PDA

View Full Version : Perfectie komt steeds dichterbij



Negative K3 fan
12 juli 2005, 14:22
Mn zelfbouw scheurbak hgeb ik afgelopen weekend nog wat verder getuned and geperfectioneerd... hij is nu echt de master. Ik heb de gewone marshall tone stack met variabele slope resistor vervangen door een rectifier tone stack... 47k slope, 680pF, 0,02uF en 0,02uF gewoon en daarna een 'nep presence', een 22k weerstand naar aarde gevolgd door een 25k pot gevolgd door een 0,002 uF cap.

En dat was echt een major improvement! eerst kon ik de treble niet hoog zetten omdat hij krassig werd, maar met deze presence en treble knop kan ik het hoog in allerlei manieren instellen, door de presence laag te houden en de treble hoog krijg ik een agressieve sound en omgekeerd een wat klassieker geluid. Ecjht heerlijk.

er moet alleen nog een klein beetje aan veranderen, maar daarbij heb ik jullie hulp nodig.

waar ik nu last van heb is dat er bij gepalmmute lage powerchords (dus een hoog bas signaal) bepaalde lelijke overtonen bijkomen, moeilijk te omschrijven, maar een redelijk natuurlijk maar best ongewenst geluid, het valt op zich niet zo heel erg op, maar als je erop let wordt het wel irritant.

ook krijg ik de eindtrap niet goed gebiast! de 6l6 dissipeert met een 330 ohm kathode weerstand en een anode voltage van 350 volt nog maar net 22 watts in rust... Heeft dit misschien iets te maken met de dikke weerstanden die ik gebruik om het voltage na de gelijkrichters omlaag te brengen?

en ik heb nog een spst schakelaar over, heeft iemand nog creatieve ideeen waar ik die voor zou kunnen gebruiken?

PeeVee
13 juli 2005, 13:04
ik heb nog een spst schakelaar over, heeft iemand nog creatieve ideeen waar ik die voor zou kunnen gebruiken?

Aan/uit knop?
Standby schakelaar?

:-D

Negative K3 fan
13 juli 2005, 13:07
hmm nee, ik wil hem altijd aan hebben staan, ik zat iets meer richting tonale opties te kijken...

Negative K3 fan
13 juli 2005, 13:09
waar ik nu last van heb is dat er bij gepalmmute lage powerchords (dus een hoog bas signaal) bepaalde lelijke overtonen bijkomen, moeilijk te omschrijven, maar een redelijk natuurlijk maar best ongewenst geluid, het valt op zich niet zo heel erg op, maar als je erop let wordt het wel irritant.

zou dit geen blocking distortion kunnen zijn?

JoostBaksteen
14 juli 2005, 18:01
waar ik nu last van heb is dat er bij gepalmmute lage powerchords (dus een hoog bas signaal) bepaalde lelijke overtonen bijkomen, moeilijk te omschrijven, maar een redelijk natuurlijk maar best ongewenst geluid, het valt op zich niet zo heel erg op, maar als je erop let wordt het wel irritant.

zou dit geen blocking distortion kunnen zijn?

Ik zou niet zo weten wat het is, maar moeilijk te omschrijven geluiden zijn zeer eenvoudig te omschrijven, mp3.

Negative K3 fan
14 juli 2005, 22:36
als ik een clipje maak, dan kunnen jullie het zo voor mij oplossen ? :)

jacky
14 juli 2005, 23:33
Tuurlijk cool edit doet wonderen

8-) 8-) 8-)

JoostBaksteen
15 juli 2005, 12:25
als ik een clipje maak, dan kunnen jullie het zo voor mij oplossen ? :)

Dat zeg ik niet, maar het is in ieder geval wel een stuk duidelijker. Zelf heb ik niet echt genoeg verstand om het probleem voor je op te lossen, maar misschien anderen wel.

