dat tangetje even in het stopcontact te duwen.. kan dat het zijn, misschien.. zomaar.. als wanhoopspogin oid..

cornelis

Dirk_Hendrik
23 maart 2007, 19:42
te weinig geduld heb om dat tangetje even in het stopcontact te duwen..

Dude!
Ik heb van m'n leven nog nooit een tangetje in een stopcontact gestopt! Stopcontacten zijn dodelijk! http://planetsmilies.net/ill-violated-dead-smiley-17122.gif (http://planetsmilies.net)http://planetsmilies.net/ill-violated-dead-smiley-17122.gif (http://planetsmilies.net)

WillemCornelis
23 maart 2007, 23:11
nee or..

probeer maar.. misschein bevalt het :D

en even serieus.. de algemene mening bij jullie is dus de aarding?

madman
26 maart 2007, 23:19
hoe is het nu afgelopen met het volumeverschil bij de verschillende op-amps van de TS?

Fumi SG
27 maart 2007, 00:02
hoe is het nu afgelopen met het volumeverschil bij de verschillende op-amps van de TS?

Dat volumeverschil heb ik eigenlijk meteen links laten liggen. Door gebrek aan onderdelen (je plaatst geen bestelling voor alleen een paar componenten) heb ik er verder niet meer naar gekeken. Ik heb mijn spel er toentertijd zo op aangepast dat het eigenlijk heel handig werkt.

Het laatste half jaar ofzo (ik denk zelfs nog wel langer) ligt het ding eigenlijk stof te verzamelen. Ik speel tegenwoordig door m'n Toneport. Het pedaal is al bij een aantal kameraden langs geweest waar hij behoorlijk beviel. Ik ga binnenkort zelf ook weer aan een normale amp, eens zien hoeveel ik hem dan weer ga gebruiken.

Het verschil lag trouwens niet aan de verschillende op-amps (dan zou het niks uit maken he!) maar aan de verschillende paren diodes.