PDA

View Full Version : Goedkope multimeter



SteavisSmokin
12 juli 2005, 13:45
hey, weten jullie waar ik aan een goedkope multimeter kan kopen die wel voldoende voltage en mA aankan om een buizenbak door te meten? Heb er gisteren 1 bij de gamma gekocht maar die gaat maar tot 300v DC...(en dat zetten ze dan niet op de verpakking.. :-? ). Ook een goedkoop adres voor goede 9V batterijen is welkom.. :D

thx
Steven

SteavisSmokin
12 juli 2005, 13:50
...uh...had bij nader inzien wel kunnen zien dat ie tot 300V gaat want dat staat gewoon op die meter zelf natuurlijk. :oops:

matto
12 juli 2005, 18:30
Conrad in Boekelo of per postorder, heeft meters die prima voldoen.
Ze verkopen ook wel Fluke maar hun eigen merk Voltcraft voldoet net zo goed. :P

www.conrad.nl

nicoverduin
13 juli 2005, 08:40
Conrad in Boekelo of per postorder, heeft meters die prima voldoen.
Ze verkopen ook wel Fluke maar hun eigen merk Voltcraft voldoet net zo goed. :P

www.conrad.nlMijn laatste multimeter bij Conrad gekocht. Prima ding. Meet tevens Inductie en Capaciteit. Was wel een eurotje of 50-60 dacht ik me te herinneren.
Nico

SteavisSmokin
13 juli 2005, 14:41
Oke, thanks voor de replies. Ik heb effe bij conrad gekeken en als ik het goed herinner heb ik voor iets van 2 tientjes een multimeter die geschikt is om in buizenamps te werken (die qua voltages en mA voldoende 'capaciteiten' heeft).

'k heb namelijk mijn dure multimeter hier verkloot toen ik uitschoot bij biassen via de 'transformer shunt' methode. Hij meet de mA nu niet meer goed. Ik zal eens even navragen of dit ook gemaakt kan worden..

PeeVee
13 juli 2005, 15:23
Meet gewoon de spanning die over de winding valt, samen met de DC weerstand van de wikkeling kun je de stroom gewoon berekenen. Goedkope multimetertjes met bereik t/m 600V DC/AC bij Eilander in Ede vanaf 5 Eurootjes!

http://www.eijlander.nl/article.php?group=534&id=6817

SteavisSmokin
13 juli 2005, 15:32
ah, die methode kende ik nog niet pleun. Ik heb de amp nu gebiased via de 1 ohm weerstand methode.

PeeVee
13 juli 2005, 15:45
Als de amp in orde is dan is via 1 Ohm weerstandje aan de kathode wel zo practisch ja. Bedenk je wel dat je stroom meet van kathode + schermrooster !! In de praktijk meet je ong. 10% teveel, nogmaals, als de amp gezond is. Je zult op deze manier nooit signaleren dat b.v. je schermroosters op staan te fikken en je buis met twee vingers in de neus staat ;-)

Van de wikkelingen van de primaire kant van de uitgangstrafo kun je gewoon de DC weerstand meten (amp even op standby zetten). Meestal zo rond de 30 Ohm voor den 4 pitter (6L6), rond de 60 voor voor een 2 pitter (6L6) en nog wat hoger voor een 2 pitter 6V6 als ik me niet vergis. Vervolgens meet je de spanning die over de winding valt; ergens tussen de 1 en 5 VDC. Deel de gemeten spanning door de weerstand en je weet de anode stroom... Moet je wel steeds rekenen :-?

Ik schrijf meestal op de rand van chassis die DC waardes, de laatst gemeten B+ en de correct Voltages die je zou moeten meten, da's handig wanneer je even "snel" moet biassen; gewoon afregelen op b.v. 2,73V, kijken of de andere kant ook klopt... Voila...

Ik ben bezig met een "testbank" (was een Fender PA-100) en zat me te bedenken waarom je eigenlijk geen 1 Ohm probes in tussen B+ en de anodes van de 6L6'en kunt hangen. Ik heb toevallig ook net zes van die multimetertjes besteld; 4 x bias, 1 x negatief, 1 x B+... Soldeer ik allemaal vast en komen op de "testbank" te liggen... Goedkoper dan inbouw paneelmetertjes... het mot niet gekker worden ;-)

matto
13 juli 2005, 17:59
i.p.v 1 ohm methode glaszekering aanbrengen en deze er even uitwippen en mA meten .... na afregelen zekering er weer in, klaar! :P

Lucluc
13 juli 2005, 21:01
Ook een goedkoop adres voor goede 9V batterijen is welkom..

Ik weet dat de penlites van de Aldi heel goed zijn getest. De 9v blokken weet ik zo niet, maar ik heb er goede ervaringen mee. Ze zijn alleen iets groter dan bijvoorbeeld Duracell. In sommige effecten passen ze dan net niet.

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=thema_artikel&number=1127355&thema=322159

SteavisSmokin
14 juli 2005, 00:28
koel! binnenkort maar weer even langs de aldi dan...