Onder de douche zat ik nog te denken aan iets voor je schakelaartje. Maar je zou iets kunnen doen als: bass boost / gain boost / negative feedback

Negative K3 fan
15 juli 2005, 12:26
ik zal eens even heel snel wat opnemen en het hier op gooien

Negative K3 fan
15 juli 2005, 12:41
ok in deze sample klinkt het volgens mij vrij duidelijk, om het gekraak zo erg te krijgen moest ik de master wel behoorlijk hoog zetten, op 'normale' volumes is er geen/minder spraak van deze kraak...

http://home.zonnet.nl/spit23/zelfbouwsample.mp3

JoostBaksteen
15 juli 2005, 20:10
Mmmm.... ik vraag me af of dit als "farting out" klinkt... zo ja, dan is het idd blocking distortion, het lijkt er wel een beetje op.

Hier staat wel een goede beschrijving (maar die had je vast zelf al) http://www.aikenamps.com/BlockingDistortion.html



If your amp has a particularly bad sounding "cutting in and out" kind of distortion (commonly referred to as "farting out")


Maar ik weet niet hoe je dat "cutting in and out" moet opvatten.

Volgens ax84: "Almost instantly the valves stop amplifying the signal. This is called blcoking distortion"

Vanmiddag heb ik Radiotron er nog even op nageslagen maar heb niks kunnen vinden....

Misschien dat er iets tussen: http://www.pmillett.com/tecnical_books_online.htm zit.

Negative K3 fan
15 juli 2005, 22:22
ik hoor ook geen vermindering van volume of attack, maar dat kan ook komen door de hoeveelheid vervorming. Het klinkt iig niet mooi, maar als ik de master volume op 5/10 zet hoor je er niets van.

Geronimo
15 juli 2005, 22:25
Klinkt mij als gewoon teveel laag wat overstuurd. Misschien wat kleinere koppelc's proberen?

Geronimo
15 juli 2005, 22:29
ik hoor ook geen vermindering van volume of attack, maar dat kan ook komen door de hoeveelheid vervorming. Het klinkt iig niet mooi, maar als ik de master volume op 5/10 zet hoor je er niets van.

Heb je daar ook clipjes van? Ik wil het verschil wel eens horen.

Negative K3 fan
15 juli 2005, 22:34
kan ik morgen wel maken...

Negative K3 fan
15 juli 2005, 22:35
als het afhankelijk is van de master volume heeft het dus te maken met de eindtrap, kan het dan ook liggen aan de versleten sovtek 6l6? of gewoon een veel te heet ingangssignaal?

Geronimo
15 juli 2005, 22:55
Ja misschien met teveel bas erin zodat al dat laag de energie opslokt. Misschien kan je wat proberen met een EQ ertussen?

Negative K3 fan
16 juli 2005, 18:20
wow, ik heb iets heel ernstigs gevonden, later meer hierover

JoostBaksteen
16 juli 2005, 20:20
wow, ik heb iets heel ernstigs gevonden, later meer hierover

Ik lees vrolijk met je mee @ ax84 :P

Negative K3 fan
16 juli 2005, 21:52
wow, ik heb iets heel ernstigs gevonden, later meer hierover

Ik lees vrolijk met je mee @ ax84 :P

lach niet

JoostBaksteen
17 juli 2005, 20:29
wow, ik heb iets heel ernstigs gevonden, later meer hierover

Ik lees vrolijk met je mee @ ax84 :P

lach niet

Euhhh ja :-?

Leer je smileys kennen

Negative K3 fan
17 juli 2005, 20:50
haha sorry dat was niet gemeend :)

JoostBaksteen
18 juli 2005, 11:52
haha sorry dat was niet gemeend

:)

Heb je de bijgeluiden al opgelost?

Negative K3 fan
18 juli 2005, 17:54
deels, ik weet nu vrijwel zeker dat de oorzaak licht in de combinatie van een te lage schermroosterspanning, de missende weerstand in de voeding en voornamelijk slecht soldeerwerk :oops: :oops:

JoostBaksteen
18 juli 2005, 18:41
ik weet nu vrijwel zeker dat de oorzaak

Gaaf :) Dat is goed nieuws!

birt
18 juli 2005, 20:43
deels, ik weet nu vrijwel zeker dat de oorzaak licht in de combinatie van een te lage schermroosterspanning, de missende weerstand in de voeding en voornamelijk slecht soldeerwerk :oops: :oops:

ik heb het gevoel dat je maar eens moet gaan oefenen met solderen ;)
probeer met zo weinig mogelijk soldeer een heel mooie blinkende verbinding te krijgen die goed op beide onderdelen uitgevloeid is. (dus de draadjes zelf verhitten en het soldeer er op laten vloeien, als beide eindjes vertind zijn ze met een korte verhitting van de bout mooi aan elkaar zetten)

ik weet dat dit een vanzelfsprekende uitleg is voor iemand die al behoorlijk wat gesoldeerd heeft zoals jij maar probeer er toch op te letten en oefen wat.

