PDA

View Full Version : volgorde ?



Dude
12 juli 2005, 12:08
Ok, zoveelste volgorde vraagje maar ik heb dar niet zon kijk op.

Ik heb in mijn standaard setup

Marshall JCM800 50 watt top over een 4x12 Greenback kast

Fender strat met hotrails in de brug.

En als effectpedalen

Boss EQ (meestal standard aan met midboost)
Boss Tuner
Ibanez tubescreamer (alleen voor solo's)
Dunlop Wah (gebruik ik zelden maar is ook meestal alleen bij solos)

En op het lijstje staan nog een zelfbouw overdrive (schiet eens op antal :wink: ) En een Chorus of phaser.


Wat is de logische volgorde ??

mvgr bart

fullorder
12 juli 2005, 12:45
aan je spullen kan het niet liggen, dik in orde lijkt me! :)

wat volgorde betreft, uit voorgaande fora kun je concluderen dat dit nogal persoonlijk is. iedereen heeft er weer een andere kijk op. de enige manier om er achter te komen wat voor jou werkt is zelf experimenteren met de volgorde, gun jezelf de tijd daarvoor.

mijn favo volgorde in een notedop:
gitaar -> drive/gain -> modulatie -> delay/echo -> amp

succes met experimenteren!

GuitarMaster
12 juli 2005, 13:46
aan je spullen kan het niet liggen, dik in orde lijkt me! :)

wat volgorde betreft, uit voorgaande fora kun je concluderen dat dit nogal persoonlijk is. iedereen heeft er weer een andere kijk op. de enige manier om er achter te komen wat voor jou werkt is zelf experimenteren met de volgorde, gun jezelf de tijd daarvoor.

mijn favo volgorde in een notedop:
gitaar -> drive/gain -> modulatie -> delay/echo -> amp

succes met experimenteren!

Ik zou de wah alleen wel voor de drive/gain doen, en daarvoor de tuner nog

Kim Wilson
12 juli 2005, 14:25
Mooie spullen zeg! Daar kan het idd niet meer aan liggen.

Mijn voorkeur:
Tuner - Tubescreamer - EQ - Wah

Motivatie:
Tuner - Om het eerste geluid van je gitaar op te vangen. Deze doet niks met je geluid, behalve muten. Is daarom voor het geluid niet belangrijk waar deze staat ook deels gevoelskwestie, meest logische plaats).
EQ na Tubescreamer - Zo heeft de EQ het meeste effect. Een overdrive/distortionpedaal kleurt het geluid op zijn eigen manier, vlakt het wat af. Het is bij drive-pedalen zo dat het verschil in klankkleur dat eruit komt kleiner is dan wat erin gaat. Het geluid wordt gecompressed. Dus als je het inputsignaal verandert met een EQ, merk je daar in het outputsignaal veel minder van. Daarom de EQ ná de drive-sectie
Wah - De klankverschillen die dit pedaal moet voortbrengen zou ik zo dicht mogelijk bij de amp willen hebben. Vandaar deze plaats. Dit is echter alleen mijn logisch denken, want ik heb zelf geen Wah. Ik zou het me zo iig wel voor kunnen stellen.

Ik heb zelf het volgende:

Gitaar - Boss TU-2 tuner - Boss Bluesdriver - Proco RAT - Boss GE7 EQ - amp.


Bovenstaande is natuurlijk slechts gebaseerd op mijn ervaring en gevoel, met name de plaats van de Wah, maar mijn eigen setup werkt iig prima. Maar als iemand een ander idee heeft... Kan best vernieuwend werken! :wink:

Suc6,
Hans

fullorder
12 juli 2005, 16:04
ik heb juist ook de wah altijd achter m'n gain pedalen. als m'n wah voor m'n fuzz zit, blijft er niks van die wah over.
maar er zijn net zoveel mensen die hun wah juist zoveel mogelijk in het begin van de lijn hebben.

up-guitarman
12 juli 2005, 19:01
ik heb juist ook de wah altijd achter m'n gain pedalen. als m'n wah voor m'n fuzz zit, blijft er niks van die wah over.
maar er zijn net zoveel mensen die hun wah juist zoveel mogelijk in het begin van de lijn hebben.

Idd, ik heb altijd het idee dat veel mensen hun wah vooraan zetten (soms zelf nog voor een compressor bvb.)
Ik zelf daarentegen heb net als fullorde de wah nog na de drive e.d. staan...

Mijn opstelling;
Gitaar >> Tuner >> Washburn Phaser >> Boss SuperOD >> Dunlop Wah >> amp
(mijn EQ doe ik weg, (mss koop ik ooit nog een in pedaalvorm) maar die smeet ik gewoonlijk in de FX-loop)

Antal
12 juli 2005, 20:24
Mijn persoonlijk voorkeur zou zijn:

Gitaar=>Wah=>TS=>EQ=>Tuner=>Amp

Een wah klinkt gewoon beter voor je oversturing. En die EQ gebruik je toch als soloboost. Dus dan zou ik hem na de TS doen.

@dude: Ja man, dit is me laatste schoolweek. Daarna stampen we dat ding van je ff in elkaar!

up-guitarman
12 juli 2005, 20:45
Een wah klinkt gewoon beter voor je oversturing.

Mja, maar dat is vrij persoonlijk vind ik, een wah kan ook heel mooi na je drive klinken, vooral als die drive een fuzz is. Bij mij staat de wah ook voor mijn drive (uit de amp) maar wel achter mijn boost (superOD), zo komt hij namelijk beter uit de verf vind ik !!!

fullorder
13 juli 2005, 01:24
je ziet het Dude, je zult het zelf moeten uizoeken. zoveel gitaristen, zoveel meningen. het spijt me, maar je hebt helemaal niks aan ons :D :D
waarschijnlijk heb we je alleen maar meer in de war gebracht, waarvoor excuses ;)

Kim Wilson
13 juli 2005, 08:02
je ziet het Dude, je zult het zelf moeten uizoeken. zoveel gitaristen, zoveel meningen. het spijt me, maar je hebt helemaal niks aan ons :D :D
waarschijnlijk heb we je alleen maar meer in de war gebracht, waarvoor excuses ;)
Disclaimer:
Opvolgen van advies is geheel op eigen risico. Aan de ervaringen van derden (en tevens vierden, vijfden etc.) kunnen geen rechten worden ontleend. Resultaten uit het verleden bieden derhalve dan ook geen garantie voor de toekomst, en de gitaarforum-gemeenschap stelt zich op generlei wijze aansprakelijk voor schade aan oren en geluidsapparatuur als gevolg van het ondeskundig opvolgen van adviezen, of schade aan lichaam, woning of inboedel als gevolg van ontevredenheid of teleurstelling over het resultaat. Ook de schade veroorzaakt door een uitermate verrassend resultaat in positieve zin (bijvoorbeeld gesprongen glazen/vensterramen, burenruzie) kan niet worden verhaald op eerdergenoemde gemeenschap.

:-D

Dude
13 juli 2005, 12:59
sja.... ga dus maar gewoon experimenteren ! :-(

@antal.... verdomme jongen het schiet niet op he !!!! :wink: