PDA

View Full Version : Gitaar, bas, pannen?



Bruce
12 juli 2005, 11:49
Ben bezig met een nummertje, en heb de gitaar en basgtr opgenomen.
Hoe krijg ik een mooi resultaat?
Wat zijn een beetje de "basic steps" om ze
zo goed mogelijk te laten klinken (in de mix)

(Ik werk met Adobe Audition)

Han S
12 juli 2005, 18:00
Ben bezig met een nummertje, en heb de gitaar en basgtr opgenomen.
Hoe krijg ik een mooi resultaat?
Wat zijn een beetje de "basic steps" om ze
zo goed mogelijk te laten klinken (in de mix)

(Ik werk met Adobe Audition)

Heb je alleen bas en gitaar, of ook nog drums en zo?

Zet je bas in het midden of net er naast, half twaalf of half een. Zet een heel klein beetje chorus op je bas, bijna onhoorbaar.

Copiëer je gitaarspoor zodat je twee dezelfde hebt en verschuif er een, ongeveer 20 a 30 miliseconden is genoeg, zet ze een helemaal links en de ander helemaal rechts.

Laat ff weten of je dat mooi vindt.

AART
12 juli 2005, 21:28
Copiëer je gitaarspoor zodat je twee dezelfde hebt en verschuif er een, ongeveer 20 a 30 miliseconden is genoeg, zet ze een helemaal links en de ander helemaal rechts.

dat is dus de truck van dubbel opnemen op een simpelere manier?

Han S
12 juli 2005, 23:27
Copiëer je gitaarspoor zodat je twee dezelfde hebt en verschuif er een, ongeveer 20 a 30 miliseconden is genoeg, zet ze een helemaal links en de ander helemaal rechts.

dat is dus de truck van dubbel opnemen op een simpelere manier?

Yo en dat wordt al decennia lang gebruikt als de gitarist niet in staat is om twee partijen strak te spelen, want twee echt gespeelde partijen blijft veel mooier.

Een hele strakke gitarist wordt alleen maar vetter naarmate je meer sporen van dezelfde partij opneemt, ik heb er wel acht gedaan, vet hoor.

Maar als de gitarist onstrak is wordt het alleen maar bagger.

bert k
13 juli 2005, 00:02
Ik ben niet echt een heel strakke gitarist, maar ik wordt wel steeds vetter :-(

Bruce
13 juli 2005, 00:03
Heb je alleen bas en gitaar, of ook nog drums en zo?

Zet je bas in het midden of net er naast, half twaalf of half een. Zet een heel klein beetje chorus op je bas, bijna onhoorbaar.

Copiëer je gitaarspoor zodat je twee dezelfde hebt en verschuif er een, ongeveer 20 a 30 miliseconden is genoeg, zet ze een helemaal links en de ander helemaal rechts.

Laat ff weten of je dat mooi vindt.

Oke, maar hoe krijg ik dat (links & rechts / half twaalf/een pannen)
voor elkaar in Audition?

Han S
13 juli 2005, 00:32
Er zit in de mixer van A A een mogelijkheid om te pannen, ik gebruik het nooit maar ik weet zeker dat het kan.

Ga naar multitrack en open je mixer window Alt + 2, click onder op pan en hij komt boven je kanaalfader te staan. Je kunt nu met je linker muisknop nu naar helemaal links of rechts gaan (+100 of - 100).

Het kan bij mij trouwens ook op het spoor zelf, links zit ook de pan regeling.

harrie-beton
13 juli 2005, 09:26
Ik ben niet echt een heel strakke gitarist, maar ik wordt wel
steeds vetter

In het moderne Nederlands is VET erg cool. Chill Bert!



Over het dubbelen van gitaren, leuk maar live nooit na te doen, wij doen het nooit. Misschien ga ik het zondag even proberen.
In Metal is het misschien ook gewoner, wij spelen een vaag soort rock-wave.

Han S
13 juli 2005, 10:41
Over het dubbelen van gitaren, leuk maar live nooit na te doen, wij doen het nooit. Misschien ga ik het zondag even proberen.
In Metal is het misschien ook gewoner, wij spelen een vaag soort rock-wave.

Dat zal live ook wel kunnen, moet je twee versterkers hebben, de line out van versterker één naar een delay, instellen op 30 miliseconden en daarvan de uitgang (100% wet) naar versterker twee.

Als je die twee versterkers nu links en rechts van je neerzet heb je een geluid van een kilometer breed.

Jimi Hendrix
13 juli 2005, 17:35
Dat zal live ook wel kunnen, moet je twee versterkers hebben, de line out van versterker één naar een delay, instellen op 30 miliseconden en daarvan de uitgang (100% wet) naar versterker twee.

Als je die twee versterkers nu links en rechts van je neerzet heb je een geluid van een kilometer breed.

Het enige wat ik merk met hard L-R pannen met zo'n delay is dat het geluid van de kant waar geen delay op zit harder lijkt dan van de andere kant, terwijl de meters hetzelfde aanwijzen. Haas effect heet dat toch?
Daarom geef ik de voorkeur aan 2x inspelen of 2 mics d'r voor en die pannen of evt anders eq'en en compressen.

bert k
13 juli 2005, 19:25
Ik ben live nooit zo blij met harde stereo effecten. Bijna niemand in het publiek hoort het effect zoals het bedoeld is, op de geluidstechnicus na, en een paar slimmerikken die rond de mengtafel hangen...
Een beetje breedte in het geluid kan nog wel, maar in de praktijk is mono wel zo fijn, en hoort iedereen in de zaal ongeveer hetzelfde.

Han S
13 juli 2005, 20:51
Dat valt wel mee Bert, alleen de mensen die vooraan links of rechts staan zullen er weinig van mee nemen, maar ik vind het wel stoer om een breed geluid te horen en stereo delays zijn ook wel vet.