net zoals ik beter wat meer saaie theorie zou leren :D

Geronimo
18 juli 2005, 21:00
Hmm ja hij heeft ook nog nooit foto's laten zien... Misschien schaamt ie zich wel voor z'n lasjes :D

Maar volgens mij moet je een goede bout kopen lennart, en goeie tin. Als je bout te zwak of juist te krachtig is dan kan het best moeilijk zijn. Ik heb zo'n elcheapo Weller ding van 25 watt en daar doe ik alles mee; fijn werk, maar ook bijvoorbeeld pots enzo

Negative K3 fan
18 juli 2005, 21:03
ik heb wel een goede bout (30 watt) en ook goede tin, maar omdat mijn binnenwerkt wat verneukt was (door mijn slecht gemaakte lay out stonden de buisvoetjes haast tegen de lotleissten aan) was het allemaal vrij lastig te bereiken.

oiok omdat er vaak wordt gezegd dat je zon weinig mogelijk tin moet gebruiken is gebleken dat ik op een paar puntjes te weinig tin heb gebruikt.

maarja, idd een kwestie van oefening enzo, ik hoop dat het met de volgende versterker wat beter gaat.

vertinnen enzo doe ik allemaal wel!

nicoverduin
18 juli 2005, 21:08
net zoals ik beter wat meer saaie theorie zou leren :D
Hoezo saai :-D :-D :-D :-D

JoostBaksteen
18 juli 2005, 21:09
Hmm ja hij heeft ook nog nooit foto's laten zien... Misschien schaamt ie zich wel voor z'n lasjes :D

Maar volgens mij moet je een goede bout kopen lennart, en goeie tin. Als je bout te zwak of juist te krachtig is dan kan het best moeilijk zijn. Ik heb zo'n elcheapo Weller ding van 25 watt en daar doe ik alles mee; fijn werk, maar ook bijvoorbeeld pots enzo

Elcheapo en weller? :D volgens mij zijn dat wel de duurdere soldeerbouten.

Zelf heb ik zo'n soldeerstation waar je de temperatuur traploos van kan instellen. Maximaal verbruikt hij 45W, maar kan dus ook veel minder. Zo kan je per type verbinding de juiste temperatuur selecteren.
Mijn aarding heb ik bv aan een 230v koper draadje (stopcontact draad) gesoldeerd, maar daar had ik een hogere temperatuur voor nodig dan om bv een weerstandje vast te solderen, erg handig dus. Dat scheelt weer met 2 soldeerbouten werken, wat ik eerst deed.

Een ander voordeel is dat je meteen een soldeerstandaard hebt, maar die kosten ook maar 2 euro ofzo :P.

Geronimo
18 juli 2005, 21:26
Ja ik heb gewoon zo'n ding met zo'n snoer, zonder station. Maar het is beter dan zo'n gammading.

Wat ook belangrijk is is de punt, als die te erg begint te oxideren vervang ik m gelijk.

Maar lennart, misschien moet je opnieuw beginnen? Met een nieuw chassis? Dan doe je gelijk alles in een keer goed want je weet nu wat je wel en wat je niet oet doen.

nicoverduin
18 juli 2005, 21:47
Ik gebruik nu deze:
http://www.marktplaats.nl/markt/elektronica/onderdelen/36717.htm

En ooit koop ik een Metcal....maar daar heb je ook een knappe 2e hands buizenbak voor. Dus dat wordt nog sparen.....Daar wordt het element pas warm als je metaal aanraakt.

En ik wil nog eens een hetelucht erbij hebben. Kan ikeindelijk met SMD gaan werken ( :-D Ja ook digitale techniek...... :-D :-D

Nico

JoostBaksteen
18 juli 2005, 21:58
Ik gebruik nu deze:
http://www.marktplaats.nl/markt/elektronica/onderdelen/36717.htm

Dat (marktplaats) is degene die ik ook bedoel.



En ooit koop ik een Metcal....maar daar heb je ook een knappe 2e hands buizenbak voor. Dus dat wordt nog sparen.....Daar wordt het element pas warm als je metaal aanraakt.

En ik wil nog eens een hetelucht erbij hebben. Kan ikeindelijk met SMD gaan werken ( :-D Ja ook digitale techniek...... :-D :-D

Nico


SMD.... pffff jij bent echt een uber bikkel :D

Zelf heb ik voor een grafisch LCD scherm ooit wat verkeerde (SMD) chippies besteld. Ik heb het geprobeerd met een normale soldeerbout, maar dat ging ECHT niet. De draadjes die ik erop aan wilde solderen waren nog bijna groter dan de afstand tussen de pinnetjes :D.

Maar goed, dan werk je ook wel met printplaten dus gaat dat wel iets makkelijker.

Je kan trouwens in de US printplaten laten maken, en dan solderen ze daar de SMD dingetjes er voor je op, je kan de ICtjes dan gewoon opsturen. Het schijnt bij Ultiboard te horen. De prijs / levertijd e.t.c. weet ik niet, want heb er zelf geen ervaring mee. Maar ik heb dit gehoord van een collega van me.

nicoverduin
18 juli 2005, 22:35
Neuh...ik wil het gewoon zelf leren. Soort ic's dat ik gebruik wordt steeds meer alleen geleverd als smd uitvoering. Dus ik moet nu echt mee. Daarnaast zal het vanaf volgendjaar juli steeds meer die kant op gaan als 6 stoffen (o.a. lood) niet meer is toegestaan in nieuwe apparaten (Rohs compliancy EU richtlijn). JE merkt het nu al. Op de markt komen nu hele partijen vrij voor een habbekrats. Iedereen is zijn oude voorrraden aan het dumpen.

Dus als ik toch moet omschakelen dan maar gelijk SMD en loodvrij.
Nico

Negative K3 fan
18 juli 2005, 22:54
Maar lennart, misschien moet je opnieuw beginnen? Met een nieuw chassis? Dan doe je gelijk alles in een keer goed want je weet nu wat je wel en wat je niet oet doen.

dat zzou idd DE oplossing zijn, maar dat is me gewoon te veel werk en ik moet eerst nog eens begonnen met die ef86/18 watter

Geronimo
18 juli 2005, 23:04
Hmm straks zit je met twee halve amps... Zou je niet eerst de ene perfectioneren eer je aan wat nieuws begint?

Negative K3 fan
18 juli 2005, 23:17
ja ben ik ook mee bezig, maar ik ga hem zeker en absoluut niet in een nieuw chassis bouwen, de horror :D

Geronimo
19 juli 2005, 22:59
ja ben ik ook mee bezig, maar ik ga hem zeker en absoluut niet in een nieuw chassis bouwen, de horror :D

Heb ik met mijn apparaat wel gedaan. Het oude ding heb je nooit gezien maar ik ben blij dat ik het gedaan heb, nu ziet het er uit als een versterker en niet meer als een roestende stalen doos met draden....

En de horror viel wel mee, ik heb 'm in 2 weken opnieuw gebouwd, bijna foutloos en hij deed het meteen. Zonder rook en vonken.

Negative K3 fan
19 juli 2005, 23:53
bij mij is eigenlijk alleen het probleem dat de voorbuizen te dicht op het bord zit en dus een beetje slecht is gesoldeerd.

maar die dingen heb ik nu al redelijk opgelost dus het is Allemaal wel overkombaar

Geronimo
20 juli 2005, 15:25
Maar maak eens wat kiekjes dan man ik ben benieuwd!

Check dit:

http://www.wurft.nl/fotos/archief/260804/wurft-044.jpg

http://www.wurft.nl/fotos/archief/260804/wurft-010.jpg

Zie je 'm? Zo was ie eerst. Ik had het chassis zelf gemaakt bij iemand op school, hadden we t verkeerde staal gepakt. Na een aantal dagen werd ie mooi bruin

Ik sta er zelf niet op btw, die rooie rug is van mij :)

Negative K3 fan
20 juli 2005, 15:59
geniaal :D